Списанието

Изберете рубрика:

 

Душ-гелове

Брой 3, април 2007

Дата: 01.04.2007 Коментари: 0
Снимки (3)
Душ-гелове

В последните години пазарът на душ-гелове в България непрестанно расте. Големите международни компании неизменно са на първите места по продажби.

За добро самочувствие

Colgate-Palmolive присъства на българския пазар от средата на 90-те години на миналия век. Компанията има седем различни продуктови линии в категорията на душгеловете - Naturals, Bodyogurt, Aroma Creme, Aroma Therapy, Thermal SPA, For Men и Skin Essentials. Най-популярната марка е Palmolive. Най-продаваната разфасовка е тази от 250 ml. Неотдавна Colgate-Palmolive представи на пазара нова продуктова линия за душ козметика с кашмирен екстракт Palmolive Pure Cashmere. Тя е с кремообразна формула, която съдържа екстракт от 100% натурални кашмирени фибри и овлажняващо мляко. “Palmolive е лидер в категорията на душ-геловете в България по данни на агенция Nielsen”, разказва Светлана Баева, мениджър бизнес развитие в Colgate-Palmolive Bulgaria. Продуктите Palmolive се продават чрез всички канали.

Unilever
Unilever присъства на българския пазар от 1999 година. В категорията поддържа шест продукта. Dove e единствената марка на Unilever при душ-геловете. Продуктите се продават само в разфасовка от 250 ml. „Най-популярният канал за продажбата им е Modern Trade и Local Key Accounts”, споделя Ива Иванова, Мarketing Trainee Dove.

Henkel
Едни от най-добре продаваните продуктови линии на „Хенкел” са душ-геловете Fa. „Реализираните продажби на душ-гелове Fa, по данни на агенция MEMRB, нарастват средно с 20% на година в последните годиниобявиха от Henkel. -Компанията използва целия си над 50-годишен опит с Fa при създаването на душ-геловете Fa Yoghurt.” Йогуртът осигурява ефективна грижа за кожата, тъй като млечната киселина в него се абсорбира от най-горния слой на кожата и омекотява повърхността й. Освен това млечната мазнина има изглаждащ ефект. Това превръща йогурта в идеалната съставка в душгелoвете Fa Yoghurt. Те се предлагат в следните разновидности: “Йогурт алое вера”, “Йогурт ванилия и мед”, “Йогурт кокос”, “Йогурт горски плодове”. Fa Natural (природа) е най-новата гама, която е на пазара от месец март 2007 г. Душ-геловете Fa Natural носят свежестта на природата и се предлагат в две серии – Natural&Pure и Natural&Soft. Fa Natural&Soft са първите душ-кремове, обогатени с растителни млека. Fa Natural&Soft се предлага в следните разновидности: “Лимонова трева и маслиново мляко”; “Роза и бадемово мляко”. Душ-геловете от серията Fa Natural&Pure съчетават естествени ароматни есенции в ободряваща прозрачна гел-формула. Fa Natural&Pure се предлага в следните разновидности: “Роза и пасифлора”; “Портокал и цвят от праскова”.

Beiersdorf
Официалното представителство на Вeiersdorf в България отвори врати през октомври 2001 г. В категорията душ-гел Nivea присъства с 14 продукта. Найпродаваните душ-гелове с марка Nivea през 2006 г. са „Стягащ душ гел”, следван от „Арктик за мъже” и „Тонизиращ душ-гел за мъже”, на четвърто и пето място са два дамски душ-гела: „Ориз и лотос” и „Мляко и витамини”. Най-популярната и продавана разфасовка на продуктите на Nivea e 250 ml. През този месец Beiersdorf ще представи на пазара изцяло обновена серия душ-гелове и седем съвсем нови продукти. Според Светлана Проданова, маркетинг мениджър в Beiersdorf, „пазарът все още е малък (приблизително 30 - 40% от този на сапуните), но нараства с всяка изминала година.” Най-значимият канал за продажба на продуктите с марката Nivea са големите търговски обекти с площ над 100 кв. мeтра.

Най-добри в продажбите

11% от общите продажби се падат на сериите за мъже
Два основни типа търговски обекти са реализирали над 70% от продажбите на душ-гелове, които през 2006 г. са се продавали на средна цена от 3.77 лв. за брой. Това е с около 5% по-скъпо от средната цена през 2005 г. Големите магазини за хранителни стоки (над 101 кв. м) са основният търговски канал за продажба на такива продукти, показват данните на Nielsen.

Най-добри в продажбите
Около 43% от продажбите в стойност на душ-гелове са реализирани именно през обекти с голяма търговска площ. Вторият тип предпочитани магазини са специализирани обекти за козметика и битова химия (30%). Всички останали дистрибуционни канали са с малък дял в стойностно изражение – между 3% (малки хранителни магазини под 20 кв. м) и 9% (аптеки). Големият дял на едромащабните магазини и аптеките може да се обясни с по-голямото разнообразие от продукти, които предлагат, както и с по-атрактивните цени и организираните промоции, докато при останалите търговски обекти изборът е доста по-ограничен.

“2 в 1” с 2.9%
Според информацията на Nielsen през 2006 г. нормалните душ-гелове са с дял в продажбите от около 97%, за сметка на тези от типа “2 в 1” (които включват и балсам) – 2.9%. Разликата спрямо 2005 г. е съвсем минимална – 0.3%, което показва, че тази разновидност на душ-геловете не е особено популярна сред потребителите. Още по-отчетлива е разликата в продажбите в стойност между антибактериалните (0.3%) и не-антибактериалните душ-гелове (99.7%), като няма никаква разлика в реализациите спрямо предходната 2005 г. Сериите за мъже от разглежданите продукти са “прибрали” 11% от общите продажби през миналата година, а за унисекс и дамските душ-гелове остават 89%. Няма изненади при производителите – големи международни компании окупират първите пет места по продажби (по азбучен ред) – ColgatePalmolive (с марката Palmolive), Beiersdorf с Nivea, Mann & Schroder с Dulgon, козметичното подразделение на Henkel – Schwarzkopf & Henkel с Fa, и Unilever с Dove. В топ 5 при марките (пак по азбучен ред) са Camay на P&G, Dove, Fa, Nivea и Palmolive.