Списанието

Изберете рубрика:

 

Една от целите ни е да помагаме на малките търговци

Брой 3, март 2010

Дата: 01.03.2010 Коментари: 0
Снимки (1)
Д-р Кристиян Милш | директор на Metro Cash&Carry за централна и източна европа

"С течение на времето броят на традиционните търговски обекти намалява – за сравнение в другите страни имаме наполовина по-малко клиенти от този сектор, отколкото имаме в България, но въпреки това за този формат си има ниша и той ще продължи да съществува", д-р Кристиян Милш, директор на Metro Cash&Carry

В края на януари т.г. Metro Cash&Carry представи новата си стратегия за развитие на собствените марки. компанията представи 6 бранда, които включват общо 6000 продукта. „от самото начало политиката на Metro Cash&Carry е изцяло ориентирана и насочена към задоволяване на специфичните нужди на професионалните ни клиенти. стремим се да обхванем всички сфери от бизнеса с качествени стоки на достъпни цени, да им предоставим професионални решения за собствения им бизнес. за тази цел още миналата година създадохме отдел за клиентски маркетинг – в него работят специалисти, които могат да консултират нашите потребители с опита и възможностите на най-добрите и печеливши практики за развитието на фирмата им”, каза д-р емилиян абаджиев, генерален директор на Metro Cash&Carry българия. целта на компанията е до 2012 г. делът от общите продажби на собствените марки да достигне 20% при регистриран за момента 10% дял. „метро груп” присъства в 33 държави с 2100 магазина с различни търговски формати. Годишният оборот на немската компания за миналата година е 66 млрд. Евро и според последни проучвания е на трето място в класацията за най-голяма търговска компания след американския wal-mart и френския carrefour. На представянето на стратегия за развитие на собствените марки на компанията присъства и д-р Кристиян Милш, директор на Metro Cash&Carry за централна и източна европа, който специално за читателите на списание Progressive отговори на няколко въпроса.

Г-н Милш, на 18 март т.г. Metro Cash&Carry ще отбележи 11 години от присъствието си на българския пазар на бързооборотни стоки. В тази връзка може да се каже, че вече имате поглед върху реалните нужди на местния пазар. Какви са бъдещите планове на „Метро Груп” за нашата страна?

Основна цел на нашата компания както досега, така и за в бъдеще е да се фокусираме върху задоволяването нуждите на професионалистите в хранителния бранш – т.нар. хорека сегмент (хотелиери, ресторантьори, кетъринг фирми) и търговците със среден и малък бизнес. нашата цел е да предлагаме асортимент от стоки, които да развиват бизнеса в положителна посока както за нас, така и за тези две основни клиентски групи. Ще ви дам пример с Fine Food – марка, която е нова за българския пазар. това е гама от висококачествени продукти, ориентирани към търговците на хранителни стоки в средните и малките търговски обекти, павилионите и бензиностанциите. тази категория до 2012 г. ще предлага около 700 продукта – захарни изделия, консерви, замразени храни и мн.др. Друга, вече добре позната на българския пазар собствена марка е аро – продукти, предназначени предимно за търговци, които са с ниска цена и на много добро качество. в тази категория влизат продукти, които задоволяват всекидневните нужди от основните хранителни и нехранителни стоки, както и необходимите стоки и за други професионални клиенти, като ресторантьори и хотелиери. за да се доближим максимално до професионалните си клиенти, ние започнахме да предлагаме и директни доставки. с тази услуга ще можем да обслужваме по-добре нашите клиенти и да привлечем нови, с които досега не сме работили, защото магазините ни са твърде далече от тях.

Как точно ще работи тази система – онлайн, през специален уебсайт или поръчките ще се правят по телефона?

Ще използваме всички средства (канали) за обслужване. нещо повече, планираме да им предложим специални електронни устройства, които ще улеснят клиентите ни, стоящи пред рафтовете в складовете си. така те биха могли да ни изпратят поръчката директно, без да сядат пред компютъра. освен това, искам да добавя, че планираме да създадем „сателитни” магазини, които да обслужват по-добре нашите клиенти от по-отдалечените райони в страната.

Нещо като складове?

Да, по-скоро складове, които ще имат по-ограничен асортимент, но съобразен с потребностите на клиентите от съответната област. в тях няма да се предлагат нехранителни стоки и ще бъдат насочени към търговците в помалките градове, които сега често зареждат магазините си от борсите за стоки наедро.

Според вас има ли особености българският пазар и какви са те?

Разбира се, че има. Всеки пазар е различен и има своите специфики. Ето защо ние непрекъснато правим проучвания и се стремим да бъдем актуални на всеки пазар, съобразно потребностите на клиентите. Вече 11 години сме на българския пазар и мога да кажа, че едно от предимствата му е високото качество на продуктите, произведени в страната. Около 90% от продуктите, които предлагаме в обектите на „метро”, са произведени в българия. Стратегията ни е да предлагаме на клиентите местни продукти, съобразени с тяхната традиция на консумация, а не да прилагаме подхода „един размер става на всички”.

Според последни проучвания на пазара в България все още доминира традиционната търговия, т.е. Българите предпочитат да пазаруват от кварталните, удобни малки магазини. Какво е вашето мнение: кога обектите на традиционната търговия ще загубят водещия си дял на българския пазар?

Ако проследите развитието на традиционната търговия в другите страни, ще видите, че тя постепенно губи водещите си позиции. Това със сигурност ще стане и тук и дори мисля, че процесът вече е започнал. С течение на времето броят на традиционните търговски обекти намалява – за сравнение в другите страни имаме наполовина по-малко клиенти от този сектор, отколкото имаме в българия, но въпреки това този формат си има ниша и ще продължи да съществува и занапред. Близостта на такива магазини до домовете на потребителите е непобедим фактор и ние вече имаме концепция за партньорство с дребните търговци. Ще продължаваме да ги подкрепяме и подпомагаме, за да се развиват и в бъдеще. Това е и една от причините, поради която въвеждаме нови собствени марки. Искаме да помогнем на дребните търговци да са различни и да имат допълнителни възможности за увеличаване на печалбата, за да могат да осигурят развитието на своя бизнес.

Има ли „метро груп” планове да изгради в българия някой от другите си търговски формати?

Не бих отговорил на този въпрос еднозначно. Подобна възможност не е изключена, но за момента нямаме конкретни планове в тази посока.

Екип на Progressive