Списанието

Изберете рубрика:

 

Кой и как използва дезинфектанти за ръце и антибактериални кърпички – сравнителен анализ от преди и по време на пандемията

Брой 9, септември 2021

Дата: 04.10.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Кой и как използва дезинфектанти за ръце и антибактериални кърпички – сравнителен анализ от преди и по време на пандемията

Веднъж в седмицата дезинфектант за ръце купуват 34% от потребителите у нас, а антибактериални почистващи кърпички – 39 на сто. Това показва национално представително проучване на JTN, проведено през февруари 2021 г. сред жени и мъже на възраст между 18 и 74 години, които активно участват във вземането на решение за покупките в домакинството. Изследването е направено през собствения респондентски онлайн панел на агенцията.

JTN сравнява каква е била честотата на покупка на дезинфектанти преди началото на пандемията и през февруари тази година. Анализът показва, че всеки ден дезинфектант преди пандемията са купували 13%, а към момента на провеждане на проучването – 11 на сто. За сметка на това тези, които пазаруват продукта между 1 и 5 пъти в седмицата са се увеличили значително от времето преди пандемията – от 13% на 22 на сто през февруари. Същото важи и за тези, които купуват продукта между 1 и 3 пъти в месеца – техният дял се увеличава от 24% преди ерата на Covid-19, на 33 на сто в началото на 2021 г.

От къде се пазаруват най-много

Изследването на агенцията показва, че предимно дезинфектанти се пазаруват от големи вериги магазини (хипермаркети) – 52%. Следват супермаркетите (40%), аптеките (27%), дрогериите (20%), малки квартални магазини (20%), онлайн магазини (3%), пазари или борси (2%).  

Предпочитани разфасовки

Най-желаният дезинфектант е този, който се побира в опаковка от 100 до 199 мл. Именно този размер разфасовка участвалите в проучването са посочили, че пазаруват най-често (40%). Следват разфасовките до 99 мл (31%), тези от 200 до 299 мл (12%) и опаковките от 400 до 499 мл (6%).

Фактори, които водят до избор на антибактериален гел/спрей за ръце

Когато става въпрос за избор на дезинфектант, най-значимият фактор, от който се водят потребителите са свойствата на продукта и степента, в която той осигурява необходимата дезинфекция. На второ място по важност идва цената на дезинфектанта, а на трето – отсъствието на вредни за здравето химикали, които биха предизвикали алергична реакция например. Четвъртият по важност фактор е ароматът, след него са използваните съставки, размер на опаковката, промоция, производител/марка, препоръка от познато лице.

Какво купихте през последните 3 месеца?

На въпрос кои от предварително изброените марки, потребителите са закупили през последните 3 месеца, най-голям процент от участвалите в проучването е посочил Medix (62%). Следват брандовете Derma Intensive+ (30%), A1 (21%), Живасепт (18%), Dettol (16%), Чисто (15%), Essentica Pure (8%), Teo (7%), Clean hands (7%), Huvesept (6%), Fa (6%), Agiva Hygiene (6%), Blazy protect (5%), Biotrade (4%).

И какво пазарувате най-често?

На въпроса коя от изброените марки потребителите пазаруват най-често, подредбата е следната – Medix (40%), Derma Intensive+ (14%), Живасепт (10%), A1 (8%), Чисто (6%), Dettol (4%), Essentica Pure (3%), Huvesept (3%), Teo (2%), Agiva Hygiene (2%), Clean hands (2%), Fa (2%), Biotrade (2%).

Купуваме ли най-много марките които познаваме най-добре?

Сравнение между познаване и декларирано потребление на топ 10 марки, определени от участвалите в проучването показва следните любопитни факти. Medix е посочена като най-позната марка, от най-много хора (69%). Въпреки това тези, които са я закупили през последните 2 месеца са 62 на сто, а тези, които посочват, че я пазаруват най-често са 40%.

Derma Intensive+ е позната за 44% от потребителите, но реално през последните 2 месеца е била закупена от 30 на сто, а най-често се е пазарувала от 14% от потребителите. При Живасепт сравнението показва следното – познат бранд е за 39% от хората, 18 на сто са я купили през последните 2 месеца, а най-често избират тази марка 10 на сто. Брандът A1 е познат на 29% от купувачите, но само 21 на сто са го купили през последните 2 месеца, а честите купувачи са едва 8%. При Чисто, общата познаваемост на бранда достига 39 на сто, закупилите този продукт през последните 2 месеца са 15%, а лоялните потребители, избиращи най-често него са 6 на сто. Dettol е позната марка за 36% от хората, но реално купуващите я са 4% (най-често нея) и 16% (купили през последните 2 месеца). Essentica Pure е известен бранд за 18 на сто от потребителите, но купилите този продукт през последните 2 месеца са едва 8%, а пък тези, които посочват, че го купуват най-често са едва  на сто. При Huvesept картината е сходна – познат е на 17%, бил е закупен в последните 2 месеца от 6 на сто, а най-често се пазарува от 3%. Тео е марка, позната на 24% от потребителите. От тях 7 на сто са я купили през последните 2 месеца, а най-често в потребителската си кошница я поставят едва 2 на сто. Agiva Hygiene е с обща познатост сред 18% от населението. От тях 6 на сто са закупили продукта с тази марка през последните 2 месеца, а редовните потребители са 2%.

Антибактериални кърпички за ръце

Анализът на JTN показва, че няма промяна по отношение на пазаруването на антибактериални кърпички на всекидневна база от преди пандемията и по време на нея – 10% от потребителите са го правили в периодите от преди началото на 2020 г. и същият процент хора са запазили тази честота на покупка и в активните периоди на пандемията. Има ръст на тези, които са започнали да купуват между 1 и 5 пъти седмично – от 22% преди Covid-19 на 29 на сто по време на пандемията. Увеличава се и броят на потребителите, купуващи между 1 и 3 пъти месечно – от 31% на 33%.

Антибактериални кърпички предимно пазарувам от...

Големите вериги магазини (хипермаркети) са посочени като водещ канал за покупка на антибактериални кърпи (56%). Ако не посетят хипермаркет, то потребителите се насочват към следващия най-предпочитан от тях канал за снабдяване с този продукт – супермаркетите (43%). До малките квартални магазини отскачат 25 на сто от потребителите, а до дрогериите – 23 на сто. Аптеките са канал, от който 19% от хората се снабдяват с антибактериални кърпички.

Размери на опаковката и алкохолно съдържание

Пандемията подтикна хората у нас да пазаруват основно трите най-разпространени разновидности пакети антибактериални кърпи. Големите опаковки, съдържащи над 60 кърпички се купуват от 37 на сто, средните пакети, предлагащи до 60 кърпички се пазаруват от 34 на сто, а малките пакетчета с до 15 кърпички се предпочитат от 29% от купувачите.
По отношение на типа продукт, по-голям процент от хората избират кърпички с алкохолно съдържание (24%), а 22 на сто – без алкохол. И от двата типа продукти пазаруват 42 на сто от потребителите. Има и един малък процент от хора, които посочват, че не обръщат внимание на това какви мокри кърпи купуват (8%).

Кое е важно при избора на антибактериални кърпи

Ефикасността на продукта е основният фактор, от който потребителите се водят при избора на марка антибактериални кърпи. И при този продукт, подобно на антибактериалните гелове и спрейове, цената идва на второ място след ефективността. Третият по важност фактор за кърпичките е техният аромат. После се нареждат изчистеността от вредни за здравето съставки, размерът на опаковката, промоцията, името на производителя/марката и препоръката от познат, приятел или роднина.

Обща разпознаваемост на брандовете

При задаване на въпрос с подпомогната запознатост за марките, които са представени на пазара, JTN установява, че потребителите в най-голяма степен познават Бочко (69%). Следват Wet hankies (40%), Чисто (36%), Zewa (32%), Dettol (31%), Cleanic (28%), Trendy (28%), Freshmaker (24%), Septona (23%), Agiva (23%), Renkli (21%), Detox (20%), Zetox (19%), Biofresh (18%).

Какво сте употребявали в последните 3 месеца? А най-често пазарувате...?

На въпроса кои от изброените марки потребителите са закупили през последните 3 месеца, най-голям дял от отговорите е насочен в полза на Бочко (63%), следван от Wet hankies (25%), Чисто (17%), Trendy (14%), Agiva (13%), Zewa (11%), Detox (9%), Septona (9%), Cleanic (8%), Renkli (8%), Freshmaker (8%), Dettol (8%).

А по отношение на най-често закупуваните брандове, класацията изглежда така: Бочко (41%), Wet hankies (12%), Trendy (6%), Чисто (6%), Agiva (5%), Renkli (5%), Cleanic (5%), Freshmaker (3%), Septona (3%), Zewa (3%), Dettol (2%), Biofresh (1%).

Познаване vs. декларирано потребление

Взимайки предвид 10-те топ марки, определени от потребителите, маркетинговата агенция прави сравнение между познаваемостта на бранда и декларираното потребление на същата марка. При Бочко познаваемостта е 69%, но 63 на сто от хората са закупили антибактериални кърпички на този бранд, а пък честите му купувачи са 41%. При Wet hankies разпознаваемостта е 40%, но тези кърпички са се ползвали от 25% през последните 2 месеца и от 12 на сто – регулярно. Trendy е марка, която е позната сред 28 на сто от хората. От тях през последните 2 месеца 14 на сто са я купували, а най-често се пазарува от 6%. Чисто е марка с обща разпознаваемост от 36%, но пазарувалите я в двата месеца преди провеждането на проучването са 17 на сто, а тези, които са посочили, че я купуват най-често са 6 на сто. Agiva Hygiene е бранд с 23% познатост, който се пазарува често от 5% от потребителите, а е бил купуван през последните 2 месеца от 13 на сто от купувачите на този тип продукти. Renkli – с познатост 21%, закупен в последните 2 месеца от 8 на сто, а често влиза в потребителската кошница на 5 процента от хората, потребяващи антибактериални кърпи. Cleanic има познаваемост от 28%, употребяван е от 8 на сто в последните 2 месеца и се купува често от 5% от потребителите. Freshmaker се познава от 24 на сто от потребителите, в последните 2 месеца е купуван от 8 на сто от тях, а най-често пазаруващите тази марка са 3 на сто. Septona е с познаваемост 23%, най-често се пазарува от 3% от хората, а само за последните 2 месеца – 9% от тях. Анрибактериалните кърпи Zewa са разпознати от 32 на сто от потребителите. От тях за последните 2 месеца този бранд са купили 11 на сто, а най-често е пазаруван от 3% от хората.