Списанието

Изберете рубрика:

 

Кисело мляко

Брой 2, март 2007

Дата: 01.03.2007 Коментари: 0
Снимки (5)
Кисело мляко

" Цените на собствените марки са значително по-ниски от тези на подобните продукти в магазина. "

Киселото мляко е „чувствителен” продукт

Водещите производители на кисело мляко в страната се обединяват около мнението, че то е “деликатен” и “чувствителен” продукт. Това е така поради наличието на живи млечно-кисели бактерии и заради нуждата от специален режим на транспортиране, съхранение и продажба в магазините. “Когато продуктът е истински или е от качествена суровина и съдържа жива закваска, поради наличието на млечно-киселите бактерии, той е предразположен да промени вкусовите си качества при спазване на хладилните условия. В търговската мрежа има вероятност продуктът да се разклати, обърне и съответно да се повреди, което също го проваля пред потребителя, който е свикнал на добрата режеща структура на киселото мляко”, казва Йолита Саралийска, мениджър „свежи кисело-млечни и трайни млечни продукти” в маркетинг отдела на ОМК . Именно поради тази причина големите производители на кисело мляко в България държат на определени правила при транспортирането и съхранението на продуктите си, докато стигнат до крайния потребител.

Обединена Млечна Компания АД (ОМК)
ОМК е обединение от седем бивши държавни завода „Сердика” ( или „Млечна промишленост”, добре познати на от миналото). Те са приватизирани през май 1998 г. Практически компанията съществува от 1953 г. ОМК АД е най-голямата българска компания, която развива млечния бизнес и подпомага другите пряко и косвено свързани браншове – събирането на мляко, традиционната и модерната търговия. В категорията кисели млека компанията има дълъг списък от продукти. Фирменото портфолио е съобразено с традиционните поводи за консумация на българските потребители. ОМК изнася част от продукцията си в чужбина. Компанията е един от най-големите български износители за САЩ, Австралия, Ливан, Канада, Русия. Натуралното кисело мляко е с най-сериозна тежест. В този сегмент ОМК АД има към момента общо 12 предложения в разнообразни маслености. Общият брой на кисело-млечните продукти на ОМК е над 20. Според Йолита Саралийска най-популярни в категорията на киселите млека са националната марка “Верея” и “Верея Калций” (от сферата на функционалните млечни храни) и множество регионални марки, наследени от заводите “Сердика” – “Фибела”, “Русалка”, “Виталакт” и “Ханско”, които се разпространяват в различните региони на страната. Най-популярната разфасовка на натурално кисело мляко сред българите е кофичката от 400 г. Според Саралийска обаче, киселото мляко е с изразена сезонност и предпочитанията на консуматорите целогодишно се менят. В по-студените месеци е завишена консумацията на пълномаслени кисели млека; а в по-топлите потребителският вкус се насочва към по-нискомаслените. В близко бъдеще ОМК подготвя пускането на пазара на подобрена формула на функционалната млечна храна “Верея Калций” с добавен комплекс от витамини A, D3, E и B9 (фолиева киселина), което ще бъде в същата кофичка от 300 грама. Най-популярният канал за продажба на продуктите на ОМК са традиционните магазини, които държат около 80% от продажбите на киселите млека на компанията. Веригите супермаркети и хипермаркети имат над 17 процентен дял.

Фама AД
“Фама” е варненско акционерно дружество, основано през 1991 година, което се развива в две направления - на производство на млечни продукти и на търговия с млечни продукти и хранителни стоки на вътрешния и международния пазар. В категорията на киселите млека “Фама” има пет продукта – обикновено кисело мляко от 2 и 3,6%, цедено кисело мляко, овче кисело мляко и биволско кисело мляко. Всички те се продават под марката “Роса”, с която компанията е най-популярна на пазара. “Фама” предлага киселите си млека в стандартни кофички от 400 грама, главно в супермаркетите в страната. Според Десислава Нейчева, търговски директор на “Фама АД ”, компанията винаги търси промяна и удобство в областта на опаковките.

Европейски хоризонти – внос на суровина
След навлизането на България в Европейския съюз млечният бранш се оказва в трудна ситуация, алармираха от Националната асоциация на млекопреработвателите. В нея членуват 103 предприятия и 3 физически лица. Проблемите са свързани с завишените стандарти за качеството на суровото мляко, липсата на яснота при износа на сирена с по-дълъг период на зреене, необходимостта от обособяване на продукцията от овче мляко, липсата на яснота за реализация на наличната продукция, произведена за износ през 2006 година.
Проблемът
Основните опасения на производителите са свързани със свръхпроизводството на мляко в Евросъюза. Заради него на страната са наложени твърде високи стандарти за качеството на суровото мляко. Производителите твърдят, че в тази област не е бил защитен националният интерес при преговорите за присъединяване към ЕС. 70-80 % от българското мляко идва от дребното животновъдство, показва статистиката. От началото на 2008 г. ще бъде спряно изкупуването на мляко от домакинствата и от малките ферми, които не отговарят на европейските санитарно-хигиенни норми, твърдят от Националната асоциация на млекопреработвателите. Това ще доведе до срив на млекопроизводството и млекопреработването в България. Специалистите прогнозират фалита на предприятия и фермери, които биха могли да засегнат над 500 хил. български граждани и загуби от 300 млн. долара годишно. Упрекът им е насочен главно към държавната администрация.
Износът
Млечният бранш е традиционен български отрасъл със силни експортни позиции. Валутното салдо е положително и през последните години постоянно нараства от 5.1 млн. щ. долара през 2000 г. до 21 млн. щ. долара през 2005 година. Нарастването на общия износ на млечни продукти е в резултат главно от увеличаването на износа на сирена, които традиционно заемат около 90 % в експортната структура на млечните продукти. Основни вносители са Гърция, Ливан, САЩ, Австралия, Македония, Германия.

Най-разпространено си остава натуралното кисело мляко
Различните по търговска площ магазини имат почти еднакъв дял от продажбите в стойност на кисело мляко през 2006 г., сочат данните на AC Nielsen. Най-ниски са продажбите в търговските канали с големина 41-100 кв. м. Останалите типове магазини имат по около 26-27% от общата реализация. Интересното в случая е, че няма определен тип магазини, който да превъзхожда значително останалите при продажбите на този продукт, което вероятно се дължи на факта, че киселото мляко традиционно присъства на масата на българския потребител. Най-разпространено си остава натуралното кисело мляко, което получава над 83% от всички продажби в стойностно изражение. Следват го овкусеното кисело мляко с малко над 10%, а накрая идва ред на киселото мляко за пиене с 6,6%. От производителите в топ 5 са подредените по азбучен ред “Би Си Си Хендъл”, “Бор-Чвор”, “Данон”, “Обединена Млечна Компания” (ОМК ) и “Фама”. Три от марките на “Данон” – “Активия”, “Данон” и “На баба” са сред петте най-продавани кисели млека, заедно с “Елена” (Би Си Си) и “Верея” (ОМК ).

Активни в предлагането

Повече от 2100 продукта от категорията “Mлечни продукти” са присъствали в брошурите на търговските вериги за втората половина на 2006 г, според изследването Leaflet monitor на GfK България. В общо 171 брошури са участвали 331 продукта от групата на киселото мляко. От тях натуралното кисело мляко заема 72% , а 28% са за плодовото кисело мляко (тук се включват продуктите с парченца плодове, мюсли или плодов вкус). Като процент масленост продуктите варират от 0,1 % до 4,5 % за кравето кисело мляко.

Най-голям дял
заемат продуктите с масленост между 2,5 % и 3,6% (57% от промотираните продукти). На второ място са нискомаслените кисели млека от 0,1% до 2% масленост (28%), останалите 15% от продуктите в промоционалните брошури са за киселите млека с масленост от 4,5% и нагоре. Юли, октомври и ноември са месеците с най-голям брой продукти, участвали в промоция (55-56 продукта). С най-много участия в брошури на търговските вериги от производителите е Danone, в челната петица по активност са още: Обединена Млечна Компания (ОМК ), ''Фама” АД, „Бор Чвор”, „Зоров 97”Враца. Някои марки кисело мляко с голямо присъствие в брошурите са „Активия” и „На Баба” на Danone, „Верея” на ОМК , „Роса” на Фама АД, „Пършевица” на „Зоров 97”, „ Бор Чвор” на Бор Чвор. Най-промотираната марка за разглежданият период е „Активия”.

Собствените марки
Прави впечатление присъствието в промоционалните брошури на собствените марки (private label) на веригите магазини –„ Виан” на „Кауфланд”, „Аро” на „Метро”, „Клевър” на „Билла”, „Мистър Пикс” на „Пикадили” , „ЦБА” на „ЦБА”. Цените на собствените марки са значително по-ниски от тези на подобните продукти в магазина. При киселото мляко за собствените марки в промоция цената варира между 29 и 45 стотинки в различните вериги (при 400гр. опаковка на натурално кисело мляко). От веригите магазини за търговия на дребно най-активни в предлагането на продуктовата категория в брошурите си за разглежданият период са били ''Кауфланд'', ''Фантастико'' и ''Пикадили''.

Ирена Янкова, GfK Bulgaria, www.gfk.bg