Списанието

Изберете рубрика:

 

Тенденциите при ядливите опаковки, идващи от Изток

Брой 4, април 2021

Дата: 29.04.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
RJ COFFEE ecoopresso cup
Азиатски компании създават ядливи опаковки за храни и напитки в опит да намалят употребата на пластмаса и да спазят правителствените регулации, като в същото време привличат онези потребители, които все повече се вълнуват от опазването на околната среда, посочва сайтът Nikkei Asia. 
 
Asahi Group Holdings, японски алкохолен производител, известен най-вече с бирите си, е разработила консумираща се чаша в сътрудничество със сладкарския производител Marushige Seika. Чашата, която се казва mogu, прилича на фунийка за сладолед е направена от картофено нишесте и е изпечена на висока температура, за да се втвърди достатъчно. Името на чашата е заиграване с японската дума mogu-mogu, която означава „похапване“. 
Според Asahi пълната с течност чаша, остава солидна за около час. Освен за напитки, тя може да бъде използвана и за ястия като къри или супи. Чашата може да бъде с 4 вкуса – неутрален, оризов чипс от скариди, шоколад или ядки. Asahi стартира продажбите на продукта през март, а комплект от 10 чаши със стандартен размер (всяка с капацитет от 100 мл), струва 1200 йени или 11 долара. 
 
Основният стимул, който води до идеята за този продукт, идва в отговор на затягащите се регулации по отношение на пластмасовите опаковки за еднократна употреба в Европа и Азия. Asahi продава чашата по интернет както на ресторанти, така и на крайни потребители, които искат да я ползват в домашни условия. 
 
Междувременно Marushige Seika, компанията, която произвежда фунийки за сладолед и вафлени изделия, които често се сервират със сладолед в Япония, е създала и свои собствени ядливи продукти като клечки за хранене, направени от тръстикови растения, които са основния материал, използван в традиционните за страната подови настилки татами. 
 
В някои отношения, японските компании са в догонваща позиция по отношение на тенденцията за екологични опаковки, която бе стартирана от по-малки бизнес играчи.
 
Мачико Хаяши, която е собственик на компания 10sense, управляваща R J CAFE в Осака, предлага ядлива чаша за еспресо наречена Ecopresso още от 2016 г., когато изпитва затруднения да продава кафе. Тя започва да използва чаши, направени от бисквити и те привличат основно интерес в социалните мрежи в Япония, Южна Кореа, Китай и Тайван. „Сега все повече компании и кафенета се интересуват от ядливи чаши, заради нарастващата загриженост за околната среда“, споделя Хаяши пред Nikkei Asia. 
 
Тя посочва, че поръчки идват не само от други кафенета, но и от големи корпорации, като производители на автомобили например, които иска да добавят употребата на такъв тип продукти към своите кампании, свързани с опазването на околната среда. Mercedes-Benz например, притежава собствени кафенета в Токио и Осака в точки, в които предлага тест драйв на своите клиенти. Чашите Ecopresso са били използвани когато германският производител е представил своите електрически коли в Япония. Съвсем наскоро Хаяши създава чаша от същата поредица, която не съдържа глутен и е предвидена за износ, като плановете й са да я продава в САЩ и Европа щом пандемията затихне. 
 
За да се спазва хигиена, кафенето на Хаяши не поставя чашите директно на масите, а ги сервира върху чинийки, които ги предпазват да не влизат в контакт с други повърхности. 
 
Хироши Ямажи от базираната в Осака Kimura Alumi Foil Company споделя, че интересът към ядливи чаши расте тъй като много компании започват да обръщат внимание на Целите за устойчиво развитие на Обединените нации. По думите му компанията му е започнала да получава десетки запитвания, особено след като Starbucks обяви през 2018 г. че ще престане да употребява пластмасови сламки. 
 
Основният бизнес на компанията е свързан с производството на алуминиево фолио, както и пластмасови контейнери, използвани за кутии за храна, продавана на готовите щандове в магазините. Но сред нарастващата тревога по отношение на състоянието на околната среда, компанията пуска на пазара ядливи опаковки за храна, направени от материали като водорасли, кацобуши (опушена и сготвена на тих огън риба тон, която после е сушена) и кафяви водорасли. 
 
До момента компанията ги е продавала на ресторанти и потребителски кооперативи, а тази година ще се фокусира върху търговците, за да достигне до крайните потребители. 
 
Индийската агенция за проучвания MarketsandMarkets очаква световното търсене на ядливи опаковки да нарасне до 669 млн. долара до 2025 г., с 29% повече от данните, отчетени през 2019 г. Въпреки че прогнозите на анализаторите са Северна Америка да бъде най-големият пазар за такива продукти до 2025 г., Азиатско-тихоокеанският регион нараства с най-високия процент на годишна база в световен мащаб. Други азиатски държави също виждат водораслите като източник на биоразградими опаковки. 
 
Основана през 2016 г. индонезийската компания Evo & Co разработва ядливи чаши и опаковки, използвайки водорасли. Чашите, които се казват Ello Jello са с 4 вкуса, сред които личи, портокал и зелен чай, като тези вкусове не изменят вкуса на напитките, които се наливат в тях. Освен, че могат да се консумират, тези чаши могат да се оставят да се разграждат, като периода за разграждане е 30 дни. 
 
Малайзийският институт по проучвания и развитие на агрокултури, който е под шапката на Министерството на селското стопанство и храните в страната, е започнал работа по разработване на ядливи хранителни опаковки, направени от водорасли, нишесте от тапиока и саго (нишесте, извлечено от центъра на гъбите или стъблата на тропически палми). „Невъзможно е изцяло да заместиш пластмасовите опаковки за момента“, казва Сая Уат Мой, която е главен ръководител на проучванията на института. Според нея можем частично да намерим заместители някои видове пластмаса, като опаковки за инстантно кафе, зърнени закуски и подправки на прах за инстантни нудли. Въпреки че продуктите все още са на етап проучване и развитие, Сая коментира, че се подготвят планове за стартиране на производство.