Списанието

Изберете рубрика:

 

Консервирани храни

Брой 10, декември 2009

Дата: 01.12.2009 Коментари: 0
Снимки (5)
Консервирани храни

ИЗСЛЕДВАНЕ НА NIELSEN ЗА МЕСНИ КОНСЕРВИ

Консервирано месо за директна консумация

За периода октомври 2007 – септември 2009 г. Консервираното месо за директна консумация е било най-купувано в големите и средни хранителни магазини. Изследването на Nielsen за категорията показва, че тези два типа търговски обекти са реализирали почти 60% от продажбите в стойност (съответно 30,1% за големите и 27,7% за средните магазини). Супермаркетите и малките хранителни магазини си поделят останалите 40% от продажбите. Продуктите, за които се отнасят цитираните по-горе данни, са консерви с месо, готово за директна консумация и включват консервирано месо (кълцано/мляно, осолено, варено/обработено месо или шунка само в твърди метални кутии). Включват се и кренвирши, състоящи се от комбинация телешко и свинско месо, само телешко, пилешко и свинско и др., които са консервирани. В изследването не са включени рибни консерви, пастети, сурови колбаси, деликатесни колбаси и всички консервирани храни, несъдържащи месо, както и обикновени консервирани ястия с месо. Българските марки почти изцяло доминират на пазара на консервирано месо за директна консумация. Над 98% от всички продажби в категорията са за продукти родно производство, като разликата спрямо продажбите през предходната година е едва 0,2%. Това се дължи на два основни фактора: по-ниските цени, които поддържат местните производители спрямо чуждестранните си конкуренти, както и потребителите на продуктите от категорията, за които цената е от определящо значение при избора на консервирано месо. Въпреки че средната цена на българските продукти се е повишила с около 17% за една година, а тази на вносните марки е паднала с 1%, все още има чувствителна разлика между стойността на двата продукта в магазина и тя е в полза на родното производство (7,67 лв. За килограм при българските и 8,29 лв. За чуждестранните марки). Предпочитанията на българите към местните продукти в категорията се забелязват ясно, когато разглеждаме водещите производители и марки. Подредени по азбучен ред, това са: „Картел”, „Компас”, „Ловмийт”, „соларис 999” и „хермес Комерс” – всички те са български компании. При марките най-купувани (по азбучен ред) са “Каро“, „Картел“, „Компас“, „Крами“ и „Ловмийт“.

Консервирани ястия с месо

Големите хранителни магазини и супермаркетите са най-активните дистрибуционни канали при продажбата на консервирани ястия с месо, показват данните на Nielsen. С общ дял на продажбите в стойност от над 63%, те водят убедително пред средните хранителни магазини (23,6%), и малките магазини (12,9%). В наблюдаваните от Nielsen продукти за периода октомври 2007 – септември 2009 г. Се включват всички консервирани приготвени ястия с месо, които не изискват допълнителна обработка, а се консумират директно след затопляне. По изключение, освен месни, се включват и постни сърми. Наблюдават се консерви само в твърди метални кутии. Изследването не включва консервирани супи, ястия с риба, храни без месо, зеленчуци, плодове, замразени ястия, а също така сосове и готови салати. И тук българските марки доминират пазара, като за чуждестранните им конкуренти остава нищожния 0,6% дял от продажбите в стойност, което е ръст с 0,4% спрямо предходната година. На родния пазар през последната година се наблюдава интересна тенденция. Средната цена на българските консервирани ястия с месо се повишава със 17% и достига 5,15 лв. За килограм, докато чуждестранните продукти в категорията поевтиняват с близо 18%, за да достигнат цена от 6,62 лв./ кг. Въпреки това потребителите избират по-евтините местни продукти. Водещите производители на консервирани ястия с месо са (по азбучен ред): „Есо Комерс”, „Компас”, „Ловмийт”, „Палирия” и „Тропик”. При марките най-големи продажби отбелязват „Компас“, „Ловмийт“, „Палирия“, „традиция от поколения“ (на „Тропик“) и „Тропик“.

Пастети

За периода октомври 2007 – декември 2009 г. по данни на Nielsen най-високи приходи от продажбите на пастети се наблюдават в големите хранителни магазини (33,0%) и супермаркетите (30,7%). Средните и малки магазини за храна ги следват със съответно 19,4% и 16,9% дял. В сравнение със същия период на 2007 г., през миналата година чуждестранните марки пастет намаляват с 0,3% продажбите си в стойност за сметка на българските и техният дял достига едва 3,8%. Това вероятно се дължи, от една страна, на по-ниските цени на родните марки пастети и по-активните им дегустационни промоции, а от друга, на ориентирането на потребителския вкус за категорията към марки от по-ниския ценови сегмент. Средната цена на килограм на българските пастети се увеличава със 17% спрямо предходната година до 6,02 лв., докато чуждестранните марки поевтиняват с около 9% и достигат средна цена от 10,24 лв. Близо двойно по-високата цена на вносните пастети определено е фактор за избора, който правят потребителите в магазина. Най-популярните марки пастет в българия се оказват „Вега“, „Каро“, „Картел“, „Компас“ и „Янев“ (подредени по азбучен ред). Топ 5 на лидерите в продажби при производителите се формира от „Картел”, „Компас”, „Ловмийт”, hame и „хермес Комерс”, като само hame е чуждестранна компания (от Чехия).

„Есо Комерс” ООД

Компанията предлага рибни и месни консерви под марка “есо”. В категорията „месни консерви” се предлагат „пастет от свинско месо“, „русенско варено” и консервирани ястия с месо „пиле с ориз”, „пиле яхния”, „телешко със зелен грах”, „телешко месо в собствен сос”, „боб с кюфтенца”, „боб с наденица”, „мусака”, „зелеви сарми с месо”. Металната кутия е най-масовата и разпространена опаковка за предлагането на този вид продукти. Това гарантира запазване на добрите им вкусови качества и по-трайно съхранение. „най-голямо е предпочитанието и консумацията на рибните консерви. По-малък е ръстът на продажбите на месните консерви. Предлагаме добро качество на достъпни цени. А най-добрият начин консуматорите да се убедят в това е като ги опитат”, казва галина ангелова, търговски директор. Промоциите към крайния клиент са начин за подобряване на пазарното присъствие в категорията, а най-популярният канал за продажби са големите търговски вериги, хипермаркетите, супермаркетите и малките хранителни магазини.

„Компас” ООД

Българската компания произвежда стерилизирани месни и месно-зеленчукови продукти в три категории – „месни пастети“, „месни продукти за директна консумация“ и „готови ястия“. Според Nielsen пазарните дялове на компанията в трите категории, които развива са: месни пастети - над 60%, стерилизирани месни продукти - над 80% и стерилизирани готови ястия - над 75%. В портфолиото на „Компас“ оод предлаганите продукти са под две основни търговски марки Compass и „Каро“. Марката Compass се ползва с висока популярност и стабилни конкурентни предимства. Марката „Каро“ предлага традиционни рецепти в отлично съотношение цена/качество. В категория „стерилизирани месни пастети” „Компас“ оод присъства с двете си марки. Безспорно най-обичаният пастет е „апетит”. Компанията предлага и разнообразие от деликатесни пастети, както и пастет за най-малките си почитатели – „приказка”. В категорията „стерилизирани месни продукти за директна консумация”, „Компас“ оод предлага продуктите „русенско варено“ с марките Compass и „Каро“ и меса в собствен сос – свинско, телешко, пилешко и пуешко. В българия най-предпочитаната опаковка за месни пастети е металната кутия (кен) и най-разпространената разфасовка (независимо, че има тенденция за промяна) е 180 грама. Стерилизираните продукти в метална кутия (кен) изискват минимални инвестиции и разходи за логистика, съхранение и обслужване. Заемат малка площ, а позволяват постигане на по-висока надценка от болшинството продукти, което води до значително по-добри норми на печалба от единица търговска площ. Compass е марка с високо качество и над 97% лоялни потребители (според проучване на прагматика 2009 г.). Подкрепата, която компанията й оказва, са реализиране на Btl активности, tv и радио реклама и публикации в пресата. Основният канал за продажба на продуктите на „Компас“ оод е традиционната търговия. Модерния пазар има своето развитие, но все още има малък дял в категорията.

„Ловмийт” ЕООД

В категорията „месни консерви” фирмата „Ловмийт” еоод – гр. Генерал Тошево присъства на пазара с продуктите - пастет „апетит”, „гъши” и „птичи”, „русенско варено”, „телешко месо (варено в собствен сос)” и готови месни ястия с боб, кюфтета, със зеленчуци и варива (зеле, картофи, ориз, грах), сарми (лозови и зелеви) и свински език в собствен сос и доматен сос. Основната й дейност е насочена в производството на месни и месно-зеленчукови консерви фирмата „Ловмийт” използва за своите продукти опаковка (консервна кутия), която е специално обработена с устойчив лак отвътре, за да издържа на високо налягане и температура от 1210с и на окислителните процеси при съхранение. Според компанията най-специфичното при предлагането на този вид продукти е, че задължително трябва да се опитат и когато се харесат от потребителите те започват да ги употребяват и да ги купуват.

„Соларис 999” ЕООД

Компанията присъства на пазара с марката arriva. В категорията „месни консерви „соларис 999” е представена с продуктите „пастет апетит” (120г, 180г, 300г), „пастет селски” (300г), „пастет домашен” (300г) и „русенско варено” (180г, 300г). „предпочитаната от клиентите опаковка е 180г, а специфичното при предлагането на продуктите е уникалната визия и винаги доброто и постоянно качество, отговарящо на традиционния български вкус”, казва нора генчева, търговски директор. За подобряване на пазарното си присъствие в категорията компанията предвижда разширяване на продуктовата гама, т.е. Пускане на нови продукти придружено с маркетингови активности. Най-популярният канал за продажба са локалните търговски вериги и средните и малки магазини.

„Хермес Комерс Р” ООД

Компанията присъства на пазара с редица световно утвърдени марки като heinz, Cerbona – мюслита и корнфлекси, kochs - салатни сосове и кремове, хрян, горчица, майонеза, losos – производител на рибни консерви, Kaiser Franz – премиум марка консерви морски дарове на австрийския производител Franz Josef. „хермес Комерс р” е официален представител за българия на Friesland Campina – производител на марки кондензирани млека и сметани Dutch lady и Completa, suessina – висококачествени подсладители, „rafael salgado” – зехтин и балсамов оцет, Kluth – премиум клас ядки, сушени плодове и зеленчуци, maccoffee – разтворимо кафе. Компанията дистрибутира продуктите на nestle Purina в категорията „храни за домашни любимци” и др. Освен широкото портфолио и засилено присъствие в редица категории храни и напитки „хермес Комерс р” притежава и три собствени марки консервирани храни: „Крами” (месни, плодови и зеленчукови консерви), De lora (рибни консерви) и екоfood (плодови и зеленчукови консерви). В категорията „месни консерви” „хермес Комерс р” предоставя възможност за избор на потребителя в две направления: пастети и русенско варено. Месните консерви „Крами” се произвеждат в модерно технологично оборудвани заводи, от качествени суровини, под строг контрол и съобразно вкуса, нуждата и финансовите възможности на българския потребител, с модерна визия и високо качество. „Крами” разполага с богат асортимент от продукти и разфасовки, подходящи за различни случаи. Марката е представена чрез „русенско варено” (180г и 300г в метална кутия, както и в промоционална кутия 300г + 10% гратис), а в подкатегорията „пастети” първата позиция си оспорват традиционната българска рецепта „апетит” (достъпен в метални кутии от 180г и 305г) и модерните нови вкусове и удобни опаковки от типа „алупак”. Продуктите в тази опаковка стават все по-предпочитани от потребителите в тяхното забързано ежедневие поради добрата, малка и удобна опаковка и количеството от 135г. Модерната визия и новите вкусови и диетични качества на гъши, пуешки, патешки и пилешки пастет са предпочитани и дават нови възможности за избор на младите забързани и динамични хора”, казва бранд мениджърът боряна борисова. Месните консерви с марка „Крами” могат да бъдат намерени във всеки обект от международните и локални търговски вериги, както и в традиционните и удобните магазини. „усилията ни в момента са насочени в инвестиции към крайния потребител, в максимално доближаване на продукта до вкуса, опаковката и количество, което той очаква и желае да закупи за своята нужда. „хермес Комерс р” ще продължи да инвестира в традиционните рецепти „апетит” и русенско варено” и в предоставяне на качествени нови вкусове в модерна и лесна за употреба опаковка, предпочитани от съвременния потребител,” добавя борисова. Според нея най-популярният канал за реализация в категорията си остават традиционните и удобните магазини и международните магазини поради широката и изключително разнообразна аудитория като възрастова характеристика, образователен ценз, доходи, култура на хранене и начин на пазаруване.

HAME

Марките, с които компанията присъства на пазара са пастетите hame. Те се произвеждат в Чехия и се предлагат в магазинната мрежа в алуминиева опаковка. „специфичното за нашите продукти е чешкото качество, цената и разнообразието. “пастет апетит”, „пастет от гъши дроб”, „Домашен пастет с бадеми”, „ловджийски пастет с дивеч”, всички те са за ценители”, казва владислав бакалов, търговски директор на “оптилог” еоод, вносител на марката за българия. Най-популярният канал за продажба са търговските вериги и супермаркетите.

Palirria

Марката се внася на българския пазар от „Амперел” оод, която присъства на пазара чрез хранителната си дивизия с марките Stella, Minerva, Jotis, Captain’s, „кри кри“ и други. От 2004 г. Компанията налага и развива в категорията „консервирани храни” и марката Palirria. Мотото на Palirria е „традиционни специалитети”, каквито са и продуктите, представени на нашия пазар. Това са висококачествени готови постни ястия и зеленчукови консерви по средиземноморски и традиционни рецепти. Марката предлага също така и готови месни ястия, чиято линия предстои да бъде допълнена с още вкусни предложения. Нова серия Palirria, която скоро ще може да се открие на пазара е специална селекция от едро смлени лютеници по автентични регионални рецепти. Серията е наречена „вкусовете на българия” и ще допълни съществуващата гама едро смлени лютеници Palirria. „вкусовете на българия” предлага по една традиционна рецепта за различните региони – македонски, тракийски, Добруджански и Шопски. Благодарение на опитните технолози от фабриката на Palirria в нова загора, всеки продукт от серията е с автентичен вкус на домашно приготвена лютеница, което се цени високо от потребителите. Най-предпочитаните опаковки при готовите ястия е 280г, а при лютениците 300г. Другата много добре продавана опаковка е тази от 2кг, която се предлага в насипен вариант с цена на килограм в салатните кътове на супермаркетите. „ценово марката е позиционирана в средния сегмент, а като дистрибуция развиваме бранда Palirria предимно в супермаркетния канал, в средни и малки хранителни магазини. Това, на което държим и подчертаваме в комуникацията за марката е високото и постоянно качество, натуралните съставки и отсъствието на консерванти. По този начин поддържаме вече изградената лоялност към бранда, както и печелим на своя страна всички почитатели на здравословното хранене и вегетарианската кухня. Марката Palirria подкрепяме основно чрез търговски и потребителски промоции, в това число атрактивни промоционални пакети, дегустации, участия в промоционални брошури и поставяния. Основните канали за дистрибуция са големите супермаркети, средните и малки хранителни магазини, както и horeca - канала. По наши данни, делът на супермаркетите и този на средните и малки хранителни магазини е почти равен, а продажбите реализирани през horeca – канала нарастват с бързи темпове, като с това те печелят и все по-голям относителен дял”, казва венцислав стоянов, продуктов мениджър в компанията.

Христо Радичев по данни на Nielsen
и PR по данни на производители на месни консерви