Списанието

Изберете рубрика:

 

Бонбони и дражета

Брой 7, септември 2009

Дата: 01.09.2009 Коментари: 0
Снимки (2)
Бонбони и дражета

Водещите производители в категорията по азбучен ред са: „Захарни заводи” - Горна Оряховица, ЗК „Кристал”, „Kент“ (Кent), „Перфетти“ (Perfetti), „Ригли“ (Wrigley). Марките с най-висок дял от продажбите в категорията са: „Бонбон“ (ЗК „Кристал”), „Лукчета“ („Захарни заводи”), Olips (Kent), Orbit и Winterfresh (Wrigley).

Сладост и радост

ИЗЛЕДВАНЕ НА NIELSEN

Хранителните магазини и супермаркетите са водещите търговски канали в продажбите на бонбони и дражета за периода юни 2008г. – май 2009г., показват данните на Nielsen. Водещите типове са големите хранителни магазини (с 23.3% дял на продажбите в стойност), супермаркетите (18.4%) и средните хранителни магазини (17.0%). Под „бонбони и дражета” в изследването на Nielsen се разбират всички чуждестранни и местни бонбони и дражета – твърди или с твърда глазура, плътни или с течност в средата. Включват се плодови и ментови бонбони, дражета за кашлица, бонбони за възпалено гърло, бонбони с твърда глазура и ядро за дъвчене, шоколадови и карамелени бонбони за смучене. В изследването не са включени: дъвчащи бонбони, карамелени бонбони, лактови, малцови и шоколадови бонбони без твърда глазура, желирани бонбони, гумени мечета, близалки, медицински продукти, както и бонбони на килограм. За разглеждания период над 2/3 от продажбите в стойност са за чуждестранните марки (67.4%), докато българските продукти имат дял от 32.6%, посочват от Nielsen. Спрямо предходните 12 месеца бонбоните и дражета родно производство отстъпват с около 3% дял, за сметка на вносните марки. Не съдържащите захар продукти имат с 3% по-висок дял спрямо предходната година и достигат 31.9%, но подобен ръст не може да се приеме за значителен. Докато за периода юни 2007 г. – май 2008г. най-популярни са били бонбоните и дражетата, опаковани в пликче (37.9%) и след това опакованите в кутийка (34.3%), през следващите 12 месеца нещата са малко по-различни. Опаковките в кутийка отбелязват лек ръст и достигат 36.2% дял в стойностно изражение. Опакованите в пликче продукти губят над 3% дял и достигат 34.4%, следвани от опаковките в ролка с дял от 26.2%. Любопитен е фактът, че твърдите бонбони увеличават дела си със 7% в рамките на една година, за да могат да разчитат на 49.4% дял от продажбите в стойност. За сметка на това при дражетата за кашлица или гърло, както и при бонбоните за свеж дъх, се наблюдава свиване на дела на продажбите съответно с 3.2% и 3.8%. Средната цена на чуждестранните марки бонбони и дражета през юни 2008 г. – май 2009г. е 29.67 лв. за килограм, което означава ръст от 18.5%. Тази цена е над 4 пъти по-висока от средната за български продукти в същата категория (6.28 лв./ кг и ръст от 6.44% спрямо предишната година).

Захарни заводи

“Захарни заводи” АД са основани 1912г. в град Горна Оряховица. Днес компанията притежава един от най-големите производствени комплекси в хранително-вкусовата промишленост в България. Резултатът от почти 100-годишната история в производството на захарни изделия е присъствието на родния пазар на традиционните марки “Чайка”, “Етър”, “Карамел МУ”, “Лимонови резанки”, “Кръц-кръц”, “Лукчета”, “Теменужки” и други. В разглежданата категория фирмата заема значителен пазарен дял, като безспорен фаворит в групата карамелажни са “Лукчета” – пазарен дял 24% (по данни на “Прагматика”). Предлагат се в три разновидности – билкови, класик и евкалипт. Лечебното действие на шестте ценни натурални екстракта от масла и билки ги отличават като предпочитани от потребителите при облекчаване на кашлица и освежаване на дъха. В подкатегорията “С пълнеж” компанията също се радва на широка известност с бонбоните “Кръц-кръц” с пълнеж от фъстъчена паста и “Мултифрукти” с плодов пълнеж и осем аромата – ябълка, боровинка, кайсия, ягода, портокал, вишна, лимон, праскова. В категория “Дропс” марката “Теменужки” се нарежда в челните позиции при най-купуваните марки при твърдите бонбони. Фирмата допълва асортимента си в тази подкатегория като предлага на потребителите си още вкусове – малина, мандарина, лимон, горска ягода. Понастоящем се експортират захарни изделия за Турция, Хърватска, Косово и Румъния.

Kent (Алта България)

“Алта България” присъства на пазара с марките Olips и Bonibon – марки на фирма Kent, която е основана през 1927г. Olips и Bonibon са добре познати и наложени марки на българския пазар. В категорията „Твърди бонбони за смучене” Olips е представен със следните продукти: Olips ментол и евкалипт - стик 28 гр., Olips лимон, портокал и витамин C - стик 28 гр., Olips минт - стик 28 гр., Olips тропикал - стик 28 гр, Olips ментол и евкалипт - пакетче 40 гр., Olips лимон, портокал и витамин C - пакетче 40 гр., Olips минт - пакетче 40 гр., Olips тропикал - пакетче 40 гр. В категорията „Шоколадово драже” „Алта България” ЕООД е представена с марката Bonibon в туба от 27 гр. Поради по-малкия размер на стиковете, те са и по-предпочитанa опаковка. От два месеца Olips се предлага в нови атрактивни опаковки в ярки и живи цветове. Olips e представен и с нови вкусове – тропически, мента, лимон и портокал. В центъра на бонбоните Olips има ксилитол и ментол – революция в здравословното хранене. Ксилитолът е естествен подсладител, съдържащ се в някои плодове и произвеждан от човешкия организъм като междинен продукт от нормалния метаболизъм на глюкозата, което го прави напълно безвреден. Има същата сладост като нормалната захар, но е с 40% по-малко калории. Бонбоните Olips се предлагат еднакво добре във вериги с национално покритие, аптеки, малки квартални магазини и дрогерии.

Перфетти (Interfoods)

“Интерфуудс” присъства на българския пазар от 1992г. насам. Бонбоните Golia и Alpenliebe са част от портфолиото на компанията от 1999г. Golia е един от лидерите в него. В момента тези бонбони се предлагат в пет аромата, включително два без захар, а Alpenliebe – в три. Най-популярна сред потребителите е разфасовката на Golia в стикове. Според Маро Муамелеци, маркетинг мениджър в “Интерфуудс”, всички търговски канали са много успешни, защото дистрибуцията на тези марки е добре развита и те могат да бъдат намерени почти навсякъде. “Ние винаги подкрепяме продуктите си с реклама, промоции, разширение на дистрибуцията и, разбира се, с развитието на нови продукти”, каза тя.

Перфетти (VDG)

VDG присъства на българския пазар с марките Mentos, Ritter Sport, Wawel, Kanjers, All Bio, Poco Loco, Fizzy, Van Damme Marshmellows. В сегмента бонбони фирмата е един от представителите на Perfetti с бонбоните Mentos, като предпочитаната от потребителите опаковка е ролки от 38 гр. Предлагат се в два основни типа аромат – ментов (силно ментов и джоджен) и плодов (диня, грозде и плодове). Според Евелина Иванова, изпълнителен директор на VDG, специфичното при бонбоните Mentos е, че са импулсен продукт с глобална добре позната марка. Компанията предвижда реклами в електронните и печатните медии, както и промоции в точките на продажба. Най-популярните канали за продажба са обектите на модерна търговия, бензиностанциите, както и традиционните квартални магазини и павилионите.

Ригли

“Ригли” е водеща компания на пазара на захарни изделия, която е на българския пазар повече от 10 години. Навлизането на компанията в сегмента на бонбоните е през 2002г. с Orbit Drops. В порфолиото на “Ригли България” в сегмента на дъвките влизат Orbit – за здраве на устната кухина – най-популярната марка в сегмента дъвки, Winterfresh, Airwaves и Hubba Bubba. В сегмента на твърдите бонбони за смучене, компанията присъства с 19 продукта, сред които Orbit Drops, Orbit Professional Mints, Airwaves Drops, Solano, Winterfresh Mints и плодовите Skittles, които са от съвсем скоро на българския пазар. Най-популярната марка е Winterfresh. “Ригли” обръща специално внимание на опаковките, като се стреми да предложи най-практично решение на своите потребители. В сегмента на бонбоните компанията е разработила специални опаковки, като handy packs, roll packs и bags. Според Михай Георгеску, регионален директор на “Ригли” Източни Балкани, компанията достига до своите потребители чрез дистрибутори и ключови клиенти като главната цел е да постигне добра наличност и видимост на продуктите, без значение от търговския канал. “Обичайно е за всички компании непрекъснато да развиват стратегии за подобряване на позициите си на пазара и със сигурност “Ригли” има планове да консолидира своето много добро представяне на местния пазар. Това означава непрекъснати усилия за иновации и промотиране”, казва Георгеску. 

Екип на Progressive
по данни на Nielsen и производители на бонбони