Списанието

Изберете рубрика:

 

Пазарът остава стабилен, консервативен и силно фрагментиран

Брой 10, октомври 2019

Дата: 24.10.2019 Коментари: 0
Снимки (1)
Пазарът остава стабилен, консервативен и силно фрагментиран

Тенденцията за премиумизация, която повлия на развитието на много категории от бързооборотните стоки, не подмина и така любимата на голяма част от потребителите – тази на инстантните десерти.

Бързо, лесно, вкусно и...сладко

Заглавието на любимото на мнозина кулинарно предаване с водещ Ути Бъчваров - „Бързо, лесно, вкусно!” в голяма степен определя качествата на продуктите от тази категория. От пудингите с вкус на ванилия, ягода и шоколад, през инстантните кремове, които се приготвят със студено мляко без варене, до крем брюле, тирамису или обичаният от всички крем карамел. Иновациите, които движат пазара, не свършват дотук, а продължават с напитки, приготвени на основата на шейка с вкус на ванилия или шоколад.

Категорията има силно изразен сезонен характер, а основният ръст на продажбите се наблюдава в периода от октомври до края на март, споделят наблюдателите на пазара. Това се потвърждава и от данните на маркетинговите агенции. Пазарът остава консервативен, стабилен и силно фрагментиран. Присъствието на пазарния лидер се допълва от малки регионални играчи, при които тези продукти имат допълваща роля в портфолиото им, а не са представени като основен сегмент.

Интересното за тази категория е, че класическите вкусове остават водещи за пазара, а предимствата на продукта – бързо приготвяне, без много усилия и особени умения, определено го поставят на челно място в предпочитанията на потребителите.

Освен това тези десерти могат да се приготвят и с различни от кравето мляко продукти, които са на растителна основа - като бадемово, соево, кокосово, оризово и т.н. млека. По този начин те стават подходящи за хора, които не консумират животински продукти – вегетарианци и вегани. Съдържанието на захар се контролира, а при някои продукти тя е заменена от алтернативи, които правят десертите на прах достъпни за по-широк кръг потребители.

Няма как да подминем факта, че тези кремове много често се използват и при приготвянето на различни видове сладкиши и торти в домашни условия. Готовите решения за кремове за бисквитена торта или популярния десерт „Тирамису” превръща приготвянето им в задача, с която може да се справи всеки един член на домакинството.

Иновациите са стигнали до там, че вече на международния пазар се предлагат био десерти на прах със съдържание на чия и какао, а тези, които не съдържат глутен отдавна са познати на потребителите.

И все пак, въпреки, че потребителят изисква иновации, свързани с разнообразието и разширяване на асортимента в посока бързо приготвяне, вкусове и съставки, но не е готов да се откаже и от топ продуктите с класически вкус и форма. Затова в тази категория се подчертава премиумизацията като начин за растеж, защото потребителят очаква нови по-качествени продукти с нови вкусове и форми, но от друга страна не готов да замени напълно ежедневния класически десерт.

Поглед в бъдещето

Специалистите прогнозират, че пазарът на продукти, които не изискват много време, за да бъдат приготвени, ще продължава да се развива. Те са на мнение, че до 2024 г. световният пазар на готови за консумация храни има потенциал да нарасте с 4,3% на годишна база. В него се включват продукти като консервирани, замразени, охладени храни, инстантни супи, снакс, готови ястия, печива, месни продукти, зърнени закуски и десерти.

Според статистиката младите потребители харчат голяма част от доходите си за готови за консумация храни. В Европа по-голямата част от населението между 18 и 35 години са основните потребители на тези продукти, което ги превръща в най-предпочитания таргет на големите производители. Леснотата, с която се приготвят тези храни, е отличителният белег, който ще помогне търсенето на категорията на световния пазар да се увеличава.

Промените в начина на живот на потребителите и бързата урбанизация също допринасят за развитието на пазара на тези продукти. Подобряването на начина на живот, по-високите заплати, нарастващият интерес към храната за вкъщи, подпомагат ръста на пазара.

Промяната навиците на хранене водят до желанието са да се харчат повече средства за готови за консумация храни, което е следствие и на липсата на достатъчно време за приготвяне на храна у дома. Урбанизацията от своя страна води до ръст в разполагаемия доход, което увеличава похарчените средства за храна от крайния потребител. В настоящия момент готовите за консумация храни са най-големият сегмент от хранително-вкусовата промишленост. Той расте с голяма скорост, като резултат от факта, че потребителите от цял свят възприемат продуктите от тази категория много добре, защото те улесняват ежедневието им. Иновативните предложения като използването на функционални съставки, развитие на удобството, предлагането на органични видове и напредъка в технологиите за опаковане, осигуряват възможност за предвидимия ръст на сектора.