Списанието

Изберете рубрика:

 

Дезодоранти

Брой 5, юни 2007

Дата: 01.06.2007 Коментари: 0
Снимки (2)
Дезодоранти

Най-популярни остават спрейовете

Въпреки че в България най-популярни сред дезодорантите си остават спрейовете със 70.4% от продажбите, по данните на Nielsen през 2006 те бележат лек спад за сметка на ролоните и най-вече на стиковете, чиито продажби са нараснали с 2.2% до 17.5%, спрямо 2005 г. Сред търговските канали най-голям дял държат магазините за козметика и битова химия с 43%, следвани от хранителните магазини с площ над 100 кв. м, в които се осъществяват 29% от продажбите на дезодоранти. Аптеките и малките хранителни магазини с площ до 20 кв. м държат най-малки дялове от продажбите – съответно по 4 %. Дамските дезодоранти отчитат по-добри продажби – 54.1%, въпреки че мъжките също не остават много по-назад с 44.9% от продажбите за 2006, сочат данните на Nielsen. Останалият 1% от продажбите се държи от унисекс дезодорантите. За сравнение, през 2005 дамските дезодоранти са държали 55.3% от продажбите, а мъжките и унисекс съответно 43.5% и 1.2%,. Средната цена на дезодорантите през 2006 е 3.44 лв, което е увеличение с 10 ст. в сравнение с тази през 2005.
Марки и производители
По данните на Nielsen, базирани на продажбите в стойност за периода януари – декември 2006, петте водещи производители по азбучен ред са Beiersdorf, Coty, Sarantis, Schwarzkopf & Henkеl и Unilever. Същото проучване сочи, че петте най-продавани марки дезодоранти (пак по азбучен ред) са Adidas, Dove, Nivea, Str8 и Rexona.

Христина Димитрова, по данни на Nielsen

Свежест и настроение

Различните култури са използвали различни начини да се борят с телесните аромати. В днешно време дезодорантът се е наложил като едно от най-популярните средства.

Първият дезодорант в търговската мрежа се появява под марката Mum през 1888. Той е дело на неизвестен изобретател от Филаделфия. В началото на 50-те години на миналия век в САЩ се появява първият дезодорант от типа рол-он, а през 1965 на пазара е пуснат и първият дезодорант с формула против изпотяване. Съществуват няколко основни вида дезодоранти, като в Европа по-популярни са аерозолните спрейове (62%), докато в САЩ най-продавани са стиковете и гелообразните. Аерозолните спрейове дължат популярността си на факта, че са най-старата и позната форма на дезодорант на пазара.

Beiersdorf
Дезодорантите на Nivea се продават на българския пазар от 1992 г. Те са разделени на три апликационни форми – спрей, рол-он и стик. Във всяка от подкатегориите асортиментът расте всяка година. През 2007 г. в асортимента на Nivea са включени 12 спрея, осем рол-она и седем стика. Най-популярна е серията Fresh, която се предлага както за мъже, така и за жени. Най-продавани са апликационните форми спрей, следвани от рол-он. “Дезодорантите на Nivea се обновяват ежегодно по отношение на дизайн, опаковки, продуктови имена, продуктови ползи”, споделя Деспина Узунска, продуктов мениджър в Beiersdorf, България. “Едно от нещата, които остават непроменени са ароматите. Тази година Beiersdorf въвежда на пазара нова серия дезодоранти за млади момичета. Тя се казва Energy Fresh, предлага се в трите апликационни форми (спрей, ролон и стик) и се отличава с изключително свеж и енергизиращ аромат. Като допълнение към стандартната маркетингова подкрепа тази нова продуктова серия ще бъде подкрепена с атрактивна потребителска промоция с много награди. Промоцията ще се проведе на национално ниво през юли и август. “Nivea е марка с традиции, която от години се познава от потребителите." твърди Узунска. Продуктите се разпространяват във всички канали на дистрибуция и никой от тях не се отличава с по-голяма тежест, сравнено със значимостта на търговските канали.

„Хенкел”
“Хенкел” е динамична компания, чиито движещи сили са постоянното новаторство и промяната. Идеите за нови продукти винаги са били един от стълбовете за успеха й”, казва Жасмина Петрова, асистент бранд мениджър. Категорията на дезодоранти Fa се състои от 13 аерозолни дезодоранта (150 мл), пет стик дезодоранта (50 мл) и шест ролон дезодоранта (50 мл). Едни от найиновативните и най-добре п р о д а в а н и продук тови линии при дезодорантите Fa са Natural&Pure и Yoghurt Fresh. Дезодорантите Fa Natural&Pure са най-новата гама, която е на пазара от март 2007 г. Продуктите Fa Natural са вдъхновени природата и се предлагат като аерозолни дезодоранти, душ-гелове и сапуни в две серии – Natural&Pure и Natural&Soft. Дезодорантите Fa Natural&Pure са със свежи и естествени аромати на роза и цитрус. Двойно активната формула осигурява 24 часа надеждна защита срещу неприятната миризма. Fa прилага йогурт формула в своите Fa Yoghurt Fresh дезодоранти. Потребителят има избор между два варианта: „Йогурт Алое Вера” и „Йогурт Ванилия и Мед” с приятно и меко ухание. Йогурт серията се предлага като аерозолен дезодорант, рол-он и стик дезодоранти.

Coty
Coty е основана през 1904 г. и предлага своите марки на българския пазара повече от 15 години. Пролетта на 2003 е повратен момент в историята на Coty в България, когато марката adidas е успешно релансирана. Непосредствено след това са лансирани и първите полуселективни марки на Coty в България: Celine Dion, Isabella Rossellini, Pierre Cardin както и декоративната козметика на Rimmel и Miss Sporty. Цялото портфолио от мъжки и дамски дезодоранти на Coty включва 82 продукта в масовия и полуселективния сегмент. Марките, които имат в линията си дезодоранти са: adidas, David Beckham, Kylie Minogue, ESPRIT, Celine Dion, Isabella Rossellini, Pierre Cardin. Мъжките дезодоранти на adidas са 22. Те се предлагат във варианти дезодорант спрей, натурален спрей (с помпа), стик и ролон. Мъжките парфюмерийн и серии на аdidas, включващи дезодоратни, са шест. Другият сегмент от портфолиото са дезодорантите против изпотяване adidas в четири серии. Портфолиото от дамски дезодоранти на adidas в момента се състои от 23 продукта във варианти: дезодорант спрей, натурален спрей (с помпа), и рол-он. Парфюмерийните дамски серии са пет, а дезодорантите против изпотяване се предлагат в четири линии. “През последните години аdidas се наложи като един от лидерите в категорията на мъжките дезодоранти,” сподели Мая Тодорова, бранд мениджър на Coty. С най-голям пазарен дял традиционно е сегментът на спрей дезодорантите, както при мъжките така и при дамските дезодоранти. От април 2007 продуктите от козметичната линия за мъже на adidas са с подобрена формула и нова опаковка. По думите на Тодорова, уникалната технология Fragrance Booster (поинтензивен аромат), предлага тоалетни води с изключителна дълготрайност. Skin Protect Complex (комплекс за защита на кожата) в новите афтършейв лосиони на adidas съдържа тристепенна програма за защита, освежаване и ревитализиране на кожата. Благодарение на новата 24h Fresh Power Technology (технология 24 часа свежа сила), дезодорантите adidas предлагат по-интензивен аромат до 24 часа. През май 2007 е лансирана най-новата лимитирана мъжка серия на adidas Pure Energy. “Най-важният фактор за нас е крайния потребител, като винаги се водим от синтезираната философия на Coty: красота, качество, стил на живот,” каза за Progressive Magazine Тодорова. Според нея, най-важните канали за продажби за тях са козметичните магазини и супермаркетите.

„Сарантис България”
“Сарантис България” ООД е създадена през 1994 г. като филиал на гръцката Sarantis Group of Companies на Балканите. Продуктовото портфолио на фирмата включва масова и селективна парфюмерия и козметика, продукти за лична грижа и хигиена и стоки за бита. Общият брой на дезодорантите предлагани от „Сарантис България” в категорията на масовата парфюмерия и козметика е 41. По думите на Силвия Христова, бранд мениджър в компанията, техните най-популярни марки в категорията на дезодорантите са марките STR8, C-THRU и BU, които са пазарни лидери у нас в категориите на масовите мъжки и дамски тоалетни води. Най-продаваната разфасовка на дезодорантите STR8 са в опаковка от 150 мл. От края на май на пазара присъстват промоционални опаковки на продуктите от 200 мл, които предлагат 33% повече на крайния потребител. През месеците май и юни марката STR8 е подкрепена и с телевизионна кампания, голяма част от която е посветена именно на дезодорантите. Найголям относителен дял от продажбите на дезодоранти на „Сарантис България” имат големите вериги и магазините за козметика.

Христина Димитрова