Анализ: Как търговията на дребно се подготвя за бъдещето след пандемията

Дата: 21.05.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Анализ: Как търговията на дребно се подготвя за бъдещето след пандемията

Ливио Мартучи, който е вицепрезидент в IRI Италия, анализира влиянието на Covid-19 върху пазара на дребно в Италия, а също и представя резултатите от проучване на агенцията сред 31 държави, за това какви са очакванията на индустрията за в бъдеще.

Докато Европа започва да прави първите си колебливи стъпки за излизане от пълна карантина, никой не знае наистина колко време ще отнеме преди малките свободи, с които някога бяхме свикнали, да се завърнат изцяло.

Това, което със сигурност е ясно e, че коронавирусът промени всичко. Какво ще е новото поведение, към което ще се придържаме и кое ще се върне към нормалността е въпрос, който FMCG индустрията се опитва да си изясни.

Италиански контекст

След като Италия влезе в етап на пълна карантина на 9 март, няколко седмици преди много други страни, нашите данни вече ни даваха ценна картина за потребителското поведение по време на кризата и те са много полезни за други държави, които се опитват да предвидят какво следва за тях.

Ръстът в бъзооборотния сектор в Италия отпреди коронавируса беше около 1,7%. Супермаркетите привличаха най-големия дял от потребителския бюджет, което е почти половината от всички средства на потребителите. Едва 10 на сто от парите на купувачите отиваха към 30 хил. по-малки магазини за хранителни стоки.

Сравнено с Франция и Обединеното кралство, онлайн продажбите бяха изключително малки в страната, притежавайки точно 1% пазарен дял. Потребителите харчеха средно на седмица по 40 евро в супермаркети и около 10 евро в малките близки магазини.

Това разбира се, се промени доста бързо от 21 февруари – денят, който се запомни с първата жертва на коронавируса и отново на 24 февруари когато бяха отчетени 7 жертви. От този момент през следващите 4 седмици продажбите се увеличиха, особено след налагането на някои мерки и ограничения и паниката започна да завладява населението на страната.

След този момент обаче, следвайки образеца, който се наблюдаваше и на други места, продажбите намаляха, тъй като хората се запасиха, поддавайки се на паниката, с продукти от първа необходимост и от там нататък само допълваха покупките си с артикулите, които им намаляваха.

По-малко пазаруване, повече харчене

Докато хората бяха поставени под карантина, ние наблюдавахме, че те пазаруват по-рядко, но в същото време харчат повече, като стойността на посещението в магазина се увеличи от 45 евро на 76 евро, което е ръст от 69 на сто.

Това, което потребителите поставяха в потребителската си кошница също се промени – видя се ръст от 20% на 40% за основни храни като яйца, мляко и паста. Продуктите за печене също бяха сред приоритетите на хората и те все повече купуваха мая и брашно. Поставяйки фокус върху хигиената, не е изненадващо, че дезинфектантите и кърпичките бяха двете най-бързо растящи категории.

Тъй като потребителите се опитваха да избягват струпванията, те започнаха да се насочват към по-близките им до дома магазини, така, че по-малките супермаркети и локалните магазинчета започнаха да изземват от дела на хипермаркетите, разположени в перифериите на градовете. Това доведе до 41% увеличение в посещението на удобни магазини. Дискаунтърите също отчетоха развитие, може би заради финансови притеснения на хората в тези несигурни времена.

Друга промяна се видя и във все повечето хора, които започнаха да пазаруват по интернет и да използват услугата click&collect („избери и събери“), което им позволява да избегнат реденето по опашки в супермаркетите.

В Италия по-високи резултати постигна услугата click&collect в сравнение с доставката до врата. Последната имаше изключително ограничен капацитет преди и може да се предположи, че търговците са решили, че по-лесно ще е да развият бизнеса си в посока click&collect.

Какво следва за бизнеса с бързооборотни стоки?

В началото на април IRI проведе проучване сред мениджъри на компании производители, както и на търговски вериги в 31 страни. Целта на проучването бе да се разбере как те смятат, че FMCG секторът може да се промени с установяването на „новото нормално“. Имаше консенсус по въпроса, че предстои рецесия, като основна част от анкетираните вярват, че тя ще засегне не само 2020 г., но и 2021 година.

Поглеждайки към трендовете, които най-вероятно могат да окажат влияние върху техния бизнес в бъдеще, бяха посочени три ключови области, които се открояват пред останалите

Смяна към онлайн

Онлайн пазаруването категорично постигна своя връх по време на кризата и това изобщо не е изненадващо, имайки предвид, че хората бяха принудени да останат у дома, а групите, които бяха описани като най-рискови при заразяване бяха най-силно мотивирани да пазаруват по интернет.

Когато обсъждахме бъдещето, онлайн пазаруването и доставките до дома се оказаха най-високо оценените в нашето проучване като тренд, който ще засегне бързооборотния бизнес. От всички запитани, 35% са заявили, че това ще е единственото ново нещо, което ще промени най-много бизнеса им.

В Италия онлайн доставките държаха 1% от пазара, но по време на пика си, на 8 април, този дял скочи до 221% на годишна база. Това се превърна в последователен тренд в много страни, като  Франция, например, където продажбите по интернет се увеличиха с 94% сравнено с предходната година, а в Испания – с 84 на сто.

IRI вярва, че електронната търговия ще продължи драматично да расте през следващите 12 месеца и че този канал ще привлече между 2% и 4% дял от цялото харчене за бързооборотни стоки през 2021 година.

В Обединеното кралство онлайн продажбите бяха около 7 на сто от пазара преди кризата с коронавируса, но сега предположенията са, че делът на този канал може да се увеличи до 15%. Преди кризата слотовете за доставки бяха общо 2,1 млн. за всички магазини в страната, но сега ще се увеличат до 2,9 млн., за да може да се отговори на повишеното търсене от страна на хората.

Въпреки, че не е ясно колко хора, които са започнали да пазаруват онлайн за първи път покрай кризата, ще продължат да го правят и след нея, но все пак има сигнали, че поне някои ще останат клиенти на тази услуга.

Хранене вкъщи

Значителен брой от яденетата се правеха извън дома. Това в момента е невъзможно със затворените ресторанти и ограничен брой доставчици на храна от заведения за хранене. Това от своя страна предизвика промяна в поведението на домакинствата и хората започнаха да търсят други варианти.

Това може да се изрази в ръст на готовите храни, или предлагането на предварително направени пакети с продукти за конкретно ястие, но със сигурност този тренд ще е различен в отделните държави. От тези, които попаднаха в изследването, приблизително една трета (30%) коментират, че по-рядкото хранене навън ще има значителен ефект върху бизнеса им занапред.

Здраве и хигиена

Здравето и хигиената съвсем заслужено получиха много по-голямо внимание от страна на всички хора по света, по време на пандемията. Наскоро обявени данни на IRI показват, че сред най-големите категории за срок от 52 седмици, приключил на 12 април, продажбите на продукти за почистване на дома са се увеличили с минимум 40%, сравнено с една година назад в държави като Франция, Италия, Германия и Обединеното кралство.

От участвалите в проучването, 22,8% вярват, че това е тренда на новия „нормален“ живот на хората. Тези, които вярват, че това ще засегне FMCG бизнеса са по-малко – едва 14,6%, което е изненадващо.

Стремежът към по-висока хигиена представлява възможност за търговците да увеличат асортимента си, който покрива нуждите за лична грижа, поддържка на хигиената у дома и продукти за дезинфекция (сапуни и дезинфектанти за ръце, дезинфектанти за под и други повърхности, ръкавици и други). Това може да се случи както в самия магазин, така и чрез обособяването на специализирани фармацевтични кътове в по-големите супермаркети.

Фокусът върху здравето ще продължи и може би ще се прояви в подновени изисквания към качеството и произхода на храните, както и настояването да се пакетират свежите храни, вместо да се предлагат поединично и неопаковани в търговската мрежа.

Планиране за бъдещето

Надяваме се, че това ново проучване ще е в помощ на онези играчи от бързооборотната индустрия, които се опитват да планират бъдещето.

Местата, от които потребителите пазаруват се промениха осезаемо през последните няколко месеца, докато някои посещаваха нови магазини и изпробваха нови търговски канали. Те най-вероятно са опитали и нови брандове, или пък закупили за първи път собствена марка в дадена категория.

В допълнение, изместването на всички възможности за хранене извън дома, вкара хората в кухните, дали за да затоплят нещо готово, или да приготвят ястие от нулата.

Потребителското поведение се промени по време на пандемията и много от тези промени ще продължат и след отпадането на повсеместната изолация. Повече от всякога, сега е важно да се проучат новите модели на потребителско поведение, за да се адаптира бизнесът по-бързо към новите правила.

Източник: https://www.esmmagazine.com/uncategorized/retail-planning-future-covid-19-analysis-98717