Списанието

Изберете рубрика:

 

Инсектициди

Брой 2, март 2007

Дата: 01.03.2007 Коментари: 0
Снимки (4)
Инсектициди

Топлото време активизира и тези досадни твари. Веднага възниква и нуждата от надежна защита срещу тях

Комари, мравки...

Комари, мравки, молци, мухи, гризачи. Топлото време активизира и тези досадни твари. Веднага възниква и нуждата от надежна защита срещу тях, персонална или на дома. Хубавото е, че продуктите, решаващи тези проблеми, са достъпни във всяка аптека, битова химия или супермаркет. Качествата на някои от тях не подлежат на коментар, други са със доста съмнителен ефект. Но пазарът си има своя механизъм да отсее, кой да оцелее.

„Джонсън Вакс Груп”
„Джонсън Вакс Груп” присъства на българският пазар от 1992 година. В категорията на инсектицидите е представена от 30 инсектицидни продукта, под марките Raid и Baygon и 7 репелента, под марките Autan и OFF!. Най-популярната и продавана разфасовка на продуктите на компанията са Raid Max против пълзящи насекоми – 400 мл., Raid Гел против молци 2 х 3 гр. и Raid ламинирани таблетки против летящи насекоми – 30 бр. По думите на Росен Тенев, маркетинг мениджър ТП „Джонсън Вакс Груп”, „не се очакват промени в портфолиото от инсектицидни продукти. В бъдеще ще има изцяло подновяване гамата от репеленти – Autan и OFF! Нова визия и дизайн на опаковката може да се очаква в състава на продуктите с марка Autan, където е добавен Aloe Vera и други омекотители за кожата.” SC Johnson са известни с традиционно силната си и добре организирана изпреварваща инсектицидна кампания. Реализират се два едномесечни етапа – кампания за продажби на продукти срещу пълзящи насекоми и молци в края на март и кампания за продажби на продукти срещу летящи насекоми и репеленти в началото на май. Спецификата в този модел на работа е, че продажбите към търговци на едро и всички магазини започват доста преди да настъпи реално търсене на инсектицидни продукти от страна на крайния клиент. „Традиционно силни сме по всички канали с претеглена дистрибуция за продуктите на SC Johnson общо над 85% във върха на сезона, като най-силно присъстваме в обекти тип „битова химия” и аптеките ( повече от 99% претеглена дистрибуция),” казва в заключение Росен Тенев. Пазарната информация е базирана на данни от ACNielsen.

"Санита-Коста Чотов"
"Санита-Коста Чотов" е специализирана и лицензирана да произвежда препарати за трайно унищожаване на вредни насекоми и гризачи (за битова и професионална употреба). Създадена е през 1989 г. За краткото време на своето съществуване се налага като водеща в своята област. Признание за продуктите на фирмата са спечелените отличия от различни изложения. Фирмата присъства на пазара със следните продукти: „Хлебомор-Д” - препарат за трайно унищожаване на хлебарки, „Пулнекс” - инсектицидна пудра срещу пълзящи насекоми „Алфакрон-2ГП ” - примамка за борба с мухи и пълзящи насекоми, „Детрал” - помп-шпрей срещу пълзящи и летящи инсекти. Произвежда още следните аерозоли: „Торнадо” - комбиниран препарат за борба с пълзящи и летящи инсекти, „Тайфун” - за контрол само на пълзящи инсекти, „Мусон” - за борба само с летящи насекоми, „Аепореп-С” - за отблъскване на комари и кърлежи. Всички препарати са одобрени от Министерството на здравеопазването и притежават санитарно разрешително. Фирмата изнася част от своите продукти в чужбина - в САЩ, Полша, Литва, Латвия и Естония. Компанията разполага със собствена производствена база. Фабриката и е с най-голям капацитет за територията на България.

Ръст в големите магазини

През последната 2006 година продажбите на инсектициди в България отбелязват значителен ръст предимно в големите магазини (над 101 кв. м.), според данните на AC Nielsen. Над 40% е увеличението в стойностно изражение за този тип търговски канал спрямо същия период на 2005г. Останалите по-големи магазини също отбелязват ръст на продажбите, но в по-малки мащаби (съответно около 20% за магазините с големина 21-40 кв. м. и близо 11 % за тези с площ от 41-100 кв. м.). Спад в общата стойност на продажбите се наблюдава в най-малките магазини (под 20 кв. м.), смесените магазини, тези за битова химия и аптеките. Губещите в това отношение се оказват смесените магазини, които губят над 80% от продажбите си в стойност на инсектициди през 2006 спрямо предходната 2005 г. Въпреки, че спадът при аптеките е около 12-13%, те продължават да бъдат найпредпочитаното място за покупка на подобни продукти, с над 40% дял на продажбите в стойност. Най-големите хранителни магазини и битовите химии са си разменили местата по продажби – съответно второ и трето през 2006 г., именно заради високия ръст на продажбите при търговските обекти над 101 кв. м. Следват магазините с площ между 21 и 100 кв. м. с приблизително еднакъв дял, за сметка на най-малките магазинчета. Тенденцията е ясна – потребителите все по-често се ориентират към големи като площ дистрибуционни канали при пазаруване на инсектициди, но въпреки това аптеките запазват лидерската си позиция далеч преди всички останали. Пълзящите и летящите насекоми са атакувани от инсектициди с еднакви дялове в стойност – продуктите в тези два сегмента имат по 28,9% от общия пазар, следвани от универсалните препарати против насекоми (21.1%), препаратите против молци (13.3%) и репелентите (вещества, отблъскващи насекомите, с дял от 7.9%). При производителите “Владо/Клайнс – България”, “Ес Си Джонсън Уакс”, “Козмо Кимия Санаи”, “Матсан” и “Санита” (подредени по азбучен ред) са петте компании с най-голям дял в продажбите на инсектициди. При марките лидери са “Autan”, “Baygon”(продукти на SC Johnson Wax), “Killtox” (Kozmo), “MataToks”(Matsan) и “Raid”(SC Johnson Wax), отново подредени по азбучен ред.