Списанието

Изберете рубрика:

 

Закуската – важният сутрешен ритуал

Брой 5, май 2021

Дата: 02.06.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Закуската – важният сутрешен ритуал

 

Диетолозите винаги са ни убеждавали, че едно от най-важните хранения за деня е закуската. В забързаното ежедневие преди не всеки намираше време, което да отдели, за да стартира деня си със закуска. Днес, всички започнахме да мислим повече за здравето си, а и работата от вкъщи, ни предостави възможност да се насладим на този ритуал. Дали с вкусен сандвич, зърнена закуска или смути – въпрос на вкус.

Мюсли и гранола са водещите сегменти при зърнените закуски според Euromonitor

Удобството, което зърнените закуски доставят на потребителите движи продажбите в стойност по време на пандемията, показват данните от проучване на Euromonitor International за българския пазар от ноември 2020 г. Основната причина в преследването на удобството по време на закуска в бума на Covid-19 се крие в затрудненията на десетки родители да работят от вкъщи и същевременно да се грижат за децата, които също бяха принудени да останат у дома, заради затворените училища и детски градини.

Пазарът в обем и стойност

Според агенцията за пазарни проучвания продажбите в стойност на зърнени закуски са се увеличили приблизително с 9 на сто през 2020 г., достигайки почти 46 милиона лева. Продажбите в обем пък са нараснали с 8% до 3600 тона. За сравнение през 2019 г. категорията е възлизала на 42 млн. лв., а ръстът й в процентно отношение спрямо 2018 г. е бил 7,7 на сто.

 

Водещи сегменти

Мюсли и гранола са най-динамичните сегменти в категорията, като техните продажби в стойност са се увеличили с 12 на сто през последната година, спрямо същия период година по-рано. Средната цена за опаковка зърнена закуска е останала непроменена през 2020 г., показват наблюденията на Euromonitor International.

Прогнози

Продажбите в стойност на зърнени закуски се очаква да се увеличат със средно годишен темп на ръст от 8% през следващите 5 години, прогнозира агенцията. В момента Nestlé България задържа водещата си позиция в категорията с дял в стойност от 49 на сто.

 


 

 

Потребителят предпочита продукти, които са не само здравословни, но и с грижа за природата

„Тимбарк България“, (зърнени закуски TEDI)

Какви са тенденциите при продуктите за закуска за 2021 г.?

Потребителите търсят все по-здравословни заместители на продуктите, които обичат да консумират. Дали ще бъдат без глюкозен сироп, пълнозърнести или с витамини и минерали, съдържащи се естествено в зърнените култури, от които са направени, важното за тях е това, което консумират да бъде възможно най-полезно за организма и щадящо природата. Грижата за околната среда при производството на храни и напитки е все по-важен допълнителен стимул за потребителите да купят първоначално даден продукт или да изградят лоялна връзка с него. 

В България дълго време водещи в категорията на зърнените закуски бяха продуктите в картонени кутии, но все повече виждаме оптимизиране и преминаване към по-компактни опаковки тип плик.

Все повече зърнени закуски се произвеждат без палмова мазнина, което маркира промяната в нагласите на масовия потребител, който предпочита да купува продукти, които са не само здравословни, но и с грижа за природата.

По-малките разфасовки започват да доминират пазара на зърнени закуски, което потвърждава тенденцията, че потребителите оптимизират мястото в кухнята, както и че всеки член на домакинството обикновено има своя любима зърнена закуска и вкус, които предпочита да намира в шкафа у дома. В този смисъл по-малките опаковки често са предпочитани не поради фактора цена, а най-вече заради възможността да бъде закупено разнообразие от вкусове в компактен размер.

Как закусва българският потребител – все повече в движение или остава традиционалист и първото му хранене за деня е у дома?

Безспорно времето винаги ни притиска, независимо дали единият от родителите е останал вкъщи, за да се грижи за децата в семейството. Този непрестанен живот на скорост е превърнал съвременния родител в крайно изобретателен човек, който се възползва от предимствата на 21-и век максимално. Приготвянето на закуската може да бъде лесно и бързо, а тя самата -  питателна и разнообразна, като при това може да се консумира веднага, но и лесно би могла да бъде изядена в движение, ако се налага.

Закуската е ритуал, който е особено важен, когато в семейството има дете, тогава и най-често семейството закусва заедно дори и през делнични дни и при ограничено време. Дали закуската ще бъде у дома или в движение, е въпрос на организация и възможности, но дори и да бъде консумирана в движение, най-често тя е приготвена в домашни условия. За родителите е от изключителна важност какво хапват децата им, особено в самото начало на деня.

Разбира се, дори и най-модерните родители, не са забравили топлия спомен и вкуса на попарата, дали ще е с мляко, хляб и мед или чай, сухар и захар, е въпрос на регионални особености, но винаги има и един такъв ден, в който децата получават закуска и спомен едновременно.

Кои бързооборотни категории продукти според вас задължително присъстват в закуската на българския потребител?

Киселото и прясното мляко са неразделна част от закуската на българите вече десетилетия наред. Напоследък се увеличава броя на родителите, които комбинират традиционното с модерното и приготвят за закуска така наречените смути купи, които представляват подложка от блендирани заедно плодове и кисело или прясно мляко, върху които се слага в зависимост от предпочитанията зърнена закуска, нарязани пресни плодове, мед, ядки и т.н.

Независимо каква е закуската - разнообразна и лесна, модерна или традиционна, най-важното е тя да бъде вкусна.

 

Категорията ни расте устойчиво в последните години

Мария Станкович, Бранд Мениджър Нестле Югоизточен пазар

Какви са тенденциите при продуктите за закуска за 2021 г.? Как закусва българският потребител – все повече в движение или остава традиционалист и първото му хранене за деня е у дома?

Резултатите от различни наши изследвания показват, че по-голяма част от българите са традиционалисти, което напълно съвпада с моите впечатления. Едно от първите неща, които научих по отношение на навиците на хранене в България беше известната поговорка: „Закуската си изяж сам, обяда сподели с приятел, а вечерята си дай на врага си.“  Тази поговорка ми казва много за културата и навиците на хранене, макар че и вечерята си остава важна за повечето семейства.

Това е и причината, поради която не се изненадах, когато видях в омнибусното изследване на GFK, че трима от всеки четирима интервюирани българина закусват сутрин или в къщи или навън. Впечатляващо е, че 60% от българите закусват сутрин вкъщи преди да започнат деня си. Сега в контекста на пандемията много категории са засегнати от повишената консумация в дома. Категориите, които влизат в закуската на българските домакинства и разбира се нашата категория Зърнени Закуски, със сигурност е повлияна положително от този тренд.

По отношение на тенденциите, ние вярваме че друга значима тенденция е тази за по-балансираните закуски, напълно в синхрон с цялостното желание за един по-здравословен начин на живот. Разбира се сигурно баницата и принцесите ще останат един от най-предпочитаните избори за закуска, но от нашето представяне , оставаме с убеждението, че все повече хора избират и ще избират едни малко по-балансирани идеи за закуска.

Например според данни на AC Nielsen* ние виждаме, че категорията зърнени закуски е пораснала с почти 10%, основно заради ръстове в детските зърнени закуски , които представляват и по-голямата част на категорията. Марките на Nestle в тази категория са основният двигател на ръста.

От някои качествени изследвания знаем, че закуската в България е засегната от липсата на време през делничните дни, докато през почивните дни тя е приятно и любимо изживяване за много семейства. За това менюто е различно, през почивните дни закуската е приготвена вкъщи и може да бъде палачинки, бухти, омлет и др.

В делничните дни, когато времето не стига сандвичите и „филийка с нещо“ са най-честия избор. Често отговорите на респондентите са, че приготвят набързо филийка или сандвич с това, което е налично в хладилника, например сирене, кашкавал, шунка, яйце и други. Принцеса с шунка и кашкавал и сирене също се споменава като подходяща закуска през делничните дни. Някои хора избират препечена филийка с масло, или сирене за мазане със зеленчуци например. Срещат се  и вариации на кисело мляко с добавки, например плодове. Сладкиши рядко се споменават като избор за закуска.

Кои бързооборотни категории продукти според вас задължително присъстват в закуската на българския потребител?

На този въпрос ние можем само да дадем нашите предположения, тъй като не сме правили количествени изследвания по темата. Това, което има значение за нас е, че нашата категория расте устойчиво в последните години, а през 2020 отбелязахме двуцифрен органичен ръст и това, което ни носи най-много радост е ръста на детските предложения в категория зърнени закуски, защото вярваме, че добрите хранителни навици се изграждат в ранна детска възраст.

Ние се гордеем, че в нашето портфолио успяхме да направим редица положителни промени по хранителния профил на нашите продукти. Успяхме да намалим захарта, добавихме овес в един от брандовете ни, друг пък е обогатен с желязо, което помага за развитието на мозъка на децата, също така съдържа витамини от групата Б – Б6, Б3 и Б5. Във всички наши продукти съставката с най-високо съдържание е пълнозърнеста съставка.

Друга наша категория например тази на зърнените барове, беше доста неблагоприятно повлияна от промяната на консуматорските навици в резултат на пандемията миналата година. От началото на тази година се вижда леко възстановяване, което e резултат от стабилизиране на основното ни портфолио и разбира се новите ни лансирания. Например първият безглутен бар на Нестле вече е лансиран в България и като говорим за трендове „без глутен“ е друг голям тренд, който ще продължи по мое мнение.

Нашата голяма цел е да помагаме на майките да избират балансирани закуски за децата си, които да носят радост и наслада на децата и спокойствие на майката, че прави добър избор. За мен лично и в професионален и в личен план балансираното хранене е от първостепенно значение.

*Въз основа на  NielsenIQ RMS данни за категория Зърнени Закуски  (готови за консумация) (клиентска дефиниция) за 12 месечен период, приключващ Март 31, 2021 за България тотал продажби канал продажби на дребно (Copyright © 2021, NielsenIQ)