Списанието

Изберете рубрика:

 

С нови над 80 договора подкрепихме българските доставчици през една изключително предизвикателна година

Брой 1, януари 2021

Дата: 02.02.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
С нови над 80 договора подкрепихме българските доставчици през една изключително предизвикателна година

Тази година Kaufland България отбелязва 15 години присъствие на местния пазар. За всичко, което компанията е постигнала през този период, за отношенията й с българските доставчици и развитието на веригата по отношение на асортимента, служителите и фокуса към крайния потребител, разговаряхме с председателя на УС на Kaufland България Иван Чернев

Г-н Чернев, с кое от постигнатото през 15-те години на българския пазар се гордеете най-много?

Несъмнено това е екипът. Хората на Kaufland България, чиито огромен труд и добре свършена работа стоят в основата на всеки наш успех през изминалите 15 години. 

Над 80% от колегите, които днес заемат ръководни позиции при нас, са развили професионалния си път като част от компанията. Гордеем се с този факт, особено предвид високо динамичния сектор, в който работим. Това ни дава увереността да кажем, че силният екип е нашата константа в една постоянно променяща се среда и нашата формула за успех.

Гордеем се и с това, че лидерството ни през годините не се обуславя единствено с оборота ни, а с факта, че нашата дейност е фактор, който спомага за развитието на редица малки и средни бизнеси, и на сектора като цяло.

Едно работно място в Kaufland България поддържа близо 4 други в българската икономика. Така създаваме и поддържаме над 31 000 работни места – на наши собствени служители, такива на концесионери, но преди всичко в селското стопанство, хранителната индустрия и търговията.

Зад гърба ни остана една нелека година, в която и търговци и доставчици бяха изправени пред редица предизвикателства. Сега, преминали през прага на новата 2021 г. какви са вашите прогнози за развитието на бързооборотната търговия у нас през следващите 12 месеца?

Трудно е да се правят прогнози, особено за такъв период. Ситуацията, сами виждате, се променя често. Можем да кажем със сигурност, че това, на което се научихме през последните 15 години, е да бъдем изключително гъвкави и не се страхуваме, че всеки ден нещата могат да се променят като структура и организация.

Прогнозата ни е, че ще продължим да правим всичко в името на клиента, като предлагаме продукти с високо качество на едни от най-атрактивните цени на пазара.

През 2021 година ще продължим да се фокусираме върху сигурността и безопасността на нашите клиенти и екип, в разнообразието и качеството на асортимента, който предлагаме, и в подкрепата ни за българските производители.

Кои според вас ще са основните предизвикателства пред вашите партньори  като цяло и пред Кауфланд в частност през тази година?

Не бих си позволил да говоря от името на нашите партньори. Това, което мога да кажа със сигурност, е, че ще продължим да сме доверен и коректен партньор за тях, както сме били през всички тези 15 години.

Само за последните две години сме обогатили с над 2600 продукти нашия асортимент, като над 1000 от тях са български. През 2020 г. представихме на пазара първата ни собствена национална марка продукти „Брей!“, която разработихме с близо 30 български производители от 15 региона у нас. Предложихме и нова собствена марка прясно месо „Шеф Месар“, с пилешко и телешко от изцяло български производители, разширихме и мрежата си от фермерски щандове на територията на филиалите ни в страната. Всичко това за една година, при това изключително тежка. Вярвам, че това е най-недвусмисленото доказателство за подкрепата ни към българските производители на национално и регионално ниво, независимо от ситуацията.

Разбира се, няма да спрем дотук. През 2021 г. ще увеличим с 30% родните зеленчукопроизводители, с които сключваме договори за изкупуване на продукция. Това ще им осигури спокойствието, че разчитат на национален пазар и ще им даде възможност да се съсредоточат върху високото качество на продукцията, което ние и нашите клиенти изискваме.

Годините опит като лидер на пазара са ни научили да не гледаме на предизвикателствата като трудност, а като нов опит, който ни помага да ставаме все по-добри в името на клиента.

През януари 2021 г. Сдружението за модерна търговия обяви, че сте подписали меморандум за подкрепа на българските производители. Част от мерките в този меморандум (като “осигуряване на площи в търговските обекти за български продукти”, “маркетингова подкрепа за по-ясно разпознаване на българските продукти”) бяха оспорени от членовете на СМТ през март-април 2020 г., когато държавата реши да се намеси в отношенията ви с българските доставчици. Какво ви накара да промените позицията си, особено в контекста на заканата на ЕК да съди България заради налагането на т.нар “квоти” за български продукти?

Нашата позиция винаги е била в полза и подкрепа на българските производители. Смея да твърдя това не само за Kaufland, но и от името на всички останали търговски вериги у нас.

Действията, които сме предприемали в подкрепа на родните продукти, винаги са били доброволни и в интерес на всички участници по веригата. Неслучайно 60% от производителите, с които в Kaufland работим, са български, от почти всички региони на страната, а 86% от оборота ни се формира от български доставчици.

С меморандума подчертаваме още веднъж възможността да подкрепяме българските производители съобразно спецификите на бизнес модела на всяка верига и правилата на свободната търговия.

С колко нови български доставчици подписа договори Кауфланд в периода март-ноември 2020 г.?

Над 80, като най-голям е броят им в категориите мляко и млечни продукти, риба и рибни продукти, прясно месо, плодове и зеленчуци.

Както вече споменах, в същия период представихме на пазара и нашата собствена национална марка „Брей!“, която предложи допълнителен избор на клиента от над 80 български продукти в постоянен асортимент. Това означава, че допълнително гарантирахме постоянен национален пазар на още близо 30 родни производители.

От кои сектори на производството преобладават новите български доставчици?

Това са традиционните продуктови категории, които отчитаме, че са най-ключови за българския потребител – мляко и млечни продукти, прясно месо, плодове и зеленчуци.

Това съответно са и категориите, в които непрекъснато поддържаме висок процент български продукти. При месото и месните продукти процентът е 72%, при млечните – 65%, а в двата традиционно силни сезона на родна продукция при плодовете и зеленчуците, пролет и есен, българските продукти в тази категория достигат до 80% при нас.

С колко нови марки ще се увеличи асортиментът ви в категориите, които са покрили въпросните компании?

Непрекъснато разширяваме присъствието на български продукти на нашите рафтове. Това е политиката ни от самото начало, не се е променяла. Продължаваме да работим и с фокус върху обогатяване на портфолиото от продукти под собствените ни марки „Брей!“ и „Шеф Месар“. Критерият винаги е един и същ за всички, с които работим – високо качество на продукцията.

В обектите ви все по-ясно се отличава така наречената “Food to go” секция. Може ли да посочите какво точно предлагате в нея и планирате ли да я разширите с нови продукти като полуготови ястия, каквито често се срещат в супермаркетите от Западна Европа?

Витрината ни „To Go” е една малка, но много съществена част от мащабната модернизация, която предприехме преди почти три години в името на удобството и още по-доброто изживяване на клиента по време на пазаруването му при нас.

Начинът, по който развиваме нашите обекти е с визията за търговски център – мястото, където има по нещо за всеки – можеш да напазаруваш за цяла седмица напред или пък да си вземеш нещо само за обяд в забързаното ежедневие. Ако бързаш, за теб имаме и бърза каса, както и различни специалитети от свежата ни витрина или сготвена на място храна в нашата концесионерна зона. А междувременно можеш да платиш комуналните услуги на твоето домакинство. Всичко на едно място – лесно и бързо. Така се стремим да пестим време на клиента.

През 2021 г. ще продължим активно модернизацията на нашите обекти в желанието ни да бъдем полезни на потребителите в тяхното ежедневие.

През последната година направихте опит за онлайн търговия, но с посредник в лицето на foodpanda. Предложенията в тяхната платформа са в пъти по-ограничени от асортимента, който предлагат физическите магазини на вашата верига. Беше ли успешно това сътрудничество и не ви ли кара да се замислите да отворите собствен онлайн магазин, в който вашите клиенти да имат достъп до всичките ви продукти?

Клиентът, който предпочита тази услуга, има определени изисквания към асортимента. Извънредната ситуация, пред която ни изправи 2020 г., също влияе на потребителските предпочитания. При формиране на онлайн предложенията ни взехме предвид всички тези фактори и стартирахме с по-концентриран асортимент от предложения, които са най-търсените за седмичния пазар.

Виждаме, че има потенциал и продължаваме да разширяваме продуктовата гама. Започнахме с 500 артикула, вече имаме над 3000.

Основното ни желание винаги е да сме максимално близо до клиента. Във foodpanda разпознахме партньора, който разбира и държи на качеството на своята услуга по същия начин, по който ние държим на качеството на продуктите, които предлагаме.

Все повече вериги се фокусират върху използването на колкото е възможно по-малко пластмаса при пакетирането на своите продукти. Някои ваши колеги дори предлагат многократни торби за плодове и зеленчуци, които ако трябва да сме честни са най-употребявани във всички търговски вериги. Имате ли визия по отношение на намаляването на присъствието на тези найлонови торбички за еднократна употреба?

Ограничаването на пластмаса за еднократна употреба е наша дългогодишна категорична цел и политика. Развиваме асортимента си устойчиво и непрекъснато въвеждаме различни алтернативи на пластмасата за еднократна употреба.

Що се отнася до торбите за плодове и зеленчуци – разбира се, мислим в тази посока. Към момента изпробваме варианти, като най-важното за нас е да можем да предоставим на нашите клиенти безплатна устойчива алтернатива, която ще е в най-голяма полза и улеснение за тях по време на пазаруване.

За да продължим темата от предходния въпрос - каква е вашата визия за намаляване на пластмасовите опаковки/торбички, както и изключването на доказано вредната за околната среда микропластмаса от козметичните продукти на вашите собствени марки?

Целта, която сме си поставили, е да намалим пластмасата за еднократна употреба с минимум 20% до 2025 г. и да имаме 100% рециклируеми опаковки на собствените ни марки. Оптимизираме ги постепенно. Ако има излишни елементи, например защото не служат като защита срещу външни влияния или като мярка за свежест, ние се отказваме от тях.

Още през 2013 г. поехме ангажимента и да не използваме микропластмаса при производството на собствени козметични, санитарни и хигиенни марки продукти, както и перилни и почистващи препарати. Целта ни е до края на 2021 г. да променим рецептурите, използвани при производството им, така че в тях да не присъства микропластмаса. Така рецептурите на всички бебешки продукти грижа за тялото на собствената ни марка bevola Baby вече не съдържат пластмаса.