Списанието

Изберете рубрика:

 

Веганството набира популярност, пазарът на растителни храни се разширява

Брой 10, октомври 2021

Дата: 05.11.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Веганството набира популярност, пазарът на растителни храни се разширява

Размерът на глобалния пазар на веган храни е оценен на 21,69 милиарда долара през 2018г. и се очаква да се разшири на средна годишна база от 9,6% до 2025г. Увеличаващото се осъзнаване на ползите от веган храненето е основния фактор, отговорен за бурното развитие на този пазар, особено в Северна Америка, Европа и Тихоокеанска Азия, където веган населението е голям процент.

Увеличаващата се загриженост за здравето на животните и жестокостта при нехуманното им отглеждане в хранителната индустрия окуражават хората да заместят животинските продукти с такива на растителна основа. Според The Vegan Society от 2012 до 2017г. търсенето на безмесни храни е нараснало с 987%. Веган продуктите биват търсени в Гугъл три пъти повече от безглутеновите и вегетарианските.

Това предполага бърз растеж на популярността на продуктите по целия свят. САЩ, Австралия, Великобритания, Нова Зеландия, Швеция, Канада, Израел, Ирландия, Австрия и Германия имат най-голям процент веган населения в света. През последните няколко години един от три американци е спрял или намалил консумацията на месо. В Швеция консумацията на месо е била редуцирана значително през 2017г.

Продуктите на растителна основа помагат за контрола над кръвното налягане и намалят риска от сърдечно-съдови заболявания, инфаркт, рак на простатата, рак на дебелото черво и висок холестерол. Поради тази причина нараства и консуматорската база на тази индустрия.

Алтернативите на млечните продукти са най-големия сегмент през 2018г., те също така са отговорни за над 50% от глобалните приходи. Около 65% от световното население е нетолерантно към лактоза, което е ключов фактор за увеличаването на търсенето на алтернативи на млечните продукти. 

Канали за продажба

Офлайн продажбите са най-големият канал за дистрибуция и се очаква той да запази своята доминация и за напред. Този сегмент включва магазини, специализирани магазини, хипермаркети и супермаркети. Нарастващият брой супермаркети и хипермаркети увеличава цялостния брой продажби на продукти. Очакват се и продажбите онлайн да нараснат с развитието на пазаруването от този канал, и с увеличаващия се брой на инвестиции от страна на веригите в онлайн дистрибуция.

Регионални пазари

 

Северна Америка е начело в пазара на веган храни през 2018г. заради увеличаващото се веган население в региона. В допълнение в САЩ има най-голям брой лактозно нетолерантни хора, което води до по-голямо търсене на алтернативи на млечните продукти. През 2017г. компанията Cal-Maine Foods Inc. – производител на яйца, отчита 74 милиона щатски долара загуби поради засиленото търсене на растителни алтернативи на яйцата.

Тихоокеанска Азия се очаква да стане свидетел на най-бързия растеж на годишна база с 12,1% ръст от 2019 до 2025г., което е следствие на нарастващата загриженост на консуматорите за тяхното здраве. Увеличаващият се доход на глава от населението в развиващите се страни като Китай, Индия, Тайланд, Тайван и Бангладеш ще допринесе за растежа на пазара. 

Големите компании на този пазар са: The Archer Daniels Midland Company; Amy's Kitchen; Beyond Meat; Daiya Foods Inc.; Plamil Foods Ltd.; Tofutti Brands Inc.; Danone S.A.; VBites Foods Ltd; VITASOY International Holdings Ltd и Eden Foods Inc. Голямото търсене на овкусени храни от този сегмент разширява обхвата на развитие за производителите по света. Иновациите в продуктите са сериозна конкурентна стратегия на този пазар. 

Веганството и захарните изделия

Глобалният пазар на веган захарни изделия е оценен на 816 щатски долара през 2019г. и се очаква да нараства със среден годишен темп на ръст от 11,8% от 2020 до 2027г. Експоненциално нарастващото развитие на веганството дава тласък на растежа на този пазар в световен мащаб. Увеличаващото се влияние на социалните мрежи като Фейсбук и Инстаграм, където се промотира веган лайфстайл, също допринася за растеж на пазара на веган десерти. 

Вследствие от COVID пандемията, се наблюдаваше запасяване с различни видове снаксове и десерти, които набавят бързо енергия и хранителни вещества на организма. 

Продукти

Сегментът на шоколадовите продукти доминира пазара с над 40% дял от всички продажби през 2019г. Търсенето им се е увеличило значително и заради ниското съдържание на калории и нисък холестерол. Възприемането на продукта е най-голямо сред поколенията Y и Z. Производителите в индустрията пускат нови продукти на пазара, насочени към тези групи от населението. През февруари 2020 г. „Бари Калебаут“ - швейцарска фирма за производство на шоколад, пусна продуктова линия Plant Craft. Тази линия е насочена към точно тези поколения с голям спектър от шоколади: с ядки, пълнежи и т.н. 

По подобен начин през февруари 2020 г. „Кедбъри“, марка на Mondelēz,  пусна на пазара млечен шоколад на растителна основа в рамките на своята Veganuary Campaign. Нарастващият интерес към рубинения*  шоколад се очаква да разшири възможностите за растеж на пазара.

Захарната веган индустрия се очаква да има най-голям растеж в прогнозирания период благодарение на нарастващото търсене на веган бонбони. През последните години появата нови видове бонбони на пазара значително се увеличи. През 2018г. например Dylan's Candy Bar пуснаха нова линия шоколадови бонбони Treat Yourself. Тези нови продукти са безглутенови и опаковките са различни от обичайните и без ярки цветове.

Канали за продажба

Офлайн каналът държи най-голям дял от продажбите от над 80% през 2019г. Хранителната индустрия промотира своите продукти, влизайки в партньорство с магазини за хранителни стоки и вериги супермаркети. От 2019 г. около 95% от хранителните магазини в САЩ продават продукти на растителна основа, включително веган захарни изделия. Участниците на пазара също така разширяват офлайн дистрибуционния си канал, за да развият продажбите и да достигнат до повече консуматори. 

Онлайн продажбите на тези продукти се очаква да нараснат бързо през следващите няколко години. Увеличаващият се брой онлайн ритейлъри допринася за растежа на този сегмент, чрез предлагането на конкурентни цени. Това развитие се дължи също така и на засилващия се интерес към интернет и e-commerce.

* Иновативен шоколад направен от рубинени какови зърна. Ароматът идва от самите какаови зърна, а вкусовете и оцветяването са напълно естествени.

 

Веганството и млякото

Консумацията на мляко на растителна основа бързо се увеличава по целия свят благодарение на множеството здравословни ползи от нея. За хората, които имат алергия към краве мляко, нетолерантните към лактоза и тези с висок холестерол е по-подходящо да консумират заместители на кравето мляко, които са на растителна основа. Въпреки добавената захар и липсата на протеин, съдържанието на феноли, ненаситени мастни киселини, антиоксиданти и други полезни съставки прави избора на такова мляко много добър за здравето. В допълнение към здравословните ползи трябва да се има предвид и голямото разнообразие от заместители на традиционното мляко: бадемово, мляко от кашу, кокосово мляко, лешниково, фъстъчено, сусамово, соево, овесено, оризово, конопено и орехово са част от възможните варианти. 

Млеката на растителна основа се използват за основна съставка при приготвянето на много веган хранителни продукти: йогурт, сирене, кефир, масло, сладолед и др. Според проучване на Националната медицинска библиотека на САЩ намаляването на способността за усвояване на лактоза се е проявила при 65% от населението по света. В Източна Азия 70-100% от хората страдат от лактозна нетолерантност. Това заболяване се среща често и в Западна Африка, Гърция, Италия и сред евреите от арабския свят. Някои хора предпочитат растителните млека заради други здравословни причини. В допълнение към ролята на хранителния режим, основан на растителни храни за намаляването на риска от сърдечно-съдови заболявания, скорошни изследвания сочат, че храненето предимно с растителни храни като соя и ядки, намаляват риска от невродегенеративни разстройства като болестта на Алцхаймер. 

Влиянието на консумацията на растителното мляко върху здравето на човека са предмет на множество изследвания от гледна точка както на положителните, така и на отрицателните му ефекти. Позитивните ефекти са свързани с антиоксидантната активност на млеката на растителна основа, както и мастните киселини, които редуцират риска от сърдечно-съдови заболявания, рак, атеросклероза и диабет. Растителните заместители на млякото обаче имат и някои негативни страни: липса на протеин, ниска биоактивност на витамини и минерали, и проблеми с оралното здраве. Някои от тези проблеми, като ниската биоактивност на витамини и минерали, може да се преодолее с ферментация. Рискът за оралното здраве е свързан с добавянето на захар, което увеличава общия й дневен прием. По препоръка на СЗО приемът на добавена захар трябва да е под 10% от калорийния прием за деня, а консумацията на продукти и напитки с добавена захар трябва да се намали до четири на ден. Това може да се постигне и с намаляването на други продукти, съдържащи захар.

Някои фирми обогатяват млеката си с витамини, минерали и протеини. Проучване на Mintel показва, че консумацията на заместители на млякото през 2018г., сравнено с трите месеца от началото на 2019г., се е увеличила с 19%. Всяка категория от млека на растителна основа се увеличава всяка година. От 2017  до 2018г. например, обемът на продажбите на овесено мляко са нараснали с 71%, за бадемово с 10%, а за кокосово с 16%. 

Пазар на растителните заместители на млякото

Заместителите на краве мляко са нарастващата тенденция. Според последното проучване на Nielsen за прогнозите на пазарния дял, растежът на годишна база ще е около 8-12% за следващите четири години, а данни на „Евромонитор“ показват, че в периода от 2009г. до 2015г. продажбите са се удвоили. Увеличаващите се продажби на заместители на млякото зависят от популярността на хранителните режими като веганството и загрижеността за животните и околната среда. Според експерти веганството се е увеличило с 360% за десет години. Водеща независима ирландска агенция за проучване на пазара дава информация, че между пет и седем процента от 1001 участници, разделени на категории от пол, възраст, религия, социална класа и жителство, консумират растителни заместители на млякото. 

Веган сирена

Глобалният пазар на веган сирена е оценен на 1,01 милиарда щатски долара през 2019г. и се очаква да нараства със среден годишен темп на ръст от 12,8% от 2020 до 2027г. Увеличаващото се възприемане на веганството, особено от милениалите, дава тласък на пазарния растеж по света. Според Националния здравен институт на САЩ около 65% от човешкото население има трудности с усвояването на лактоза, което е голяма част от таргетираните групи.

Производителите в световен мащаб инвестират значително в продуктови иновации и придобивания, опитвайки се да разширят продуктовото си портфолио и да посрещнат увеличаващото се търсене от страна на потребителите. Няколко големи хранителни вериги разшириха своето рафтово пространство за продукти на растителна основа, взимайки предвид растежа на сегмента.

Появата на консуматори, които прилагат гъвкаво веганство, намалявайки консумацията на месо и млечни продукти и стараейки се да заменят голяма част от тях с продукти на растителна основа, се очаква да изиграе ключова роля за растежа на пазара. Установени играчи на пазара на млечните продукти, като Данон, навлизат в индустрията на млечните продукти на растителна основа.

Суровини за производство на веган сирена

По отношение на суровините кашуто държи най-голям дял – над 35% през 2019г. Много производители употребяват кашу като основа за своите продукти.

Сегментът на соевото сирене се очаква да има големи печалби през следващите години заради своите антихолестеролни, антиатерогенни, хиполипидемични свойства. То е евтин заместител на млечното и има абсолютен баланс между желаните мастни киселини и аминокиселини. През октомври 2019г. Fuji Plant Protein Labs, компания от САЩ за производство на хранителни продукти на растителна основа, пусна на пазара веган сирене за мазане, направено от соево мляко. То е ниско на холестерол и може да бъде използвано в сосове, за мазане на филия, за печени изделия, дипове и сладкарски изделия.

Продукти

Моцарелата държи най-големия дял с над 30% през 2019г. Голямото ѝ приложение в множество рецепти подкрепя растежа на пазара в продуктовия сегмент. Тя се използва много в италианската кухня за продукти като: паста, пица, ризото, лазаня, салата Капрезе, под формата на блокчета, резени, кубчета, настъргана и намазана. Основна съставка е за направата на пица, заради своята текстура и вкус. Поради тази причина търсенето на моцарела е сравнително високо в западните страни, където италианската кухня е много популярна. През юли 2020 Green Vie Foods пуснаха веган моцарела в Tesco. Продуктът е без соя, глутен, палмово масло и спечели наградата на BBC Good Food.

Веган рикотата се очаква да има най-голям ръст на пазара през периода до 2027г. Много установени производители на растителни заместители на млечните продукти я включват в продуктовото си портфолио. През ноември 2018г. NEW ROOTS AG, швейцарска компания за млечни продукти на растителна основа, пуснаха на пазара “Free the Goat” („Освободи козата“) рикота сирене. То е достъпно в няколко магазина в Швейцария, Великобритания, Германия и Франция.

Регионални пазари

Европа държи най-големия дял от 40% през 2019г. Германия и Великобритания са най-големите пазари в региона. Голямата покупателна сила на консуматорите в тези страни им дава възможност да харчат за премиум хранителни продукти като веган алтернативи, включително сирене на растителна основа.

Тихоокеанска Азия се очаква да стане свидетел на най-бърз растеж със среден годишен темп на ръст от 14,3% в периода от 2020 до 2027г. Променящите се хранителни навици на потребителите и засилващата се грижа за здравето в региона са в основата на усиленото търсене на продуктите. Китай, Япония и Австралия са ключовите пазари в региона.

Нарастващото търсене на растителни печива и захарни изделия в Тихоокенска Азия се очаква да засили продажбите на веган продукти, включително веган сирене, през следващите години. Все по-голямото включване на веган продукти сред ресторантите и кафенетата също засилват регионалния пазарен растеж. През април 2018-а например, Pizza Express, популярна верига пицарии добави първите си веган хранителни продукти към своето Хонг Конгско меню. Пицарията използва продукти на Daiya Foods Inc. за своите пици.

Пазар на веган сирена

В индустрията на веган сирената участват голям брой интернационални и регионални играчи. Продуктовите иновации се очаква да бъдат ключова тенденция. През 2018г. Valio Ltd. пуснаха на пазара нова серия сирена на растителна основа за САЩ под своя бранд Oddlygood. Продуктите са произведени от протеин от картофено нишесте и кокосово масло. Една от най-големите вериги пицарии в региона, Koti Pizza, използва техните продукти. Веригите супермаркети също навлизат в пазара с млечните алтернативи с техните собствени марки. През септември 2017г. Sainsbury’s пуснаха свои сирена на кокосова основа. Някои от забележимите играчи на пазара на веган сирената са: Gardener Cheese Company, Tofutti Brands, Inc., Violife, Dr-Cow Tree Nut Cheese, DAIYA FOODS INC., Kite Hill, Tyne Chease Limited, VTOPIAN ARTISAN CHEESES, Miyoko's Creamery, Parmela Creamery.

Веган козметика

Глобалният пазар на веган козметика е оценен на 12,9 милиарда през 2017г. Заради нарастващото търсене на продукти за лична грижа, заедно с увеличаващият се интерес към cruelty-free козметиката се очаква този сегмент да бъде един от най-бързо ескалиращите.

Консуматорите стават все по-съвестни по отношение на избора си на продукти и на това какъв ефект върху околната среда имат техните потребителски навици.

Козметичната индустрия е силно конкурентна и изисква много добре представящи се продукти, които да достигнат най-високите нива на иновация и ефективност.  Засилващата се грижа за околната среда накара редица компании да избягват използването на суровини от животински произход, разработвайки натурални ресурси, идентични на конвенционалните. Все по-големият брой проучвания и новости в сферата се очаква да помогнат на пазара да придобиe голямо задвижване.

В последно време острият възход на блоговете за красота и акаунтите в социалните мрежи, които са посветени на по-чис тата козметика подпомагат пазара, увеличавайки информацията, с която разполага потребителя.

Нарастващото търсене на продукти за грижа за кожата и за косата с по-чист състав, заедно с променящия се стил на живот на консуматорите се очаква да увеличи продажбите на пазара. Модата на веганството, особено сред по-младото население, играе ключова роля в развитието на пазара. Вече не се смята за неконвенционален веган стила на живот. Той вече е модерен, благодарение на подкрепата от множество световни звезди и на увеличаващият се избор на веган продукти.

Продукти

Големи козметични компании от целия свят осъзнават важността за производството на продукти с минерален или растителен състав, вместо такива с животински екстракти. Продуктите, в които няма съдържание на животински съставки са с по-добри характеристики и ползи.

Козметичната индустрия за коса включва широк спектър от шампоани и балсами, както и веган мусове за коса, спрейове, гелове, маски и други, които са по-трудни за намиране, въз основа на регионалната демография. Няколко компании, като Zuzu Luxe и Bare Blossom, инвестират сериозно в проучвания на пазара, за да измислят органични (без животински произход) съставки като масло от бабасу, което се произвежда в Бразилия и маслото от сандалово дърво от Западна Австралия, които са силно предпочитани от консуматорската база по целия свят.

Освен обичайните козметични продукти за жени по света, няколко големи производителя работят за създаването на мъжки продукти. Най-употребяваните козметични продукти от мъже са: геловете за измиване на лице, душ-геловете, дезодорантите и др. Компании като Superdrug, Bulldog, и The Body Shop имат немалък списък от веган продукти за мъже.

Канали за продажби

Има множество сайтове като Vegan Cuts, Pangea the Vegan Store и Vegan Essentials, които осигуряват лесен начин за пазаруване на потребители от целия свят. E- комерсът е виден сегмент в пазара на веган козметика, като жените са основният краен потребител. Улеснението при пазаруването и достъпа до промоционални оферти на много марки допринасят за ръста в този сегмент.

В редица региони, включително Европа и САЩ, правителствата осигуряват гъвкавост в работните часове на супермаркетите и хипермаркетите, което индикира, че могат да бъдат до късно през нощта. Това осигурява значителни възможности за растеж на компании чрез стратегическото поставяне на продукти в такива супермаркети, вместо в дрогерии или специализирани търговци.

Универсалните магазини са цел на повечето компании, които произвеждат и разпространяват козметика без животински състав и cruelty-free, като L’Oréal и Unilever, тъй като са източник на много необходими за консуматора неща на едно място.

С нарастващите продажби в световен мащаб, търговците на голямо мултинационално ниво се фокусират върху ефективните канали за продажби, за да увеличат видимостта на техните продукти и да установят силна верига за доставки. Основната причина за увеличението на специализираните магазини е улеснението на потребителя в избора и сравнението на различните марки.

Регионални пазари

Според проучване направено от Северноамериканският лекарски комитет, над 70% от населението твърди, че е по-вероятно да използва веган козметика, която не е тествана на животни и подкрепя разработката на алтернативни продукти на тези, които са тествани върху животни.

Козметичният пазар в региона регистрира по-бърз растеж в сравнение с други региони. Според изпълнителният директор на L’Oréal, търсенето на козметика в Северна Америка се очаква да се покачва значително, особено веган продуктите. Към момента търсенето на билкова козметика подпомага ръста на продажбите в региона. Също така големите играчи в индустрията пускат нови продукти специално за населението там.

Китай и Япония са страните с високи нива на растеж в Тихоокеанска Азия. Универсалните магазини и супермаркетите са най-предпочитаните платформи за продажба в региона. Засилващото се търсене на продукти, които са cruelty-free като цветна козметика, козметика за лице, слънцезащита, грижа за косата и тялото е основен фактор подпомагащ увеличаването на местния пазар.

Пазар на веган козметика

Веган продуктите се произвеждат без употребата на каквито у да било животински съставки и не се тестват върху животни. Някои от основните играчи на пазара са: Urban Decay, Ecco Bella, Bare Blossom, Billy Jealousy, MuLondon Organic, and Modern Minerals Makeup. Тези компании разширяват своите оперативни граници на различни места по света. Анализирайки консуматорското поведение, компаниите изобретяват и пускат на пазара нови продукти, за да задоволят търсенето от потребителите. Комфортът на консуматорите също се взима предвид, когато се измислят нови продукти и техните опаковки. Основните играчи използват разградими опаковки. Производителите на козметика придават допълнителна стойност на крайния продукт с техните усилия и иновативност в производството.

Източници:  Grand View Research; ScienceDirect