Списанието

Изберете рубрика:

 

Газирани безалкохолни напитки

Брой 4, май 2007

Дата: 01.05.2007 Коментари: 0
Снимки (4)
Газирани безалкохолни напитки

С две стотинки е паднала цената на разглежданата категория безалкохолни напитки през 2006 г. Средната цена на литър при газираните безалкохолни е била 0.85 лева

Динамика и устойчивост през 2006

С 16% ръст в потреблението на безалкохолни напитки 2006-а година се вписва като поредната успешна в историята на бранша. Пазарът продължава да се обогатява и разнообразява с нови продукти. За първи път стойността на потребените в годишен разрез безалкохолни напитки надхвърли 1 млрд. лева. На глава от населението потреблението се увеличи с 26 литра и достигна 184 литра. Основният извод, който правим, е, че българският потребител консумира все повече и по-здравословно, а това показва, че производителите се съобразяват с тенденциите в Европа и света за предлагането на продукти с високи функционални стойности и здравословен ефект.

Характерни тенденции 
През изминалата година се затвърдиха някои характерни за последните години тенденции в потреблението на безалкохолни напитки. Бутилираните води убедително изпреварват вечния си кoнкурент газираните напитки. Съотношението в пазарните им дялове се увеличава в полза на бутилираните води – 44 към 38%. Положителна тенденция е навлизането на все повече оборотни стъклени опаковки при различните категории напитки. Това може да се приеме и като отговорно поведение на компаниите в бранша в борбата за чиста природа. С ръст от 9.5% и общ обем на продажбите от 537 млн. литра газираните напитки са вече на втора позиция в групата на безалкохолните напитки. Лидерството в тази група продължава да се държи от напитките тип „кола” с дял от 29%. Напитките тип „лайт” бележат повишено търсене с 30%. Добър ръст има при напитките от групата „колови”, „портокал”, „лимонади”. Традиционно силно е присъствието на продукти от мултинационалните компании, но редица местни производители на газираните напитки като „Нова трейд” ООД - Пловдив, БК „Горна баня” ООД , „Радулов” ООД , „Екоботълс” ЕООД , „Флорина България” АД , „АиД Комерсиал” ЕООД , „Аспазия-92” ООД - София, ЕТ ”Джонкин” - Монтана, ЕТ ”ЕСАТ” - В.Търново, „Девин” ЕАД , ТПК „Ликона” - Дупница, „Дару - 1” ООД - Сандански, ТПК „Бемина” - Ямбол, „Мерт-95” ООД - Асеновград, „НИК” ООД - Шумен, „Комфорт 2000” - Карлово, „Извор” АД - Варна, „Гергина” ООД - Пловдив и др. разширяват сериозно географията на своите продажби.

България - ЕС 
Резултатите от проучването на потреблението на безалкохолни напитки през 2006 г. показват, че българският потребител е верен почитател на безалкохолните напитки. Потвърждение на това е фактът, че през последната година се е увеличил делът на напитките от групата „безалкохолни” от 60 на 61.9% (в сравнение с групата на „алкохолните” от 32.6 на 31.4%). В същото време потреблението на безалкохолни напитки у нас, сравнено с това на средностатистическия гражданин на ЕС остава все още ниско – 1.4 пъти по-малко. Тази разлика започва да се скъсява в резултат на изпреварващите темпове на растеж у нас и това найдобре се вижда при газираните и негазираните напитки.

 

Инж. Милчо Бошев,
председател на УС на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки

Най-предпочитаният вкус е Колата

Потреблението на газирани безалкохолни напитки през 2006 г. е съсредоточено основно в кафенетата и средните по търговска площ магазини за хранителни стоки (21-100 кв. м), показват данните на Nielsen. Тези два дистрибуционни канала държат 57% от всички консумирани напитки във въпросната категория за миналата година. Далеч назад остават малките квартални магазинчета до 20 кв. м и ресторантите, съответно с 13% и 12% от общото потребление. Прави впечатление и относително ниският дял на иначе традиционно силния при другите бързооборотни стоки търговски канал на големите магазини (над 100 кв. м) – едва 8%. Това може да се обясни със сравнително малкия брой големи производители, които имат по-широка дистрибуционна мрежа, за разлика от многобройните малки компании, които произвеждат безалкохолни в ограничени мащаби и не могат да навлязат активно в големите вериги магазини. Освен това средните и малките по площ магазини все още са най-предпочитаното място за пазаруване на българския потребител.

Пластмасовите бутилки
Според данните на Nielsen пластмасовите бутилки стават все по-предпочитана опаковка при покупка на газираните безалкохолни – повече от половината покупки са именно в такава опаковка. Кен опаковките запазват миналогодишните си позиции с лек ръст от 0,3%. Стъклените опаковки обаче отстъпват пазарен дял, макар и бавно. Това се дължи на тенденцията сред повечето производители да предлагат на потребителите по-разнообразни опаковки, като стъклените бутилки са основно най-малките по обем – 250 ml и понякога 330 ml. Освен това производителите непрекъснато разширяват пазара с по-здравословни и по-висококачествени напитки. Не трябва да се забравя обаче, че именно напитките в малки стъклени бутилки се предлагат най-активно в кафенетата и тяхната активна и постоянна консумация в рамките на този търговски канал не позволява на пазарния дял на стъклените опаковки да нараства много бързо. Няма съществени изменения при вкусовите предпочитания на българския потребител, показват данните на Nielsen. Колата продължава да е най-предпочитан вкус и държи половината от пазара, следвана от портокаловия и лимоновия вкус (съответно с 11 ,7% и 10,9% дял на продажбите в стойност), които през 2006 г. почти не отбелязват промяна спрямо предходната година.

Марки и производители
Петте най-големи производители (според продажбите в стойност през периода февруари 2006 - януари 2007 г.) на газирани безалкохолни в България за миналата година са Cadbury-Schweppes, Coca-Cola, „Kомерсиал” АД , „Нова Трейд” и Pepsi Co. (подредени по азбучен ред). При марките две от марките на Coca-Cola (Coca-Cola и Fanta) са сред петте най-предпочитани от българите вносни безалкохолни, заедно с Pepsi Cola, Derby и Schweppes. С две стотинки е паднала цената на разглежданата категория безалкохолни напитки през 2006 г. Средната цена на литър при газираните безалкохолни е била 85 стотинки. Цените на безалкохолните като цяло през 2006 г. са нараснали с около 2,5% в сравнение с предходната година, твърдят от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. Като основни причини за това се посочват по-високите цени на горивата, на опаковките и на транспортните разходи.

 

Ако си жаден...

„Нова трейд”
„Нова трейд” е създадена през 1998 г. При газираните безалкохолни напитки има 11 вкуса, предложени в различни по обем опаковки. Най-популярните марки в категорията са: “Derby” газирани безалкохолни напитки и „Pit Bull” енергийна безалкохолна напитка. Най-предпочитани са продуктите в опаковки 2 л., 3 л. и 0.33 л. „Инвестирахме в технологии, които ни позволяват да разширим асортимента - казва Любен Йочков, търговски директор на „Нова трейд” - потребителите ценят качеството на продукта и услугата. Стараем се да продаваме добре по всички канали. Промоциите и редизайна са задължителна част от стратегията на „Нова Трейд” ЕООД ."

Coca-Cola
България е първата страна от Централна и Източна Европа, в която започва производство на известната напитка Coca-Cola. През 1965 г. ДСП "Тексим" сключва договор с Компанията Coca-Cola за бутилиране на напитката Coca-Cola и започва изграждането на предприятия първо в София, след това и в други градове за производство на газирани напитки. В края на 1965 г. е произведена първата стъклена бутилка CocaCola с известния надпис на кирилица. През 1992 г. на българския пазар навлиза водещата бутилираща компания “КокаКола Хеленик Ботълинг Къмпани”. Заедно с нея представителен офис открива и Компанията Coca-Cola. “Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани България” е част е от Coca-Cola НВС – най-голямата компания за производство на безалкохолни напитки в Европа и бутилиращата компания с най-голяма пазарна капитализация в света. Coca-Cola НВС осъществява дейност в 28 страни, обслужвайки население от 540 милиона души. Компанията притежава 78 завода и 271 дистрибуционни центъра. За Coca-Cola HBC работят 41 000 души, от които над 1200 българи. Продажбите й се равняват на 1,57 млрд. единица каси годишно. Към момента Coca-Cola предлага на българския пазар седем различни марки газирани безалкохолни напитки – Coca-Cola, Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Schweppes, Kinley и Lift – продукти, които по думите на Светослав Атанасов, Маркетинг Мениджър на Coca-Cola HBC България се радват на голяма популярност сред българските потребители. Газираните безалкохолни напитки на Coca-Cola HBC България се произвеждат в пет различни опаковки : ултралека стъклена бутилка от 250 мл. за многократна употреба предназначена за канал за незабавна консумация (в кафенета, заведения за хранене, барове и др.). Стъклото й е обработено по най-съвременна технология, която я прави по-устойчива на удар и износване. Има три вида пластмасови опаковки от 0,500 л., предназначена за консумация в движение, от 1.25 л и от 2 л, която е подходяща за консумация вкъщи. Има и алуминиеви кенове от 0.330 мл.

Pepsi Co.
“АГРИМА АД ” е официален носител на правата за производство и дистрибуция на продуктите с търговска марка PEPSI за България от 1993 г. PEPSI COLA е марка, която предлага голямо разнообразие от вкусове – PEPSI COLA, PEPSI COLA TWIST, PEPSI COLA LIGHT, PEPSI COLA MAX, а също и енергийна колова напитка PEPSI X. Oсвен колови напитки, в категорията газирани безалкохолни се предлагат и познатите MIRINDA: MIRINDA ПОР ТОКАЛ , MIRINDA ЛИМОН , MIRINDA ГРОЗДЕ ; 7UP; MOUNTAIN DEW. Не на последно място – тоник и газирана вода, под марката EVERVESS. “PEPSI COLA Classic продължава да бъде най-популярната напитка, заедно с PEPSI COLA TWIST и PEPSI COLA LIGHT. Тази година ще поставим акцент и на PEPSI COLA MAX – колова напитка без захар с още поплътен колов вкус с основна целева група силния пол. Енергийната напитка PEPSI X, с таурин и екстрат от гуарана е много добре приета в класа си”, каза Анита Йорданова, бранд мениджър на “АГРИМА АД ”. Най-продаваната ни разфасовка като обеми е PEPSI COLA Classic 2 литра. “В началото на месец Април, PEPSI стартира с новите визии на PEPSI COLA Classic, които са част от новата брандфилософия на марката. Промяната е в отговор на начина на живот на нашите потребители. Те са все по-активни, търсещи и провокиращи”, сподели Йорданова. Компанията планира да насити цялата година с нови предложения, като първата по-голяма кампания е предвидена за началото на летния сезон.