Етикетите на алкохолните напитки ще са с подробна информация за хранителни стойности и калории

Дата: 15.05.2018 Коментари: 0
Снимки (1)
Етикетите на алкохолните напитки ще са с подробна информация за хранителни стойности и калории

В почти всички хранителни категории се говори за здравословна тенденция от последните няколко години. Потребителите промениха очакванията си към компаниите, предлагащи хранителни продукти в посока по-здравословни съставки, както и откритото комуникиране на съдържанието през етикетите на храните. Компаниите в този бранш подлежат на регулация на ниво ЕС по отношение на това какво и как обявяват на етикетите си като хранителни стойности и съдържание. И макар че спиртните напитки навсякъде по света са обект на строг законов режим, точно такава регулация за хранителните съставки и стойности на алкохолните продукти няма. Въпреки това алкохолният бранш в Европейския съюз планира доброволно да публикува на своите етикети подобна информация.

Какво да очакваме?

До 2022 г. трябва да приключи въвеждането на информацията за калоричното съдържание и съставките на етикетите на алкохолните напитки. Това е срокът, който европейските асоциации, представляващи производителите на бира, вино и спиртни напитки са уговорили с Европейската комисия. „Самата алкохолна индустрия ще предостави първия си доклад докъде сме стигнали с тази инициатива през октомври 2019 г.”, поясни председателят на Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки спиритсБЪЛГАРИЯ Ралица Скорчева – Славова. По думите й темата за допълнителната информация на етикетите е породена от желанието на алкохолната индустрия да срещне нуждите на потребителите, които все повече се интересуват какво консумират и като цяло се стараят да водят по-здравословен начин на живот. „Това е саморегулативна практика, подобно на етичните стандарти, които в България сме приели по отношение на рекламиране, продажба и маркетинг на спиртни напитки”, каза Славова.
Освен хранителните стойности и калориите, компаниите ще предоставят и богата информация в онлайн пространството. Потребителите ще могат да достигат до нея чрез линкове или QR кодове, които ще водят до интернет сайтове, съдържащи много по-разнообразна информация освен тази за хранителните стойности – данни за произхода на всяка съставка, исторически факти за марката и други.

Дори и в момента има алкохолни брандове, които предоставят подробна информация в интернет за консумираните напитки. В тях може да бъде избрана конкретна марка и да се види колко точно калории се съдържат в определено количество, колко време е необходимо за разграждането на алкохола според килограми, пол и други.

Какво съдържа етикета днес

Към момента в Закона за виното и спиртните напитки в България акуратно е уточнено какво трябва да присъства на етикета на този тип продукти - разфасовка, алкохолен градус, производител, адрес и контакт на вносителя и представителя на бранда, знаците за рециклиране и отговорно отношение към природата. „В България по инициатива на алкохолната индустрия, от няколко години всички ние поставяме надпис „Консумирай отговорно”, което е нашата платформа за превенция и отговорна консумация. От няколко години на задните етикети поставяме знак за забранена консумация от бременни жени”, уточни Ралица Скорчева – Славова.

 Бизнес и отговорност

Другото направление, по което бизнесът се опитва да бъде максимално прозрачен и да отправя ясни послания към потребителите са програмите за превенция и отговорна консумация. Алкохолният бранш у нас работи активно по три национални програми - „Родителски срещи в бар”, „Не продаваме алкохол на непълнолетни” и „Не шофирам, когато съм пил”. Чрез тях се обхващат различните възрастови групи – от невръстни деца до пълнолетни потребители, като целта е да се внесе повече яснота по отношение прекомерната употреба на алкохол, или употребата му от непълнолетни лица.