Списанието

Изберете рубрика:

 

Плодови сокове

Брой 3, април 2007

Дата: 01.04.2007 Коментари: 0
Снимки (5)
Плодови сокове

Портокаловият вкус е най-предпочитан

Преобладават опаковките тип “тетрапак”

През 2006 г. българинът все още е предпочитал да консумира натурални сокове и нектари предимно извън дома си, показват данните на AC Nielsen. 44% от потреблението на тези продукти е минавало през кафета и сладкарници, което отрежда на този тип търговски канали водещо място и внушителна преднина пред останалите видове магазини. Интересното в случая е, че при въпросните плодови напитки второ място в стойностно изражение (17%) имат големите магазини за хранителни стоки – над 101 кв. м. Останалите търговски обекти за храни, разделени според търговската им площ, имат почти еднакъв дял на продажбите в стойност – около 10% за всеки един от различните типове. С по-ниски продажби остават специализираните магазини за алкохол или пакетирани храни (7%) и павилионите (едва 1%).

Малко над 2 лв. за литър
Средната цена за един литър при соковете и нектарите пък се е покачила с 5 ст. през 2006 г., за да достигне 2.01 лв. през януари 2007 г. При опаковките преобладават тип “тетрапак” (или картонени опаковки), които за периода февруари 2006 – януари 2007 г. отбелязват ръст от 2.6% спрямо предходната година. Стъклените опаковки, в които се предлагат предимно сокове и нектари от 250-33 0 мл, отбелязват 3% спад спрямо 2005 г. Пластмасовите бутилки запазват своя дял от около 11% и през 2006 г.

Портокаловият вкус е най-предпочитан
Най-предпочитаният вкус и през миналата година си остава портокаловият, като напитките с този цитрусов аромат имат дял в стойност от над 20%. Картината спрямо предходната година при вкусовете остава почти непроменена, а разликите са от порядъка на 1-2%. Ябълката и вкусът на екзотични плодове започват да набират скорост и ако тенденцията се запази, е съвсем вероятно да изпреварят по предпочитание вкуса на кайсия, при който има спад от 1.5% през тази година. При производителите лидери (по азбучен ред) са “Агрима” АД , която произвежда соковете Prisun по лиценз на "Айсико", “Линк” (с марка BBB), “Литекс” (която миналата година беше купена от полския гигант “Маспекс”), “Флорина Фрост” с едноименните сокове и “Херман Пфанер”. В топ 5 на марките влиза произвежданата от “Кока-Кола” марка Cappy.

Здраве и свежест от природата

90% от продажбите се дължат на продуктите на българските производители

Потреблението на плодови сокове и нектари през 2006 г. достигна 10 литра на глава от населението. Това е с 9.6% повече от предходната година, отчетоха от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. На пазара навлизат продукти в нови опаковки и разфасовки, увеличава се разнообразието от местни и вносни продукти. Разширява се конкуренцията. На продуктите на българските производители се дължат 90% от продажбите.

Prisun
Под марката Prisun се предлагат тихи напитки с плодово съдържание под 25% и сокове с плодово съдържание между 25 и 99%. До момента на пазара няма натурални сокове със 100% плодово съдържание. Prisun има осем вкуса сокове, които се предлагат в стъклена бутилка от 33 0 ml. Засега три от тях и „Екзотик” се предлагат в разфасовка от 1 литър. „Определено подготвяме нови продукти, промоции и редизайн на опаковки. В началото на сезона ще изненадаме приятно почитателите на марката. Проведохме няколко теста сред потребители, които ни показаха, че сме на прав път по отношение на замислените промени”, подчертава брандмениджърът Анита Йорданова. Тихите напитки се предлагат основно в пет вкуса, като два от тях се предлагат и без захар. Най-разпространена е разфасовката от два литра, но ще има и три вкуса в опаковка от 0,5 литра. От края на миналата година напитката се предлага и в стъклена опаковка от 250 ml. Българският потребител свързва най-често марката Prisun с тихата напитка вишна. Много добре се приемат и останалите вкусове – грозде, ябълка, портокал и грейпфрут. По отношение на соковете, освен наложилия се като масов вкус портокал, много популярни са киви, круша, манго, ягода-банан.

Cappy
Coca-Cola HBC („Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани”) навлиза на българския пазар в категорията плодови сокове и нектари през 2002 г. с търговската си марка Cappy. Днес Cappy предлага на българските си потребители 10 вкуса: Cappy портокал 100%, Cappy ананас 100%, Cappy мултивитамин, Cappy портокал, Cappy праскова, Cappy кайсия, Cappy вишна, Cappy ябълка, Cappy круша и Cappy грейпфрут. Всеки от вкусовете се радва на успех сред българските потребители. „Кока-Кола ХБК” България произвежда и предлага на българския пазар соковете Cappy в 3 различни опаковки: картонена кутия (TetraPack) 1л, подходяща за консумация вкъщи; стъклена бутилка от 0.250 л за многократна употреба, специално разработена за канала за незабавна консумация (в кафенета, заведения за хранене и барове); картонена кутия от 0.250 л, предназначена за консумация в движение. Според Eкатерина Андреева, ръководител развитие на нови продуктови категории в „Кока-Кола ХБК” – България, „и през 2007 г. Cappy ще предложи запомнящи и радващи се на потребителско доверие промоции”.

Pfanner
Фирмата “Пфанер България” ООД е на българския пазар от 1999 година. Тя е смесено българо-австрийско дружество с фирма Pfanner Getranke Ges. m.b.H , която има 150-годишна история и е един от лидерите на европейския пазар в производството на натурални сокове. Асортиментът на Pfanner в категорията натурален сок съдържа 62 артикула. Най-продаваната разфасовка е от 2 литра. „Подготвяме промоции, придружени с дегустации на нашите нови продукти от серията „Актив фитнес” и „Актив баланс” и енергийна напитка”, заяви пред Progressive magazine Николай Тимарев, управител на “Пфанер България”. Най-популярният канал за продажба на соковете от марка Pfanner са търговските вериги, по-малките магазини, HORECA каналите, бензиностанциите.

ВВВ
През 1994 г. е произведен първият сок ВВВ. Марката се радва на широка популярност. Дългият срок на годност на продуктите осигурява лесна им дистибуция. Размерът на опаковките и атрактивният дизайн дават възможност за добро излагане и представяне на продуктите сред потребителите. Разпознаването им става лесно и без затруднения. BBB предлага 6 вида плодови сокове 100% в картонена опаковка Tetra Prizm с винтова капачка - портокал, ананас, мултивитамин, ябълка, домат, розов грейпфрут. Опаковката на плодовите сокове 100% е решена в червено. Серията нектари 1 литър в картонена опаковка Tetra Prizm на ВВВ се състои от 6 продукта - кайсия, праскова, банан, зелена ябълка, манго и банан и ягода микс. Тя е решена в жълто и носи лятно настроение. Серията плодови сокове BBB са в зелен цвят. Вкусовете са вишна, горски плодове, черен касис, червен портокал. ВВВ предлага 9 вкуса плодови сокове и нектари в разфасовка 0.250 л с удобна сламка – портокал, праскова, кайсия, банан, ананас, ябълка, зелена ябълка, банан и ягода микс, бяло грозде, ябълка и круша микс. Новата серия на ВВВ „Еликсир” в 1 литър картонена опаковка Tetra Square с винтова капачка, се състои от 6 вида плодови сокове – портокал, круша, ябълка, тропикал, червено грозде, маракуя и ябълка микс. Лидери във вкусовите предпочитания на потребителя са продуктите портокал, праскова и кайсия. Найпрeдпочитаната разфасовка е 1 литър. „През летния сезон продуктите на ВВВ в разфасовка от 0.250 л бележат значителен ръст. Основните продажби на компанията се осъществяват от дългогодишна изградена дистрибуционна мрежа в цялата страна. От началото на 2007 г. броят на логистичните партньори на компанията се увеличи - споделя продуктовия мениджър Йордан Панайотов.Делът на директните доставки към веригите дискаунтъри и хипермаркети или т. нар. канал Modern trade спрямо общите продажби всяка година се увеличава.”

Tymbark
Tymbark България е основана през 2005 г., след като Maspex Wadowice купи българската компания за натурални сокове Queen's. Компанията е представена у нас с марки като Queen’s, Tedi, Tymbark, La Festa, Brumi, Coffetta и Ekland. Maspex Wadowice Group е най-големият производител на разтворими напитки в Централна и Източна Европа. Групата се състои от осем полски и осем международни компании. През 2006 продажбите й възлизат на 688 млн. долара, което я постави сред водещите производители в полската хранителна индустрия. Компанията е лидер на пазара за сокове, нектари и безалкохолни напитки в Полша, Чешката република и Словакия. Maspex Wadowice Group е сред основните играчи в сектора в Унгария и България. Най-силните марки на Maspex са Tymbark, Kubus, Ekland, Puchatek, DecoMorreno, Cremona, La Festa и Lubella. Почти всички продукти на компанията са лидери в своите сегменти както в Полша, така и по света. В категорията сокове, нектари и безалкохолни напитки има 66 продукта, инстантните са 25. Най-популярните марки в категорията сокове, нектари, безалкохолни напитки у нас са Queen’s, Tedi и Tymbark. Най-популярните канали за продажба на продуктите са традиционната и модерната търговия и HORECA. Най-новият продукт е Queen’s 200 ml.

Плодовите сокове са най-промотирани сред безалкохолните напитки

От категорията „Безалкохолни напитки” 402 продукта са участвали в промоционалните брошури на търговските вериги за периода декември 2006февруари 2007. От тях 46% е делът на плодовите сокове. От производителите с най-голям брой участия в промоциите е „Флорина” АД , следвана от Maspex и Hermann Pfanner Getranke. Най-промотирани в брошурите са соковете с портокалов вкус (26% от всички плодови сокове в промоция), след тях се нареждат комбинираните с 24% – например коктейл от цитрусови плодове, горски плодове, моркови в комбинация с ябълки, праскови, малини, мандарини и др. На трето място са соковете с ябълков вкус с 10%. Сред първите пет марки с най-голямо присъствие в промоционални брошури са Florina, Pfanner, BBB, Fresh и Queen’s. Отстъпката в цената (разликата между реалната и промоционалната цена) в групата варира между 5 и 20%. “Кауфланд”, ”Билла” и “ЦБА” са търговските вериги, предлагащи най-активно плодови сокове в промоционалните си брошури за разглеждания период. Януари е месецът с най-много участия в промоционални брошури на плодовите сокове.

Ирена Янкова GfK Bulgaria www.gfk.bg