Списанието
Изберете рубрика:

PROGRESSIVE реши да продължи наблюденията си върху основни категории продукти, чийто пазар беше пряко засегнат от извънредното положение и наложената от правителството карантина заради Covid-19 през месеците март и април. И в този брой се фокусираме върху това дали има промяна в поведението на потребителите, както и каква е динамиката в потреблението на някои категории, които се предполага, че потербяваме повече, работейки от вкъщи.
Този месец PROGRESSVE изпрати въпроси на компании произвеждащи и внасящи тоалетна хартия и бои за коса. А въпросите съответно бяха:
1. Има ли промяна в поведението на потребителите – от кой търговски канал пазаруват повече (модерна търговия – супермаркети, хипермаркети или традиционна търговия – локални квартални магазини, бакалии)?
2. Забелязвате ли преминаване от премиум продукти към такива от средния/ниския ценови сегмент във вашата категория?
3. Промоциите фактор ли са при взимане на решение за покупка или купувачите остават лоялни към марката?
4. Каква е статистиката на продажбите ви за периода март/април 2020 г., сравнен с март/април 2019 г.? Според вас какви са причините, ако констатирате промяна?
5. Как очаквате да се развитие пазара през следващите няколко месеца?
БОЯ ЗА КОСА
„Арома Козметикс“
- Има незначително изместване към традиционната търговия включваща локални квартални козметични магазини и бакалии, но дрогериите и супермаркетите като цяло успяват да привлекат лоялните си потребители. Категорията „Бои за коса“ по принцип е доста лична категория. Тук изборът, препоръката, консултацията стават на ниво продавач-купувач, затова и каналът традиционна търговия е доста силен и остава такъв през годините. Говорейки за промяна в потреблението на потребителите и от кой канал пазаруват, тук трябва да се отбележи освен традиционна и модерна търговия и новият канал за електронни продажби. Наблюдава се лек ръст в покупките онлайн на козметични продукти, в това число и на бои за коса. Нашият електронен магазин www.aroma.bg отчита ръстове всеки месец. Особено в период на изолация у дома, много лоялни потребители започнаха да поръчват онлайн любимите си продукти за разкрасяване и лична хигиена, които до момента са купували във физически магазини.
- Не можем да направим такива заключения за краткия период от началото на кризата. Но очакваме ако кризата се задълбочи, в бъдеще да се повиши търсенето на по-достъпни продукти и такива с добро съотношение цена-качество в ниския и средния ценови сегмент. На този етап никой не може да прогнозира какви промени носи за потреблението кризата. Преди 10 години въпреки кризата, продажбата на червила и други продукти за разкрасяване беше скочила, това би могло да се случи и с боите за коса.
- Промоциите винаги са били важна част от продуктовия микс и последните години всички ние наблюдаваме тенденцията за постоянен ръст в дела на промоциите. Потребителите са силно чувствителни към ценовите промоции. Нашият опит показва, че те са важен фактор за покупка както в ниския, така и в средния и дори по-премиум сегментите в категорията. Превключването към друга марка или цвят в тази категория е доста по-трудно от останалите продукти за лична хигиена, единственият стимул е при промоция да си закупиш повече бройки от съответния любим цвят.
- Естествено извънредните обстоятелства с пандемията от COVID-19 дадоха отражение във всички сектори на икономиката в това число и в търговията с козметични продукти. Всички наблюдавахме как продуктите, чието потребление не е пряко обвързано с нуждите от първа необходимост за оцеляване или с превенцията от заразяване, отбелязаха значителен спад в продажбите. Но да не забравяме и факта, че в този период доста от обектите предлагащи професионално боядисване бяха затворени, което веднага прехвърли част от потреблението в домашни условия и разбира се много жени посегнаха към бои за коса от рафта. По интересно е, как ще се развие напред ситуацията, към момента въпреки пандемията, нашето представяне е като на лидер в категорията бои за коса.
- Въпреки кризата с COVID-19 и очаквания лек спад през второто тримесечие на 2020 г., считаме че пазарът ще се стабилизира в следващите месеци до края на годината. Като цяло последните години категорията „Бои за коса“ е стабилна с незначителни колебания в потреблението на трайните бои, затова не очакваме изненади. Разбира се с подновяването на ритъма на живот и отмяната на извънредните мерки, считаме че ще се наблюдава лек компенсаторен ръст в потреблението, въпреки че няма начин да се възвърнат пропуснатите продажби за периода на кризата, но пък спечелените на наша страна потребители са един огромен плюс.
Вижте отговорите на компаниите производители и вносители на тоалетна хартия тук.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай