Списанието

Изберете рубрика:

 

Отбелязваме 20-ти рожден ден в България с обновена програма за лоялност

Брой 9, септември 2020

Дата: 01.10.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Отбелязваме 20-ти рожден ден в България с обновена програма за лоялност

Hopбepт Mиcбpaндт зaпoчвa ĸapиepaтa cи в Віllа ЦИE пpeз ceптeмвpи 2011 г., cлeд ĸaтo преди това е зaeмaл пoзициятa нa Изпълнитeлeн диpeĸтop в Lіdl Pyмъния. Toй пpeминaвa пpeз пoзиции ĸaтo Глaвeн oпepaтивeн диpeĸтop в Віllа Pyмъния и Віllа Xъpвaтия. Πpeз 2014 г. зaeмa длъжнocттa Изпълнитeлeн диpeĸтop в Віllа Xъpвaтия. Πpeз aпpил 2017 г. става Глaвeн oпepaтивeн диpeĸтop в Віllа Чexия. От април 2019 г. е Изпълнителен директор на BILLA България.

 

Г-н Мисбрандт, BILLA празнува 20 години на българския пазар. През какви етапи премина компанията, така че да успее да се адаптира към пазара и да утвърди позицията си като ключов играч в търговията с бързооборотни стоки?

От навлизането си на българския пазар през 2000 г. до днес, със сигурност много неща са се променили. 20 години по-късно равносметката е 131 магазина в 38 града в страната, десетки успешни инициативи и устойчиви проекти, важни награди на национално и международно ниво. Днес BILLA e предпочитан избор за голяма част от българските потребители за покупка на богато разнообразие от висококачествени продукти на достъпни цени.

За тези 20 години открихме повече от 4500 работни места, което нарежда компанията сред едни от най-големите работодатели в страната. От ключово значение за нас е да следим и да отговаряме на нагласите и търсенето на потребителите. Затова и се радваме на високо доверие от тяхна страна. Тази година получихме много ясно доказателство за това – BILLA бе наградена с 5 награди в престижния международен конкурс „Продукт на годината“ – за нашето мобилно приложение BILLA Кулинариум и за 4 продукта от собствената ни марка BILLA Градини. От началото на 2020 г., спечелихме 6 златни медала QUDAL за най-високо качество в България в категориите „Верига за продажби на дребно“, „Отдел за пресни плодове и зеленчуци“, „Отдел за прясно месо“, „Програма за лоялност“, „Отдел за риба и морски дарове“ и „Отдел за деликатеси“. Компанията е носител и на десетки други отличия, благодарение на продуктите и услугите, които предлага.

Важен фокус на търговската верига през последните години са продуктите, собствено производство, които се отличават не само с доказано качество, но и с неповторим вкус. Богатият асортимент включва също топъл хляб, изпечен на всеки 30 минути, български плодове и зеленчуци, отгледани по специална програма за намаляване на пестицидите, топли ястия, приготвени на всеки 30 минути от нашите готвачи, прясно българско месо, свежи салати и фрешове, апетитни месни и безмесни грил специалитети.

През всички тези години, BILLA активно подкрепя българските производители и се утвърди като техен ценен партньор, помагайки им да се позиционират на пазара и да развиват своя бизнес. Над 460 са местните доставчици, които регулярно осигуряват стока на супермаркетите ни. И занапред ще продължим да обогатяваме асортимента си, за да предоставяме още по-голямо разнообразие от продукти с традиционен български произход, от което клиентите ни да имат възможността да избират.

Освен в устойчиви бизнес практики, компанията инвестира и в проекти, насочени към опазването на околната среда и разрешаването на различни социални проблеми. От години сме ценен партньор на редица неправителствени организации, като Български червен кръст (БЧК), Фондация „Искам бебе“, Съюз на слепите в България.

Всички преминахме през един доста труден период в началото на годината, когато заради COVID-19 се наложи да останем затворени у дома. За вас, като търговци, нямаше такъв вариант, защото трябваше да осигурявате необходимите продукти за хората. Какво ви костваше, за да успеете да се справите с предизвикателствата?

Въвеждането на извънредното положение наистина ни изправи пред сериозни предизвикателства. Накара ни да действаме бързо, за да се адаптираме към новата обстановка, да сме гъвкави, но заедно с това – и много търпеливи. Това, което ни струваше преодоляването на трудностите, беше много допълнителна мисъл за хората и допълнителна инвестиция в работна сила.

Необходимо беше да преосмислим начина на работа в централния си офис, в който работят 200 души – всеки с различно отношение към кризата. Опитахме се да се съобразим с желанията и необходимостите на всеки един от тях, давайки възможност за работа и в офиса, и от вкъщи. Взехме под внимание всеки индивидуален случай – родители с малки деца, хора със заболявания.

Със сигурност, този период беше различен в най-голяма степен за онези, които работеха на терен във всички магазини в страната, в пряк контакт с посетителите. Техните задължения значително нараснаха – много по-честа регулярна дезинфекция, изпълняване на обичайните си отговорности, но спазвайки необходимата дистанция от клиентите и помежду си, застъпване на смени и промени в графика на работа. Тук е моментът да отбележа, че служителите ни бяха достатъчно отзивчиви, за да се отзовават и да съдействат на всички потребители – в отговор на техните въпроси и притеснения. Бих искал да използвам възможността, за да благодаря на всеки един от тях за отлично свършената работа. Без отговорното и безстрашното им поведение, нямаше да успеем да се справим със ситуацията толкова добре.

Друго предизвикателство, пред което бяхме изправени по време на пандемията, беше необходимостта от наемане на нови хора и разширяване на екипите. Благодарение на тях, успяхме да организираме работата си по начин, който да позволява на нашите клиенти да се възползват от всички възможности, които винаги сме им предоставяли – високо качество и разнообразни предложения.

Изключителната ситуация, в която бяхме поставени, показа, колко важен и незаменим стълб на икономиката представлява търговията на дребно. В момент, в който компаниите в други сектори освободиха значителна част от своите служители, ние успяхме да предложим нови кариерни възможности за постоянна заетост.

Темата за българските продукти стана много актуална напоследък. Какви инициативи предприехте, за да развиете отношенията си с българските производители?

Наистина, темата придоби огромна популярност в последните месеци. За нас обаче тя е с висока степен на важност отдавна – още от стъпването ни на пазара в страната. Работата с български производители и доставчици е част от стратегията на BILLA изобщо, не само в България, а напоследък ни постави в позиция, още по-близка до потребителите, отговаряйки на тяхното търсене. Подкрепяме родното производство, защото по този начин помагаме на стотици бизнеси в цялата страна да се развиват, да подобряват продуктите си и да се позиционират на пазара, а в същото време предоставяме на клиентите си богато разнообразие от качествени продукти.

В допълнение, представяме и предимствата на българските продукти на нашите клиенти – най-вече, чрез непрекъснатото увеличаване на дела им в магазините. Стремим се постоянно да разширяваме партньорствата си и към момента си сътрудничим с над 460 български фирми, които доставят продукти в магазините ни. За последните няколко месеца, стартирахме партньорства с над 25 нови производители. Това е много ясно доказателство, че се придържаме към своята дългосрочна бизнес стратегия и не се предаваме, дори и когато сме изправени пред сериозна криза, в каквато се превърна пандемията.

Преди 6 години, стартирахме своя проект BILLA Градини. В рамките на кампанията, търговската ни верига разработва и предоставя специални планове за намаляване на пестицидите на над 30 внимателно селектирани родни производители. От тази пролет, в ход е и инициативата „По-хубаво от българското няма“, която цели да постави още по-силен фокус върху родните продукти и техните предимства и да стимулира повече хора да изберат българското.

Отново в посока развитие на отношенията си с родните партньори, BILLA е една от първите вериги в страната, която им предоставя ноу-хау и организира безплатни обучения за тях. Стремим се непрекъснато да споделяме успешни международни практики, които да им помогнат да подобряват продукцията и услугите си. Друга корпоративна политика в тази посока е предоставянето на възможност и съдействие за сертифициране по международни стандарти за качество. Сред тях са  IFS, Global G.A.P.

Какво е мнението ви за българския потребител? Различава ли се той от купувачите в другите страни, където BILLA присъства?

Българският потребител не се различава съществено от клиентите на BILLA в останалите страни. Също като тях, той е модерен европейски гражданин, ценител на качествената храна. Много силен акцент поставя върху свежестта на продуктите, които избира, но също така – и върху доказания произход на съставките и високото качество, което се превръща в гарант за несравним вкус.

Все повече и у нас клиентите се стремят да поддържат балансиран хранителен режим в забързаното ежедневие. По това се доближават и до познатия ни западен модел. В отговор на това търсене, ние създадохме брандовете BILLA Easy и Easy SelfMade за приготвени на място свежи храни. Увеличава се и броят на клиенти с по-специални потребности – веган, хора с различни непоносимости, към продукти с по-малко сол, по-малко добавки и консерванти. Затова и през последните години, се стремим да поставяме по-силен фокус върху здравословния сегмент. Трябва да създаваме трендове, да учим потребителя колко е важно да следи за съдържанието на сол, на захар, заедно да развиваме с производителите продукти, които са колкото е възможно по-здравословни и по-сигурни за клиента.

Как BILLA оправдава очакванията на потребителите? Какво търсят те днес? На какво държат?

От стъпването си на българския пазар до днес, BILLA прави малки, но сигурни крачки в посока приближаване до българския потребител. Пример за това е дългогодишната програма за лоялност за клиенти на търговската верига. Ние наблюдаваме поведението на потребителите, следим промените в техните предпочитания и се стремим да отговаряме на тяхното търсене чрез предоставяне на отличен вкус и разнообразие. Тези два елемента са пряко свързани с националната българска кухня и тъкмо поради тази причина са неизменен приоритет за нашите клиенти.

Щастливи сме, че здравословното хранене също се превръща в тенденция и тук, подобно на останалите европейски страни. Клиентите обръщат повече внимание на произхода на храните и до колко те са полезни за тях. В отговор на тези очаквания и специфични потребности, лансирахме на пазара бранда BILLA Bio, който предлага висококачествени продукти с био произход. Смятаме, че той удовлетворява в голяма степен нуждата от истински продукти, произведени с грижа за околната среда.

Все повече се засилва търсенето на стоки, произведени в България продукти. Това е и причината компанията ни да си партнира дългосрочно с все повече родни производители. Един от отделите, които постоянно се стремим да развиваме, е този за свежи плодове и зеленчуци. Гордеем се много и със собствения ни бранд BILLA Градини, който дава възможност на клиентите ни да избират от голямо разнообразие свежи плодове и зеленчуци, отгледани от български земеделци в съответствие със специалната ни програма за намаляване на пестицидите.

BILLA е първата верига, която развива успешно програма за лоялност. Разкажете ни малко повече за етапите на нейното развитие? Какво ново предстои в тази връзка?

BILLA въвежда своята програмата за лоялни клиенти през 2009 г. Още от самото начало, тя е насочена към потребителите във всички магазини на търговската верига в страната. Щастливи сме, че за този дълъг период от време, все повече наши клиенти се възползват от възможностите, които тя предоставя. Към момента, активните картодържатели са над 1 милион, а над 80% от регистрираните продажби във всички наши обекти в страната се реализират чрез използването ѝ.

Тази година, решихме да отбележим своя 20-ти рожден ден в страната, като направим вълнуващ подарък за всички свои настоящи и потенциални клиенти – чрез обновяване на програмата за лоялност. Запазихме името ѝ – BILLA Card, но освежихме нейната визия и я обогатихме така, че да запази настоящите предимства, но и да ги надгради с още по-разнообразни възможности за потребителите. Считано от 10 септември, тя вече е факт.

Целта на промяната е да застанем още по-близо до своите клиенти и да ги опознаем по-добре, за да можем да им предоставяме и персонализирани оферти, близки до техния вкус. За тази цел, въведохме нова алтернативна възможност – дигитална карта за лоялност, която предоставя дори повече възможности от физическата пластика. Смятаме, че така пазаруването ще се превърне в още по-забавно преживяване, изпълнено с лекота и удобство за потребителите. С нея, всеки клиент получава 10% отстъпка за рождения си ден и може да я използва еднократно  в периода 2 седмици преди и 3 седмици след своя празник. Досегашните предложения – отстъпки на любими марки и продуктови категории, всеки петък и събота, се запазват. В допълнение, предлагаме и над 1000 продукта от първа необходимост с трайно ниска цена, извън специалните промоции. Те са отбелязани със зелен етикет на регала в магазина. По този начин, BILLA предлага напълно конкурентно качество и цена на своите клиенти. Освен, че предоставяме възможност за избор от широка гама продукти, се стараем потребителската количка при еднократно посещение в нашите магазини да спестява и пари, и време на потребителите.

Новата BILLA Card може да бъде получена в дигитален формат - чрез регистрация в мобилното приложение BILLA App и под формата на стандартна карта пластика - във всеки магазин BILLA в страната. Улеснен е и процесът по регистриране в програмата за любителите на физически карти, като на тяхно разположение в магазините са инсталирани терминали на самообслужване. Всички клиенти, които притежават регистрирана физическа карта могат да направят и свой клиентски профил в сайта на компанията – www.billa.bg.

Настоящата BILLA Card ще бъде валидна до 10.03.2021 г. Затова съветваме всички свои клиенти да побързат да се сдобият с новата карта за лоялност при първа възможност, за да предотвратят риска от изтичането на валидността на старата им пластика, но и за да бъдат в крак с най-актуалните възможности, които предлагаме, и да се възползват от тях в максимална степен.

Какъв е интересът към собствените марки на BILLA от страна на потребителите? Кои са определящите фактори, които го пораждат?

В последните години, интересът към собствените марки на BILLA нараства значително. Наш приоритет е постоянно да ги подобряваме, обогатяваме и развиваме – така, че да отговарят на търсенето на клиенти с различни демографски профили. Към момента, портфолиото ни включва BILLA Brand, Clever, BILLA Premium, BILLA Bio, BILLA Градини и Българска ферма. За производството на всички продукти, които всяка една от марките включва, се стремим да използваме качествени суровини и да работим с доставчици, които следват високи стандарти.

Със сигурност, цената си остава ключов фактор при избора на покупка, но ролята на произхода на съставките и вкуса също е съществена. Многократно сме провеждали тестове на сляпо, при които участниците опитват храни с марката BILLA и такива на други водещи производители, за да определят кои им допадат повече. В много от случаите, проучванията доказаха по много убедителен начин, че в определени категории клиентите харесват повече нашите продукти.

Къде виждате „BILLA България” след 10 години?

В следващите 10 години, всички ние в BILLA ще продължим да се стремим към поддържане на настоящото си позициониране на пазара. Целта ни е да предлагаме все по-богато разнообразие от качествени и здравословни продукти, достъпни за всеки джоб и бюджет. Вярваме, че и занапред ще утвърждаваме възприятието, на което се радва компанията, от страна на потребителите – като гарант за качество. Това е и най-голямата награда за усилията, които екипите ни полагат всеки ден, за да отговарят на потребителското търсене.

Благодарение на силната експанзия, реализирана до момента, BILLA ще продължава да поддържа огромна мрежа от магазини и да бъде лидер в това отношение. Все пак, нека имаме предвид, че 10 години е дълъг период от време, през който много фактори на пазара биха могли да се променят. Ние обръщаме внимание на новите тенденции и сме готови да работим усилено за развитие на търговската верига така, че да задоволяваме нуждите на настоящите и бъдещите си клиенти.

Каква е стратегията ви за развитие на българския пазар?

Основен фокус в развитието на BILLA на българския пазар през следващите години ще бъде разширяването на магазинната ни мрежа. Ще концентрираме усилията си както върху органична експанзия, така и върху възможността за придобиване на други обекти. Фактът, че клиентите ни имат доверие както в компанията, така и в продуктите и услугите, които им предоставяме, ни стимулира още повече да инвестираме в разрастване и увеличаване на броя на обектите в страната, както и в модернизирането на по-старите ни супермаркети.

BILLA ще продължи всички добри практики, утвърдени до момента – поддържане на високо качество, подкрепа на местните производители и реализиране на все по-голям брой партньорства с родни доставчици. Тепърва ни предстои да развием по-персонализирания подход, ориентиран към индивидуалните предпочитания на всеки клиент, чрез дигиталната карта за лоялност.

Гледаме напред и към следваща стъпка към дигитализация и разработване на възможност, която да позволява на клиентите ни да пазаруват изцяло онлайн. BILLA има много добре развит такъв собствен бизнес в Австрия и Германия, който включва и богат ноу-хау, без партньорство с трети страни. Краткосрочно, в BILLA България гледаме като първа стъпка към партньорство, чрез което да предложим онлайн покупки. Вече водим и някои преговори. По план, в следващите три години ще работим за развитието на модел на онлайн пазаруване, който ще менажираме самостоятелно и ще бъде в крак с времето, в което стартира.

Каква е прогнозата ви за развитието на пазара за търговия с бързооборотни стоки у нас и в региона?

Забързаният начин на живот все повече се налага като нормално ежедневие за нарастващ брой хора. Сам по себе си той извиква необходимостта от потреблението на бързооборотни стоки. Тъкмо поради тази причина, смятам, че търговията в сектора ще продължава да се развива с бързи темпове, в опит не само да задоволи, но и да надмине потребителските очаквания – както у нас, така и в региона. В България, все по-застъпена е и тенденцията за пазаруване и приготвяне на домашна храна, за сметка на храненето в заведения, което ще повлияе позитивно за ръста на продажбите в сектора.

Затова и ние в BILLA се стремим постоянно да разнообразяваме възможностите за покупка и потребителската кошница с нови и обичани продукти. Често, те са и продукти на родно производство. Екипите ни са в постоянно търсене на алтернативи и нови предложения както от гледна точка на вкус, така и що се отнася до ценови сегмент.

Пандемията, на която станахме свидетели през последните месеци, и от която все още се възстановяваме, със сигурност също ще има значителни ефекти върху пазара за търговия с бързооборотни стоки в световен мащаб – тепърва ще видим колко сериозни ще бъдат те. Към момента, след отхлабването на мерките, наблюдаваме, че потребителското поведение започва да се завръща към нормалните си темпове и навици на покупки.