Списанието

Изберете рубрика:

 

Пазарът на препарати за съдомиялни машини

Брой 4, април 2019

Дата: 03.05.2019 Коментари: 0
Снимки (1)
Пазарът на препарати за съдомиялни машини

Модерната търговия е предпочитаният от потребителите канал за закупуване на препарати за съдомиялна машина, затова в настоящият обзор сме се спрели на данни за продажбите на тези продукти през веригите за бързооборотни стоки. 

Според формата си измиващите препарати за съдомиялни машини се разделят на два основни подсегмента – гел и таблетки, и два нишови – капсули и прахообразни препарати. Продажбите на гел растат (+20% обем и +10% стойност), като така гелът съставлява 23,5% в обем и 19% от продажбите в стойност на измиващи препарати, а таблетките са съответно 69,5% и 78%. Прави впечатление относително по-ниската цена спрямо предходен период на растящите гелообразни препарати, което се дължи на наблюдаваната промоционална активност.

Намалението на почистващите препарати е в полза на увеличение на продажбите на добавките за съдомиялна, които бележат ръст от 18,3% в обем и 8,5% в стойност. Добавките за съдомиялна са препарати за почистване на съдомиялната машина, които помагат за отстраняването на натрупани мазнини или котлен камък и поддържат различните функции на съдомиялната в оптимално състояние, също така препарати за дезодориране, за изплакване и сол. Потребителите са заложили на повече препарати за почистване на машината (+12% в обем и +11% в стойност), както и са купували повече сол за съдомиялна, която се препоръчва за защита от котлен камък и омекотяване на твърдата вода (+28% обем и +13% стойност). Препаратите за изплакване, които се грижат за по-бързо изсушаване и измиване без петна са загубили от своята привлекателност за потребителите и те са намалили употребата им (-12% спад в обем).

Средните цени на измиващи препарати са 16,09 лв. на брой, а на добавки за съдомиялна машина са 4,73 лв. на брой. При измиващите препарати таблетките са най-скъпи с цена 17,77 лв. на опаковка, следвани от гел (12,16 лв.), прах (11,56 лв.) и капсули (11,07 лв.). Най-скъпи при добавките за съдомиялна са препаратите за изплакване (5,27 лв.), следвани от почистващи препарати (4,71 лв.), сол (4,64 лв.) и дезодориращи препарати (4,16 лв.).

 

Предпочитанията към разфасовките в препаратите за съдомиялна говорят за търсене на удобство чрез зареждане с големи разфасовки, които покриват нуждите от препарат за дълго време. При измиващите препарати по-голям процент съставляват таблетките, а от тях 32% в обем и 35% в стойност се падат на най-големите разфасовки, тези с повече от 70 бройки в една опаковка.

Топ марките за последната година подредени по азбучен ред са: FAIRY, FINISH, HEITMANN, MEDIX, SOMAT.

Аделина Димитрова, „Нилсен България”

Мнението на доставчика

Продажбите на препарати под формата на гел растат

Относно развитието на категорията „Препарати за съдомиялни” от „Хенкел България” споделят: „През последните периоди пазарът за препарати за съдомиялни машини намалява и като обем, и като стойност, като трендът се определя от пазарния лидер. Делът на таблетките намалява, докато обемът на геловете в сегмента расте. Потребителите са все по-добре информирани относно правилната експлоатация на съдомиялната, както и относно употребата на различните препарати за нея, което определя и увеличаването на търсенето на различните добавки – сол за съдомиялна, гланц, ароматизатор.

Иновациите на пазара

Предложенията на пазара се стремят да отговорят на нуждата от комплексен продукт, който да съчетава в себе си качествата на препарата за измиване на съдовете и тези на различните добавки, които са необходими за правилното функциониране на съдомиялната.

От продуктите на първо място се очаква да измиват отлично, без да оставят следи, да се справят с всевъзможните типове замърсявания, но същевременно да не са прекомерно „химични“ и да се грижат за съдовете.

Иновациите, които се предлагат на пазара, имат за цел също така да предложат максимално удобство, затова основен момент, застъпен в продуктовите разработки и съответната комуникация, е предложението за таблетка във водоразтворимо фолио, т.е. – таблетка, която директно се поставя в отделението на съдомиялната, без необходимост от сваляне на защитната опаковка.

Какво търсят потребителите?

Потребителите, които са взели решение да инвестират в съдомиялна, обикновено отделят и необходимото време в проучване на пазара за препарати за съдомиялна. След няколко експеримента всеки намира решението според уреда и нуждите си, като в процеса на експлоатация формира комбинация от препарат и добавки, която е индивидуална – определя се от твърдостта на водата в дадения регион, от обема на съдомиялната, от честотата на работа с нея и, разбира се, от бюджета на домакинството. Последният задава рамката, в която ще трябва да се вмести разходът за препарат за съдомиялна и изиграва водеща роля при вземането на решение за неговата покупка, ето защо промоционалните оферти на препарати за съдомиялна са особено актуални.

Друг основен фактор за потребителите са измивните способности: борбата със загорелите остатъци, премахването на мазнините, наличието на петна след измиване, блясъкът, запазването на съдовете (без надрасквания) и т.н. Важна е и икономичността на препарата, т.е. неговата ефективност при ниски температури, а все по-актуално става удобството – водоразтворимото фолио, което изключително улеснява употребата. Нараства важността на таблетките, които са успешна комбинация от гореизброените характеристики и най-важните качества на добавките – аромат, допълнителен блясък и грижа за съдомиялната машина.”