Списанието

Изберете рубрика:

 

Шоколадови вариации

Брой 1 / 2, януари / февруари 2010

Дата: 01.02.2010 Коментари: 0
Снимки (3)
Шоколадови вариации

Сред най-активните производители в категорията се нареждат (по азбучен ред) Kraft Foods, Lindt, Nestle, бургаската компания „победа” и немската Storck. Най-предпочитаните марки шоколадови бонбони от потребителите са Merci, Nestle, „Сушард”, „Сезони” и „Черноморец”.

Категорията „шоколадови бонбони” е една от най-големите в сегмента „шоколадови продукти”. Според компанията за пазарни проучвания „нилсен българия” за периода декември 2008 г. – ноември 2009 г. Продажбите в стойност на шоколадови бонбони за българския пазар се реализират предимно чрез два основни търговски канала – големите хранителни магазини (с дял от 28,2%) и супермаркетите (с 27,8%). Магазините за пакетирани храни и алкохол заедно със средните хранителни магазини се нареждат на трето и четвърто място, като общият им дял е почти 29%. В изследването са включени всички вносни и местно произведени шоколадови бонбониери и шоколадови бонбони, фабрично опаковани в кутия, плик или друг вид опаковка. Данните се отнасят и за индивидуално опаковани шоколадови бонбони, предлагани поединично, но не се разглеждат шоколадовите бонбони, продавани на килограм. Българските марки все още имат преимущество в продажбите спрямо чуждестранните, но в сравнение с предходната година са загубили 4% дял в стойностно изражение за сметка на чуждестранните шоколадови бонбони, като достигат 58,4%. Средната им цена е 17,65 лв. За килограм, което е с близо 9% повече в сравнение с предишните 12 месеца. При чуждите марки цената се запазва относително стабилна и поддържа приблизително същите стойности (около 26 лв. За килограм) както през предишната година.

Пазарът

„Бонбоните са традиционен продукт за България, който се консумира целогодишно за разлика от повечето европейски страни. Това е и причината тази категория да бъде една от най-големите на пазара на шоколадови изделия у нас. Въпреки кризата тенденцията към премиумизация на пазара, която се наблюдава от няколко години, продължава. Поради спецификата на бонбоните  като продукт поводите, заради които се купуват, и емоционалния заряд, който носят, все повече потребители търсят по-високо качество, повече добавена стойност и са готови да платят за това”, казва димитър божилов, бранд мениджър „шоколадови бонбони” в „нестле българия” ад. „дори и в година на криза пазарът расте благодарение на луксозния сегмент. Според нас това ще се задържи като тенденция и в следващите години. Друга тенденция, която се наблюдава, е, че все повече потребители предпочитат нови и по-нетрадиционни вкусове и комбинации, както и по-нестандартни форми на опаковката”, допълва той.

Потребителите

„Шоколадовите бонбони все още са предпочитан подарък. Забелязва се засилване на продажбите по време на зимния сезон, когато е и празничният период”, споделят от „крафт фуудс българия”. Те са на мнение, че се забелязва пренасочване на консуматорския интерес към марки от пониския ценови сегмент. Засега не се забелязва сериозен спад при луксозните марки, но според тях, темпът на растеж на този сегмент се забавя. „основният фактор, който влияе през последната година върху поведението на консуматора, е цената. Когато избират бонбони за различни поводи, потребителите обръщат внимание и на опаковката, особено когато избират шоколадови бонбони за подарък”, заключават от „крафт фуудс българия”. „шоколадовите бонбони сами по себе си са специфичен продукт и отговарят на различни специфични потребности. В повечето случаи покупката е планирана и потребителят влиза в магазина, знаейки защо купува бонбоните, какъв формат би бил подходящ за съответния повод, евентуално какъв вкус би бил предпочитан и съответно на каква цена. Ние като компания непрекъснато се стремим да отговаряме в най-голяма степен на променящото се търсене и изискванията на потребителите, като предлагаме висококачествени продукти във всеки един ценови сегмент, подходящи за различните поводи за консумация, които носят висока емоционална стойност. Относно поведението на потребителите по отношение производителите и марките бих казал, че се наблюдава висока степен на лоялност”, казва божилов от „нестле българия”.

„Крафт Фуудс”

Компанията присъства във всички ценови сегменти с висококачествените си и популярни марки, които са добре познати на всяко домакинство – „сушард”, suchard sensations, i love milka и „сезони”. Според данни на „нилсен българия” „крафт фуудс българия” държи пазарен дял от 39,5% от целия обем в категорията „шоколадови бонбони” на българския пазар. Най-предпочитани са бонбоните „сушард” с пазарен дял в обем 22,2%, следвани от „сезони” с 15,8% и „черноморец” със 7,6%. От компанията споделят, че се стремят постоянно да обновяват и разнообразяват портфолиото си от продукти в отговор на тенденциите на пазара и предпочитанията на потребителите. През 2009 г. На пазара са пуснати два нови вкуса под марката „сушард” – „кармен” (с карамелов вкус) и „минт” (със свеж ментов вкус). Продуктите на „крафт фуудс българия” се подкрепят както с телевизионни реклами, така и от външни и радиореклами. През цялата година се провеждат атрактивни промоции, насочени към крайните потребители. През последните месеци тенденцията е тези промоции да са все по-интерактивни, като така поддържат висок интерес. Шоколадовите бонбони на „крафт фуудс българия” се предлагат както в големите магазини от канала на модерната търговия, така и в малките от традиционна търговия. С увеличаване тежестта на канала на модерна търговия той става и най-успешният за реализирането на продуктите на компанията.

„Нестле”

„Нестле българия” ад има предложения за всеки сегмент от пазара на шоколадови бонбони – в луксозния сегмент участва с най-новата гама boss, в масовия сегмент участва с марката nestle, а в ниския ценови сегмент са традиционните и обичани марки „nestle таралежки” и „nestle простор”. Освен тях в големите магазини и международните вериги присъства и с по-нишов продукт – after eight, който представлява натурален шоколад с пълнеж с аромат на мента. За промотиране на продуктите от „нестле българия” използват почти всички познати комуникационни канали, с които достигат до целевата си група, но и интензивно се работи в посока намиране на алтернативни и по-нестандартни начини за комуникация с потребителите. Продуктите от ниския и средния ценови сегмент се продават добре както през малки и средни, така и през големите магазини, докато за луксозните бонбони основен канал за реализация са големите магазини и местните и международните вериги. „категорията „шоколадови бонбони” е една от най-големите на пазара на шоколадови продукти у нас и затова все повече компании се опитват да влязат в него. Ограничената търговска площ и формaта на продукта обуславят като основен проблем, валиден преди всичко за малките магазини, доброто излагане на рафта, видимостта и достъпността на продукта”, казва димитър божилов, бранд мениджър „шоколадови бонбони”, „нестле българия” ад.

„Победа”

„Победа” ад предлага 3 марки в продуктова категория „шоколадови бонбони” – „черноморец”, „ревю” и „крем”. Бонбони „черноморец” се предлагат в 3 асортимента – с портокалови корички, с парченца ябълки и стафиди и с аромат на кафе. Бонбони „крем” имат вкусове на кафе, карамел и лешник, а бонбони „ревю” са в един асортимент – със заместители на захарта. Най-продаваната марка бонбони на компанията е „черноморец”, която за 2009 г. Има среден пазарен дял от около 10% от продажбите в количество (по данни на „нилсен българия”). Най-успешният канал за продажба на шоколадовите бонбони на компанията са супермаркетите (от 41 до 300 m2), следват супермаркетите над 301 m2, средните хранителни магазини и малките хранителни магазини (по данни на „нилсен българия”). Шоколадовите бонбони се промотират най-вече в точката на продажба – с дегустации, промоции и рекламни материали. Производителят предлага на търговците и специални стимули за продажба. „основните проблеми в тази специфична продуктова категория са, от една страна, сезонните изменения на продажбите, и от друга – фактът, че конкуренцията на пазара е много силна, което е сериозно предизвикателство за производителите на шоколадови бонбони като нас”, казва мирена тодорова, експерт „връзки с обществеността” в „победа” ад.

„Фортуна-ком”

„Фортуна-ком” оод е официален дистрибутор на немски хранителни и нехранителни продукти. В сегмента на шоколадовите бонбони фирмата предлага toffifee и merci, произведени от немската компания storck. Toffifee съдържа хрупкав лешник, карамел, с нуга крем и шоколад отгоре. Вкусната комбинация е представена в две основни разфасовки – масова от 125 г и голяма кутия от 400 г. Merci finest selection е първокласен продукт, съчетаващ превъзходна селекция от шоколади, за всеки вкус и за всеки случай. Merci се предлага в опаковки от 250 г, която е основна и отговаря на всички нужди на купувача, като подаряване, споделяне с други или собствена консумация, и от 400 г, подходяща за всяко събитие, свързано с поднасяне на подарък. „ето защо активностите в каналите за продажба и медиите са главно за празника на влюбените и този на жената, за именните дни, коледните и новогодишните празници, когато търсенето на продукта е най-голямо”, казва мартин александров, „маркетинг и продажби” във „фортуна-ком”.

Екип на Progressive
по данни на Nielsen
и производители на шоколадови бонбони