Списанието

Изберете рубрика:

 

На домашния любимец, с любов

Брой 8, октомври 2009

Дата: 01.10.2009 Коментари: 0
Снимки (2)
На домашния любимец, с любов

Пазарът на храни за домашни любимци в България е поделен основно между три големи международни компании. Водещите марки в категорията (подредени по азбучен ред) са Chappi (с производител Mars), Darling (NESTLE), Friskies (NESTLE), Kitekat (Mars), Pedigree (Mars), Royal Canin (Royal Canin) и Whiskas (Mars).

Пазарът на храни за домашни любимци в България е поделен между храните за кучета (48% от продажбите в обем, в килограми) и тези за котки (52%). В стойностно изражение обаче котешките храни държат 2/3 от пазара. Това показват данните на MEMRB за периода януари-юни 2009г. В изследването не са включени храни за птици, риби или други домашни любимци. Според вида на опаковката се формират три основни подсегмента. Найпродавани са храните в найлонови чували, които имат над 58% дял в обем в килограми, следвани от металните кутии с 37%. Съществуват и опаковки от друг вид, които обаче са с помалко от 5% дял. При продажбите в стойност водещи отново са храните в найлонови чували със съпоставим на обемния им дял (59%), което се дължи на близката им до средната за пазара цена на килограм (4,30лв.). Металните кутии са с по-малък стойностен (32%), от обемния им дял поради по-ниската си цена на килограм (3,73 лв.). Според типа храни разглежданата категория може да бъде разделена на суха, мокра и друг тип (бисквитки, „дъвки” и др.) храна за домашни любимци. При продажбите в килограми и стойност сухите храни имат дял от 59%, срещу 40% за мокрите. Делът на другите типове храни е пренебрежимо малък. Данните на MEMRB отчитат, че при сухата храна тази за кучета има повисок дял в сравнение с котешката като продажби в килограми (52%), а при мократа храна продажбите на котешката храна водят с 59% от обема. Средните цени на храните за домашни животни са по-високи в специализираните магазини, отколкото в другите търговски обекти. Едната причина е, че в този канал котешката храна, която е с по-висока средна цена, има по-голям дял в продажбите. От друга страна, в този тип обекти се предлагат и по-скъпи марки. При средните цени за килограм храната за кучета е значително по-евтина от тази за котки (средна цена на килограм от 3,08 лв. за специализираните магазини, 2,89 лв. за другите търговски обекти). Храната за котки струва средно 5,61 лв. за килограм в магазините за домашни любимци и 5,10 лв. в другите обекти. Като цена на бройка позициите се обръщат: котешката храна е по-евтина със средна цена от 2,64 лв. за страната като цяло, а храната за кучета е по-скъпа (3,69 лв.). Причината за това е, че котешката храна се предлага в по-малки опаковки от кучешката.

Mars

Mars Incorporated e глобална компания, уповаваща се на семейни принципи, създадена през 1911г., а в България присъства от 1997г. Mars оперира в повече от 100 страни и маркетира и произвежда едни от най-известните в света шоколадови десерти и бонбони, сред които марките Snickers, Mars, Mars Delight, Twix, Bounty, Milky Way, M&M’s, ориза и сосовете Uncle Ben’s, сосовете за спагети и лазаня Dolmio както и храни за домашни любимци – Pedigree и Whiskas. Брандовете, с които Mars Incorporated е представена в категорията, са Pedigree, Whiskas, Kitekat и Chappi. Сред портфолиото на Mars Incorporated найпопулярната разфасовка за България е Whiskas пауч - премиум храна в сос за котки в единична 100-грамова опаковка, предлагана в седем различни вкуса. Mars Incorporated е компания, която осъзнава важната роля на маркетинговите активности и връзката със клиентите си, като използва всички комуникационни канали за да подкрепи марките си – както интересно присъствие на мястото на продажба, така и участие във водещите печатни и електронни медии. Инициативите ни са различни за различните продукти, в зависимост от маркетинговата им стратегия, пазарен дял и индивидуално развитие.

NESTLÉ

Хранителният гигант NESTLÉ присъства на пазара за храни за домашни любимци с марките Gourmet, Friskies, Pro Plan, Dog Chow, Cat Chow, Darling. Освен сухите и консервирани храни за кучета и котки, компанията предлага и шампоани и котешка тоалетна. Най-предпочитана от клиентите опаковка на храните са котешки консерви за едно хранене (до 100гр.) и сухи храни за кучета и котки в малки и средни разфасовки (300гр., 500гр., 2кг., 3 кг.) По думите на Иван Миланов, продуктов мениджър на Nestle Purina, една от спецификите при предлагането на категорията е все още ниското й ниво на навлизане сред собствениците на кучета и котки . “В тази връзка ефективното промотиране включва масова комуникация, дегустации и образоване на потребителите за предимствата на индустриалните храни за домашни любимци”, казва Миланов. “Като водещ производител на храни и продукти за домашни любимци, Nestle Purina се стреми постоянно да изгражда своите марки и да подобрява пазарните си дялове.” Според него най-популярните канали за продажби на храни за домашни любимци са големите международни и местни вериги, както и специализираните магазини за домашни любимци.

Royal Canin

„САМ БС” ЕООД е водеща фирма на българския пазар на стоки за домашни любимци и продуктивни животни. Фирмата е на пазара от 10 години, като под името „САМ БС” ЕООД е позната от седем години. “САМ БС” ЕООД е официален вносител за България на пет световноизвестни марки продукти за домашни любимци и продуктивни животни: Royal Canin (Франция) – производител на висококачествени храни за кучета и котки, клас суперпремиум; Merial (Франция) – световен лидер в разработването и производството на ветеринарномедицински препарати за домашни любимци и селскостопански животни; Ferplast (Италия) – производител на аксесоари за домашни любимци; Versele – Laga (Белгия) – производител на висококачествени храни и хранителни добавки за декоративни птици и гризачи и JBL (Германия) – производител на продукти за аквариуми, терариуми и градински езера. В сегмента храни за домашни любимци, фирма “САМ БС” ЕООД е официален вносител за България на марката Royal Canin, която предлага храни за кучета и котки, клас суперпремиум. Храните на Royal Canin са както сухи гранулирани храни, така и паучове и консерви. От своя страна, храните се разделят на лечебни (предлагат се само във ветеринарните клиники и кабинети, по лекарско предписание) и храни, осигуряващи здравословно хранене и профилактика (предлагат се и в зоомагазината мрежа). “Храните на Royal Canin осигуряват здравословно и адаптирано хранене в зависимост от индивидуалните изисквания на всяко куче или котка. Храните са съобразени с изискванията, произтичащи от големината на животното, възрастта, породата и т.н. В зависимост от тези критерии, всяко едно животно има различни енергийни изисквания”, споделя д-р Стефан Стефанов, мениджър ветеринарно направление в “САМ БС” ЕООД. Основната причина, поради която храните с марка Royal Canin се предлагат единствено в специализираните магазини за домашни любимци и ветеринарните клиники, е компетентността на персонала. “Когато един човек отиде например в зоомагазина да купи храна за своя домашен любимец, той ще има възможността да получи специализирана и компетентна информация, както и подходящи съвети за балансирано хранене на своя домашен любимец. А когато клиентът закупи правилният продукт, то той ще бъде доволен”, казва д-р Стефанов.

Христо Радичев по данни на MEMRB IRI
и производители на храни за домашни любимци