Списанието

Изберете рубрика:

 

Пазарът на бързооборотни стоки остана стабилен – при някои категории ръстът е осезаем

Брой 5, май 2020

Дата: 29.05.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Пазарът на бързооборотни стоки остана стабилен – при някои категории ръстът е осезаем
 
Извънредното положение и наложената от правителството карантина доведе до промяна в поведението на потребителите. Каква е динамиката в потреблението на някои категории, които се предполага, че ползваме повече, работейки home office? Списание PROGRESSIVE попита представители на компании, опериращи на пазара в тези категории.
 
 
ВЪПРОСИ:
1. Забелязвате ли промяна в поведението на потребителите – от кой търговски канал пазаруват повече (модерна търговия – супермаркети, хипермаркети vs. традиционна търговия – локални квартални магазини, бакалии?
2. Във вашата категория забелязвате ли преминаване от премиум продукти към такива от средния/ниския ценови сегмент?
3. Промоциите фактор ли са при взимане на решение за покупка или купувачите остават лоялни към марката?
4. Каква е статистиката на продажбите ви – март/април 2020 г., сравнено с март/април 2019 г.? Според вас какви са причините, ако констатирате промяна?
5. Как очаквате да се развитие пазара през следващите няколко месеца?
 
КАТЕГОРИЯ КАФЕ
 
„Tchibo България”
„1.Към края на март не се забелязва по-осезаема промяна в поведението на потребителите за преминаване от един към друг канал, що се отнася за категория „Кафе”. Тенденцията на развитие на ритейла до голяма степен се запазва както досега с най-голям дял на супер-и хипермаркетите в общите продажби на кафе (около 60%).
2.Имаме обратна връзка от пазара за няколко промоции в по-ниския ценови сегмент, които са били по-еластични в сравнение с предходни месеци, но за нас е рано за отчитане на трайна тенденция.
3.Да, обратната ни връзка от пазара е, че не е намалял интересът към промоционални активности. Очакванията на клиентите ни са, че и в близките месеци потребителите ще се стараят да слагат в кошницата атрактивни оферти, за да подпомогнат бюджета. Ние не сме намалили промоционалната подкрепа на нашите марки.
4.Имаме много добро развитие и ръст на стратегически за нас продукти, като марката Espresso, които започнахме да подкрепяме активно преди кризата, както на основната ни марка Family, която предоставя високо качество на достъпна цена. Тъй като нашият бизнес е свързан с ритейл пазара, който продължи да оперира, въпреки ограниченията, ние продължаваме да растем.
5.Очакваме късният старт да се отрази в намаляване на традиционно силния летен сезон за инстантните напитки. Предвиждаме марки и продукти, които са в така наречения сегмент Value for Money, или добро качество на разумна цена, да имат по-съществени дългосрочни ръстове заради очакваната икономическа криза. Предвиждаме иновации, интересни предложения, насочени към изгодни оферти (например по-големи опаковки), засилване на асортимента в ключови категории при кафето, да продължат да движат продажбите.”
 
КАТЕГОРИЯ МИЕЩИ, ПОЧИСТВАЩИ И ПЕРИЛНИ ПРЕПАРАТИ
 
„Henkel България”
„1.Забелязахме следната тенденция след въвеждането на извънредните мерки на 13 март – имаше голям бум на пазаруване от големите вериги, свързано с презапасяване със стоки от първа необходимост. През април месец потребителите се завърнаха към локалните квартални магазини, тъй като по този начин избягваха чакането на опашки пред веригите, с оглед на спазването на социална дистанция. Сега бихме казали, че наблюдаваме възвръщане към нормалното поведение на потребителите.
2.Нашите марки са от категорията много добро качество на добра цена. Затова не сме забелязали отлив, а напротив – тъй като предлагаме перилни и почистващи препарати с доказано качество, хората се доверяват на проверените марки и пазаруват продукти от средния ценови сегмент, дори да са малко по-скъпи. Не можем да коментираме дали има отлив на премиум луксозния сегмент, тъй като не предлагаме марки от този сегмент.
3.Промоциите имат все по-голямо влияние върху вземането на решение на потребителите, особено в сегмента перилни и почистващи препарати. 
4.В категорията, която оперираме (перилни и почистващи препарати), отбелязахме ръст през месец март, тъй като нашите стоки са от необходимост за поддържане на чист дом и хигиенизиране. 
Април месец също беше добър за продажбите, въпреки дистанционната работа на търговския екип, но ние обикновено имаме силна пролет, заради традиционното пролетно почистване.
5.Очакваме стабилно потребление на нашите категории, защото са от първа необходимост. Нашите очаквания са за стабилен пазар на перилните препарати и за ръст при препаратите за миене на съдове – ръчни и за съдомиялна, тъй като очакваме леко свиване на посещенията на заведения и повече готвене у дома. Смятаме, че тази тенденция ще продължи още няколко месеца.”
 
„Unilever България”
„1.В началото на извънредното положение през март много потребители започнаха да отбягват големите хипермаркети, където би имало повече струпване на хора и престояване в самия магазин. Тогава като резултат от това и в търсене на удобство и бърз достъп до най-важните продукти, се забелязаха завишени ръстове в по-малки супермаркети и локални магазини. Не наблюдаваме дългосрочна промяна.
2.Със сигурност има завишени нива на продуктите в по-ниския ценови сегмент. Но и все още виждаме, че в текущия контекст хората избират брандове и продукти с познато и доказало се качество. Дори да не са непременно на най-ниската цена. Така че към момента картината е смесена.
3.На нашия пазар промоциите по начало имат голяма тежест. По време на карантината забелязахме повишаване и на непромоционалните обеми. Обясняваме си го именно с избор на познат и доказан продукт, както и с покриване на спешна нужда от първостепенно значение.
4.В повечето почистващи сегменти наблюдаваме двуцифрени ръстове, при някои и трицифрени. Причините са именно завишено търсене на наши доказали се продукти в контекст, в който почистването и дезинфекцията са ключов фактор за превенция.
5.Търсенето продължава да е високо спрямо предишни периоди, като вече се наблюдава забавяне на огромните темпове от март и април. Нормално е, предвид и олекващите мерки в страната. Очакваме търсенето все пак да остане по-високо спрямо средното. Вярваме, че много потребители ще запазят част от хигиенните навици, изградени по време на карантината. За много други виждаме и че преоткриват определени дезинфекциращи продукти. ”
 
 
„Доверие-Грижа“ 
1. Има промяна в разпределение на каналите, но не може да се каже със сигурност дали тази тенденция е устойчива, или се дължи на ограниченията. Много малки магазини затвориха което увеличи клиентите на супермаркети и KA. Към този ръст има и други фактори: ръст в средна стойност по сметка, презапасяване, покупка на нови продукти (дезинфектанти, гел и т.н.). Всички тези фактори изкривяват реалната картина.
Като цяло има ръст в големите супермаркети, но не като органично „преливане“ от по-малки, а поради промяна на потребителските навици заради пандемията.
2. Нямаме преки наблюдения.
3. Все-повече се забелязва тенденция към пазаруване на продукти през промоции. Лоялността остава фактор, но поради финансови причини, все повече потребители планират покупки и изчакват и/или купуват продукти на промоция. Особено това важи за по-големи опаковки от продукти.
4. Има голяма разлика в посока ръст, но пандемията и продажбата на дезинфектанти изкривяват картината в значителна степен. Налице са и други фактори, които не позволяват еднозначно да се твърди каква е причината за такава промяна.
 
 
„Аксон България”
„1.Ако визираме периода на въведеното извънредно положение във връзка с Covid-19 (13 март-13 май), покупките на Finish бележат ръст спрямо същия период на предходната година, с лек превес на процента растеж при обектите в традиционна търговия. Като цяло, това е нормална реакция на потребителите – пренасочване към кварталните и удобни магазини, с цел избягване на непосредствения контакт с много хора в затворено пространство. От друга страна, покупките на почистващи препарати за съдомиялна са еластични към ценовите промоции и до голяма степен поведението на потребителите се определя от този фактор, така характерен за модерната търговия. Забелязва се спад в покупките от нехранителните магазини – за битова химия и железарии.
2.По-скоро се забелязва пренасочване от по-малки към по-големи разфасовки. Логиката на покупки в период на карантина обяснява поведението на потребителя – стреми се да закупи по-голяма опаковка, която да ползва по-дълго време и да не се налага честото посещение на търговски обекти. По този начин, той получава и по-ниска цена на таблетка от голяма разфасовка спрямо тази от малката. Относно тенденция на преминаване от премиум към базови продукти – тук не се забелязва подобна тенденция. Потребителят е верен към марката и класа продукт, и е чувствителен към ценови намаления и промоции.
3.Комбинация от двете. Finish е марка №1* в продажбите на продукти за съдомиялна машина в световен мащаб и е безкомпромисна към качеството, с отношение към потребителите си. Затова тя държи на лоялността им, като постоянно надгражда асортимента си с подобрени иновации и допълващи продукти, придаващи добавена стойност към марката. От друга страна, провежда добре балансирана и атрактивна промоционална политика, която да задоволява потребностите на настоящите и привлича вниманието на потенциалните потребители на Finish.
4.Позитивна тенденция с ръст в продажбите. Основни причини – оптимизирано портфолио и атрактивни промоции на точката на продажба.
5.Постепенно отпускане от шока от извънредното положение и поетапно преминаване към стария начин на потребителско поведение при покупка. Очаквам развитие на e-търговията, която е все още слабо развита у нас в сравнение с страните от Западна Европа, Азия и САЩ. Налице е и тенденция към преминаване към покупка на продукти, които са създадени с грижа и отношение към опазване на околната среда и със по-здравословни (естествени) съставки, които не вредят на природата и живите организми.”
*Nielsen, с данни към March YTD.