Списанието

Изберете рубрика:

 

Ръст на продажбите онлайн и в традиционната търговия

Брой 12, декември 2020

Дата: 22.12.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Ръст на продажбите онлайн и в традиционната търговия

Как новата пазарна обстановка се отрази на продажбите на вино, попитахме някои от компаниите, чиято основна дейност е свързана с производството и дистрибуцията на този продукт. Въпросите ни бяха следните: 1.Увеличи ли се домашната консумация на вино и спиртни напитки по време на карантината, сравнено с предишни периоди?; 2. Домашната консумация успя ли да компенсира донякъде затварянето на ХоРеКа канала?; 3. Забелязвате ли промяна в поведението на потребителите, когато избират и пазаруват вино и спиртни напитки?; 4. Как очаквате да се развитие пазарът през следващите няколко месеца? А по-долу са техните отговори.

 

Злати Златев, търговски директор на изба „Едоардо Миролио”: „Бум на онлайн продажбите с до 300% и повече при някои магазини”

1. Хората купуват повече вино и спиртни напитки за вкъщи. Това е ясно видимо в канала на ключови клиенти и големите супермаркети. Ние сравняваме със същия период на миналата година и определено запазваме и дори на моменти увеличаваме постигнатия резултат, независимо от наложената карантина. Важен момент тук е и бума на онлайн бизнеса с до 300%, а и повече процента при някои магазини, и засилената активност на самите производители в посока директни продажби към крайни клиенти.

2. Домашната консумация успя частично да компенсира затварянето на ХоРеКа канала. Ние, като производител, сме с добре балансирани канали на продажба и ХоРеКа е умерен процент от нашия микс. За разлика от други изби, фокусирани на 60-70% и повече проценти основно в ресторантите, и търпящи големи спадове, ние успяваме да балансираме и донякъде да компенсираме ефекта от локдауна. Но категорично не нацяло, това няма как да се случи.

3. Забелязва се промяна в поведението на потребителите, като основно се пазаруват нисък ценови клас продукти. От една страна клиентите правят внимателна преценка какво да пазаруват, прогнозите за стагнация на бизнеса и угроза от безработица ги плашат, от друга страна ключовите клиенти и супермаркетите основно предлагат и поддържат продукти от ниския и среден клас, които активно се рекламират и промотират, включително и по телевизия.

4. Очакваме през следващите няколко месеца пазарът да се развие най-общо казано на скокове. Ако се отворят ресторантите по Коледа, в зимните курорти и въобще навсякъде, ще има един бум, който в последствие ще затихне. А степента на затихване ще зависи от това дали ще имаме локдаун отново, или и без него българинът традиционно ще се свие в разходите си след празниците. Важен фактор е и работата на зимните курорти – ще работят ли хотелските ресторанти и външните механи, и заведения, или ще остане режим на сервиране на храна и напитки само като румсървис? Ще заработят ли регулярно ресторантите в големите градове? Всякакви прогнози са много условни и обвързани с развитието на пандемията у нас и мерките на властите спрямо нейното развитие.”

 

Артур Гриновер, търговски директор на Marie Brizard Wine and Spirits: През следващата година ще се запазят тенденциите от 2020 г.”

1. Домашната консумация на високо алкохолни спиртни напитки се увеличи по време на карантината в сравнение със съпоставими периоди. В категорията „Вино” се забеляза спад, основно заради затваряне на ХоРеКа канала.

2. Спадът в продажбите на ХоРеКа канала е значителен, като допълнение към почти пълната липса на летен сезон. Домашната консумация успява да компенсира продажбите в региони, които не са зависими от летния туристически сезон.

3. В периода на стриктна извънредна обстановка се наблюдаваше и промяна в консуматорските навици с преминаването от вино към спиртни напитки, към по-рационални опаковки (от бутилка към „бег ин бокс” опаковки за вината), засилен фокус към промоционалните активности.

4. Очакванията ни за развитието на пазара са, че в първата част на 2021 година ще се запазят тенденциите от 2020 година, а именно – стагниране на ХоРеКа канала, продължаваща силна роля на модерната търговия, рационални покупки водени от цена – качество. Консуматорите, подтикнати от финансово безпокойство, да преминават от висок към среден ценови клас вина и спиртни напитки.

 

Милко Джатов, управител на „Профтрейд”: „Продажбите на вина в традиционната търговия се увеличиха”

1. Ако съпоставим същия период на миналата година, се вижда, че има увуличиние в домашната консумация на вино. Ние констатираме задържане позициите си при ключовите клиенти и увеличаване на продажбите в традиционната търговия и специализираните магазини. Това се дължи на факта, че по време на локдауна хората не искаха да чакат на опашки пред големите супермаркети и предпочитаха ежедневно да пазаруват от кварталния магазин. Онлайн продажбите също отбелязаха ръст, но на много ниска база. Всичко това не може да компенсира напълно спада, който дойде следствие от затварянето на ХоРеКа канала.

2. Да, има леко компенсиране в обем, но не толкова в стойност, защото вината, предлагани в магазините и тези, които се предлагат в заведенията в голяма част са различни.

3. Потребителите преминаха към вина от по-ниския ценови сегмент в магазините. Трябва да споменем, че все пак през лятото повечето потребители с по-високи доходи си останаха у нас, заради ограниченията в пътуванията, което доведе до увеличение на консумацията на вина от средния и висок ценови клас в заведенията, както в страната така и по Черноморието. На Черноморието това се усети основно на местата, посещавани традиционно от българи. Но тава увеличение не компенсира липсата на чуждестранните туристи от Англия, Русия и т.н., което все пак се усети осезаемо.

4. Развитието на пазара изцяло зависи от развоя на епидемичната обстановка. Традиционно след Коледа и Нова година консумацията на вино е по-слаба. При тази ситуация ние очакваме, че първото тримесечие на 2021 г. ще е по-слабо от същия период на 2020 г.

Винарска изба „Ейнджълс Естейт”: Промяната в поведението на потребителите е видима”

1. Домашната консумация на вино се увеличи сравнително малко, защото практиката показва, че хората консумират повече, когато са спокойни и имат семейни събирания и празненства.

2. Потреблението на вино у дома не може да компенсира ХоРеКа канала, защото това са две отделни звена, които нямат взаимосвързаност. И не може консумацията в заведенията да бъде пренасочена право пропорционално към потреблението в домашни условия.

3. Промяната в поведението на потребителите е видима – потребителите преминава към по-големи разфасовки и към по-ниски средни цени.

4. Очакваме, че през следващите месеци пазарът ще продължава да бъде в застои. При откриване на ефективна ваксина и успокояване на населението, консумацията ще има рязко повишаване.