Списанието

Изберете рубрика:

 

Сапуни

Брой 1 / 2, януари / февруари 2010

Дата: 01.02.2010 Коментари: 0
Снимки (2)
Сапуни

Сапунът е повърхностно активно вещество, което във взаимодействие с вода се използва за миене и почистване. В зависимост от употребата могат да се разграничат две категории: домакински сапуни и тоалетни сапуни. Категорията на домакинските сапуни постепенно отмира с развитието на модерните битови препарати за пране и почистване, а тоалетните сапуни са основно средство за лична хигиена. Те са най-бързооборотната козметична категория. Според официални данни за България пазарът им е най-голям сред продуктите за грижа за тялото и расте в стойност. Това се дължи не само на инфлационните процеси, но и на нарастването потреблението на по-скъпите течни сапуни.

Критерии за избор

Исторически са се развили две основни форми на тоалетни сапуни – твърди и течни. съществуват и пенообразни сапуни, но те все още нямат толкова голяма популярност у нас. течните сапуни са около 13–14% от всички тоалетни сапуни, но продажбите им нарастват с много по-големи темпове от тези на твърдите и съответно цялата категория. за разлика от централна и източна европа в западна предпочитанията на консуматорите отдавна са в полза на течните сапуни. от течните сапуни се очаква, освен да измиват добре, да имат и богата пяна, която създава приятно усещане, да носят мекота и нежност за кожата, да не изсушават ръцете при честа употреба, да са pH неутрални и дерматологично тествани, да предоставят голямо разнообразие от варианти и не на последно място – да имат добра цена. Друг основен конкурент на твърдите сапуни са душгеловете, които разгледахме в ноемврийския брой на списанието от миналата година. на пазара на тоалетни сапуни се наблюдава наличие на много производители, марки, варианти, аромати и опаковки. в допълнение на основната хигиенна полза потребителите на тоалетни сапуни търсят и други, свързани с грижата за кожата и съдържанието на овлажняващи, омекотяващи и подхранващи съставки. те се срещат при продуктите от висок и среден клас. най-важният стимул при избора на измиващи продукти от високия ценови клас е хидратирането. в тази връзка при тях се наблюдава тенденция към използването на съставки за грижа като масла от екзотични растения, екстракти от плодове, млечни протеини, пчелни продукти и кашмир. в същия клас се намират и продуктите за хората със специфични нужди – чувствителна кожа, дерматологични проблеми. Медицинската козметика обаче по-рядко се среща в супермаркетите и има запазено място в специализираните магазини и аптеките. у нас с водещи пазарни позиции все още са марки от ниския ценови сегмент. при потребителите е налице желанието да опитват нови и различни варианти сапуни. Марката се асоциира с цената, качеството и комуникираните със средствата на рекламата допълнителни ползи. в тази си роля тя е ценен ориентир на рафта в магазина. тоалетните сапуни се възприемат от консуматорите като източник на чистота и свежест. ето защо ароматът е важен критерий при решението за покупка. във връзка с тенденцията към повишаване броя на хората, страдащи от алергични заболявания, се наблюдава склонност към използване в производството на по-деликатни и недразнещи аромати. спортните и мъжки серии по традиция остават с по-остър и силен мирис. цветът на продукта и опаковката обикновено са тясно свързани с аромата и името на даден вариант. при твърдите сапуни се използват картонени кутии, хартиени, прозрачни или непрозрачни найлонови опаковки. най-честата опаковка за течните сапуни са пластмасовите бутилки с помпа. тяхната функционалност и удобство също са критерий за избор. при течните сапуни някои от оригиналните продукти имат и пълнители за подмяна или допълване, които представляват големи и по-малки пластмасови бутилки или найлонови торбички.

Подредба на рафта

1. основното сегментиране на тоалетните сапуни е според агрегатното състояние на продукта. подкатегориите на твърдите и течните сапуни вътрешно се конкурират за предпочитанията на потребителите и затова ясно трябва да бъдат разграничени на рафта. в случаите, когато заемат по-ограничено място в магазина и са разположени заедно в една клетка, течните сапуни се подреждат на горните редове, над твърдите. идеята тук е да им се осигури по-добра видимост. естеството на опаковките предполага, че твърдите сапуни ще бъдат лесно идентифицирани, дори и да са на земята, тъй като обикновено марката и вариантът им са изписани на повече от едно място. в същото време обаче бутилките с течни сапуни не позволяват това и ще бъдат найлесно разпознати, когато са близо до или на нивото на очите. при наличие на няколко клетки със сапуни в хипермаркетите и дрогериите подредбата се извършва с широки вертикални блокове по видове, като се започва с течните. пенообразните сапуни и в двата случая се отделят в група вътре в блока на течните.
2. продуктите в подкатегориите се групират в хоризонтални блокове по марки за по-лесна ориентация на купувачите.
3. бранд блоковете във всяка подкатегория се подреждат по цена – низходящо при малък регал или от евтино към скъпо по посока на движение на клиентопотока в хипермаркетите и дрогериите.
4. вътре в блоковете по марки различните варианти се групират по серии – например всички варианти с пчелно млечице заедно, следвани от серията с масла, после сериите „Йогурт”, „природа”, „азия”, „за мъже”. при течните сапуни е удачно пълнителят на даден вариант да бъде разположен до съответния оригинал, което ще улесни намирането му.

Васил Присадашки
Мениджър продуктови категории,
„Козметика”, ХЕНКЕЛ – България