Списанието

Изберете рубрика:

 

Надявам се промените около търговските вериги да доведат до развиване на добра конкурентна среда

Брой 4, април 2015

Дата: 20.04.2015 Коментари: 0
Снимки (1)
Надявам се промените около търговските вериги да доведат до развиване на добра конкурентна среда

Дора Стрезова е изпълнителен директор на „Данон България” и „Данон Гърция”. започва работа в „Данон България” през 1999 г. в отдел „Mаркетинг“. Последователно е бранд мениджър, бранд маркетинг мениджър и маркетинг директор. През 2007 г. е повишена и става маркетинг директор за „Данон Румъния и Адриатика“, а през 2013 г. е изпратена в „Данон Русия“ като директор „Маркетинг“.

Госпожо Стрезова, като страна с традиции в производството на кисело мляко млечният пазар в България е силно конкурентен. Как „Данон” успява да се наложи на пазара у нас и да развива голямото си портфолио от продукти през годините?

Данон” е компания с близо 100-годишна история. Присъстваме на българския пазар повече от 20 години, като през цялото това време най-важното за нас е било да предлагаме свежи млечни продукти с гарантирано високо качество. Смятам, че сме основният иноватор на пазара и сме предложили на българския потребител много продукти за различни моменти на консумация и отделни нови категории. Не на последно място е и разбирането на компанията, че успешният бизнес върви ръка за ръка с инвестициите в обществото и хората. Смело мога да кажа, че сме един от пионерите в тази посока, развивайки редица проекти в посока здравословно хранене и здравословен начин на живот.

Кои са предимствата и недостатъците на българския пазар в сравнение с другите пазари, върху които имате наблюдения?

Основните различия са свързани с това, че в България около 90% от пазара е т. нар. натурално кисело мляко, т.е делът на останалите, по-разнообразни и иновативни продукти е малък в сравнение с други пазари. Освен това цената на килограм е най-ниската в Европа, като за сметка на това основната суровина – млякото е на същата цена като в другите европейски страни, дори и по-висока.

Друг негативен момент е и делът на сивата икономика, който не е малък и създава изключително нелоялна конкуренция за компании като нашата, които оперират прозрачно, плащат всички данъци и спазват законите. Едно от предимствата, които мога да посоча, е, че българинът знае ползите от консумацията на свежи млечни продукти. Със съжаление констатираме, че в последните години потребителите заместват част от тях с т. нар. нездравословни продукти и консумацията спада.

Има ли и какви са особеностите на българският потребител?

Не бих казала, че има някаква съществена разлика между българския потребител и останалите. Основното е, че българите имат значително по-ниска покупателна възможност. Цената много често е основен фактор при избора на продукти. Друго, което ми прави впечатление, е, че българските потребители много лесно се влияят от негативни и често абсолютно погрешни и лъжливи мнения, без да се замислят, или поинтересуват как стоят нещата реално, а това често се използва много недобросъвестно от играчите на пазара.

Преди време пуснахте на българския пазар кисело мляко за мъже. Как беше приета тази иновация от потребителите у нас?

Този проект е много интересен, защото той е изцяло разработен от нас, като в основата са нашите потребители. Те бяха включени в цялостния процес от концепцията на продукта до неговото позициониране и представяне. За съжаление, както често се случва с твърде иновативни проекти, интересът към него беше сравнително краткосрочен. Може би българските мъже все още разчитат на киселото мляко, което съпругите или партньорките им са купили, а държат да избират за себе си в други категории. Все пак този продукт беше оценен като една от топ 3 иновации в света за 2013 година.

Какви иновации да очакваме от вас през тази година?

Като 20-годишен иноватор на пазара непрекъснато се стремим да предлагаме нови и интересни неща на потребителите и за наша радост те го оценяват високо. Съвсем наскоро пуснахме на пазара нова закуска от типа 3 в 1, която не изисква време за приготвяне. Работим и върху други проекти, с които ще дадем възможност на нашите потребители да консумират различни свежи млечни продукти. Очаквайте изненади от нас в началото на лятото, а и след това.

Какво е отношението ви към промоциите, които все повече завладяват търговията с бързооборотни стоки? Според вас те са задължителен маркетингов инструмент или по-скоро необходимото зло да привличане на клиенти и повишаване на продажбите?

Промоциите са една част от маркетинговите инструменти. Ако имате предвид чисто ценовите, да те са част от инструментите, чиято цел е привличане на нови потребители. На пазар като нашия доста често се използва.

От почти година сме свидетели на интересни промени около търговските вериги у нас. Доведоха ли те до промяна в отношенията с вас като един от големите доставчици?

За нас са много важни добрите и коректни взаимоотношения с нашите партньори. Смятаме, че спазването на добри практики, прозрачни договорености и лоялност са нещата, които трябва да стоят в основата на тези отношения.

Как очаквате промените около търговските вериги да се отразят на пазара на бързооборотни стоки у нас и в частност върху доставчиците?

Силно се надявам това да води след себе си до развиване на добра конкурентна среда, която да е от полза за всички участници на пазара на бързооборотни стоки. Налагането на прозрачни правила, стимулирането на добрите търговски практики, ограничаването на сивия сектор на практика са неща, които водят в посока икономическа стабилност и устойчив растеж.