Списанието

Изберете рубрика:

 

Пазарът на подправките стремително расте

Брой 9, септември 2021

Дата: 04.10.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Пазарът на подправките стремително расте

Световният пазар на подправките расте осезаемо. Към 2019-а е оценен на 13 772.7 милиона долара и най-вероятно ще достигне 22 457.2 милиона до 2027г., според пазарния анализ на Grand View Research.  От Маргарита Станева

Промените в навиците на консумация и увеличаването на урбанизацията са част от факторите, които са причина за ръста на пазара в тази категория, а също и повишаването на доходите, демографски и социални фактори и др. Търсенето на нови кулинарни усещания обаче може би е главният стимул за растежа на пазара. Предвижда се най-голям годишен ръст при подправките за месо – 6.8%.

Тенденции в поведението на консуматора

Продължава да нараства търсенето на готови миксове от подправки, които спестяват време и улесняват достигането до определен вкус. Това също дава тласък на пазара.

Особено популярни в глобален мащаб през последните години са подправките, които се използват в латиноамериканската кухня като паприка, халапеньо, кориандър, кимион и др.  Проучванията сочат, че те се приемат много добре от хората от работещото население, което увеличава изискванията си през последните години.

Глобализацията окуражава консуматорите да търсят нови вкусове и аромати. Компаниите разширяват продуктовото си портфолио, за да задоволят тези изисквания. Увеличаващият се интерес на потребителите към други култури провокира появата на нови изделия на пазара. Фирмите наблягат на регионалните вкусове и изтъкват връзките си с дадена страна, когато промотират своите стоки. В резултат на това няколко глобални вкусове и кухни набират популярност. Например японските вкусове и подправки като Умами, фурикаке и Катсу къри и индонезийските люти сосове се разпространяват обширно из Европа. Очаква се етикети като „опознай“, „разкрий“, „открий“ да подсилят интереса на консуматорите.

Промяната на нагласи на потребителите към азиатската и близкоизтоичната кухня засилва търсенето на подправки по света. Консуматорите в Европа и Северна Америка използват все повече съставки, за да направят храната по-вкусна и експериментират с различни видове подправки. Нови видове и миксове се появяват непрекъснато на световния пазар, за да задоволят нуждите на потребителите, например сол с ниско съдържание на натрий за хората с високо кръвно налягане.

Продължава да нараства търсенето на продукти от натурален произход

Европейските потребители търсят предимно продукти с натурален произход, което включва и подправките. Органичният им произход е един от аспектите, които са от значение. Новите технологии дават възможност за „по-натурално“ производство. Например олеорезините се произвеждат като натурални съставки. До скоро се използваха като добавки към храните и трябваше да бъдат маркирани с Е и номер. Възприятието спрямо Е-тата в Европа е негативно за повечето консуматори, които смятат, че те могат да бъдат вредни за здравето.

Въпреки че подправките се използват в много завършени органични продукти, достъпността до натурално произведени овкусяващи съставки в Европа е ограничена. Това води до очакването пазарът на органични подправки да се увеличи. В момента в Европа са позволени малки количества неорганични подправки в био продукти, стига да има доказателства, че няма достъп до определената подправка с по-чист произход. Очаква се ръстът на консумация на органични подправки да е от 3 до 5 % годишно през следващите години.

В момента Индия, Китай и Виетнам са ключовите износители на натурални подправки. В някои държави не е лесно да се произвеждат подправки и билки без замърсители. Друг проблем е, че органичните подправки нямат същите вкусови качества като неорганичните и също така при тях е трудно да се контролира заразяването с алергени, тъй като семената на плевелите не могат да бъдат спирани с хербициди.

Все по-голяма осведоменост за медицинските ползи от подправките

 

Наблюдава се все по-голям интерес към подправките от гледна точка на здравословните ползи от употребата им. Голяма част от тях имат антиоксидантни свойства и могат да подпомогнат лечението на различни болести и здравословни проблеми. Куркумата например е богат източник на антиоксиданти  и помага за предотвратяването на болести от вида на: Алцхаймер, възпаление на ставите и рак. Подобно на нея, семената на кимиона имат антисептични свойства и подсилват имунната система. Черният пипер често се ползва за лечение на разстроения стомах, бронхит и настинка. Понякога се нанася директно върху кожата за третиране на кожни проблеми като краста и невралгия.

Въпросните качества водят до увеличаване на добавянето им в хранителни добавки и други лечебни продукти. Благодарение на това, че част от медицинските ползи са подкрепени от научни изследвания, интересът на консуматорите към подправките се засилва в световен мащаб. Фирмите, които ги произвеждат също наблягат на тези полезни свойства, когато промотират продуктите си.

Тъй като някои подправки подобряват имунитета, търсенето на определени видове, например куркума, чесън и джинджифил, се увеличава значително заради пандемията от Covid-19. Към тях има голям интерес по целия свят. Въпреки повишаването на търговските им цени, консумацията им се е увеличила осезаемо. Някои правителства са подели инициатива за засилване на продукцията на подправки, за да отговорят на увеличаващите се нужди. Индийското правителство например е решило да се фокусира върху сдружаване на частния бизнес и държавата за засилване на производството на куркума в периода на затварянето на границите на страната заради пандемията.

Пазарът за повечето подправки се увеличава с около 4% годишно. През 2020 година обаче се наблюдаваше още по-голям ръст на продажбите при част от подправките, които биват промотирани със своите способности за повишаване на имунитета.

Вносът на джинджифил в Европа нарасна още през 2019-а година и продължи силно да расте през 2020-а. Предпочитан е свежият джинджифил пред изсушения, въпреки че сухият също беше много търсен през изминалата година. Макар да няма конкретни доказателства за ползата му за предпазване от Covid-19, джинджифилът продължава да бъде много актуален заради ефекта му върху здравето.

Куркумата се използва както за подправка, така и за производството на хранителни добавки. Европейският внос на куркума през първата половина на 2020 се беше увеличил с около 20%, спрямо същия период от 2019г. Няма категорични доказателства за куркумата, че може да помогне при лечение на Ковид-19, но според някои научни статии може да има позитивен ефект върху имунитета.

Голям ръст се отчете и при чесъна за 2020-а. Той вече е доказан помощник срещу настинката и се използва в традиционната медицина по света. Неговата популярност заради ползите му за имунната система доведоха до повишаване на вноса му в Европа с 24 хиляди тона между януари и юли 2020 година, спрямо същия период за 2019-а. Употребата му в хранителни добавки също нараства.

Други подправки, за които търсенето през последните години се увеличи, благодарение на техния благоприятен ефект върху здравето са: розмарин, босилек, канела, семена от черен кимьон.

Засилен интерес към чилито и лютите подправки

Вносът на сушено чили в Европа се е увеличил с 7% годишно през последните пет години. В глобален мащаб се консумира повече люто в последно време, става ясно от проучване на фирмата доставчик Kalsec. Очаква се това нарастване на интереса към лютите подправки да продължи и през следващите години.

Въпреки това завишаване на консумацията на чили и подобни подправки, толерантността на потребителите към най-лютите продукти намалява. Според данни на индустрията честотата на консумация на люти и пикантни храни се е увеличила, но нивата на пикантност, които се търсят, стават по-ниски. Повечето европейци включват в менюто си умерено люти продукти.

Вегетарианство и веганство

Веганството и вегетарианството засилват своето влияние, особено на европейския пазар. Много подправки, които се използваха предимно за месни продукти, вече се ползват и във вегетарианската кухня. Това запазва баланса в търсенето, тъй като едни и същи видове се използват и в месната хранителна индустрия, и във вегетарианската. Не се наблюдава тенденция за засилено търсене на някакви специфично вегетариански подправки.

Макар нарастващата популярност на храненето без месни продукти да не засяга особено търсенето на определени видове подправки, повлиява на компаниите в създаването на нови вкусови миксове. Същите, които се използват за овкусяване на месните продукти, вече се включват в миксове, целящи постигането на подобен на месото вкус за месните алтернативи за вегетарианци.

Основни играчи на световния пазар, скорошни иновации и тяхното влияние върху индустрията

Пазарът е силно фрагментиран. Той се състои както от местни, така и от интернационални играчи. Подправките варират от регион до регион, в зависимост от кухнята, традициите и тенденциите в храните и вкусовете. Голяма част от пазарния дял е завладян от ключови играчи: Ajinomoto Co, Inc., ARIAKE JAPAN CO, LTD., Associated British Foods plc, Kerry Group и McCormick & Company, Inc.

Тези производители приемат различни стратегии, включително пускането на нови продукти, разширяването на продуктовото портфолио, различни видове сливания и придобивания, за да разширят консуматорската си база. През август 2018г. компанията The Spice & Tea Exchange стана на 10 години. Тя отпразнува този повод чрез национална промоция, в рамките на която предложи отстъпка от 10 долара на всеки 20, след похарчването на 40 долара първоначална сума.

Утвърдените играчи използват технологии, за да изградят различни видове експертизи. През февруари 2019-а година McCormick & Company, Inc. въведоха система с изкуствен интелект в колаборация с IBM Research. Технологията е способна да идентифицира нови вкусове, въз основа на данни за вкусовете и подправките, събирани десетилетия наред. Очаква се технологията да намали времето за разработка на продукти с две трети и ще бъде използвана за всички нови продукти до края на 2021г.

Пускането на нови продукти също се смята за голям стратегически ход на компаниите за запазването на клиентите им.

Предстоящи иновации при опаковките

Една от основните промени по отношение на опаковането ще е свързана с употребата на по-екологични материали. През ноември 2018г. повече от 250 организации са подписали съгласие да елиминират пластмасата и да преминат към опаковки, които могат да се използват многократно, да се рециклират или са биоразградими.

Друга тенденция при опаковането на подправки са по-малките порции. Хората често имат нужда от малко количество, защото искат да изпробват някаква рецепта. Съвсем малки опаковки с подправки се появяват все по-често на пазара в Европа например.

Източници: Grand View Research - https://www.grandviewresearch.com/;  CBI (Centre for the Promotion of Imports from developing countries) Ministry of Foreign Affairs - https://www.cbi.eu/