Списанието

Изберете рубрика:

 

Как пандемичният Covid-19 се отрази на потребителите, международните вериги и търговията с бързооборотни стоки?

Брой 4, април 2020

Дата: 29.04.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Как пандемичният Covid-19 се отрази на потребителите, международните вериги и търговията с бързооборотни стоки?

Първоначалната паника след първите случаи на заразени у нас се прояви под формата на изкупуване на всички най-основни медицински продукти, с доказан ефект при ограничаване възможностите за зараза. От аптеките в продължение на повече от 2 седмици изчезнаха всякакви медицински маски, спирт и дезинфектанти за ръце на спиртна основа. Мокрите кърпички със спиртно съдържание също отвориха дупка в регалите както в аптечната мрежа, така и в дрогериите.

Проверка на PROGRESSIVE във водещите търговски обекти в столицата показа, че наред с тези продукти, от бързооборотните нехранителни продукти липси имаше на щандовете с тоалетна хартия, дезинфектанти за дома, пакети с латексови ръкавици за еднократна употреба. От хранителните категории се изкупуваха брашна, варива, консервирани продукти – тенденция на пазаруване, която световните медии отчетоха като сходна и на всички останали пазари, на които коронаврус завладяваше все по-голяма част от населението.

Опашките пред магазините ставаха все по-дълги, а паниката у потребителите вече се усещаше съществено. За да успокои потребителите, Сдружението за модерна търговия излезе с официално становище, в което се казваше, че съгласно заповедта на министъра на здравеопазването от 13 март 2020 г., магазините за бързооборотни и дрогерийни стоки BILLA, dm, Kaufland, Lidl, Metro Cash&Carry, Mr. Bricolage, ProMarket и T MARKET ще продължат да работят с нормален капацитет и адаптирано работно време. От сдружението посочиха, че след отчетения на 13 и 14 март 2020 г. ръст на пазаруването в търговските обекти, от 15 март клиентският поток е намалял и ситуацията се нормализира. Наличностите от стоки са достатъчни, като дори и някой артикул да бъде изчерпан, той се доставя отново до магазините максимално бързо. Така и стана, както лично се увери PROGRESSIVE при посещенията си в търговските обекти.

Ритейлърите реагираха бързо и адекватно и повечето от тях веднага създадоха строги системи за влизане и излизане от магазина, като допускаха определен брой посетители в магазините си, само ако същият брой клиенти вече е напуснал търговския обект. Така се осигури сериозно разреждане на клиентския поток по едно и също време на едно и също място. На входовете на супермаркетите охранителите посрещаха и допускаха вътре клиенти, които дезинфекцираха ръцете си с дезинфектант, осигурен от веригата. В зоните около касите бяха разлепени стикери, които напомняха на клиентите да спазват нужната дистанция от минимум 2 метра, самите каси бяха оборудвани с предпазни прегради между оператора на касата и клиента.

В координация с Националния оперативен щаб се въведе временен ред за пазаруване. За улеснение на клиентите във всички магазини бяха разлепени на видни места инструкции за реда на влизане, пазаруване и напускане на обекта, а съгласно инструкциите на Министерство на здравеопазването, в магазините се прилагат засилени дезинфекционни мерки и се спазват най-стриктни хигиенни правила предвид създалата се ситуация. Освен това, със заповед на здравния министър беше приет часови прозорец, в който на спокойствие да пазаруват само възрастни хора, които са най-уязвими при евентуално заразяване. Така в часовия диапазон между 8:30 и 10:30 в малките търговски обекти от традиционен тип и в магазините на големите вериги могат да влизат само и единствено хора над 60-годишна възраст.

Разцвет на онлайн търговията и доставките до врата

Затварянето на ресторанти, барове, малки магазини постави началото на стремглавия преход от офлайн към онлайн пазаруване у нас. В рамките на една седмица много малки магазини и фирми, предлагащи разнообразни услуги, започнаха бурна реклама, използвайки социалните мрежи и най-вече фейсбук, за да информират своите почитатели, че приемат заявки през всички онлайн канали, с които разполагат, а после осъществяват доставки до дома. С всеки изминал ден в информационния поток в социалните мрежи се появяваха съобщения за „разширяване обхвата на териториите, до които се извършват доставки до дома“. Дори търговците, предлагащи плодове и зеленчуци стартираха стоите онлайн магазини, в които предлагат свежа фермерска продукция – от градината до входната врата.

В осезаемо намалелия трафик по столичните булеварди все по-често се срещаха брандираните автомобили на най-големия онлайн супермаркет на територията на София – eBag.bg. Логично за повечето хора, наложили си доброволна изолация или карантина у дома, пазаруването по интернет и получаването на покупките до вратата бе възможно най-удачният вариант.


(следва интервю с Иван Александров – собственик на eBag.bg)