Списанието

Изберете рубрика:

 

Здравето и комфортът на потребителите са най-важни

Брой 8, август Digital

Дата: 31.08.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Здравето и комфортът на потребителите са най-важни

За продуктите, които помагат на хората, страдащи от инконтинеция, се говори много малко у нас. Дали защото темата е деликатна, дали защото още не сме „узрели“ да признаем за проблема или си мислим, че не заслужава чак такова внимание. „Важното е, че проблемът съществува и за него има решения, които могат да помогнат на много хора да се чувстват по-добре, по-уверени и да изживеят достойно старините си“, казва Гжегож Демков, представител на компанията TZMO SA за българския пазар.

Кои хора са най-често страдащите от заболяването инконтиненция? Има ли различни степени на при него?

Уринарната инконтиненция засяга един на всеки трима души по света. Стрес инконтиненция - най-често срещаният тип за жените. Около 10% от мъжката инконтиненция е от този вид. Възможно е да засегне жените по времена бременност – до около 30%, както и след раждане и след 40-годишна възраст. Често се случва и при млади жени, когато спортуват. За съжаление и много деца са засегнати от този проблем при различни вродени състояния. Спешна инконтиненция - известна е още като „свръхактивен пикочен мехур” и се среща най-често при мъжете и е резултат от увеличена простата. Функционална инконтиненция - някои хора не могат да стигнат до тоалетната навреме поради трудности, причинени от физическо или психическо заболяване. Смесена инконтиненция - комбинация от стрес инконтиненция и спешна инконтиненция. Неврологични нарушения на пикочния мехур - при някои хора мозъкът не може да комуникира правилно с пикочния мехур. Преливна инконтиненция – ако някой страда от постоянен или епизодичен поток от урина, той има преливна инконтиненция. Това може да бъде причинено от обструкция или увреждане на нервите.

Стресовата уринарна инконтиненция, която е най -често срещаната, може да бъде с различна тежест: лека инконтиненция -  чрез капване на няколко капки при физическо натоварване, кашляне, смях или кихане; умерена – проявява се чрез отделяне на по-обилно количество урина няколко пъти на ден, често в дейности, които не са пряко свързани с упражнения; тежка инконтиненция имаме при обилно изтичане на урина, независимо от извършените дейности.

Какви са глобално наблюдаваните тенденции по отношение на засегнатите от инконтиненция?

Основната информация е, че обществата в развитите страни в Европа, Америка и Азия остаряват, което означава, че все повече жители на тези региони страдат от проблема с инконтиненцията. Както знаем, ние също имаме подобна ситуация в България. Тенденциите включват например положителен тренд в развитието на гащите. Те са по-удобни, по-лесни за сваляне и прибиране в тоалетната, по-дискретни.

Друго направление е производството на продукти, предназначени специално за жени и мъже - „gender specific”. Първо, поради малко по-различна анатомична структура, и второ, цветовете на самите продукти са по-приети от потребителите.

Друга тенденция са дишащите продукти. В Германия, най-големият пазар на инко в Европа, само производители на дишащи продукти могат да участват в търгове за домовете за възрастни хора и болници. Става дума за здравето и комфорта на пациентите и домуващите, но също така и за спестяванията за институциите, свързани с обема на положената грижа, липсата на разходи, свързани с лечението на кожни раздразнения.

С гордост мога да кажа, че TZMO SA беше първият производител в света, който представи пълна гама дишащи продукти.
 

Какви са наблюденията върху развитието на това заболяване в България ?

Според Световната здравна организация, инконтиненцията на урината е болест на цивилизацията, тоест такава, която засяга поне 5% от населението. Засяга предимно жени, включително млади жени, главно поради анатомията на отделителната система, в по -малка степен мъжете. Това означава, че у нас до 300 000 души може би имат този проблем. Притеснява ме отношението на потребителите към темата. В България имаме поговорка „Ние сме твърде бедни, за да купуваме най-евтините продукти“. Това важи за много категории, например хигиенни продукти за жени и деца, но все пак не за продукти за инконтиненция. Кожата на възрастните хора е деликатна и тънка, изложена на бактерии и влага, използването на евтини, но некачествени продукти за кратко време може да причини изгаряния на кожата или дори рани. Лечението на тези състояния е болезнен, дълъг и най-лошото - скъп процес. Средствата, изразходвани за лечението им са в пъти по-високи от спестените пари за абсорбиращи продукти. Съжалявам за икономическото положение на пенсионерите. Знам с какви избори се сблъскват всеки ден.

В тази връзка, много важно е да започнем работа с институциите по намаляване на ДДС върху абсорбиращите продукти за инконтиненция, както при пелените за деца. Имаме един от най-високите ДДС данъци в ЕС за тези продукти. В други страни той е 10, 8, 5 и дори 0%.

Подобни действия от страна на правителството със сигурност биха помогнали на пенсионерите в достъпа до дишащи абсорбиращи продукти. За да не бъда безпочвен, ще ви дам пример с един тест, който и вие може да направите по всяко време - поставете ръкавица от фолио на едната си ръка и дишаща ламинатна ръкавица, какъвто материал се използва в продуктите на Seni, на другата. Сигурен съм, че след няколко минути ще видите разликата. Сега си представете човек, който носи такива недишащи продукти 24 часа в денонощието. Особено през лятото. Не мислите ли, че дишащ продукт ще помогне за облекчаване на хората в тази трудна ситуация, дори отчасти?
 

Какви са различните видове продукти? Имат ли специфично приложение в зависимост от степента на инконтиненция и хората, които ги ползват?

За първа степен на инконтиненция, лека, ние предлагаме урологични подложки, различни за жените и различни за мъжете, както бе споменато по-горе. Те са напълно дишащи, лесни и удобни за използване и най -вече дискретни.

Най-големите урологични подложки, като Seni Lady Plus или Seni Man Super, както и гащите и пелените в България, наречени „дневни“, са предназначени за втора степен на инконтиненция, средна, когато пациентът може да ползва тоалетна с чужда помощ.

Третото, най -високо ниво, до голяма степен се отнася за тежко болни хора - лежащи, които не могат да използват тоалетната. Това са така наречените нощни продукти, въпреки че в много случаи се използват и през деня.  Ние предлагаме и продукти от най-висок  клас, с най-висока абсорбция в България  Super Seni Quatro.

Как се развива пазарът на медицинските изделия и други продукти продукти за хора, страдащи от инконтиненция в България?

За дванадесетте години, откакто живея и работя в България, виждам много промени, най-доброто доказателство, за които са резултатите, постигнати от нашата марка. Все още обаче липсва много информация. Първият въпрос, зададен от фармацевтите, все още е: „Колко тежи пациентът?“. Представете си двама души с тегло 100 кг всеки. Единият от тях е висок 195 см, другият 165 см. Сигурни ли сме, че ще купуваме продукти с еднакъв размер за тях? Не. Основният въпрос е колко сантиметра в талията и ханша измерват пациентите. Само като знаем тези две измерения, можем правилно да изберем размера на продукта. Продуктите, които са твърде големи или твърде малки, ще бъдат обезпокоителни и няма да свършат работа. Винаги сме съобщавали тази информация на опаковката си. За щастие някои български компании също започнаха да използват горния метод.

Почти никой не знае, че пелените и гащите трябва да се активират преди употреба, така че да изпълняват функциите си възможно най -ефективно. Изненадата, която виждам по лицата на събеседниците си, когато им разказвам за това, потвърждава убеждението ми колко много работа ни предстои.

За съжаление много бременни жени все още не знаят, че на пазара има продукти, които могат да им помогнат по време на бременност или след раждане в случай на инконтиненция. Те купуват дамски превръзки и други продукти. Знам това от стотици разговори с тях на различни изложения в България, в които участваме отдавна. И все пак на една ръка разстояние има продукти, специално предназначени за тази цел и често на същата цена. Абсорбиращият гел в продуктите тук е специално за урина, докато дамската превръзка е предназначена за месечния цикъл при дамите.

Продукти за грижа на кожа са важно допълнение към нашето предложение. Контакт с влага, бактерии, висока температура причинява дразнене. Ние предлагаме специална линия защитни кремове, мокри кърпи, продукти за измиване и почистване на кожата без използване на вода, което е от решаващо значение за хората, специално лежащо болни, които няма как да се мият всеки ден, въпреки че го изискват, шампоани и душ гелове. Регенериращата функция на продуктите ни се гарантира от  кремове и лосиони за тяло, които трябва да бъдат незаменима помощ в грижите за възрастните хора и инконтиненцията. В крайна сметка превенцията е по-добра от лечението. Много се радвам, че от година на година виждаме все по -голям интерес към тези продукти в България.

Преди няколко години създадохме уебсайта на български www.seni.bg. Като първи в България, ние поставихме всичките си знания от над 20 години опит и от над 50 пазара по света по проблема с инконтиненция - как да подберем продукти и налични продуктови варианти. Броят на посещенията се увеличава редовно, особено при пандемия. Сърдечно каня всички да го разгледат. Ние отговаряме на всички въпроси и проблеми, свързани с инконтиненцията. Също и по телефона.

Домовете за възрастни хора са отделна тема. Все повече хора, също и в България, се нуждаят от денонощна професионална грижа. Семейството, по различни причини, не е в състояние да ги осигури. Всяка година в страната има все повече такива места. Познавам много от тях лично, частни, но и държавни, които изглеждат същите като тези в чужбина. Условията за престой са наистина добри. За съжаление, на много от тези места цената все още е основният определящ фактор при избора на продукти за инконтиненция.

Въпреки че макар и с трудности, мога да разбера този начин на мислене в държавните институции, изобщо не го разбирам в частните заведения. Когато влезете на такова място за първи път, веднага можете да усетите какви продукти използват.

Има ли разлика в развитието на пазара на тези продукти в различните държави? Каква е тя? Еднакви ли са каналите на разпространение?

Не мисля, че разликите между пазарите са големи. Те се дължат повече на манталитета, навиците или финансовите възможности. В Германия търговете са изключително важни. В САЩ например, години наред се смяташе за нормално да се сменят памперси шест пъти на ден. Когато TZMO SA се появи там преди няколко години и предложи подмяна само три пъти на ден, което е позволено от свойствата на нашите продукти, пазарът беше шокиран. Вярваме, че човек се чувства много по-добре, когато може да спи добре през нощта, без да се събужда за смяна на пелена. Казват, че сънят е най -доброто лекарство. Също така през деня е много неудобна ситуация, когато болногледачите, често непознати, ви събличат, преобръщат. Това изглежда маловажно за нас, здравите хора. Истината обаче е друга. Всички искаме да живеем достойно. Дори при болест.

Каналите за разпространение са сходни. Те са дистрибутори, търговци на едро, аптеки и медицински магазини. На други пазари обаче потребителите ни питат: „Как вашите продукти могат да ми помогнат?“ В България, за съжаление, все още основният въпрос е  „Колко струват?“. Никой не мисли, че като сменят евтин продукт пет пъти на ден, всъщност плащат същото като за три по-скъпи продукта. А има и комфорт. Безброй. Най-тъжното е, че потребителите също са съгласни, че когато купуват пакет от евтини продукти, два от десет ще бъдат изхвърлени в кошчето, защото ще бъдат повредени. Говорил съм много пъти с фармацевтите и дори с потребителите.

Колегите ми от други пазари са шокирани, когато им показвам евтини употребявани стоки в България. Те не могат да повярват, че такова нещо дори е възможно.

Най-голямата е разликата във веригите магазини. В България търговските вериги все още не обръщат внимание на тази продуктова категория. В същите вериги в Германия, Полша или дори в Румъния, рафтовете с категорията продукти за инконтиненция са десетки метри. Вярвам, че скоро и веригите в България ще имат категория, в която българинът ще може спокойно да разглежда и избира необезпокояван от никого.

Навсякъде по света здравните фондове или каси частично дори рембурсират стойността на такива продукти, нещо което тук все още не се вижда.

Какво е характерното при развитието и работата с тези продукти? Какво трябва да знае търговецът, ползвателят и потребителят за тях? 

На първо място, познания за продуктите и проблема като такъв. Потребителите на пелени или гащи остават с тях месеци или дори до края на живота си. Това означава, че комфортът, а оттам и правилният избор на продукти, са от ключово значение.

Организираме обучение за фармацевти. Винаги съм много щастлив, когато чуя в аптека, че даден човек е посещавал нашето обучение, много му харесва и използва усвоените знания в ежедневната си работа. Каня всички заинтересовани, независимо дали в аптечните вериги или дори в медицинските училища, да си сътрудничат с нас.

Нашите колеги, работещи в канала „Домовете“, също обучават персонала по всички тези аспекти и отговарят на десетки въпроси. Когато хората, отговорни за покупките, получат точното количество информация и допълнително тестват нашите продукти върху членовете на домакинството си, въпросът с цената често се оказва вторичен или дори без значение.

Повече от 20 години TZMO SA организира ежегодния „Конгрес за дългосрочни грижи“ в Торун, вероятно най-голямото събитие от този тип в Европа. Това е място, където специалисти от всички континенти и различни специалности споделят своите знания и трудов опит. С гордост мога да кажа, че нашите партньори от България също участват в тях от няколко години. Участниците са служители в старчески домове, болници, но също така и в министерства и асоциации, занимаващи се с възрастни хора или хора с увреждания. Интересът е огромен всяка година и всяка година ни липсват места за всички желаещи да участват в това събитие. Пандемията осуети плановете ни за 2020 г., но тази година ще проведем онлайн конгрес. Възползвайки се от това, ние каним нашите настоящи български партньори, но и потенциални, да участват в това събитие през септември 2021 г. Надяваме се, че поканата ще бъде приета и от хора от Министерството на здравеопазването или Социалното министерство, НЗОК, пациентски организации.

Как да преодолеем чувствителната тема и хората свободно да търсят и намират достъпна информация за проблема си, както и възможност за по-добър живот и комфорт в ежедневието?

Вероятно никога няма да бъде тема за разговор на неделна семейна вечеря, както е в случай на главоболие или болки в костите. Дори близките ми, знаейки в каква индустрия работя, имаха проблеми да говорят с мен за техните нужди. Лекарите, медицинските сестри и фармацевтите определено са хора, които ще могат да помогнат при проблеми с уринарна инконтиненция, тъй като в много случаи лекарствата също могат да помогнат или да намалят симптомите. Както виждаме вече дори има ТВ реклами на такива медикаменти.

Искаме да работим по-тясно с лекари и медицински сестри в България, както правим на други пазари. Планираме да публикуваме ръководства за полагащи грижи възрастни хора и хора с деменция, както правим от няколко години в Полша. От опита на много пазари знаем, че хората се затварят в себе си, изоставят предишните си навици или хобита, понякога дори и работа си, което е напълно ненужно. Има начини да се поправи това и да се продължи активен, радостен начин на живот. Интернет също ви позволява да намерите много полезна информация. Още веднъж ви призовавам, моля, посетете www.seni.bg

Каква е вашата прогноза за развитието на пазара за тези продукти в новото общество, поставено пред различни предизвикателства?  

Ние остаряваме като общество и това ни поставя пред все повече предизвикателства. Имаме все по -малко време за себе си и близките си, а родителите или бабите и дядовците изискват нашата помощ и внимание. Продуктите с добро качество могат да ни помогнат донякъде в това. Колко платихме за колата или почивката си? А колко за пелени за нашите близки?

Има недостиг на работна ръка, така че продуктите, които намаляват времето, отделено за грижи за членовете на домакинството, например в старчески домове, са от ключово значение. Те също така им позволяват да преживеят старостта си с достойнство.

От 26 май 2021 г.  стартира процесът по въвеждане на регламента на ЕС относно медицинските изделия. Това се отнася и за абсорбиращи изделия за инконтиненция. Производителите, вносителите, търговците на едро, но и аптеките трябва да отговарят на няколко условия, за да могат да продават този вид продукти. Става дума главно за декларации за съответствие, които всяко медицинско изделие на пазара трябва да притежава, за да се осигури неговата проследимост във веригата на доставки от производителя до потребителя. Много от наличните в момента марки в България не са в състояние да отговорят на тези изисквания. Те не следва да се продават на пазара в близко бъдеще. Става въпрос за безопасността на потребителите. Но регламентът също така изисква всички споменати по-горе компании да направят промени в софтуера, така че да знаят от/на кого е доставена опаковката и кога. Това е предизвикателство за фирмите и си струва да започнат да въвеждат необходимите промени.