ЕС предприема мерки срещу ценовите разлики в отделните държави

Дата: 15.12.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
ЕС предприема мерки срещу ценовите разлики в отделните държави
“Затруднени доставки в определени територии” е широко разпространена практика в Европа, особено в търговията на дребно. Това струва на потребителите на ЕС около 14 млрд. евро. Миналата година пивоварната компания AB InBev беше глобена с 200 млн. евро за това, че умишлено е завишавала цените на бирата Jupiler за белгийските потребители като е ограничила трансграничните продажби между Ниделралндия и Белгия, припомня комисарът по конкуренция Маргрете Вестегер. Органите на ЕС са установили, че пивоварната е създала пречки бирата, продавана в Нидерландия (където цените й са по-ниски) да се връща на по-скъпия белгийски пазар. За целта компанията е използвала модифицирани етикети, ограничила е доставките до търговците на едро и е прилагала изрични споразумения, че някои намаления не са позволени на белгийския пазар. 
 
Търговските организации незабавно отговориха, че това не е единичен случай и това се доказва в проучване, направено от Европейската комисия. Проучването показва, че половината от наблюдаваните търговци на дребно и едро са се сблъсквали с откази за доставки, промени в опаковките и съдържанието, както и задължение за избор на определени локации, когато купуват международни брандирани бързооборотни стоки. 
Според производителите тези т.нар. “затруднени доставки в определени територии” често се дължат на националните особености на всяка държава, в която те правят опити да се адаптират към местните търговци и потребители. Според ЕК обаче това не обяснява ценовите разлики. 
 
По сходен начин, специфични местни разходи като по-скъп труд или производствени разходи, не може напълно да обяснят ценовите разлики между някои държави. В интерес на истината, ако ритейлърите имаха възможност да се снабдяват с продукти от държавите, в които тяхната цена е най-ниска, вместо да се задължават със средните доставни цени в тяхната собствена държава, европейските потребители биха спестили 14,1 млрд. евро (или 3,5%) от потребителската си кошница. 
 
В отговор на тези разкрития ЕК организира уъркшоп на 11 декември 2020 г., за да проучи възможностите как може да противодейства на подобни практики. Европейската търговска организация EuroCommerce вече призовава за по-строги юридически мерки и незабавни действия. “Търговците настояват за правото си да предлагат на своите клиенти най-добрите цени и единният пазар може да го осигури”, коментира изпълнителния директор на EuroCommerce Кристиан Вершюрен. “Давайки на търговците на дребно и едро възможността свободно да се снабдяват от единния пазар ще намали цените на едро и ще позволи на потребителите на имат достъп до по-широк асортимент от продукти”, допълни той.