Списанието

Изберете рубрика:

 

Все повече бои за коса се купуват и по интернет

Брой 6, юни 2020

Дата: 01.07.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Все повече бои за коса се купуват и по интернет

PROGRESSIVE реши да продължи наблюденията си върху основни категории продукти, чийто пазар беше пряко засегнат от извънредното положение и наложената от правителството карантина заради Covid-19 през месеците март и април. И в този брой се фокусираме върху това дали има промяна в поведението на потребителите, както и каква е динамиката в потреблението на някои категории, които се предполага, че потербяваме повече, работейки от вкъщи.

Този месец PROGRESSVE изпрати въпроси на компании произвеждащи и внасящи тоалетна хартия и бои за коса. А въпросите съответно бяха:

1. Има ли промяна в поведението на потребителите – от кой търговски канал пазаруват повече (модерна търговия – супермаркети, хипермаркети или традиционна търговия – локални квартални магазини, бакалии)?

2. Забелязвате ли преминаване от премиум продукти към такива от средния/ниския ценови сегмент във вашата категория?

3. Промоциите фактор ли са при взимане на решение за покупка или купувачите остават лоялни към марката?

4. Каква е статистиката на продажбите ви за периода март/април 2020 г., сравнен с март/април 2019 г.? Според вас какви са причините, ако констатирате промяна?

5. Как очаквате да се развитие пазара през следващите няколко месеца?

БОЯ ЗА КОСА

„Арома Козметикс“

    

  1. Има незначително изместване към традиционната търговия включваща локални квартални козметични магазини и бакалии, но дрогериите и супермаркетите като цяло успяват да привлекат лоялните си потребители. Категорията „Бои за коса“ по принцип е доста лична категория. Тук изборът, препоръката, консултацията стават на ниво продавач-купувач, затова и каналът традиционна търговия е доста силен и остава такъв през годините. Говорейки за промяна в потреблението на потребителите и от кой канал пазаруват, тук трябва да се отбележи освен традиционна и модерна търговия и новият канал за електронни продажби. Наблюдава се лек ръст в покупките онлайн на козметични продукти, в това число и на бои за коса. Нашият електронен магазин www.aroma.bg отчита ръстове всеки месец. Особено в период на изолация у дома, много лоялни потребители започнаха да поръчват онлайн любимите си продукти за разкрасяване и лична хигиена, които до момента са купували във физически магазини.

 

  1. Не можем да направим такива заключения за краткия период от началото на кризата. Но очакваме ако кризата се задълбочи, в бъдеще да се повиши търсенето на по-достъпни продукти и такива с добро съотношение цена-качество в ниския и средния ценови сегмент. На този етап никой не може да прогнозира какви промени носи за потреблението кризата. Преди 10 години въпреки кризата, продажбата на червила и други продукти за разкрасяване беше скочила, това би могло да се случи и с боите за коса.

 

  1. Промоциите винаги са били важна част от продуктовия микс и последните години всички ние наблюдаваме тенденцията за постоянен ръст в дела на промоциите. Потребителите са силно чувствителни към ценовите промоции. Нашият опит показва, че те са важен фактор за покупка както в ниския, така и в средния и дори по-премиум сегментите в категорията. Превключването към друга марка или цвят в тази категория е доста по-трудно от останалите продукти за лична хигиена, единственият стимул е при промоция да си закупиш повече бройки от съответния любим цвят.

 

  1. Естествено извънредните обстоятелства с пандемията от COVID-19 дадоха отражение във всички сектори на икономиката в това число и в търговията с козметични продукти. Всички наблюдавахме как продуктите, чието потребление не е пряко обвързано с нуждите от първа необходимост за оцеляване или с превенцията от заразяване, отбелязаха значителен спад в продажбите. Но да не забравяме и факта, че в този период доста от обектите предлагащи професионално боядисване бяха затворени, което веднага прехвърли част от потреблението в домашни условия и разбира се много жени посегнаха към бои за коса от рафта. По интересно е, как ще се развие напред ситуацията, към момента въпреки пандемията, нашето представяне е като на лидер в категорията бои за коса.

 

  1. Въпреки кризата с COVID-19 и очаквания лек спад през второто тримесечие на 2020 г., считаме че пазарът ще се стабилизира в следващите месеци до края на годината. Като цяло последните години категорията „Бои за коса“ е стабилна с незначителни колебания в потреблението на трайните бои, затова не очакваме изненади. Разбира се с подновяването на ритъма на живот и отмяната на извънредните мерки, считаме че ще се наблюдава лек компенсаторен ръст в потреблението, въпреки че няма начин да се възвърнат пропуснатите продажби за периода на кризата, но пък спечелените на наша страна потребители са един огромен плюс.

Вижте отговорите на компаниите производители и вносители на тоалетна хартия тук.