Все повече хора са наясно с правата си при онлайн пазаруване

Дата: 10.09.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Все повече хора са наясно с правата си при онлайн пазаруване

Интернет търговията бележи ръст всяка година, което увеличава и случаите на хора, станали жертва на нелоялни търговци. Все повече хора обаче са наясно с правата си и ги отстояват. Това стана ясно от проведената  кръгла маса на тема „Предизвикателствата пред потребители и търговци при онлайн пазаруване“, организирана от Европейски потребителски център България.

„За първото полугодие на тази година има увеличение с около 50% на постъпилите и обработени жалби в КЗП спрямо същия период за миналата година“, отбеляза Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите.

Ежегодното събитие събра представители на държавни органи, потребителски и търговски организации, както и компании от бранша.

„До известна степен нормативната уредба реагира малко по-бавно на стремителното развитие на онлайн търговията, особено, когато се отнася за продажбите в социалните мрежи. Това прави подобни събития изключително полезни и навременни, защото е необходимо да има непрекъсната обмяна на добри практики и опит“, добави Маргаритов.

Потребителите, които имат проблеми при онлайн пазаруване, най-често търсят помощта на ЕПЦ България заради трудности да върнат поръчката или заради стока, която не са получили или е била забавена, стана ясно от думите на Соня Спасова, директор на центъра.

Богомил Николов от асоциация „Активни потребители“ призова потребителите да бъдат особено внимателни, когато пазаруват през социалните мрежи. Ако отсреща стои друго физическо лице, то правата им да върнат стоката до 14 дни след покупката или да се възползват от двугодишния срок на гаранция, няма как да бъдат спазени, добави Николов.

За тази година над 47% от онлайн потребителите пазаруват през интернет, като 88% от тях го правят от търговци в България, над 42% - от фирми в друга държава от ЕС, но има и малко над 1%, които не знаят къде точно се намира продавачът и това е притеснително, обяви Жанет Найденова, председател на Българска е-комерс асоциация. Според проучване в БЕА между 7 и 20% (в зависимост от типа продукти) от поръчаните пратки не се взимат от потребителите от офиса на куриера, при което не само губят фирмите, но и се хабят ненужно ресурси и движение на коли, което пък е „зелената“ страна на проблема, добави Найденова.