Списанието

Изберете рубрика:

 

Ще успяват тези, които са бързо адаптивни и с визия за развитие

Брой 6, юни 2020

Дата: 01.07.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Ще успяват тези, които са бързо адаптивни и с визия за развитие

Периодът на извънредно положение и кризата със COVID-19 се отрази на целия пазар. Търговията с бързооборотни стоки също претърпя промени. Въпреки предизвикателствата, една от най-големите български търговски вериги - „Фантастико” продължава да се развива. Освен че отчитат възможно най-безболезнено преминаване през трудния период, от компанията не преустановяват плановете си за увеличаване присъствието си на пазара.

За историята на компанията, за новата реалност, в която живеем и за разширяването на търговската мрежа, говорим със Светослав Гаврилов, изпълнителен директор на търговска верига „Фантастико”.

Г-н Гаврилов, търговска верига „Фантастико” е с дългогодишна история на българския пазар. Разкажете малко повече за компанията!

„Фантастико“ е на българския пазар от 29 години. Създадена е от г-н Валери Николов, като първият супермаркети е открит на столичната улица „Оборище“. Този магазин работи и днес. Аз самият съм част от компанията от 22 години. Щастлив съм, че работя в екип от амбициозни професионалисти, благодарение на чиито усилия с всяка изминала година „Фантастико“ става все по-модерна компания.

Днес компанията притежава 43 супермаркета в София, Банкя, Кюстендил и Елин Пелин. В портфолиото на компанията са още търговският център SkyCity Mall, ресторанти MyChoice, боулингите Mega Xtreme Bowling, залата за концерти JoyStation, както и фитнес Fast and Fit. Екипът ни е от около 3100 души.

През какви етапи на промени премина пазарът на бързооборотни стоки през тези години?

Пазарът стана силно конкурентен с навлизането на чуждите вериги у нас. Това беше двигател за развитие и на малките квартални магазини, и за по-големите. Клиентите станаха все по-взискателни и информирани, търсещи нови и качествени продукти. Днес мога да кажа, че като българска семейна компания ние по нищо не отстъпваме на нашите конкуренти, които имат традиции от години на европейския пазар. Дори имаме редица предимства пред тях, познавайки много добре нуждите на българския потребител.

Истината е, че няма нищо по-здравословно и добро от силната конкуренция. Това ни прави все по-самовзискателни и в все по-добри в нашата работа. Компанията ни се развива на полето на един силно конкурентен пазар, на който редица български, но и международни компании не издържаха и преустановиха дейността си.

Откъде черпите идеи за външния и вътрешния облик на търговските обекти? Много от тях се отличават с модерна визия.

Винаги сме искали да имаме своя уникална и запомняща се визия. Всеки сектор в новите ни супермаркети има специфичен дизайн, който откроява и насочва по лесен и видим начин клиентите към съответната стокова група – плодове и зеленчуци, месо, топла витрина, фреш бар, пекарна, суши, кафетерия и т.н. Разбира се, работим с утвърдени дизайнери, чийто талант можете да видите във всеки от супермаркетите ни. Обръщаме внимание на всеки детайл, защото вярваме, че дизайнът, подредбата на стоките, разположението и, разбира се, обслужването, са израз на нашето отношение към клиента.

Каква е спецификата на българския потребител, според вас? Цената фактор ли е при взимане на решение за покупка, или по-скоро е лоялността е водеща?

Цената винаги има значение. Ние се стремим да предлагаме едновременно атрактивни цени, голям асортимент и качествени стоки. Мисля, че точно по този начин спечелихме хиляди лоялни клиенти. Те знаят, че могат да разчитат на качество и ниво на обслужване във „Фантастико“.

Как се отрази извънредното положение на търговията с бързооборотни стоки?

Промяната беше осезаема, тя остави отпечатък и промени работата ни. Въпреки че днес вече не сме в извънредно положение, мерките за безопасност ще продължат – засилени дезинфекции, предпазни средства за служителите и др.

Три месеца по-късно равносметката за нас е, че успяхме да преминем през този период по възможно най-безболезнения начин, както за екипа, така и за нашите клиенти. Не допуснахме недостиг на продукти, първи въведохме ограничителните режими за достъп, недопускащи струпване на хора, създадохме организация, която беше приета с огромна отговорност от клиентите ни. Тези на които трябва да благодарим днес са всички онези колеги в супермаркетите, които нито за миг не отстъпиха от задълженията си. Много от тях поеха функцията на асистенти, които подпомагат възрастните хора и хората със специални потребности, за да бъде пазаруването максимално безопасно за най-уязвимите групи. Въпреки периода на значителен спад на продажбите от топлите точки и кафетериите, нито един наш служител не загуби работата си. Нещо повече, макар и в извънредна обстановка, продължихме да работим усърдно по изграждането на най-новия ни супермаркет в град Банкя. Успяхме да привлечем много добър екип и на 4 юни супермаркетът беше открит. Той е разположен върху 7000 кв. м. разгъната застроена площ, а инвестицията е за 20 млн.лв. Това определено е проект, с който се гордеем много, особено, защото реализацията му в последните месеци беше в условията на извънредно положение. В момента работим активно и по проект за голям търговски обект в град Перник.

Какви действия предприехте във връзка с постановлението, изискващо присъствие на повече български продукти в обектите за търговия?

Не веднъж имахме възможност да подчертаем, че изискванията в това постановление не са нещо ново за нас. Ние сме българска семейна компания и винаги сме работили с български производители, както големи, така и малки семейни фирми. Примерите са много – в нашите супермаркети можете да откриете хляб от семейни пекарни, мляко и млечни произведения от малки ферми, мед, български плодове и зеленчуци, българско месо. Разбира се, обозначихме всички регионални продукти по много видим начин, така че да стимулираме нашите клиенти да изберат стоки родно производство. Именно клиентите са тези, които определят какво да има на щандовете, защото търсенето винаги определя предлагането. Ние се съобразяваме винаги с това, от което клиентите ни имат нужда.

Как се промениха навиците за пазаруване на потребителите?

Не може да се каже, че има драстична промяна. Имаше период на намалено търсене на готови ястия, но и той отмина. За да отговорим на очакванията, в този период започнахме партньорство и с foodpanda. Така осигурихме възможност за пазаруване от дома и безопасна доставка на всичко най-необходимо за дома – хранителни продукти, напитки, козметика и др.

Как кризата с COVID-19 се отрази на сектора?

Промените вече са факт – мерките за дезинфекция, личните предпазни средства – всичко това е стандарт за работа в супермаркетите и ще е част от работата ни в бъдеще. Цялото общество вече е много по-подготвено за това как да се предпазва. Надяваме се, че оттук нататък няма да се стига до драстични ограничителни мерки и с общи усилия ще продължим да работим в нормален ритъм.

Какви са бъдещите планове за развитие на търговска верига „Фантастико”?

Както споменах, в момента работим активно по проект за нов търговски обект в град Перник, който ще е е по-скоро търговски комплекс, включващ и зона за забавления. Освен супермаркет „Фантастико“, в него ще има боулинг зала, както и търговски площи за други сериозни брандове. Този комплекс трябва да отвори врати следващата година и аз съм сигурен, че това ще е една много стойностна придобивка за града. Същевременно реновираме фасадата на SkyCity Mall, с изцяло нов облик от есента ще бъде и ресторантът MyChoice, който се намира в този търговски център. Продължаваме да обновяваме и по-старите ни супермаркети. Със сигурност не спираме да се развиваме и използваме всяка възможност да подобряваме всеки от нашите обекти.

Какви са прогнозите ви за развитие на пазара на бързооборотни стоки като цяло?

Секторът на бързооборотните стоки е силно конкурентен и в бъдеще ще е така. Същевременно клиентите са изключително взискателни. Тези два фактора – конкуренцията и очакванията на клиентите ще водят бизнеса напред. Ще успяват тези, които са бързо адаптивни и с визия за развитие.