Списанието

Изберете рубрика:

 

Пазарът е стабилен, а прогнозите са за преминаване към по-изгодни покупки

Брой 10, октомври 2020

Дата: 06.11.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Пазарът е стабилен, а прогнозите са за преминаване към по-изгодни покупки

Грижата за устната хигиена е неизменна част от нашето ежедневие, а продуктите, свързани с нейната поддръжка, присъстват в покупките ни поне веднъж месечно.

Как се развива пазарът на пасти за зъби и останалите сегменти от категорията, попитахме* компаниите, предлагащи тези продукти.

 

NORDICS: Избелващите пасти за зъби винаги са най-търсени

„1. Първите няколко месеца от годината се наблюдаваше запазване на ръстовете на продажби от миналата година. След стартирането на извънредното положение, потреблението ударно се покачи за около 20 дни, след което потребителите рязко се отдръпнаха и продажбите намаляха с около 40% спрямо същия период на миналата година.

2. Ние се развиваме стриктно в категорията на био сертифицирани пасти за зъби и тук браншът отбелязва доста стабилни ръстове. Потребителското търсене на такива продукти се покачва през изминалите години, а и трендът ще се запази. Много от големите играчи на пазара забелязаха нарастването на тази категория при пастите за зъби и се ориентираха да предложат подобни продукти, което също легитимира разширяването на био и натуралната категория при пастите за зъби и водите за уста.

3. Избелващите пасти за зъби винаги са най-търсени. Забелязваме обаче, че потребители са все по-грамотни по отношение на съставките, действието и употребата на продуктите за дентална грижа. Продуктите, които помагат при симптоми на пародонтит и чувствителност на зъбите, също бележат значителни ръстове.

4. При Nordics разликата между най-продаваната паста и втората най-продаване е около 24%.

5. По отношение на въпроса от къде най-често се купува паста за зъби, много зависи от съответния пазар, който се разглежда. Например в България хората купуват пасти за зъби предимно от дрогериите.

6. При нас развитието на другите продукти от категорията „Устна хигиена” е много добро. Тази традиционно изключително консервативна категория имаше нужда от „освежаване“ и потребителите го оценяват. Водите за уста бележат много добри резултати, следвани от четките за зъби и конците.

7. Според нас, пазарите ще запазят текущото си състояние до пролетта на следващата година. Ще има лек пик в края на декември, след което отново ще наблюдаваме затягане на покупките.“

 

АРОМА: Пазарът на пасти за зъби е положително повлиян

„1. 2020 е година, която към момента все още подлага на изпитание редица компании, излага на риск много продуктови категории и промени изцяло потребителския подход и нагласа към пазаруване. В момента ситуацията от началото на година се повтаря, колелото се завърта и отново всички сме в изходна позиция. Пазарът на пасти за зъби е положително повлиян, макар и това да си има своето логично обяснение. Хората се запасяваха с всичко, което видят и сметнат за нужно. Пастите за зъби също са продукти, които са задължителни за пазарската кошница. Парадоксът тук е, че пазарът расте в стойност, на се свива в обем, а това е сигурен индикатор, че потребителят посяга към големите, семейни разфасовки.

2. Разбира се, има промени в поведението на потребителите. Начинът на пазаруване, приоритетите, нуждите – всички те се изменят поетапно през целия период от началото на годината до момента. Ако до вчера потребителите не са мислили в перспектива, то сега го правят. Те прецизират много по-деликатно всяка своя покупка и нейния размер. Разбира се, все още се интересуват от новото, от модерното, от различното, но разумът надделява и избират според бюджета. Много по-податливи са към ценови промоции и пакети, към които и посягането е нараснало.

3. Известни са най-общо два типа пасти за зъби – специализирани и козметични. Въпреки всички ограничения, въпреки задължителното носене на маски, хората все търсят начин да бъдат красиви и да се чувстват добре. Макар и зад маската, красивата усмивка придава увереност, самочувствие и остава най-важният аксесоар за всеки човек. Естествено и всеки иска все по-бяла и ослепителна усмивка, като за това се грижат добре познатите ни избелващи пасти за зъби.

4. Пътят към дoбрoтo дeнтaлнo здрaвe , зaпoчвaщ oт зъбoлeкaрcкия кaбинeт, трябвa дa ce прoдължи и в дoмaшни уcлoвия. Здрaвa уcтнa кухинa прeдпoлaгa здрaви вeнци и здрaви зъби. Дoбрaтa грижa зa уcтaтa ce oтрaзявa пoлoжитeлнo нa цялocтнoтo здрaвe. Не може да разчитаме, че фокусираните в избелване на зъбите пасти, ще ни предпазят от развитието на бактерии, причинители на зъбна плака, кариеси, кървене и отдръпване на венците или изострена сетивност. Съвсем естествено, традиционния потребител иска продукт, който ако може да решава всички проблеми и разбира се затова се доверява на мултибенефитни пасти за зъби, които за съжаление не могат да предотвратят нуждата от специализирани продукти, когато не са употребявани своевременно. Именно затова се препоръчва редуването на различни пасти за зъби за оптимална грижа за орално здраве.

5. Традиционната търговия до преди седeм месеца бе доста предсказуема, но се появи COVID и пречупи този стереотип. Ако до скоро можехме да пазаруваме навсякъде, без ни най-малко да се замислим, то сега не е така. Посещението на всеки магазин е обвързано с редица спънки – дали това ще е дългата опашка отпред, добрите противоепидемични мерки или пък надделява желанието да подкрепим българското и българския производител, насочвайки се към малката квартална бакалия. Макар всичко това да е строго индивидуално, ограниченията, налагани от държавата в началото на пандемията, създадоха „бели коридори“ към големите хипермаркети и аптеките, които бяха гъвкави и успяха да предложат богат асортимент и алтернативен начин на пазаруване, като с това привлякоха масата потребители. Съвсем естествено това станаха и най-добрите канали за пастите за зъби, като всеки един показа, че има още потенциал за усвояване.

6. Устата ни, след ръцете, е вторият възможен път за проникване на вирусите в нашия организъм. Пандемията от COVID-19 изисква спазване на висока хигиена на ръцете и лицето, но и орална такава. След преболедуване четката за зъби трябва задължително да бъде подменена и потребителите все повече се вслушват в тези думи на специалистите. Препоръчва се на всеки 3 месеца или при преболедуване като именно затова виждаме все по-празни рафтове с двойни и тройни блистери по хипер и супермаркетите. Потребителят, и по-специално българския, тъй като него пряко наблюдаваме, свикна с идеята, че трябва да мисли за бактериите като част от ежедневието му и тяхното ограничаване се превръща в кауза. За правилната и пълноценна грижа за добро орално здраве, разбира се са необходими комплексни грижи. Водата за уста, както и останалите продукти за устна хигиена, вървят ръка за ръка с пастите и четките.

7. Печеливши в сегашната ситуация не са най-големите компании, а тези, които успеят да реагират най-бързо и които успеят в кратки срокове да отговорят на търсенето. Гъвкавост – това е ключовото определение. Пазарът се мени динамично и само гъвкавите успяват. В началото на кризата имаше ударно търсене, на което не всички успяха да отговорят. Виждахме празните регали навсякъде, производителите не можеха да оптимизират производствените си сили и когато това станеше вече потребителите бяха посегнали и към конкурент, за да задоволят нуждата си. Естествено след това се настаниха времена на стихващи продажби, което е съвсем разбираемо. Последните дни ясно загатват за повторна такава вълна с редицата примери от държави-съседки и следващите месеци смятаме да сме още по-подготвени, и още по-сигурни в качеството, което ще дадем на нашите потребители и това ще ни открои.”

 

COLGATE-PALMOLIVE: Ще се търсят по-големи опаковки и по-евтини пасти за зъби

„1. Според Nielsen пастите за зъби растат с +4% период януари - август 2020 г., спрямо януари - август 2019 г. Само май - юни са били еднакви в стойност 2020 г.,  спрямо 2019 г. Най- голям ръст от 15% се наблюдава в продажбите в аптеките, следвани от супермаркетите с +3,2%. В дрогерийния канал пастите растат само с +1,3%.

2. Промяната в потребителското поведение е към преминаване към по-евтиния клас пасти и към тези с по-ниска промоционална цена. Високият клас пасти за зъби, с цена около 10 лева, имат двуцифрен спад в продажбите. Все повече потребителят се интересува от цена отколкото от други допълнителни критерии - като иновации, био продукти, рециклируеми продукти и т.н.

3. Най-голям дял пасти за зъби продължават да бъдат тези за защита от кариес с около 31,5%, следвани от избелващите пасти (19%), продуктите за защита на венците (15%) и продуктите за чувствителни зъби (14%). Останалите  са - цялостна защита (10%) , натурални пасти (6%), за свеж дъх (3%) и детски пасти (2%).

4. Разликата в пазарния дял между първата най-предпочитана и следващата по вид не е малка - 1,3 пункта, т.е. първата е с пазарен дял от 4,1, а втората с 2,8.

5. С годините се наблюдава преразпределяне на каналите откъдето най-често се купуват пасти за зъби и отслабване на тежестта на супермаркетите. Въпреки всичко, те остават №1 канал с тежест от 46%, следвани от дрогериите с 19%, след това големи/средни бакалии с 16,3%, аптеки с 13,7% и малки бакалии с 5%.

6. По отношение на развитието на продажбите на другите продукти от категорията „Устна хигиена” – четките за зъби са със спад от -2,5% в периода януари - август 2020 г., спрямо януари - август 2019 г. Продажбите на вода за уста и конците за зъби растат.

7. Пазарът ще бъде динамичен. Ще се търсят по-големи опаковки и по-евтини пасти за зъби.”

 

RUBELLA: Ментовият и свеж вкус е най-масовият избор

„1. Запазване на обема на продажби в категорията с увеличаваш се интерес към ценовите промоции и увеличаващ се дял на по-големите опаковки 100 + грама.

2. Потребителите се насочват към пасти за зъби, които решават конкретни техни проблеми. В тази връзка ние сме първата българска компания, която лансира специална паста и вода за уста за потребители с поставени брекети. Нарастващ е трендът на потреблението и на антипародонтитни пасти.

3. Като цяло пастите за зъби с антикариесен ефект са най-разпространени на пазара и предпочитани от потребителите, като ментовият и свеж вкус е най-масовият избор.

4. По отношение на въпроса за разликата в пазарния дял между първата и втората най-предпочитана паста за зъби, той може да има различен отговор в зависимост от бранда, вида, разфасовката и канала на продажба. Като цяло най-масовата и продаваема опаковка по нашите продажби е 100 мл.

5. Супермаркетите са един традиционен канал на продажба на пасти за зъби, увеличава се през всяка година дела на дрогериите, но особено извън София важен канал остава и традиционната търговия. Аптеките са специализиран канал за пасти за зъби, които решават конкретни проблеми.

6. Както при пастите, така и при четките за зъби се наблюдава ръст на специализираните продукти.

7. Това е пазар със стабилно търсене и потребление и не очакваме нова тенденция или чувствителна промяна в потреблението.”

 

*На компаниите бяха зададени следните въпроси: Каква е статистиката на продажбите на пасти за зъби за периода от началото на годината?; Забелязвате ли промени в поведението на потребителите на тези продукти?; Кой вид паста за зъби е най-предпочитан, според вашите наблюдения?; Каква е разликата в пазарния дял между първата най-предпочитана и следващата по вид (в %)?; От къде най-често се купува паста за зъби – аптеки, дрогерии, супермаркети?; Как се развиват продажбите на другите продукти от категорията „Устна хигиена” – четки за зъби, води за уста, конци, избелващи продукти?; Как очаквате да се развитие пазарът през следващите няколко месеца?