Списанието

Изберете рубрика:

 

Може да сме швейцарска компания, но с български характер

Брой 11, ноември 2014

Дата: 13.11.2014 Коментари: 0
Снимки (1)
Може да сме швейцарска компания, но с български характер

Хуан Карлос Паралехо оглавява подразделението на „Нестле в България“ от 2012 година. Испанец по народност, роден в Мадрид, казва, че изключително лесно се е адаптирал към страната ни и към живота в нея. Намира българите за гостоприемни и много комуникативни.

За най-новата инициатива на компанията и за предимствата и недостатъците на българския пазар разговаряме с изпълнителния директор на „Нестле България“.

Г-н Паралехо, разкажете малко повече за компанията „Нестле“ и нейната история.

„Нестле“ е създадена от Хенри Нестле, германец по националност, но живеещ в Швейцария, през 1866 година. Това означава, че през 2016 г. компанията ще празнува своята 150-а годишнина. Всичко започва със създаването на адаптирано сухо мляко за бебета, което замества майчината кърма. Този продукт за времето си е голямо постижение, защото дава решение на жените, които по някаква причина не могат да кърмят децата си. Това е първият продукт, който компанията предлага на пазара. Много скоро след това в сътрудничество със свой колега разработва и сладкото кондензирано мляко, което не е много популярно в България, но е добре познато на другите пазари. През 1875 г. заедно с Даниел Питър, шоколатиер по професия, създават първия млечен шоколад в света. Както е видно от гореспоменатите исторически факти, „Нестле“ е компания, която от самото си създаване внедрява и предлага иновации. NESCAFE също е подобен пример – през 1939 г. компанията предлага първото разтворимо кафе в света и оттогава досега то е емблема.

Днес „Нестле“ се оценява на 92 млрд. швейцарски франка. Тя винаги е била базирана в Швейцария, но на този пазар генерира по-малко от 1% от оборота си, което показва нейния мултинационален характер. Основните категории, в които оперира, са кафе и напитки, шоколадови продукти, адаптирани млека и бебешки храни, сладолед, кулинарни продукти, храни за домашни любимци, зърнени закуски, вода.

А кой е най-успешният продукт за компанията в световен мащаб?

Според мен това е кафето в трите сегмента, които предлагаме – разтворимо кафе, кафе на капсули и кафе миксове. За българския пазар се отнася същото. Българинът обича да пие кафе и да се наслаждава на аромата му. Това, което наблюдавам на този пазар, е тенденцията да се консумира кафе извън търговския обект, или така наречената консумация „на крак”. Всеки ден виждам хора, които вървят по улиците с чаша кафе в ръка. Това е много интересно поведение.

От кога „Нестле“ е на българския пазар?

„Нестле“ е на българския пазар от 1994 г., т. е. тази година празнуваме своя 20-годишен юбилей. Фабриката, в която се намира производствената база в София, е основана през 1939 г. от Стефан Тодоров и се е наричала „Щастие”. През 1947 г. тя е национализирана и наименувана „Малчика”. Произвежда предимно шоколадови и захарни изделия. След като се приватизира през 1994 г., „Нестле“ я закупува и продължава производството на шоколадови изделия. Оттогава имаме ангажимент да инвестираме в българската икономика, за да осигурим най-качествените и вкусни продукти на българския потребител.

От самото стъпване на компанията в България нашите иновации често определят пазарните тенденции. През 1998 г. бяхме първата компания, която стартира нов бизнес модел на дистрибуция, за да гарантира наличността на продуктите си. Създадохме мащабна дистрибуционна схема и приложихме модерен търговски подход и лична комуникация с клиентите си. Днес много от фирмите в България следват този търговски модел.

През 2002 г. „Нестле България“ започна местното производство на стратегическа шоколадова марка №1 на „Нестле“ – Kit Kat, и по този начин България стана втората страна с линия за този продукт в Европа. Ние сме горди, че нашата фабрика за шоколадови продукти и бисквити в София има над 75-годишен опит в правенето на шоколад и затова България беше избрана да произвежда много шоколадови продукти, които се изнасят не само за Европа. Тази година открихме нова, модерна поточна линия от ново поколение, като инвестирахме в проекта 12,8 млн. лева. В началото на 2000 г. започнахме да обогатяваме портфолиото и лансирахме продукти и от другите категории, които предлагаме в момента. С голям интерес беше приет кафе миксът NESCAFE 3in1 – иновация, представена на българския пазар през 2003 г. През 2006 г. закупихме сладоледена фабрика във Варна и така влязохме и в този бизнес. За двадесет години „Нестле“ се утвърди не само като най-големия стратегически инвеститор в хранително-вкусовата промишленост в България, но и като предпочитан работодател с над 1500 служители, лоялен партньор и социално отговорна компания.

Има ли значение колко е голяма компанията, за да се справя по-лесно с предизвикателствата на пазара?

Да, има значение, защото колкото по-голяма е компанията, толкова по-лесно се адаптира към пазарните условия. Ние оперираме в осем категории и това ни помага да минимизираме риска. Например когато лошото време даде негативен отпечатък върху продажбите на сладолед, ние можем да насочим усилията си към развитието на категорията „Кафе” и по този начин да избегнем големи сътресения върху фирмата. Или пък, ако забележим, че пазарът на бебешки храни отбелязва спад, акцентираме върху реализацията на храни за домашни любимци и т. н. Така че да, определено диверсификацията подпомага развитието на компанията. Предимство е, когато се преговаря с търговците, защото се предлага богато портфолио от продукти, които са важни за ритейла. Когато има критична маса, може да си позволиш да осигуриш ефективна структура за внедряване на иновации, развитие на логистиката и т. н.

Какво е вашето мнение за българския пазар? Какви са неговите предимства и недостатъци?

Българският пазар е труден, но според мен притежава повече предимства, отколкото недостатъци. Защото нашият бизнес модел е разработен в две направления - за местните нужди и за износ. От гледна точка на експорта мога да кажа, че българският пазар е идеален, защото разполага с надеждна работна ръка, в добра среда, на достъпна цена. Това е чудесна платформа за износ и мога да се похваля, че този наш бизнес се развива много добре. Днес във фабриката ни в София работят над 730 души и над 75% от производството й е предназначено за износ в повече от 30 страни, предимно в Европа и Канада и Австралия (сред европейските пазари са Обединеното кралство, Германия, Полша, Унгария, Франция, Швейцария и др.). Произвеждаме за износ над 400 млн. шоколадови десерти Kit Kat, като всяка секунда по света се консумират по 150, а всеки 14 от тях са произведени в България. Сладолед изнасяме за Румъния, Гърция, Сърбия, Испания и Австрия.

За местния пазар обаче нещата стоят по друг начин. Демографията е с негативен тренд, което се дължи, от една страна, на емиграцията и, от друга, на намаляване на раждаемостта. Вътрешната консумация не регистрира ръст, хората не харчат много пари, но пък в категориите, в които е ситуиран нашият бизнес, т. е. храни и напитки, няма огромни сътресения, каквито се наблюдаваха в някои други сфери. Колкото и да спестяват, купувачите продължават да пият кафе и да похапват шоколад.

Какво е вашето мнение за българския потребител? Различава ли се той от европейския и коя негова черта бихте определили като най-специфична?

Може би в потреблението на категории като техника, електроника и други българският потребител не се различава много от европейския купувач. Но що се отнася до храните и напитките, той притежава специфични характеристики, които са част от националната култура. Например вашата кухня предлага голям избор от салати, предпочитате скарата и т. н. Консумирате и много кафе, което също е ваша отличителна черта. А ние като голяма компания, предлагаща хранителни продукти и напитки, трябва да се съобразяваме с тези характерни особености и вкуса на местния потребител. Българският потребител е изключително ценово чувствителен.

Като мениджър с голям опит какъв е вашият съвет към малките и средните български компании за тяхното благополучно развитие?

Да си малък не е недостатък. Напротив, понякога мащабът пречи на действията, особено когато се налага да се правят промени. В големите международни компании съществуват правила и норми, които изискват технологично време, за да бъдат спазени. Според мен по-малките компании са по-гъвкави и по-бързи във взимането на решенията и в последващите действия. По-лесно намират пазарните ниши и се адаптират към промените на пазара.

Разкажете малко повече за инициативата „Алианс за младежта” и ангажираността на „Нестле България“ в нея.

Инициативата стартира миналата година, като основната й цел е да осигури 20 000 възможности за работа и стаж за младежи до 29 години от цяла Европа до 2016 година.

За България „Нестле“ пое ангажимент за осигури работа и стаж на 330 младежи, а на 24 септември обявихме старта на втория етап от инициативата Алианс за младежта”, където освен нашата компания участие могат да вземат и други фирми, желаещи да подпомогнат процеса за справяне с безработицата сред младите хора. Тя се осъществява с подкрепата на Европейския парламент, а в България наши партньори от страна на държавните институции са Агенцията по заетостта и Българска агенция за инвестиции. Освен възможността за осигуряване на работа ще се провеждат курсове и обучения, които ще подготвят младите хора за придобиване на умения при кандидатстване за работа.