Списанието

Изберете рубрика:

 

Развитие на пазара на готови салати и разядки

Брой 10, октомври 2021

Дата: 05.11.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Развитие на пазара на готови салати и разядки

Салата или разядка? А защо не и двете? Всъщност, има ли разлика между тях? 

На прага на зимния сезон, няма как да не се фокусираме именно върху тази категория храни, която има ясно изразена сезонност и реализира сериозни продажби през студените месеци. Преди няколко години PROGRESSIVE очерта основните специфики на този пазар, като събра някои от основните играчи на него на кръгла маса. Освен за сезонността на категорията, разбрахме и че потребителите имат объркано тълкувание на отделните сегменти и често пъти си мислят, че салатата се предлага само в опаковка, а насипните салати, различни от руска салата и снежанка, се приемат по-скоро като гарнитури или разядки. Друг важен момент от преди няколко години беше и статистиката на производителите, според която през руската салата и снежанката, преминават повече от половината от продажбите на готови салати. Присъстващите на кръглата маса посочиха, че след тях, потребителите се насочват към кьопоолу, шарени салати, боб с лютеница. Тогава бе очертана и тенденцията все повече да се търсят сръбски салати.

Дали трендовете, които бяха засегнати преди няколко години са актуални и днес и има ли някаква промяна в нагласите и възприятията на потребителите, решихме да проверим като се обърнем към някои от водещите производители на готови салати и разядки у нас, както и на част от търговските вериги, които предлагат голямо разнообразие от продукти от двата сегмента. Ето какво споделиха те.

Търсят все повече био и натурални продукти 

Станимир Иванов, търговски директор, Talar foods

Наблюдавате ли промяна на пазара на готови салати – изменение в предпочитанията на потребителите или тенденция към влагане на нови съставки?

Да, появиха се нови и по-модерни вкусове. В продуктите се влагат повече натурални съставки и се наблюдава ориентация към органик, био и натурални продукти без консерванти. 

Смятате ли, че потребителите праят разлика между готови салати и раядки (от типа на катък, айвар, каймак, дори хумус)?

Определено смятам, че потребителите различават двете. На пазара вече могат да се видят множество различни продукти като разядки, предлагани от различни производители. Хумусът продължава да се развива като подкатегория. 

Намирате ли двете категории – салати и разядки за конфликтни или по-скоро за допълващи се?

Двете категории се допълват. По същество те имат различни структури и консистенция на продуктите, използвани за тяхното приготвяне.  

Потребителят у нас е традиционалист по отношение на класическите сжежанка и руска салата. Кои обаче са друите често избирани от него готови салати?

Смятам, че едни от най-търсените след класическите вкусове са лютеница, катък, тиквички, зеле, моркови и майонеза. 

Има ли нови предложения в категорията в последните години и кое от тях смятате, че се приема положително от страна на потребителите?

Новите предложения са лимитирани като серии и вкусове, като се продават в определени периоди и е трудно да се определи лидер сред тях. Определено смятам, че се забелязват тенденции към нови продукти като салати с чиа, булгур, кускус, риба. Като цяло в последно време се налага и ориенталският вкус.

Има промяна в отношението на потребителите към осигуряване на по-качествена храна

Деница Колева, маркетинг директор, Денито ООД

Наблюдавате ли промяна на пазара на готови салати – изменение в предпочитанията на потребителите или тенденция към влагане на нови съставки?

Както във всяка сфера на предлаганите продукти и услуги, също и в сектора на готовите салати и разядки се наблюдава, че потребителите стават все по-взискателни. В началото на пандемията имаше предпочитания към определени категории продукти, но с течение на времето пазарът се нормализира. Готовите салати и разядки винаги са били част от ежедневното хранене на българите и не може да се каже, че иновативни съставки са това, което впечатлява клиента. По-скоро в последните години отбелязваме значителна промяна в отношението на потребителите към осигуряване на по-качествена храна за семейството. Можем да отчетем това като сериозна тенденция на пазара. 

Смятате ли, че потребителите правят разлика между готови салати и разядки (от типа на катък, айвар, каймак, дори хумус)?

Нашият бранд е на повече от 30 години и имаме реални наблюдения как се променят потребителите. Днес те са добре информирани и познават световните вкусове. През последните години на българския пазар има голям избор от продукти на чуждестранни фирми, което улеснява достъпът на клиентите до автентични вкусове. Потребителите не само познават продукти от типа на айвар, каймак, хумус, но могат да направят разлика и в качеството на продуктите на различни производители. 

Намирате ли двете категории – салати и разядки за конфликтни или по-скоро за допълващи се?

Съществува разлика между салата и разядка, но на този етап, за българския пазар наблюдаваме, че те по-скоро се допълват, отколкото да се възприемат от потребителите като различен тип храни. В различните региони, подобни рецепти може да се наричат по различен начин – например продукти със сходни рецепти може да се срещнат като „салата“ или „разядка“. Добре познатата „Пикантна салата“, заради пастообразната си структура, често се среща и като „Пикантна разядка“.

Потребителят у нас е традиционалист по отношение на класическите сжежанка и руска салата. Кои обаче са друите често избирани от него готови салати?

Потребителите търсят разнообразие и това налага предлагането на широко портфолио. Клиентите в общия случай не избират само една салата, а купуват няколко вида, което създава нуждата и от предлагане на различни видове, в това число и по-иновативни вкусове салати и разядки. Все пак, има вкусове, които са част от храненето на българите, които надделяват в пазарската кошница, като кьопоолу, боб с лютеница, печени чушки с чесън, разбит хайвер. 

Има ли нови предложения в категорията в последните години и кое от тях смятате, че се приема положително от страна на потребителите?

По наше наблюдение брандовете предлагащи готови салати и разядки работят активно, за да отговорят на потребностите на потребителите. Това е чудесно, защото салатите и разядките винаги са били част от храненето на българите и ние смятаме, че тази категория трябва да продължи да се развива с качествени продукти, произведени със суровини от български производители. Поради голямото изобилие от предлагани стоки на регалите, е все по-трудно нов вкус да се наложи трайно на пазара, но оперираме в турболентно време и не се знае дали в утрешния ден непозната рецепта няма да измести отдавна наложен продукт. 

Клиентите все повече четат съдържанието на етикета и се интересуват от високото качество

Димитрия Караивановаегова, ръководител „Хляб, хлебни изделия и деликатеси“ в Kaufland България

Наблюдавате ли промяна на пазара на готови салати – изменение в предпочитанията на потребителите или тенденция към влагане на нови съставки?

Наблюдаваме сериозни промени в нагласата и предпочитанията на клиентите в категория „Салати“ откакто започна разпространението на COVID-19. Потребителят насочи предпочитанията си за покупка към опаковани салати от витрините ни на самообслужване. Преди кризата 1,5 пъти повече клиенти предпочитаха да пазаруват насипни салати, които се продават на витрина с обслужване, в сравнение с опакованите салати. По време на пандемията съотношението се промени и делът на опакованите салати се увеличи. 

Утвърдените вкусове като руска салата и „Снежанка“ остават водещи, а цветните салати - зеле и моркови, тиквички, лютеница и чушки с чесън -   традиционно запазват обемите си. Голяма част от потребителите пренасочват вкусовете си към изцяло различна категория – разядки и антипасти, в която наблюдаваме сериозни ръстове.

Тенденцията към по-здравословно хранене проличава и в тази категория. Клиентите все повече предпочитат салати, приготвени с чисти суровини вместо с имитиращи продукти, търсят храни без консерванти, с пробиотици, а в нашите хипермаркети могат да открият разнообразие от такива висококачествени продукти. Доказателство за нарастващата консумация на по-чисти и здравословни продукти е значителният ръст, който отбелязваме за последната година в продажбите на салата „Снежанка“ на собствената ни марка ClassicMax, която се приготвя с цедено мляко и се отличава като продукт с отлично качество. 

Смятате ли, че потребителите правят разлика между готови салати и разядки (от типа на катък, айвар, каймак, дори хумус)?

Да, правят разлика, защото културата на потребителя се променя и се развива. Клиентите все повече четат  съдържанието на етикета и се интересуват от високото качество. Информират се от различни канали за комуникация и имат голям достъп до информация за здравословното хранене, като, разбира се, наред с търсенето на по-здравословни храни, запазват и интереса си към традиционните вкусове.

Намирате ли двете категории – салати и разядки за конфликтни или по-скоро за допълващи се?

Двете категории се допълват, салатите помагат на всички останали подкатегории като разядки и антипасти да се развиват.

Потребителят у нас е традиционалист по отношение на класическите снежанка и руска салата. Кои обаче са другите често избирани от него готови салати?

Освен традиционните руска салата и „Снежанка“, предпочитанията на клиента варират и според сезона. В есенно-зимният сезон потребителите избират салати като зеле, моркови и майонеза, катък и разядки с печени чушки, а през пролетта и лятото доминират артикули като тиквички, патладжан с доматен сос и миш-маш. „Новобранци“ на пазара са продуктите с ориенталски привкус, пикантните разядки и дипове, които също се търсят. 

Има ли нови предложения в категорията в последните години и кое от тях смятате, че се приема положително от страна на потребителите?

На първо място като новост в асортимента на категория „Салати“ е нашата марка „Брей!“ Чрез нея припомнихме на потребителите традиционния автентичен вкус на домашните български салати като печената  домашна чушка с най-високо качество, боба с лютеница и тиквичките с кисело мляко.  Салатите „Брей!“ се нареждат сред продуктите с най-високо качество на пазара, а ръстът в продажбите, който отбелязваме за категория „Салати“ с марка „Брей!“,  е над 50% спрямо миналата година. Отговаряме на тенденциите на пазара, като въведохме в асортимента салати без консерванти, разядки като патладжан с майонеза,  различни видове антипасти, които също бележат ръст в продажбите,  цветни здравословни салати като цвекло и салата от зеле, моркови и целина. 

 

Клиентите са склонни да експериментират с нови продукти

Ваня Вакареева, продуктов мениджър, ТВ „Фантастико“

Наблюдавате ли промяна на пазара на готови салати – изменение в предпочитанията на потребителите или тенденция към влагане на нови съставки? 

В последните няколко години продажбите в тази категория продукти се увеличава, като ръстовете при някои продукти надхвърлиха 20%. През изминалата 2020 г. обаче цялостната пандемична обстановка се отрази на част от продуктите в категорията – имахме спадове при салатите, които не са предварително опаковани и се предлагат на щандовете ни с готвени храни. Това беше един сравнително кратък период миналата година, след което продажбите върнаха обичайните си обеми. При индивидуално опакованите салати не се наблюдаваха подобен тип изменения, определено почти не се забелязваше отлив в продажбите.  Като цяло клиентите са склонни да експериментират с покупка на нови продукти. За да задоволим нуждите на нашите клиенти се стремим да им предлагаме разнообразие и в такъв тип продуктова категория, която не е от най-динамично развиващите се.

Смятате ли, че потребителите правят разлика между готови салати и разядки (от типа на катък, айвар, каймак, дори хумус)?

Не смятам, че клиентите разграничават типичните готови салати от катък, айвар и др. В последните година и половина, две, производителите опитват да налагат разядките като допълнение и надграждане на категорията. Вървят в посока разчупване на стериотипа на тъй наречените майонезени салати. Наблюдава се интерес към разядките урнебес, тиро, мелиджано и др., но делът на тези продукти все още е доста малък. Поради тази причина и те не са обособени при нас в отделна подкатегория. При хумуса нещата стоят по различен начин и стремглавото развитие на този тип продукти, особено в последните 3-4 години ни накара да ги обособим в отделна подгрупа в категорията. Налагането на хумуса отне повече от 10 години, като от една марка, с която стартирахме, вече предлагаме 15 вида хумус.  

Намирате ли двете категории – салати и разядки за конфликтни или по-скоро за допълващи се?

Не смятам, че двете категории продукти могат да бъдат конфликтни, а по-скоро са допълващи се. Разядките са едно успешно допълнение за категорията, която определено имаше нужда от рефреш – нещо ново, което потребителите да намерят в стандартните готови салати и смятам, че имат потенциал за развитие

Потребителят у нас е традиционалист по отношение на класическите сжежанка и руска салата. Кои обаче са друите често избирани от него готови салати? 

Безспорно най-голям дял в категорията – и при пакетираните, и при насипните салати заемат руската салата и салата „Снежанка“, но също така доста добре се продават катък, кьопоолу, салата от зеле с моркови и майонеза. В последно време скорост набират и салатите без консерванти. Сравнително новите разработки паста салати се приемат положително от клиентите и също са успешно допълнение към продуктите в категорията. 

Има ли нови предложения в категорията в последните години и кое от тях смятате, че се приема положително от страна на потребителите? 

Стремейки се да предложим максимално разнообразие на нашите клиенти, ФАНТАСТИКО винаги изисква от партньорите в категорията нови разработки на продукти. Повечето от тях откликват и в годините сме имали много успешни нови продукти. Тенденциите на пазара подтикват и самите производители да бъдат по-креативни и да обогатяват портфолиото си от продукти. В края на 2020 г. стартирахме собствено производство на руска салата и салата „Снежанка“. Заложихме на класическите рецепти и влагането на качествени суровини, търсейки вкуса на домашно приготвената храна. За наша радост, за кратък период от време тези две салати достигнаха продажбите на някои от водещите играчи в категорията и постепенно разширихме покритието на обектите, в които ги предлагаме.