Анализатори прогнозират сериозна експанзия на дискаунтъри в Западна Европа

Дата: 02.08.2018 Коментари: 0
Снимки (1)
Анализатори прогнозират сериозна експанзия на дискаунтъри в Западна Европа

Въпреки наличието на огромен брой магазини в повечето европейски пазари, дискаунтърите планират да отворят до 10 млн. квадратни метра търговски площи в следващите 5 години. Дори и на така наречените „наситени” пазари ще има много шансове за ръст за този вид търговци, твърдят експерти от LZ Retailytics – базирана в Германия компания за пазарни изследвания.

До 2021 г. дискаунтърите ще бъдат по-голям търговски канал от хипермаркетите, предвиждат анализаторите от LZ Retailytics в свой доклад.

През следващите 5 години, дискаунт веригите планират да увеличат търговските си площи с още 10 млн. квадратни метра, което ще се равнява на съществуващите в момента търговски площи на Carrefour  в Европа. По същото време след 5 г. хипермаркетите ще увеличат площите си само с 1,8 млн. кв. метра, супермаркетите – с 4,1 млн.

Експанзията на трите водещи дискаунтъра - Lidl, Aldi Nord и Aldi Süd няма да забави ход, а напротив – очаква се техният ръст да е с 6% всяка година до 2023 г. Те ще продължават да отварят нови магазини и да разширяват съществуващите, да увеличават продуктовото си разнообразие и да развиват концепции, подобни на тези на супермаркетите. Lidl планира да увеличи с 20 метра рафтовото пространство в магазините си в Германия.

Забележителното е, че 60% от ръста, който дискаунтърите ще постигнат, ще бъде направен в Западна Европа. Още по-изненадващо е, че Германия ще бъде ключов пазар за ръста и въпреки наситеността на пазара, дискаунт веригите ще продължат да отварят свои обекти, особено в централните части на градовете. Тези компании имат шанс да растат и чрез придобивания – пример за такъв тип стратегия е Netto (дискаунт веригата на Edeka), която наскоро придоби магазини от Kaiser's и Treff 3000. Във Великобритания Lidl и Aldi Süd водят горчива битка за водещото място на дискаунт пазара, което принуждава всяка от тях да прави всичко възможно да расте по-бързо от другата.

Въпреки това нито една от двете вериги не присъства на най-значимия за дискаунтърите пазар – Русия. Местният лидер Pyaterochka е агресивен и цели да прибави още 18 млрд. евро към своя оборот, наслаждавайки се на факта, че политическите и икономическите фактори правят малко вероятно западните играчи да стъпят на руския пазар. Подобна е ситуацията и в Украйна и Норвегия, където Aldi и Lidl също отсъстват от общата пазарна картина, тъй като на пазарите там водещи са местни компании.

В останалата част на Европа, Lidl доминира. Растежът на веригата (4,3% годишно) е по-малък от този на Aldi Nord (5.4 %) и Pyaterochka (6.8 %), но в абсолютен размер, германският дискаунтър разполага с 2,5 млн. кв. метра търговска площ в Европа.