Списанието

Изберете рубрика:

 

Козметика за бебета

Брой 8, август Digital

Дата: 31.08.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Козметика за бебета

Бебешката кожа е изключително нежна и затова изборът на козметика за нея е много важен. Нещо повече всеки родител иска най-доброто за своето дете, но предвид това, че поносимостта на всяко дете към различната козметика е различна и фактът, че на пазара има доста голямо разнообразие от марки, изборът не е никак лесен.  Затова списание Progressive заедно с агенция Маркет Линкс решиха да проверят кои са факторите, оказващи влияние  при избора на марка козметика за бебе. За целта през месец юни Маркет Линкс проведе онлайн прочуване сред родители на деца до 3 г. , пазаруващи бебешка козметика, имащо за задача да отговори на този въпрос, както и на други като: колко често се пазарува козметика за бебе, кои са типовете обекти, от които обичайно се закупуват тези продукти и разбира се - кои са марките, заемащи дял в съзнанието на купувачите?  

Колко често се пазарува козметика за бебе?

Мнозинството от родителите - 42% казват, че купуват бебешка козметика 2-3 пъти в месеца. По-често от тях (1-2 пъти седмично) пазаруват 19% от запитаните.  Веднъж месечно купуват  26%, а едва 14% твърдят, че го правят по-рядко от веднъж месечно. Интересно е да се отбележи, че сред тези, които пазаруват  най-често или 1-2 пъти седмично,  живеещите в столицата са най-слабо представени спрямо респондентите от  останалите населени места.

Кои са типовете обекти, от които обичайно се закупува бебешка козметика?

Най-предпочитаните търговски канали за придобиване на бебешка козметика са магазините тип DM и  Lilly дрогерии, като от тях казват, че обичайно пазаруват 73% от анкетираните. На второ място  по значение се нареждат  специализирани детски магазини – от тях пазаруват  56%, а дрогериите идват веднага след тях с 50% дял. От Хипермаркетите и онлайн магазините съответно пазаруват 38% и 36%, а от магазини за здравословни (еко, био) продукти пазаруват 14%. Каналът,  който е най-малко популярен когато говорим за бебешки продукти е този на аптеките – от тях пазаруват едва 10% от запитаните, но пък сред живеещите в София този тип обект е най-силно представен, спрямо живеещите в останалите населени места. Това  показва, че родителите от София на деца до 3 г. в много по-голяма степен считат аптеката като място за пазаруване на бебешка козметика. Различни могат да бъдат причините за това, но много вероятно е една от тях да е свързана с асортимента и изобщо по-голямото разнообразие от продукти, които се предлагат в по-големите аптеки представени в столицата.

Кои са факторите, които оказват значение за избор на марка?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

При избора на марка бебешка козметика най-голямо значение за родителите имат  високото качество на продукта, състава на продукта и това той да е подходящ за възрастта на детето. Това са трите топ фактора, посочени от родители с деца до 3 г., които пазаруват козметика за бебета. След тях по значение се нареждат критерии като тези:  марката да е специализирана в опредени продукти, препоръка от педиатър и предишен личен опит с нея. По-слабо влияние оказват  фактори като препоръка от друг родител, реномиран производител и на последно място остава критерият достъпна цена. Две са нещата, които е важно да бъдат отбелязани тук. Едното е това, че цената е поставена на последно място, показващо колко по-съществени за родителите са другите критерии, свързани със самите характеристики на продукта спрямо неговата стойност. А другото е това, че  в тази категория експертното  мнение има силно влияние и се оказва по-значимо от  препоръката на друг родител.

Кои са марките бебешки продукти, които заемат дял в съзнанието на купувачите?  

Марките бебешка козметика, които заемат дял в съзнанието на купувачите се оказват много на брой. Като първа спонтанно спомената марка (Top-of-mind)  родителите са посочили над 20 различни марки, като те са предимно на чужди производители. Интересно е обаче да се отбележи, че в топ 10 има и 2 български марки - това са Бочко и Teo Bebe. Бочко се оказва най-популярната марка, като заема лидерска позиция, посочена е от  29% от родителите. Следвана е по популярност от Mustela bebe – enfant - 20%, Hipp - 8%, Uriage и Johnson`s с по 6%, Биодерма – 5%, A-derma и Teo Bebe с по 3%, Nivea Baby  и La Roche с по 2%.

Доколко разпознати са различните марки бебешки продукти?

И при подпомогнатата познатост, тогава когато на запитаните им е предоставен списък с различни марки и е трябвало да посочат коя от тях познават, Бочко запазва водещата си позиция. Марката е разпозната от почти всички родители на деца до 3 г, пазаруващи бебешка козметика - 98% . Има разместване обаче в позициите на останалите марки. На второ място се изкачва Johnson`s, разпознат от 91% от запитаните, следвана е от Nivea Baby разпозната от 84%. Тази промяна в позициите на двете марки вероятно се дължи на факта, че и двете марки имат много силни позиции и участия в други козметични категории, заради което спонтанна им асоциация конкретно с бебешката козметика не е така силна, колкото е силна подмогнатата им познатост. На 4-то място се нареждат Mustela bebe – enfant и Биодерма и двете разпознати от  71% от запитаните. На 5-то място идва отново марка на български производител, но този път това е  Здраве Бебе/Арома Baby. Тя е разпозната от 68%. След нея идва  Chicco - 66%, Avene - 57%, A-DERMA  - 47%  и Baby Crema - 43%.



Кои са марките, които родителите биха препоръчали?

Интересно е да се види и кои са марките, които родителите биха препоръчали в най-голяма степен на други родители чрез индекса за лоялност на потребители или т.нар. Net Promoter Score (NPS). Освен това и да се види, кои марки имат най-много промоутъри, каква е базата на пасивните и критичните им купувачи.  Промоутърите – това са привържениците на марката, които я ценят и са склонни активно да я препоръчват на свои познати. Те обикновено правят повторни покупки и са от най-голяма полза като клиенти на компанията. Пасивните или  неутралните са тези респонденти, които не разпространяват отрицателни отзиви за марката, а критиците или т.нар. детрактори - са недоволните от качеството на продуктите и разпространяват отрицателни отзиви за марката.

Според индекса за лоялност на потребителите (NPS) марката A-DERMA  се нарежда на първо място със стойност 25, показващо че това е марката, която в най-голяма степен би била препоръчана от родителите на деца до 3 г. на други родители. Това е и марката, която има най-голяма база промоутръти 53%. Тя е следвана от Avene с NPS 20, Биодерма - 19, Mustela bebe – enfant - 15 и Бочко - също 15. При Avene и Биодерма се наблюдават най-малко критични купувачи, съпоставено с останалите разглеждани марки, но пък при тях базата на пасивните е значително по-голяма.