Списанието

Изберете рубрика:

 

Консумацията на нискоалкохолните напитки у дома расте

PROGRESSIVE Digital - Summer Edition

Дата: 03.09.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Консумацията на нискоалкохолните напитки у дома расте

Интервю с Владан Матич, Изпълнителен директор на „Каменица“ АД

 

Г-н Матич, каква е статистиката на продажбите ви за периода, сравнен с миналата година?

2020-та за нас стартира изключително силно през месец януари и февруари. За съжаление след това дойде вълната с корона вируса в България, откриването на първите случаи, обявяването на извънредното положение и пълното затваряне на канал заведения. Тази ситуация и наложените рестрикции повлияха негативно на всеки един бизнес в страната, на цялата ни икономика, последиците бяха неизбежни. От Съюза на пивоварите в България за месец април отчетоха свиване на бирения пазар с 20% със затварянето на заведенията и ресторантите. Всички марки от портфолиото ни бяха засегнати от кризата, но предимно това се забеляза в представянето на премиалните ни брандове, с които сме лидери в премиалния със Staropramen и супер-премиалния сегмент със Stella Artois. Тук спадът беше породен най-вече от затварянето на канал заведения, както и от задаващата се икономическа криза и срива на потребителското доверие по време на стагнацията с над 17 процентни пункта.

С постепенното премахване на някои мерки и отварянето на канал заведения през месец май забелязахме тренд към възстановяване на продажбите, но ударът от месеците преди това беше много силен. Знаете, че летният сезон е най-активният за бирената индустрия, а неговият старт и отварянето му също бяха повлияни от корона вируса. Радваме се, че Каменица и Astika ни донесоха положителни резултати през май, сравнявайки със същия период през миналата година. В началото на май започна и националната консуматорска промоция на Бургаско и можем да кажем, че беше изключително успешна, имайки предвид и броя на регистрации, който надхвърли първоначалните ни очаквания, а това е значително постижение за марката. Предложихме атрактивни летни награди и добре познат механизъм и това, съчетано с познатия свеж вкус на Бургаско, който ни напомня за топлите споделени летни моменти, донесе успеха на кампанията. Горди сме, че Бургаско е силен бранд в портфолиото ни, високо-разпознаваем и обичан от потребителите в цялата страна.

Има ли промяна в поведението на потребители? Увеличи ли се консумацията на нискоалкохолни напитки у дома?

Като резултат от наложените ограничителни мерки определено наблюдавахме промяна в поведението на потребителите през тези месеци в няколко посоки: свиване в консумацията на потребителски стоки не само в България, но и в глобален мащаб. Хората станаха по-чувствителни за разходите си, имайки предвид повишените нива на безработица и несигурността на работните места, както и очакванията за последваща икономическа криза. Намали се честотата на пазаруване. Потребителите започнаха да обръщат повече внимание на цени, промоции, произход на продуктите. Имаше ясна промяна в приоритетите на потребителските разходи, увеличение на онлайн пазаруването.

Можем да кажем, че консумацията на нискоалкохолните напитки у дома расте, имайки предвид повечето време, прекарано вкъщи – работата от вкъщи, храненето и приготвянето на храна у дома. По данни на Нилсън продажбите в канал магазини са се увеличили с 11.4% за месец май 2020 година и с 1.8% от началото на годината спрямо същия период през 2019 година. Това увеличение обаче няма как да компенсира големия спад в канал заведения, което съответно води и до спад на база тотал пазар с 4.2% от началото на годината до месец май включително.

Позитивни новини за бирената категория като цяло са, че по данни на проучване на Съюза на пивоварите в България през месец май бирата е втората най-предпочитана за консумация напитка след водата в България. На трето място в резултатите от анкетата попадат безалкохолните напитки, а високоалкохолните заемат 5-то място.

Забелязвате ли преминаване от премиум продукти към такива от средния/ниския ценови сегмент в под-категориите?

Виждаме голям спад в стойността на тотал пазара (-8.0%) от началото на годината до май включително по данни на Нилсън, което се дължи на затварянето на канал заведения, където има по-висока добавена стойност. В същото време знаем, че потребителите се опитват да компенсират липсата на преживяванията навън и в заведенията, пренасяйки ги вкъщи – затова расте консумацията на по-премиални продукти у дома – 14% увеличение на продажбите в магазини за месец май и 5.1% увеличение от началото на годината за сметка на намаляващата стойност на тотал пазара.

Наблюдаваме спиране на тренда на растеж на премиалния сегмент, който имаше двуцифрен ръст до момента. Кеновете са най-устойчиво растящата категория – 21% за 2019 г. и 23% за 2020 г. за период от началото на годината до месец май включително. Също така по отношение на опаковките виждаме, че най-големият спад е при по-премиалните формати – двуцифрен спад на стъклените бутилки (-27%), докато за пръв път от години най-бюджетните опаковки (PET) спират спада си и увеличават пазарния си дял до 60% от всички опаковки. През този период представихме и новата Каменица PET бутилка QmaxX, разработена по специална технология и с подобрена капачка за запазването на до 45% по-свежа бира при поддържане на условията за съхранение. По този начин предложихме на любителите на Каменица по-свеж продукт за споделяне у дома.

От кой търговски канал се пазаруват повече - модерна търговия (супермаркети, хипермаркети) или традиционна търговия –  удобни, квартални магазини и бакалии?

Забелязахме, че за пръв път от много месеци насам трендът е обърнат – традиционна търговия расте, а модерна пада. Докато продажбите в магазини до 300 кв. м. през 2019 година са били 57.4% от началото на годината до месец май, то за същия период тази година те са достигнали до 62.3%. Това се дължи на предпочитанията на потребителите да пазаруват в малки, локални магазини, намирайки ги за по-безопасни и по-бързи от големите вериги, където достъпът беше затруднен, поради по-специалния режим на пускане, изчакване, мерки против струпване на повече хора на едно място и спазване на необходимото отстояние. В същото време в големите магазини наблюдаваме тенденция на по-редки посещения, но и по-голяма потребителска кошница на посещение.

В сегашната ситуация промоциите фактор ли са при взимането на решение за покупка, или купувачите са лоялни към брандовете?

Очакванията са за повишаване на лоялността към брандовете. В ситуация на несигурност, потребителите предпочитат познати, доказани марки, на които имат доверие и не са склонни да експериментират с нови продукти. Наблюдава се и глобален тренд към местното производство: 75% от потребителите намират локалните продукти за по-сигурни и биха ги предпочели и за да подкрепят и насърчат местната икономика. В същото време потребителите стават по-ценово чувствителни и от портфолиото марки, на които имат доверие, биха избрали тази с най-изгодна цена/на промоция и др. Търсят се по-скоро по-ниски цени, мултипакс, други специални отстъпки от цената на продукта, като цяло се преосмислят приоритетите в пазаруването на потребителски стоки.

Как очаквате да се развитие пазарът през следващите няколко месеца?

Колкото и генерално да звучи, развитието на пазара зависи от развитието на ситуацията с COVID-19 у нас и по света в епидемиологичен и икономически аспект. Очакванията ни са, че трендове, за които споменахме до момента, ще продължат да се задълбочават със задълбочаване на обстановката. За потребителите ще бъде важно да пазаруват в сигурна и безопасна среда, предпочитайки малките, локални магазини пред големите вериги, онлайн пазаруването ще продължи своя растеж, като смятаме, че то дори ще има още по-голяма важност след кризата, както и плащането с безконтактни карти, ползване на мобилно банкиране или онлайн. Консумацията у дома ще продължи да се увеличава. В потребителската кошница ще бъдат приоритизирани продуктите от първа необходимост.

Чувствителността на потребителите към цените ще се запази с предпочитания към познати и доверени марки и продукти на промоция. Вярваме, че трендът за промотиране и предпочитане на локалното производство ще се превръща във все по-голяма вълна с фокус към подкрепа на малките местни бизнеси.

Проучвания сочат, че голям процент от хората виждат настоящата криза и като възможност за положителна промяна в посока опазване на околната среда, грижа за планетата, приобщаване и обръщане на внимание към общността, от която всеки един човек е част, важността на междуличностните взаимоотношения. Освен това на преден план излизат все повече търсенето и предпочитанията за устойчивите и екологични опаковки. Нашата компания майка „Молсън Корс” наскоро представи прогреса си по стратегията с целите за устойчиво развитие Our Imprint, като 99% от опаковките ни са съставени от елементи, които са рециклируеми, за многократна употреба, биоразградими или компостируеми.

На първо място, разбира се, остава здравето и благополучието на хората и виждаме това отражение във всяка една индустрия. Затова и усилията на нашата компания са съсредоточени на първо място към осигуряването на безопасността и здравето на нашите хора, клиенти и бизнес партньори. Като отговорен производител и работодател ще продължим да обръщаме специално внимание и да подпомагаме чрез марките си общностите, в които живеем и работим. Примери за това до момента са кампаниите ни #ТоплаКухня на Пивоварница Каменица и кампанията на марка Staropramen за предоставяне на безплатно първо зареждане на партньорски обекти.

 

Още интервюта по темата:

През лятото бирата е най-често консумираната напитка след водата - Интервю с Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ

Дългосрочното прогнозиране все още е трудно - Интервю с Христо Попов, Изпълнителен директор на пивоварна „Бритос”

Над 60% от европейците споделят, че предпочитат безалкохолните продукти - Интервю с Петер Копиец, Изпълнителен директор на „ЗАГОРКА” АД

Наблюдаваме преминаване към удобни опаковки на изгодна цена - Интервю с Теодор Несторов, Маркетинг директор на „Карлсберг България”