Списанието

Изберете рубрика:

 

Ръст в стойност на ароматизаторите с 2%

Брой 9, септември 2021

Дата: 04.10.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Ръст в стойност на ароматизаторите с 2%

Ароматизаторите, които освежават въздуха, стават все по-търсена и интересна категория. Дали ще внесем свежест в дома си или колата си с аромат на жасмин, океан или череша, зависи само от нас, тъй като производителите са се постарали да ни предоставят всевъзможни моно и комбинации от аромати. Видовото разнообразие също впечатлява с множество разновидности.

 

Агенцията за проучване на пазара „NielsenIQ България“ следи развитието на продажбите на категорията „Ароматизатори“, която включва различни видове – гелообразни, спрейове, свещи и електрически. Те могат да се използват за освежаване на въздуха както у дома, така и в колата.

Развитието на категорията се следи в следните търговски обекти - хранителни магазини, дрогерии и битови химии, аптеки, както и в петролен канал. Данните в настоящата статия са за продажбите в стойност за дванадесет месечен период: МАТ май-юни 2021 - юли-август 2020 г. сравнени с предишния МАТ период май-юни 2020 – юли-август 2019 година. През този период категорията расте в стойност с 2%, но като бройки продажбите намаляват с 2,9%.

Важността на търговските канали

При различните формати търговски обекти в хранителните магазини над 300 кв. м продажбите отбелязват ръст в стойност от 1,3%, и стабилност при продажбите в бройки. Следващите търговски обекти (Хр. Магазини от 41 до 300 кв. м) продажбите нарастват в стойност с 4,7%, но намаляват в бройки с -1,6%. Малките магазини, тип „Традиционна търговия“, губят от продажбите в стойност и в бройки с -6,3% и -4,7%, съответно. Категорията расте най-силно и най-бързо в дрогериите и битови химии с 9,9% в стойност и 0,9% в бройки, а също така и каналът на аптеките нараства с 58% в стойност и 47,2% в бройки, но тук трябва да се има предвид, че тежестта на този канал, като принос към общите продажби на продукти от категорията, е много малка. В бензиностанциите категорията регистрира спад в продажбите в стойност с -8,2% и в бройки с -11,3%.

Може да се обобщи, че четирите най-важни канала за категорията „Ароматизатори“ са магазините над 300 кв. м, следват тези от 41 кв. м до 300 кв. м, дрогериите и битовите химии, и бензиностанциите.

Пазарният дял на категорията в хипермаркетите е стабилен с 42% ниво на продажбите в стойност, т.е. от общите продажби на пазара, почти половината от тях се осъществяват в търговски обекти над 300 кв. м. Дрогерии и битови химии заемат 21,4% дял, следват хранителните магазини от 41 до 300 кв. м дял от 17,5% и бензиностанциите с дял от 12,7%. Сборът от продажбите в стойност, реализирани в споменатите четири формата, показва, че те генерират почти 94% от общите продажби в  категорията. За традиционната търговия и аптеките остават останалите около 6%.

Разпределението на търговските канали като тежест в продадени бройки се запазва като подредба - над 300 кв. м са с 35,3% дял, следвани от хранителните магазини от 41 до 300 кв. м с 24,65%, петролен канал с 17,9% и 12,9% за дрогерии и битови химии.

Сегментация на категорията по видове 

Многообразието в категорията е голямо, но данните показват, че продажбите в стойност на ароматизатори преминават през четири основни групи. С най-голям дял са ароматизатори, които се пръскат постоянно с помощта на машинка - 32,3% за последния МАТ, като този пазарен дял пада с 2,1 п.п., т.е. през предишния анализиран период продажбите са били 34,3% в стойност (МАТ май-юни 2020 – юли-август 2019 година). 

Следващия по големина сегмент са ароматизаторите за кола с дял от 28,5% през предишния МАТ период, а през последния анализиран период са 28,1%, т.е. може да се заключи, че те са стабилни в продажбите в стойност.

Следват ги течните ароматизатори, които са в течна форма  и се предлагат основно в разфасовки от 20 мл. и се ползват основно за ароматизиране на дома. Те увеличават своите продажби, съответно с пазарен дял от 14,9% на 16,8% за последния разглеждан МАТ период в стойност.

Спрейовете за еднократно пръскане са били с 9% пазарен дял за предишния МАТ период, а за последния период са с 8,6% дял на продажбите в стойност. Тези четири сегмента съставляват 85,8% от продажби в стойност на категорията.

Свещите също отбелязват ръст от 6,5% на 7,7% през последния анализиран период (МАТ май-юни 2021 - юли-август 2020 г.) на продажбите в стойност.

NielsenIQ разделя категорията „Ароматизатори“ в още една сегментация – на свещи, на продукти с продължително действие и на продукти с мигновено действие (спрейове за еднократно пръскане). По-голямата част 83,7% от категорията представляват продукти с продължително действия, т.е. такива които се ползват по-дълго време и имат по-голяма трайност. Продуктите (спрейове) за мигновено действие са с дял от 8,6% и свещите са с дял от 7,7% от продажбите в стойност.

Ароматиразторите се делят и според формата на продукта и на графиката по-долу могат да се видят основните форми.

Най-нарастващи по показател „продажби в стойност“ са свещите с 20,7%, докато продължаващите и мигновените спрейове са стабилни в продажбите в стойност. От своя страна течните продукти растат с 15% в стойност, спрямо предишния разглеждан период.

Четири аромата са най-предпочитани

Категорията е силно фрагментирана, затова е трудно да се определи кой е най-предпочитаният аромат, но все пак четири аромата се нареждат на челно място в класацията и държат по 3% пазарен дял – ароматът Zen, Turquoise oasis, Vanilla и Freesia & Jasmin са най-купувани от потребителите.

Топ 5 производители, подредени по азбучен ред, са: „Балев Био Маркет“, „Виктори-2000“,  Johnson & Johnson, Reckitt Benckiser и собствени марки. 

 

МНЕНИЕТО НА ТЪРГОВЕЦА- dm дрогеримаркт

Категорията „Ароматизатори“ в dm бележи двуцифрен ръст

Кой вид ароматизатори за дома според вас е водещ по продажби – спрей, ароматизатори в устройства с таймер/задвижвани от движение, ароматизатори тип дифузери (с клечки/електрически) или такива, които се поставят в устройства, които се включват директно в контакт?

Говорейки за продажби в количество, водеща подкатегория по продажби за периода септември 2020 г. - септември 2021 г. са автоматичните ароматизатори (ароматизатори в устройства с таймер/задвижвани от движение), на второ място са аерозолите, а след това – ратанови пръчки и електрически ароматизатори. Наблюдава се отлив на покупките на автоматични ароматизатори, докато в същото време аерозолите, свещите и етеричните/парфюмни  масла набират скорост нагоре и печелят дялове от цялата категория „Ароматизатори“.

Като търговец, който предлага богат избор в сегмента на ароматизаторите, според вас какви аромати се търсят повече от потребителите?

Прави впечатление, че сред най-продаваемите кодове са ароматизатори с аромати, които познаваме от природата – аромати на цветя, билки и плодове - например портокал, лавандула, евкалипт, магнолия, орхидея и други.

Наблюдавате ли определена тенденция в предлагането на този тип продукти в последно време (например търсене на по-естествени съставки или пък продукти, които имат за цел по-скоро неутрализиране на неприятни миризми, отколкото натрапването на определен аромат)?

Категорията „Ароматизатори“ в dm бележи двуцифрен ръст в количество продажби и в стойност, което според нас се дължи на желанието на хората да превърнат своя дом в уютна крепост, във връзка с по-дългото стоене вкъщи по време на локдауните.

Както споменахме през тази година увеличението в продажбите на етерични масла, ратанови пръчки и свещи е най-голямо, което говори за засилване интереса на потребителите към по-естествени източници на аромат.

Освен това един от търсените продукти в асортимента на dm са и неутрализаторите на миризми, които не насищат въздуха с аромат, а имат за цел само да премахнат лошата миризма.

Какви са предложенията при вашата собствена марка продукти в този сегмент?

Разполагаме с голямо разнообразие от артикули собствена марка – Denkmit и Profissimo, които са представени във всички подкатегории. Продуктите се възприемат много добре от нашите клиенти, тъй като са характерни с високото си немско качество на трайно изгодни цени. Това е и причината те да са сред топ продуктите по продажби в категорията.