Списанието

Изберете рубрика:

 

Храната, с която бебетата откриват, че могат да творят

Брой 6, юни 2020

Дата: 01.07.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Храната, с която бебетата откриват, че могат да творят

Пюрето е не само първата социализираща храна за бебето, но то създава и първите стимули за пробуждащото се творческото начало в него. Малкото човече бързо разбира, че с весело пръхтене и изключително забавния звук брум-брум, само с две лъжици пюре то покрива с пъстри творчески пръски всичко наоколо. Сигурно ранните идеи на импресионистите са се появили по този повод. Следват прозренията, че пюрето може да се размаже на плътен слой по масата, да се използва за маска на лицето, както и за стайлинг на косата. А и въздействието върху първите почитатели на бебешкото изкуство е впечатляващ: смаяните мама и тате чистят, плачат, и се смеят едновременно. Част от бебетата запазват своята любов към пюретата и в зряла възраст: ще ги познаете в порасналите хора, които ядат само крем супи. От д-р Цветелина Стоянова, директор „Бизнес развитие“ в „Маркет ЛИНКС”

Кратко лирическо въведение и методологическа рамка

През месец април 2020 „Маркет ЛИНКС“ проведе изследване сред 300 родители на деца до 3-годишна възраст, които дават на децата си пюрета – купени или домашно приготвени. Респонденти са попълнилите онлайн анкета на сайта на BG-Mamma на принципа на отзовалите се. Проучването няма претенции за национална представителност, но може да се твърди, че представя една картината на потреблението на бебешки пюрета сред основната група купувачи - градските високообразовани работещи жени: 97% от респондентите са жени, като 96% от тях живеят в градовете, само 4% в селата, 77% от тях са с висше образование, а 80% са трудово заети. Респондентите са почти равномерно разпределени в три възрастови групи – 20 – 29 г. 30 – 34 години и над 35 години.

Фабрично произведените бебешки пюрета навлизат преди около век в храненето на децата

Смята се, че те предоставят не само удобство за майката, но и разнообразие от съставки, които в днешния динамичен живот е трудно да се осигурят ежедневно на детето. През последните години, обаче, полезността им сериозно се оспорва от критични нутриционисти. Основните упреци са свързани с подменянето на състава от натуралните продукти с техни заместители, т.нар. пълнители, основно нишесте, както и високато-температурната термична обработка, която обезпечава висока трайност, но унищожава полезните вещества в продуктите. Да, в много от пюретата има добавени витамини и минерали, но специалистите смятат, че те не се усвояват така добре както естествените, приемани чрез храната. Поради тази причина някои производители започват производството на пюретата от биологично чисти продукти, със щадящи екологични технологии и позиционират продукта си като био или органични бебешки пюрета.

Фабрично произведените пюрета присъстват в менюто на почти всички деца на заетите градски майки

Само 13% твърдят, че не купуват фабрични пюрета и точно същият дял заявяват обратното – че дават на децата си само фабрично произведени пюрета. Повечето майки – 74% и купуват, и приготвят домашни такива, като тези, които в повечето случаи купуват този продукт са 28%.

Две трети от майките са започнали да дават пюрета между 3 и 6 месеца, а останалите между 7 и 12 месеца.

Мненията за това колко дълго ще продължат да дават фабрично произведени пюрета на децата си са различни: около 40% смятат, че това ще продължи до първата година на детето, а 30% до втората година, в края на третата година посочват само около 7%. Почти една четвърт от майките, обаче, не биха могли да определят докога би могла да продължи консумацията на фабрични пюрета Главните причини за посочената продължителност е, че между първата и втората година детето преминава на обща храна, може да яде пресни плодове и зеленчуци, а значителен дял твърдят, че минаването на млечна /детска кухня ще е фактор за спиране на покупката на фабрично произведени пюрета. Една трета от майките, които са склонни да дават пюрета до по-късна възраст твърдят, че децата им харесват вкуса на пюретата.

Основните причини за покупка на готови пюрета: по-голямото разнообразие и удобство

Две трети (65%) от майките купуват фабрично произведените пюрета поради съображението за по-голямото разнообразие, което с домашно приготвените те не могат да осигурят. Втората причина е свързана с удобството, в неговите различни варианти: няма нужда да се готви всеки ден, спестява се време, могат да се консумират извън къщи, когато няма възможност да се приготви храна, включително и при пътувания на почивка.

Третата причина се очертава от отговорите, които изтъкват продуктови предимства като – висококачествени продукти и осигуряване на плодове /зеленчуци през всички сезони.

Относително малък дял - едва 11% изтъкват като причина предпочитанията на детето към вкуса на фабричните пюрета, а 5% твърдят, че не могат да постигнат вкуса на фабричните. Една част от респондентите смятат, че, фабричното производство дава предимства, които не могат да се постигнат вкъщи: по-голям контрол при производството, постигане на по-високо качество и дълга трайност.

Основните предимства на домашните пюрета - без консерванти и пресни

Повече от половината респонденти изтъкват на първо място като причина да приготвят пюрета вкъщи това, че те не съдържат консерванти 60% и че са по-пресни 55%, 53% разполагат с домашни продукти за приготвянето им, а 34% подчертават че продуктите които използват са био/чисти. Около 40% смятат, че са по-качествени и по-здравословни (с повече витамини), децата на 18% от респондентите предпочитат вкуса им пред „купешките“, 20% не купуват пюрета нямат доверие. Високата цена на фабрично произведените пюрета е посочена като причина от относително малък дял респонденти - 15%.

 

54% купуват фабрично произведените пюрета минимум един или два пъти седмично

Няколко пъти седмично или всеки ден купуват пюрета 22,2% от майките.

Най-често купувани са зеленчукови, месни и плодови пюрета: 70% са посочили, че купуват и трите разновидности. Значително по-малко майки дават пюрета с риба (38%), супи (27%), млечно-плодови десерти (27%) и зърнено-плодови пюрета (22%).

Факторите, влияещи върху покупката – в три групи

Първата група като най-важни фактори, оценени със средна оценка около и над 9, са: „състав на продукта” - 9,44, „високо качество на продукта” - 9,42, „вкусът да се харесва на детето” - 9,11, „ съответствие с възрастта на детето” - 8,8.

Втората по важност група фактори, оценени със средна оценка над 6 до 8, са: „голямо разнообразие от вкусове” - 8,21, „реномиран производител на продукта” - 7,33, „достъпна цена” - 6,83.

Третата група фактори генерират средни оценки между 5 и 6: „препоръка от педиатър” - 5,93, „предишен личен опит с продукта при друго дете” - 5,74, „препоръка на друга майка/ баща” - 5,04.

 

Три марки се открояват като лидери на пазара

По своята спонтанна и подпомогната познатост, честота на употреба и имидж, изграден от впечатленията за високо качество и удовлетвореност на клиентите, марките „Хип” и „Гербер” генерират най-високи стойности. Особено „Хип” постига нива, които значително превъзхождат тези на останалите по всички показатели. Към тази група може да се причисли и марката „Ганчев”, която по покупка и познатост, е плътно до двамата чуждестранни лидери, но по имидж отстъпва на заден план.

„Хип” и „Ганчев” са купувани от около 11-12% от майките всеки ден или почти всеки ден, а „Гербер” от 7%. Почти толкова са и дяловете на майките посочили тези марки като най-често купувани. Общо почти една трета купуват „Хип” поне веднъж седмично, а около една четвърт купуват „Ганчев” и „Гербер”.

Втората група формират марките „Бебелан-Овко”, „Слънчо”, „Бебивита”, които на спонтанно ниво познатост са споменати от около половината респонденти и купувани като обичайна марка от около 7-8%. Към тази група може да се причисли и марката „Бейбибио”, която въпреки, че е спомената само от 5% на спонтанно ниво, генерира същото ниво на покупка като споменатите 3 марки.

Проведеното проучване показва, че на пазара има значително разнообразие и е очевидно, че марките се редуват и се пробват нови. Марките „Бейбилав”, „Плазмон”, „Семпер” и „Холе” са също сред марките които се купуват от значителен дял майки поне веднъж седмично - около 8% от респондентите.

Таблицата дава пълна картина на изследвания сегмент от пазара като обединява всички ключови индикатори на представянето на марките:

 

Спонтанна

познатост

Подпомогната

познатост

Купувана всеки или почти всеки ден

Купувана поне веднъж седмично

  1. Хип (Hipp)

95%

96%

12%

31%

  1. Гербер (Gerber)/Nestle

73%

88%

7%

24%

  1. Ганчев (Ganchev)

54%

89%

11%

22%

  1. Бебелан-Овко (Bebelan-Ovko)

45%

77%

6%

15%

  1. Слънчо (Slancho)

41%

76%

8%

16%

  1. Бебивита (Bebivita)

32%

71%

4%

9%

  1. Бейбибио (Babybio)

5%

31%

3%

13%

  1. Бейбилав (Babylove)

8%

50%

2%

9%

  1. Плазмон (Plasmon)

20%

63%

5%

8%

  1. Семпер (Semper)

3%

21%

0%

8%

  1. Холе (Holle)

11%

45%

0%

9%

 

Готовите бебешки пюрета се купуват от много различни места на продажби

Две трети от майките (67%) твърдят, че ги купуват основно от специализирани детски магазини. Тук трябва да се напомни, че това е възможно, защото проучването е фокусирано върху градските майки.

В Магазини като DM, Lilly дрогерии и други подобни или от хипермаркет ги купуват около половината майки 47-48%. В супермаркет купуват бебешки пюрета около една трета (36%). Интересно е да се отбележи, че значителен процент респонденти купуват от онлайн магазини (20%). Най-малък дял генерират магазините за здравословни (био, еко) продукти (15%).

Пюретата сред кризата COVID-19

Настъпилата внезапно криза поради вируса COVID-19 ще се отрази и на тази продуктова категория: около 30% от майките смятат, че ще намалят обема на покупките на пюрета, като 13% посочват, че намалението ще е значително. Почти две трети предвиждат, че няма да настъпи съществена промяна, а 8% дори ще увеличат покупките на бебешки пюрета.

Както е установено в други проучвания на „Маркет ЛИНКС”, традиционно в ценностната система на българите е родителите да са готови да се лишат от други стоки в името на качественото отглеждане на своите деца.