Списанието

Изберете рубрика:

 

T MARKET: Кризата със сигурност е фактор, който ще промени хората и бизнеса

Брой 5, май 2020

Дата: 29.05.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
T MARKET: Кризата със сигурност е фактор, който ще промени хората и бизнеса
 
Петър Павлов, Генерален директор, T MARKET
 
Г-н Павлов, как се отрази извънредното положение на търговията с бързооборотни стоки?
След първите няколко истерични дни на голям пик на продажбите клиентопотока спадна - в определени дни дори до -40%, което обаче беше компенсирано от нарасналата кошница на клиентите ни. Тоест големият пик се компенсира със затишието по-късно. 
В момента има обострена ценова чувствителност и доста по-внимателно пазаруване. Също така онзи туризъм от верига на верига, за да се изберат най-добрите предложения, се завръща. 
Кризата със сигурност е фактор, който ще промени хората и бизнеса. Интересно е как ще се развият нещата оттук нататък. Не смятам, че има човек, който да знае със сигурност какво следва.
Какви мерки предприехте, за да се справите със ситуацията?
За T MARKET в началото беше голямо предизвикателство да организираме адекватен процес на работа в магазините ни и да осигурим безопасността на клиентите и на екипите ни. Но успяхме да се организираме за около 2 дни. Първи сложихме прегради на касите си, първи сложихме шлемове на нашите служители, бяха им осигурени ръкавици, маски, дезинфектанти. А вие знаете, че още много преди кризата, бяхме и първите, които поставиха безпилотни каси.
Паралелно с това осигурихме наличност на всички най-търсени стоки.
Осъществихме информационна вътрешна кампания, която да помогне на всички наши екипи да се адаптират лесно в новите условия на работа, а също така да бъдат спокойни, че са защитени. Защото те също бяха на първа линия и през тях минаха огромни потоци от хора. Не знам дали успяхме да им благодарим достатъчно за това, че останаха по работните си места, не се уплашиха и запазиха спокойствието на българите, че имат достъп до жизненоважни стоки. За нас те са истински герои. 
 
Имате ли проблеми с доставките?
Не, нямаме. 
 
Какво е мнението ви за мерките на правителството, свързани с присъствие на повече български продукти в обектите за търговия?
Нормален стремеж на всяка една държава е да подсигури помощ на всеки пострадал сектор. Процесът по създаване на нови регулации можеше да се случи по-плавно и работещо, съществуваха определени затруднения в комуникацията и това доведе до немалки неясноти относно това как мерките на правителството да бъдат прилагани правилно и да са наистина полезни.
Оценявам усилията на правителството и бях изключително впечатлен от бързата и лична реакция на премиера ни, защото без неговата помощ нямаше да стигне до смислена развръзка. 
Той внесе здрав разум при комуникацията със съответните компетентни органи и това трябва да му бъде признато. Надяваме се този здрав разум да продължи да бъде коректив на всички възможни страни в тази ситуация.
Смятам, че трябва да има доста по-голяма ангажираност на държавата в посока помощ за организиране на най-малките на пазара, за тяхна логистична, технологична и маркетингова подкрепа. Там държавата може да направи още страшно много. Хубаво е, че тази тема е на вниманието на премиера, защото тук се иска и политическа воля, а не само експертна. 
Във всички магазини T MARKET скоро ще стартира кампания, с която да популяризираме българските храни. А и много преди пандемията, ние залагахме най-вече на българското. За T MARKET не е шок и не представлява трудност да се увеличи българското присъствие, защото имаме предимно такова. Въпросът е това да се случва на ясни пазарни принципи и при спазване на всички изисквания за безопасност на храните. Предстои да включим още регионални и малки производители и се надявам те да се възползват от това и да вдигнат своето ниво и качество, защото в края на краищата клиентът е този, който избира. 
 
Каква е прогнозата ви за развитието на пазара и как кризата с COVID-19 ще се отрази върху продажбите на бързооборотни стоки?
Трудно е да се каже към настоящия момент. Всички модели, които сме разгледали при кризи на други пазари, които имат сходен генезис, имат модел на възстановяване, който показва известен оптимизъм, че пазарът би могъл да се възстанови. Но същевременно тази криза е много по-всеобхватна и различна от всичко останало. Месеците, които преживяхме ще имат сериозни последици и със сигурност ще трябва да се преосмисли целият социален и икономически модел, в който работим и живеем.