Списанието

Изберете рубрика:

 

Kaufland: Наложи се да преосмислим начертания план

Брой 5, май 2020

Дата: 29.05.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Kaufland: Наложи се да преосмислим начертания план
 
Иван Чернев, Изпълнителен директор, Kaufland България
 
Г-н Чернев как се отрази извънредното положение на търговията с бързооборотни стоки?
Ритейлът е един от секторите, които играят ключова роля за българските домакинства, особено в ситуация на криза. В този ред на мисли той не беше най-пряко засегнат от извънредното положение, но със сигурност е сред сферите, които носят най-голяма отговорност и обществена значимост. 
Бяхме изправени пред резки промени и реорганизация на всички нива, трябваше да взимаме бързи и адекватни решения, да предвиждаме няколко хода напред в несигурна ситуация, за която имахме много малко известни в глобален план. 
За бизнес с мащаба на Kaufland това изискваше на първо място бърза и навременна реорганизация на основни процеси като доставка и логистика на стоки, и осигуряване на безопасни условия за работа и пазаруване в контекста на COVID-19. 
Разбира се, това наложи да преосмислим целия си вече начертан план за тази година, защото със сигурност ритейлът, както всеки друг бизнес, също вече се среща със свитото потребление като една от последиците от кризата. Като отговорна към потребителите компания, това за нас беше ясен сигнал на първо място да адаптираме ценовите си предложения така, че всички наши клиенти да продължат да осигуряват необходимите продукти за своите домакинства според възможностите им, без да правим компромис с качеството на продуктите, които предлагаме. 
 
Какви мерки предприехте, за да се справите със ситуацията?
Знаехме, че нашата роля ще е ключова за българския потребител в тази ситуация. Затова имахме разработени сценарий за действие още преди да бъде обявено извънредното положение, което ни позволи да реорганизираме работата си навреме, за да не допуснем смущения във веригата на доставки. 
Благодарение на общите усилия на целия ни екип, добрата съвместна работа с нашите партньори и не на последно място ефективното взаимодействие с компетентните институции, клиентите ни имаха на разположение всичко необходимо във всеки един момент.
Междувременно гледахме и няколко хода напред, защото знаехме, че имаме механизмите, с които да помогнем на всички по веригата в тези несигурни времена. За нас беше важно да демонстрираме, че сме стабилен и сигурен партньор на доставчиците и производителите, с които вече работим, да бъдем на разположение и максимално полезни за всички малки и средни по големина родни производители, които имат желание и готовност да предлагат продукцията си при нас и да гарантираме на нашите потребители спокойствието, че в Kaufland ще продължат да откриват всичко необходимо с високото качество, на което са свикнали и на цена, която е съобразена с възможностите им в тази ситуация. Пример за това е, че до края на май замразихме цените на над 1000 продукта от нашите собствени хранителни марки. 
Еднакво по важност беше да осигурим безопасните условия на работа и пазаруване за нашия екип и потребителите. 
Реорганизирахме работата си, вложихме всичките си усилия, въведохме противоепидемичните мерки в тясна координация с компетентните институции, осигурихме предпазни средства за екипа. 
Като добър работодател за нас беше важно, във време на всеобща несигурност, да продължим да поддържаме открития диалог с нашия екип. Стремим се всички да са максимално информирани и уверени, че могат да разчитат на сигурност и стабилност в наше лице. Тук е моментът отново да благодаря на всички наши служители за тяхната отговорност, човечност и висок професионализъм, особено в тези предизвикателни времена. Всички заедно работим неуморно, което е в основата на справянето ни с тази ситуация. 
 
Имате ли проблеми с доставките?
В нито един момент не сме имали преустановени доставки на стоки, а клиентите ни се убедиха с очите си, че рафтовете ни останаха напълно заредени всеки ден. Дори да сме имали забавяне в определени моменти, винаги сме успявали да реорганизиране процесите си така, че потребителите да не го усетят. Това, разбира се, беше възможно благодарение на нашите колеги и партньори по цялата логистична верига. Работим на високо професионално ниво и сме в постоянен контакт и с всички институции, от които получаваме активно съдействие и подкрепа. 
 
Какво е мнението ви за мерките на правителството, свързани с присъствие на повече български продукти в обектите за търговия?
От самото начало в Kaufland България работим за две неща: богат избор от качествена продукция на добра цена за нашите клиенти и подкрепа за родното производство с достъп до национален пазар. В този ред на мисли апелът на Министерството на земеделието съвпада с нашата стратегия и посока на развитие през годините досега. Български продукти винаги са имали запазено място на нашите рафтове и ще продължат да намират все повече място там. Цифрите ни говорят красноречиво за това – работим с български производители и доставчици от 26 региона на страната, тоест от почти всеки регион у нас. С най-голям брой производители си партнираме в регионите на Пловдив, София, Хасково, Велико Търново, Пазарджик, Ловеч и Сливен. Всеки регионален продукт в нашите обекти обозначаваме с кафяво сърце „От нашия регион“ на ценовия етикет, за да направим продуктите още по-категорично видими за клиента сред останалия асортимент. 
Родните производители формират над 60% от общия брой производители, с които работим, а над 86% от оборота ни е формиран от български доставчици. В редица от ключовите за българския потребител хранителни категории имаме преобладаващ процент на родното производство – при месото и месните продукти е 72%, при хляба и хлебните изделия – 67%, а при млечните – 65% родна продукция. 
От близо две години поставяме фокус и върху малките семейни мандри и ферми от различни региони на страната. Общо близо 100 млечни и месни продукта от 21 регионални производители вече намират ексклузивно място в 16 специално обособени фермерски щанда на територията на Kaufland в 6 града в страната. 
Вече работим и по увеличаване на броя на българските зеленчукопроизводители, чиято продукция предлагаме на обособено място, като за нас е важно да поддържаме баланса между новите и дългогодишните производители, с които работим. В желанието ни да бъдем стабилен и надежден партньор за всички, налагаме принцип на работа, с който гарантираме изкупуване на пълните договорени обеми продукция. По този начин искаме да гарантираме спокойната им работа и сигурност, както и по-големия фокус върху качеството на продукцията, вместо непрекъснато търсене на пазар.
Добър пример, че този принцип работи, е фактът, че между април и декември миналата година зеленчукопроизводител от Първомай, с когото работим, продаде общо 2 500 тона продукция в нашите обекти – 1000 тона зеле само за месец и 1500 тона розов домат. Същият реализира продажби и на 1 500 000 броя марули в партньорство с нас. 
За 2019 г. сме продали 35 милиона кг плодове и зеленчуци с български произход. През 2020 г. предвиждаме да увеличим с 30% броя на производителите, с които сключваме договори за изкупуване на продукцията.
 
Каква е прогнозата ви за развитието на пазара и как кризата с COVID-19 ще се отрази върху продажбите на бързооборотни стоки?
В момента е трудно да правим по-дългосрочно прогнози, тъй като ситуацията е изключително динамична и ни изправя пред различни предизвикателства. Но съвсем логично, като последствие от кризата, несигурната икономическа обстановка и намалените доходи, очакваме по-свито и предпазливо потребление. Както казах, ние започнахме да се адаптираме към тази нова реалност малко след обявяването на извънредното положение, защото важната ни роля на партньор на българските домакинства не се променя - ще продължим да осигуряваме всичко необходимо за нашите клиенти, като съобразяваме добрата цена и високото качество, което те изискват от нас всеки ден.