Списанието

Изберете рубрика:

 

Lidl: Най-силно доказателство за повишения интерес към родните продукти е ръстът в плащанията към български доставчици

PROGRESSIVE Digital - Summer Edition

Дата: 03.09.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Lidl: Най-силно доказателство за повишения интерес към родните продукти е ръстът в плащанията към български доставчици

Като стратегически и дългосрочен приоритет определя Lidl България разширяването на асортимента с нови и качествени български продукти. Компанията подчертава, че работи в тази посока още от стъпването си на нашия пазар преди 10 години.

„От март 2020 г. постепенно вкарахме в асортимента близо 100 нови продукти само от български производители, които включват различни видове консерви, млечни и месни продукти, колбаси, брашно, макаронени изделия, хляб и други. Сред нехранителните продукти са няколко пряко свързани със ситуацията около Covid-19 като защитни маски, дезинфектанти, антибактериални кърпички”. Извънредната ситуация около коронавируса води до бърза промяна в модела на работа на веригата – налага се бърза адаптация към промени в търсенето, свързани с намаляването на потреблението на прясно изпечени продукти „От фурната на Lidl” – тенденция, която се наблюдава в редица европейски пазари. Само за седмица компанията успява заедно с дългогодишния си доставчик на хлебни изделия да разработи 4 нови продукти – замразени хлебчета и кифлички, които само за първите 3 седмици от пускането си, реализират сериозен оборот.

Част от доставчиците на тези почти 100 продукта са изцяло нови за веригата, а с други тя вече е работила. Компанията е започнала работа с нови доставчици и по линия на активните й усилия в изпълнение на Постановление на Министерски съвет 70, като добавя общо 10 доставчици за последните 3 месеца. Сред тях са производители на плодове и зеленчуци, млечни продукти, месо и колбаси, риба и яйца. Извън директната работа с доставчици, компанията значително разширява и работата с нови производители през вече съществуващи нейни партньори. Това се налага най-вече, когато става въпрос за малки регионални производители, без възможности за обеми, транспорт, съхранение и опаковане на своята продукция. В такива случаи доставчиците на Lidl, които разполагат с необходимата инфраструктура, възможности за транспорт и съхранение, събират и подготвят продукцията на малките производители заедно със своята и я доставят във вида и спрямо изискванията, които веригата има. По този начин регионалните производители с по-ограничени възможности успяват да достигнат до широкото предлагане, което осигурява търговската верига.

Доказателства за интереса към българските продукти

Най-силно доказателство за повишения интерес към родните продукти е ръстът в плащанията към български доставчици, коментират от Lidl България. Оборотите и съответно плащанията към български компании бележат значителен ръст спрямо предходната година – 30.8% през март 2020 г., спрямо март 2019 г. и 39% през април 2020 г., спрямо април 2019 г. Това е тенденция, която продължава и следващите месеци – 18,7% и 44% съответно за май и юни 2020 г. спрямо същите месеци на 2019 г.

Кампании за популяризиране на българските продукти

За да популяризира родните производители, през юни Lidl стартира мащабна 360-градусова кампания под надслов „Любимото идва при нас от цяла България“. Чрез нея не само са представени конкретни български продукти, а и техните производители – български фермери, земеделски производители, месо- и млекопреработватели, както и успешният износ с редица от тях.

Веригата работи от години с производители от различни краища на страната, затова и в рекламната кампания тя представя над 40 наши партньори. Акцентира именно върху това да покаже на потребителите от колко различни краища на България идват продуктите в Lidl. В кампанията е отделено специално внимание и на българските производители на плодове и зеленчуци. В допълнение към нея, периодично се организират редица акции с български продукти отново със силна маркетингова подкрепа, ясно обозначаване в брошура и всички канали за комуникация. Такива акции са „Любими продукти от български производители в ХХL вариант“, „Ретро седмица“ – с изцяло български продукти, „Седмица на големите родни марки“. В началото на юни стартира и още една месечна акция – „Твоят Bio избор от български продукти“, която има за цел популяризирането на български био продукти.

Изисквания към българските производители

Към доставчиците, които произвеждат продукти под собствени марки за Lidl, изискванията са сериозни. Подборът на тези производители е една от стъпките в строгата система за контрол на качеството, която Lidl България прилага. Минималното изискване, за да може дадена компания да произвежда собствени марки, е тя да бъде сертифициран по един от трите международни стандарти – IFS, FSCC и BRC. Задължително се прави необявен одит на производствената база за първоначална проверка и ако тя отговаря на критериите на веригата, едва тогава тя пристъпва към преговори. Lidl прави непрекъснати дегустации, проби и други лабораторни изследвания на продуктите за гарантиране на постоянно високо качество и стриктна рецептура.

Проблемите на българските производители

Автоматизацията на българското производството все още е доста ниска, а това намалява възможностите на производителите и тяхната конкурентоспособност, посочват от Lidl България. Голяма част от процесите се извършват ръчно, а проблемът с работната ръка е повсеместен. Много от хората са нискоквалифицирани и текучеството е голямо. Липсата на пълен обем от нужната суровина, някои елементи от политиките по субсидиране на земеделието, количествени компоненти при обемите поради липса на определени форми на сдружение между производителите са например част от трудностите, с които веригата се сблъсква в съвместната си работа с тях.