Списанието

Изберете рубрика:

 

Айс кафе и Смесени разтворими кафета

Брой 6, юли / август 2009

Дата: 01.07.2009 Коментари: 0
Снимки (4)
Айс кафе и Смесени разтворими кафета

Петте водещи производители в категорията са големи чуждестранни компании: Douwe Egberts, Kraft Foods Bulgaria, Maspex, NESTLE и Tchibo. (подредени по азбучен ред)

Лятна прохлада

Сегментът на студените кафе миксове нараства с всяка изминала година. в стойност през 2008 г. спрямо 2007 г. той нараства с цели 60.8% по данни от MEMRB. Това говори за изключително силния потенциал за растеж на пазата на студено кафе като цяло в страната. Ето как стоят нещата в сегмента на кафе миксовете с дяловете по категории в стойност в Retail пазара :
- Кафе миксове без пяна (тип 3в1, 2в1, студени кафе миксове) - 96.94%
- Кафе миксове с пяна (тип капучино) - 3.16%
Чрез поставянето на продуктите на каса (тъй като е силно импулсен продукт) и на втори точки на излагане, продажбите се засилват. Търсенето се ускорява и от факта, че се наблюдават сериозни инвестиции в телевизионна подкрепа от основните играчи на този пазар, от което могат да се възползват търговците на дребно.

NESTLÉ

През далечната 2002 NESCAFÉ, марка кафе номер едно в света, постави основите на студената категория кафета в България с лансирането на NESCAFÉ Frappe. Това е първата студена кафе напитка приготвена със 100% разтворимо кафе (NESCAFÉ Classic). През 2004-2005 NESTLÉ лансира в различни части на Европа (основно страни в Централна Европа) студени предварително приготвени кафе миксове. днес NESCAFÉ присъства в България с цялостно решение за студени кафе напитки – NESCAFÉ Frappe, NESCAFÉ Cool, NESCAFÉ Chocofreddo, NESCAFÉ Xpress. Редица кафе експерти в света казват, че това е марката, която отчита най-добре факта, че кафето е индивидуална напитка и се стреми да предложи за всеки кафе консуматор продукт, който отговаря на индивидуалните му нужди. Може би по тази причина по данни на World of Coffee report 2008, всяка секунда в света се изпиват по над 4000 чаши кафе под марка NESCAFÉ. NESCAFÉ е лидер в пазара на студени кафе напитки с над 60% от целия пазар (по данни на МЕМРБ). NESCAFÉ Frappe e най-познатата марка студено кафе с над 50% познаваемост (по данни на GFK). в много добри заведения в страната може да поръчате и NESCAFÉ Chocofreddo – студен кафе специалитет по рецепта, разработена от експертите на NESTLÉ. За тези, които обичат да пътуват, винаги са на гребена на вълната, независими и позитивни, NESCAFÉ лансира през 2008 г NESCAFÉ Xpress с два вкуса – NESCAFÉ Xpress Latte Маchiatto & NESCAFÉ Xpress Vanilla. Единствената разфасовка в този сегмент са стикове от 20 и 18 гр. A в сегмента на студените предварително пакетирани кафе миксове NESTLÉ предлага единствено в България NESCAFÉ Cool – марка, с която NESTLÉ България прави цялостно предложението си за студени кафе напитки като дава пълно решение на българския консуматор. Силата на NESCAFÉ като марка се крие в това да направи максимума, за да задоволи потребителите. Може би по тази причина в България, когато хората говорят за разтворимо кафе, те назовават цялата категория с името на марката NESCAFÉ.

KRAFT

„Крафт Фуудс” е първата компания на българския пазар, която лансира разтворима студена кафе напитка, специално за летния сезон. Разхлаждащата напитка „Якобс Айс Кафе” се появява за пръв път в България през 2006 година, отваряйки един нов сегмент в пазара на кафе специалитетите. Оттогава насам вече трета година подред студените разтворими кафета са абсолютен хит през летните месеци. „Якобс Айс Кафе” е лидер на пазара през 2008 година, според данните на Nielsen. въпреки че през годината студените разтворими кафе напитки представляват едва около 1.6% от целия пазар на кафе специалитети (който включва 3в1, 2в1, капучино и др.), данните на Nielsen показват, че през лятото техният пазарен дял скача до 7.5%. Миналата година за периода август – септември продажбите на студени разтворими кафета достигат близо 7 млн. лева. данните сочат стабилна тенденция за развитие на цялата категория кафе специалитети, които през периода февруари – март 2009 растат спрямо същия период на 2008 с 24% в абсолютна стойност и 11% в обем, представлявайки вече 37.6% от общия пазар на кафе в стойност за периода - с 2.5 процентни пункта повече от предходната година. „Якобс Айс Кафе” се дистрибутира успешно във всички канали, като найзначим канал за продажба остават големите супермаркети ( по-големи от 100 кв.м.). Най-продаваната разфасовка на „Якобс Айс Кафе” е единичното 18 грамово пакетче. втора поредна година „Якобс Айс кафе” се предлага и с успешната промоция с 20 пакетчета и чаша подарък за крайния клиент. Продуктът се позиционира задължително на каса, както и в специално брандирани стелажи. През лятото студената кафе напитка се подкрепя както от телевизионна и външна реклама, така и от много други търговски и потребителски активности. „Крафт Фуудс” е приготвил за феновете на „Якобс Айс Кафе” много игри и изненади и през този сезон, които се осъществяват под мотото „Разтопи леда”.

NIKO

Фирма NIKO е български производител в сегмента на бързоразтворимите напитки. Компанията, която отпразнува своя 15–и рожден ден, разполага с богато продуктово портфолио, като за своята годишнина ще предложи на българския потребител нова продуктова серия – NIKO 3in1 Coffee Plus. За летния сезон фирмата предлага разхлаждаща напитка – NIKO 3in1 Ice Coffee, чиято нова формула допринася за по-бързото и лесно разтваряне на продукта. Макар студените кафе-напитки да са нови за българския пазар, за атрактивността на NIKO 3in1 Ice Coffee допринасят и промоционалните активности – за всяка, закупена кутия – подарък шейкър и пакетче от продукта. NIKO 3in1 Ice Coffee се предлага в два варианта на разфасовката – кутия, съдържаща 24 пакетчета /18 g./ и айс кафе с шейкър /всеки шейкър съдържа пакетче от продукта и сламка/.

Ароматна глътка

NIELSEN

Българският пазар на смесени разтворими кафета е разпределен между пет основни търговски канала. Най-голям дял в продажбите в стойностно изражение имат големите хранителни магазини – 27.4%. Следват ги средните (22.1%) и малките магазини за храни (21.9%), супермаркетите (15.9%), както и търговските обекти, предлагащи алкохол и пакетирани храни (9.6%). Това показват данните на Nielsen за периода април 2008г. – март 2009 г. Петте водещи производители в категорията са големи чуждестранни компании (подредени по азбучен ред): Douwe Egberts (собственост на Sara Lee), Kraft Jacobs Suchard, Maspex, NESTLÉ и Tchibo. Топ марките в повечето случаи носят името на производителя си: Douwe Egberts, Jacobs, La Festa (произвеждана от Maspex), Nescafe и Tchibo. Българските марки смесено разтворимо кафе са поскъпнали със 7% през април 2008 г. – март 2009 г. спрямо предходната година и средната цена за килограм достига 21.92 лв.
Описание на категорията: Разглежданите от Nielsen продукти представляват разтворимо кафе, което е смес (кафе с мляко на прах и/или захар и др.) като: “капучино”, “3 в1”, “2в1”. в изследването не са включени чисто разтворимо кафе, кафе на зърна, мляно печено неразтворимо кафе, какао и шоколадови напитки и заместители.

TYMBARK

„Тимбарк България” предлага на българския пазар два изключително качествени продукта със съдържание на кафе – La festa 3in1 и La festa Cappuccino. La festa 3in1 съчетава селекция от ароматно кафе, обогатено със сметана и захар в три разновидности – Classic, Choco, както и предназначения за любителите на силното кафе вкус – Strong Mocca. La festa Cappuccino притежава вкуса и аромата на току-що приготвено капучино от прясно смляно кафе с нежна и плътна млечна пяна. Предимствата на двeте La festa изкушения са превъзходен вкус, безкомпромисно качество и много добра цена. Предлагат се в традиционния, модерния и ХоРеКа канали, като придобиват все по-голяма популярност сред любителите на кафе. Индивидуалните пакетчета и колективните опаковки са с модерен и отличаващ се дизайн, което ги прави силно забележими на рафта. Продуктите от гамата са подкрепени с брандиране на търговски обекти, La festa рекламни аксесоари, POS материали и др.

TCHIBO

В тази категория към момента се предлага само Tchibo 3in1. Това е висококачествен микс от кафе, мляко и захар в добра комбинация, с мек вкус. Предлага се на много разумна цена, което прави логичен изборът при сравнението на цена/качество. Хората в България предпочитат да купуват и пият еднократна порция пакетче, защото им е по-удобно. Пакетчето съдържа смес от 18 грама кафе, мляко и захар, което е достатъчно, за приготвянето на една голяма чаша вкусна, ароматна напитка. Този продукт е най-близо до импулсните продукти – хората предпочитат да бъде поставен на удобно място в магазина, въпреки че също търсят и специално отделено рафтово пространство. Някои самостоятелни магазини и, изненадващо, някои вериги с национално покритие не обръщат достатъчно внимание на категорията – те или прекомерно ограничават асортимента, или рафтовото пространство. По този начин не са в състояние напълно да задоволят потребителския интерес и следователно губят продажби в този бързо растящ сегмент. „усилията ни са насочени да доближим този продукт още повече до потребителите, така че планираме да преминем от 20 бр./кутия към 25 бр., което ще подобри цялостния естетически вид на рафтовете и ще намали работата за попълването им. Също така ще въведем съвсем скоро и плик с 10 бр., много удобен продукт за супермаркет, за онези потребители, които не искат да купят цяла кутия”, казва Ясен Филипов, мениджър бизнес развитие в „Tchibo България”. Този продукт е изключително зависим от видимостта, поради неговия импулсен характер. По-голямата част от продажбите са в магазините с място до касата и рафтово пространство – най-вече в супермаркетите, без значение дали те са част от вериги или самостоятелни магазини.

DOUWE EGBERTS

Douwe Egberts е марка с 256 години традиции в печенето на кафе. в категорията „смесени разтворими кафета” Douwe Egberts присъства на българския пазар от 2007 г. Гамата продукти се състои от: 3в1 класик: разтворимо кафе, сметана и захар. Този продукт се отличава с високо съдържание на кафе (11%) и богат вкус, дължащ се на прецизната смес от „Арабика” и „Робуста”. Единичната доза 3в1 е пакетче 18 гр., достатъчно за една чаша кафе. в търговската мрежа се предлага в опаковка от 10 броя за супермаркети и кутия от 40 броя, за продажба на единична бройка в малки обекти и на касата. 3в1 актив: специалитет от разтворимо кафе, сметана, захар и гуарана. Екстрактът от гуарана има стимулиращ и ободряващ ефект. Предлага се единична доза – пакетче 18 гр. в кутия от 40 броя. Най-популярна е покупката на единична доза (18 гр.) 3в1, като се наблюдава постоянен ръст в продажбите на плик с 10 бр. дози в супермаркети и хипермаркети. Douwe Egberts е марка с признато високо качество и лоялни потребители. Тя подкрепя продажбите на продуктите си с активности в магазините – дегустации, самплинг кампании и ценови промоции. Douwe Egberts 3в1 се продава много добре в хранителните магазини – от най-големите до най-малките.

KRAFT

„Крафт Фуудс” предлага на българския пазар няколко вида „кафе специалитети” под марката на „Якобс” Портфолиото на „Крафт” се състои от следните продукти: Jacobs 3in1 – това е най-продаваният продукт на „Крафт” от тази категория, според Nielsen; Jacobs 2in1 Jacobs Dynamix – новата топла разтворима напитка с витамини от група B, създадена специално за младите и активни хора. витамините от група B помагат за освобождаването на енергия в организма. Jacobs Milka Cappuccino Jacobs Ice Coffee – лидер на пазара на студени разтворими напитки за 2008 според данни на Nielsen „Кафе специалитетите” на Крафт се продават предимно на опаковка от 18 гр. или 12 гр., като най-продаваният ни продукт е „Якобс” 3в1. Предлагат се също промоционални пакети със специални „Якобс Айс Кафе” и „Якобс” 3в1 чаши. Миксовете „Якобс” се позиционират винаги на касова зона, като в по-големите магазини се излагат също на рафт и на актуални стелажи. „Крафт Фуудс” подготвя нови игри и промоции, с които ще изненада и това лято консуматорите. Според данните на Nielsen, последните няколко месеца големите супермаркети (над 100 кв.м) стават все по-значим канал за продажби не само на „Якобс”– миксовете, но и на цялата категория.

NESTLÉ

В категорията „кафе миксове” съществуват две основни подкатегории – кафе миксове с пяна и кафе миксове без пяна. NESCAFÉ, като марка кафе номер 1 в света, притежава най-качествените продукти в сегмента кафе миксове. NESCAFÉ e установен лидер на този пазар с над 77% пазарен дял в стойност (по данни на MEMRB март-април 2009). Компанията предлага: кафе миксове без пяна – NESCAFÉ 3in1, NESCAFÉ 2in1, NESCAFÉ Cool; кафе миксове с пяна – NESCAFÉ Cappuccino, NESCAFÉ Cafe Au Chocolate, NESCAFÉ Vanilla (кафе специалитети). Kафе миксовете са импулсни продукти и са създадени, за да бъдат удобни и лесни за приготвяне, най-разпространената разфасовка при този вид продукти е стиковият формат – 18 г. „NESCAFÉ 3in1 e най-продавания импулсен продукт в България”, съобщиха от компанията. От изключително значение за този тип продукти е разположението им в магазина. Поради импулсната им същност за тях е важно да бъдат позиционирани на каса или на втори точки в горещите импулсни точки (до регалите шоколадови продукти или безалкохолни напитки) в магазина. „По-добрата видимост на марките в магазина, решенията за втори точки на излагане, фокус върху касовото пространство са някои от основните инициативи, които ще продължат да бъдат имплементирани. Нестле България притежава know-how и решения, чрез които да повиши продажбите на клиентите си с поне 20% на годишна база”, споделиха от компанията. Най-популярният канал за продажба са малките и големи магазини, както и киоските.

Екип на Progressive по данни на Nielsen производителите на смесени разтворими кафета