Списанието

Изберете рубрика:

 

Кризата около COVID-19 ще накара много хора да обърнат поглед към повече здравословни продукти

Брой 5, май 2020

Дата: 29.05.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Кризата около COVID-19 ще накара много хора да обърнат поглед към повече здравословни продукти
 
Една от водещите компании за производство на сладки изделия на пазара „Престиж-96“ развива успешно от няколко години своя линия здравословни продукти в крак с тенденцията за здравословно хранене. Компанията пуска и нов здравословен продукт в категория обикновени бисквити, насочен към деца. За всичко ново и за това какви са прогнозите на „Престиж-96“ за поведението на потребителите и търговците след края на пандемията COVID-19, разговаряхме с търговския директор Надя Захариева и маркетинг директора на компанията Иван Стоев
 
Какво ново предложи на пазара „Престиж“ през последната година?
Иван Стоев: Това, върху което се фокусирахме са иновации, които ще засегна последователно по време на разговора ни. Въпросните иновации развиваме в три основни посоки – продуктови, иновации, свързани със социалната отговорност и такива, които са обвързани с взаимодействието ни с потребителите. 
 
При продуктовите иновации имаме най-много неща, с които можем да се похвалим. Предвид нашата водеща роля във всяка една от категориите, в които оперираме, ние се стремим да налагаме стандарти и да адресираме промени в потребителското поведение и нужди. През последните години създадохме серия продукти под бранда Prestige Wellness, които са без добавена захар. Смятаме, че всеки потребител има нужда от вкусни и сладки продукти,  но има хора, до които нямаше как да достигнем без тази линия, защото спазваха различни ограничения - диети и режими, или пък чисто здравословното им състояние не позволява да хапнат от традиционните ни брандове. 
 
Освен това наблюдаваме, че в световен мащаб има нарастващ тренд към здравословно хранене. Той не е толкова значителен в  България, ние следим данни от агенциите, проучващи нашия пазар, които не отчитат кой знае колко сериозна здравословна тенденция тук, но пък смятаме, че кризата, предизвикана от COVID-19 ще доведе до нарастващ брой хора, които ще обръщат повече внимание на това, с което се хранят. 
 
Кои други продукти от вашето портфолио влизат в категорията на здравословните изделия?
И.С: Бисквитите Мюсли също са час от здравословната ни линия, като през миналата година решихме да направим промяна в рецептата им като намалихме с 30% захарта и я заменихме с натурален заместител, така че сладостта да остане. По принцип таргета на мюсли бисквитите ни е повече дамски, но с тази стъпка адресираме по-широк кръг от консуматори.  Подсладителят, който влагаме е одобрен като подходящ заместител на захарта и за хора с диабет от организации като Агенцията за контрол на храните и лекарствата в САЩ, Световната здравна организация, европейската агенция за контрол на храните.
 
Иначе, ние работим в няколко посоки за развитие на здравословни продукти – такива, които са без добавена захар, такива, които са с намалено съдържание на захар и натурални продукти. Съвсем наскоро един от нашите най-нови продукти спечели престижна награда  - иновативен продукт в категория Снакс в конкуренция с хиляди други иновации от цял свят. Става въпрос за Престиж Wellness Пробиотик.
 
Миналата година лансирахме и нов бранд бисквити Prestige OhLaLa, разработени на базата на рецепти, популярни в европейски държави с традиции в производството на бисквити като Франция и Италия. Наблюдаваме, че българският пазар е достатъчно развит, за да приема такива международни стандарти по отношение на правенето на бисквити, а не търси само традиционните български продукти. 
 
Говорейки за традиционно, как се развива пазарът на обикновени бисквити у нас? 
И.С: Това е интересен въпрос, защото доскоро пазарът на обикновени бисквити беше в застой – имаше установени играчи, не регистрираше нито ръст, нито спад. В началото на COVID-19 кризата обаче, потребителите обърнаха внимание на този традиционен сегмент и започнаха да купуват повече. Можем да посочим две причини за това - тези бисквити се използват за приготвянето на домашни торти, а от друга страна са подходящи за похапване между основни хранения и засищат глада. Още миналата година ние отчетохме нещо интересно в тази категория – няма голямо присъствие на висококачествени продукти подходящи за деца и затова през април лансирахме на пазара под бранда „Ная“ два вкуса обикновени бисквити – класически и с какао. Те са без изкуствени подсладители, без хидрогенирани мазнини и не съдържат съставки от животински произход, т.е. подходящи са и за хора на веган диета. 
 
В кои търговски канали може да се намерят новите детски бисквити?
Надя Захариева: Вече в малките квартални магазини, като предстои да бъдат листвани в големите вериги до една две седмици. Знаете, че там процедурите по листване, поръчка и позициониране на рафтa отнема повече време.  
 
Наблюдаваме, че сериозно се насочихте към по-здравословните предложения. Според вас това ли е посоката, в която гледа преобладаваща част от потребителите?
 
И.С: Все още не е голям сегмента на потребителите, които се ориентират към здравословни продукти. Нашата цел е, да помогнем на тези от хората в България, за които това е важно, а не са намирали вкусна и здравословна алтернатива. Също така обаче, в експортните пазари, на които оперираме, този сегмент е по-значим и ни дава възможност да имаме конкурентно предимство пред някои местни традиционни производители.
 
Нека ви върна към иновациите ви по отношение на социалната отговорност?
И.С: Миналата година направихме нещо, което никой друг досега не е правил, но се надяваме да ни последват. Решихме да променим кутиите, в които продаваме нашите вафли. До момента те бяха с капак, но ние разработихме проект, който позволи да премахнем капаците на тези кутии и това доведе до намаляване с 30% на картона, който използваме. Направихме някои изчисления и стана ясно, че годишно по този начин ние спасяваме гора с размерите на националния стадион. Трябваше да променим цялото си оборудване, с което опаковаме продуктите, което беше солидна инвестиция, но пък вярваме, че това е добро за обществото. Ние изнасяме за чужди пазари и виждаме, че те оценяват тази ни инвестиция. 
 
Тук е моментът да засегна и третата посока, в която инвестираме през последната година – доставянето на по-всеобхватно изживяване за нашите потребители. За целта развихме опаковките на един от най-популярните ни брандове „Ная“ до средство за забавление за малки и големи, като така изграждаме емоционални връзки с потребителите. Всяка година развиваме добавената реалност към опаковката чрез мобилното ни приложение - в началото Ная можеше само да танцува, а сега добавихме нови функционалности, така че по време на карантината, наложена заради коронавируса, родителите да могат да свалят картинки, да оцветяват с децата си вкъщи и времето им да минава по-леко. Идеята ни е, че колкото повече потребителят си взаимодейства с бранда, толкова повече го харесва и по този начин поощряваме потребителската лоялност. 
 
Колко потребители използват добавената реалност на Ная?
И.С: Годишно уникални интеракции са между 300 и 400 хиляди. Потребителите средно правят между 7 и 8 сканирания, т.е. средно 7-8 пъти всеки един от тях е имал взаимодействие с кутия на Ная и е прекарвал от 5 до 7 минути в приложението. 
 
Има ли потребителска лоялност в категориите, в които оперирате, или ценовият и промоционален елемент играят съществена роля при избора му?
И.С: От данни на различни агенции знаем, че за нашите категории потребителската лоялност е ниска, защото това в голяма степен са импулсни продукти. Все пак, предвид лидерските позиции на нашите брандове, отчитаме по-висока степен на лоялност, сравнена с нашите конкуренти.
 
Н.З: Ще направя сравнение с близки пазари като Румъния и Унгария и мога да споделя, че броят на промоциите на вафли и бисквити в брошурите на веригите е много по-голям в България, отколкото на тези пазари. Това несъмнено води до много по-голям дял на промоционалните продажби в тези категории. Все пак бих искала да подчертая, че марки, които са се наложили в годините с много добро съотношение между качество, цена и вкус, са тези, които поддържат лоялна база от клиенти, независимо от честотата и дълбочината на промоциите.
 
Наблюдавате ли промяна в потребителските навици на пазаруване по отношение на предпочитаните от тях търговски канали?
Н.З: В последните няколко години не се забелязва съществена промяна в предпочитанията на потребителите по отношение на избора им на търговски канали за пазаруване и причината е, че ритейл пазара в България е вече доста развит и установен от гледна точка на брой и формат магазини – дискаунтъри, дрогерии, хипер и супермаркети.
 
Ритейлърите натрупаха значителна база магазини и това е една от основните причини да не виждаме съществено разместване. Експанзията на веригите вече е с много по-бавни темпове, няма навлизане на нови играчи или формати на пазара. Това което наблюдаваме е, че малките квартални магазини също запазиха своя дял в търговията, в последните няколко години се засили присъствието на малки специализирани магазини, особено в големите градове – пекарни, месарници, млекарници. И подобно на повечето пазари от Западна и Централна Европа, потребителите в България също се научиха да пълнят едновременно месечната и седмичната си пазарска кошница от различен тип магазини. Това зависи най-вече от наличието и периода на промоционалните активности, от удобството на формата, както и на локация на магазините. 
 
Дали създалата се ситуация около COVID-19 в последните 2-3 месеца ще доведе до съществена промяна в начина на пазаруване, това предстои да разберем. Вярваме, че тези извънредни 2 месеца дадоха сериозна тема за размисъл на ритейлърите у нас по отношение на бъдещи насоки за развитие на бизнеса - например на онлайн търговията и доставка по домовете; на отварянето на малък формат магазини/proximity stores (за пример мога да дам Shop&Go формата на Delhaize в Румъния); въвеждането на каси на самообслужване.  
 
Прогнозирате ли бъдеща промяна в цялостното потребителско поведение, като навици на пазаруване, все по-голяма ценова чувствителност или пък все по-сериозно следване на здравословният тренд?
И.С: Не очакваме да настъпят значими промени, тъй като гледахме анализи на предишни кризи, от които се вижда, че като цяло поведението на потребителите не се е променило в някаква съществена посока. В случая зависи много колко вълни на зараза ще има, защото ако първата вълна не се повтори или остане значително по-малка, хората ще се върнат към старите си навици. Трябва да се има предвид, че потребителското поведение не се изменя за един месец, това отнема много повече месеци, дори години. 
 
Изнасяте и за чужди пазари – какви продукти се търсят повече на тях?
Н.З: В последните няколко години работим много усилено за навлизането на чужди пазари и затвърждаване на позициите във вече съществуващи. Наблюдаваме много голям интерес към портфолиото ни от тунквани вафли и бисквити, почти цялото ни портфолио в България е представено и на чужди пазари. Разбира се имаме и продукти, които сме разработили специално за нуждите и спецификата на някои пазари. Радваме се и на интерес и към асортимента ни от сухи пасти. 
 
Чуждестранните ни клиенти виждат в наше лице солиден партньор, което ни позволява да развиваме експортния си бизнес успешно всяка година. Конкуренцията разбира се в международен план е много по-голяма, но доброто съотношение между цена и качество, което предлагаме както и правилния подход към всеки клиент е от ключово значение. Към днешна дата продаваме в над 30 чужди пазари от различни континенти.