Списанието

Изберете рубрика:

 

Замразените храни – важна категория, особено в извънредни времена

Брой 12, декември 2020

Дата: 22.12.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Замразените храни – важна категория, особено в извънредни времена

В духа на започнатата от PROGRESSIVE рубрика през март, чиято цел бе да проследи развитието на основни продуктови категории по време на пандемия, в последния брой за 2020 г. се спираме над категорията „Замразени храни“. Зададохме следните въпроси на основни играчи на пазара, които предлагат разнообразни продукти, влизащи в сегмента на замразените храни:

1. Усетихте ли промяна в поведението на потребителите през тази изключително необичайна 2020 г. Например, промени ли се предпочитания от тях допреди март месец 2020 г. търговски канал

2. Забелязвате ли преминаване от премиум продукти към такива от средния/ниския ценови сегмент във вашата категория?

 3. Промоциите продължават ли да бъдат фактор при взимането на решение за покупка, или купувачите остават лоялни към марката?

4. За какво най-често се пазаруват замразени продукти и какъв е профилът на потребителя, който основно реализира покупки в тази категория?

5. Каква е статистиката на продажбите ви за периода март/април 2020 г., сравнен с март/април 2019 г.? Според вас какви са причините, ако констатирате промяна?

6. Как очаквате да се развитие пазара през следващите няколко месеца?

Ето как някои от компаниите видяха 2020 г. през погледа на своя бизнес и какви са прогнозите им за следващите месеци.

 

Очаквам категорията да продължи да се развива стабилно

Д-р Георги Кожухаров, собственик на GMK Group

1. Промяна в поведението на потребителите се забеляза най-отчетливо в периода март/април, когато модерната търговия вдигна драстично темповете си на продажба, което не се забеляза в такава степен в традицонната търговия. Също така в периода след септември зачестиха оплакванията за значителен спад в оборота от наши партньори представители на традиционната търговия. 

2. Да, може да се говори за такова преминаване, но не е много осезаемо сред нашите потребители. Същото наблюдение прави впечатление и при разширяването на портфолиото, където по-осезаемо нашите партньори избягват да добавят премум продукти и се ориентират предимно към средния/ниския ценови клас.

3. В периоди на несигурност ценовата чувствителност се увеличава и промоциите добиват по-голяма тежест като фактор за покупка и нашите продукти не правят изключение от това правило, тъй като наблюдаваме осезаемо увеличение на продажбите през промоционалните периоди. Разбира се, се радваме и на своите лоялни потребители през останалото време.

4. Сладолед, зеленчуци, плодове, месо, готови ястия са сред основните замразени продукти. Към момента нашият фокус е във висококачествените готови ястия като пица, лазаня, канелони, палачинки, ризото и др., където потребителите са относително млади хора 25-55 г., които си готвят сами, но в нашите забързани дни нямат нито време, нито желание да прекарват свободното си време в готвене, вместо за спорт или с приятели например, а предпочитат да си купят продукт с чудесно качество, който е вкусен и се приготвя бързо и лесно.

5. За посочения период нашите продажби се покачиха чувствително. Основната причина е че замразените продукти, запазвайки хранителните свойства на свежите са с много по-дълъг срок на годност от тях и са изключително подходящи за период на несигурност какъвто беше март/април 2020 г. когато потребителите не знаеха какви точно ще бъдат проблемите в предлагането на стоки и услуги и дали ще има дефицит. Друга осезаема причина е че затварянето на заведенията доведе до увеличаване на домашното потребление.

6. Очаквам категорията да продължи да се развива стабилно, от една страна, защото е относително по-слабо развита отколкото е в страните от западна Европа, а ние следваме тенденция на изравняване с тях. От друга страна очаквам да допринесе, това че предвид спецификите на създалата се ситуация, категорията на замразените продукти е от голямо удобство за всички потребители, които не желаят да пазаруват и да се излагат на риск всеки ден и предпочитат да имат в дома си повече храна с по-дълъг срок на годност.

 

Замразената пица като „млада“ категория има сериозен потенциал за растеж, който определено се ускори от създалата се пандемична ситуация през март

Ирина Георгиева, Маркетинг мениджър Dr. Oetker

1. Пазарът на замразена пица още преди март 2020 растеше с бързи темпове поради инвестициите и иновациите в категорията както от наша страна, така и от страна на други марки на българския пазар. Като „млада“ категория с все още ниска пенетрация, замразената пица има сериозен потенциал за растеж, който определено се ускори от създалата се пандемична ситуация през март 2020. Определено замразената пица със своето удобство и дълготрайност беше сред топ продуктите в потребителската кошница. В месеците на карантина дори страни с много развит пазар на замразена пица като Великобритания, Испания, Италия отбелязваха ръстове от 80-100% в този период. Добрата новина е, че през 2020 г. в категорията по наши оценки влязоха нови потребители, които продължиха да консумират замразена пица и след това.

2. По-скоро това твърдение не се отнася за замразена пица.

3. Промоциите по време на периода с ограниченията не бяха фактор за вземане на решения. Предишният положителен опит със замразена пица определя постоянния избор на марка в категорията, а промоциите са инструмент за увеличаване на броя закупени пици от любимата марка. 

4. Замразената пица е сериозно удобство за бързо приготвяне на вечеря и обяд, а когато е с качеството и съставки като в италианска пицария, тя решава и другия проблем с поръчка отвън и изчакване на доставка.

5. Отчитахме ръстове и преди март/април 2020.

6. С навлизането на нови потребители и увеличаване честотата на покупка, нашите очаквания е пазарът да расте.

 

Очакванията ни са за труден зимен период, обусловен от специфични пазарни условия и високи разходи за домакинствата

Тонка Дучева, Продуктов мениджър „Замразени храни“, Дивизия „Храни и напитки“, Амперел ООД

1. Промяната в обстановката естествено резонира и върху поведението на потребителя. Съвсем нормални бяха спорадичните покупки на потребителя извън обичайните му места за пазаруване. Това естествено доведе до флуктуации в типологията на потреблението. Обичайната ритмика на пазаруване и потребление в обекти на модерна и/или традиционна търговия беше заменена с търсения на нови оптимални варианти за задоволяване на нуждите на домакинството в условия на пандемия и „преливания“ между двата канала.

2. На този етап не се наблюдава ясно изразена тенденция за подобно преминаване между сегментите в категориите, в които оперираме.

3. Да, промоциите са възможност да бъде приласкан нов потребител и реверанс към лоялния клиент за неговия избор и подкрепа.

4. Замразените продукти са бързо решение за всяко домакинство. Ние предлагаме готови и полуготови храни с високо качество, които са много добро решение за домакинствата.

Клиентите ни най-често са градско население, работещи, с постоянна заетост и с високи критерии по отношение на качествата на продукти.

5. За периода март/април 2020 година отбелязахме много сериозен ръст спрямо същия период на 2019 г. като в сплита по канали имаше промени, обусловени от противоепидемичните мерки. Значително по-слабо работещ ХоРеКа канал и пик на потреблението в модерна и традиционна търговия.

6. Нашите очаквания са за труден зимен период, обусловен от специфични пазарни условия и високи разходи за домакинствата. Вероятно, поведението на потребителите ще е рестриктивно спрямо продукти, които не са от първа необходимост. Изключение ще бъде пазаруването за празничната трапеза, на която българинът традиционно държи.