Списанието

Изберете рубрика:

 

Малотрайни колбаси – расте важността на традиционната търговия

Брой 3, март 2021

Дата: 31.03.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Малотрайни колбаси – расте важността на традиционната търговия
Пазарът
 
Категория „Малотрайни колбаси”, която включва кренвирши, наденици и меки салами (ТХК продукти), отбелязва спад в обем и стойност през така нар. „втора вълна” на пандемията у нас, чийто пик беше регистриран през ноември, показва проучване на „NielsenIQ България”.
 
Разделени по видове опаковки, насипните продукти държат около 70% от пазар в обем и стойност за МАТ февруари –март 2020 vs МАТ декември 2020 – януари 2021 г. От друга страна те също така регистрират спад в продажбите от -3,2% в стойност и -11,4% в обем за същия период. При тях се регистрира 9,3% ръст в цената на крайния продукт.
 
Невакумираните от своя страна отбелязват ръст в продажбите в стойност от 11,8%, което се дължи най-вече на покачването с 11,3% на цените на ТХК продуктите.
 
Вакумираните, където влизат наденици и кренвирши с точен грамаж, регистрират ръст в обем от 3,9% и най-голямо покачване на цените с 13,4%.
Макар и малки като пазарен дял, наблюдава се ръст на продажбите в обем на най-малките опаковки до 200 г (+4%), както и на тези от 350-500 г (+7%).
 
Продуктите със смесено съдържание и съдържание на свинско месо губят пазарен дял за сметка на ръст при продуктите от птиче месо. Над 50% от продажбите на продукти от птиче месо са на кренвирши , където забелязваме спад от - 5,2% на продажбите в обем за сметка на покачване на продажбите на меки салами със съдържание на птиче месо. С 11,5% се е повишила цената на продуктите със свинско месо, показва анализът на данните. А за цялата категория „Малотрайни колбаси” общо цената се е повишила с 10,3%, като ръстът при малотрайните колбаси от телешко месо е 29,1%.
 
Важността на традиционната търговия за продажбата на продуктите от категорията расте за сметка на търговските обекти с големина 40-300 кв.м.
 
За периода се отбелязва спад в обем с -8,6% и ръст в цената с 9,4%  на цялата категория „Месни продукти”, където влизат малотрайни колбаси, трайни
колбаси и охладена/замразена кайма.
 
В област Мизия (бел.ред. – Северозападна България) се отчита най-голямо увеличение на цените на продуктите от тази категория, както и най-голям спад в обема на продажбите.
 
Топ пет производители, подредени по азбучен ред са: „Белла България”, „Бони”, „Градус”, „Деликатес”, „Кен”.
 
Топ пет марки, подредени по азбучен ред са: „Деликатес Житница”, „Кен”, „Леки”, „Народен” и „Фермата”.
 
Промоциите в брошурите
 
Класацията по брой на промоционалните активности в брошурите на търговските вериги в категория „Малотрайни колбаси”, според агенция Focus България*, е водена от е бранда „Народен” с ръст от 2% спрямо 2019 г., следван от „Кен”, който отбелязва лек спад на промоционалната активност с -1,0%, следват „Орехите”, „Леки”, „Тандем” със спад от 0,5%. Брандът, който отбелязва двоен ръст на промоционалните активности през 2020 година е „Фермата”.
По брутна рекламна стойност на производителите на първо място се нарежда „Белла България” (21,4%), следвана от собствените марки на „Lidl България” (21,2%), „Бони Холдинг” (5,6%) с ръст от около 1,0% спрямо 2019 г. 
 
По топ акаунти, т.е. в брошурите на кои търговски вериги е имало най-много промоционални активности на категорията „Малотрайни колбаси”, на първо място е CBA, където въпреки, че се отчита спад от 1,2%, сравнено с 2019 г., около 7% са общите промоциите в категорията. Следват „Kaufland България” (5,2%) с ръст на промоциите от 0,7%, сравнено с 2019 г., „METRO Кеш&Кери България” (5,1%), ЕДЕА (4,4%), BulMag (4,4%) с ръст от около 1,5%, „Пацони” (4,3%), „Billa България” (3,5%).
 
По брутна рекламна стойност на първо място е „Kaufland България” с 32%, което означава, че 1/3 от общата брутна рекламна стойност в категорията „Малотрайни колбаси” и при този търговец, като ръстът е с 10%, сравнено с 2019 г. Следват „Lidl България” (23,4%) с лек спад от 3% и „Billa България” (16,1%). Тези търговски вериги формират около 70-75% от брутната рекламна стойност на категорията „Малотрайни колбаси”.
 
*Агенция „Focus България” предоставя количествени анализи на промоционалните активности в печатните брошури на търговските вериги. Анализът е базиран на брой Карета & GAV & брой Промоции. GAV (GrossAdvertisingValue - Брутна рекламна стойност) е с основни параметри: Размер в cm2, Позиция в брошурата, Формат, GrossReach (oбхват).