Списанието

Изберете рубрика:

 

Всеки ден дезинфектанти за разнообразни повърхности ползват 31% от потребителите

Брой 3, март 2021

Дата: 31.03.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Всеки ден дезинфектанти за разнообразни повърхности ползват 31% от потребителите

Чистота, дезинфекция и хигиена бяха едни от основните слогани през 2020 г., съпровождащи почти всяка тема, свързана с връхлетялата ни пандемия. Дезинфектантите бяха едни от печелившите продукти през цялата година, радвайки се на невиждани ръстове в продажбите си.

Дали хигиенните навици, създадени у потребителите по време на пандемия ще се запазят и занапред, остава да разберем веднъж, когато лошият спомен зa Covid-19 остане зад гърба ни. Но как всъщност се купува, колко често се използва и каква е разликата между потребителското поведение в началото а 2021 г. спрямо 2019 г., научихме от JTN по време на Category Retail Forum, който се проведе в началото на февруари тази година.

Теренната работа на проучването е била през февруари 2021 г., уточниха от маркетинговата агенция. Сред анкетираните са били мъже и жени, част от предимно градското население, на възраст между 18 и 74 години. Обхватът на количественото изследване е национален, размерът на извадката е 600 интервюта, направени през собствения респондентски онлайн панел на JTN.

Препарати за под - честота на ползване на месечна база

Най-често на месечна база се ползват продукти за почистване на баня и тоалетна (85%), следват тези за под и за кухня – и двете поравно с 82%. На последно място потребителите са посочили дезинфектанти за разнообразни повърхности – 71 на сто.

Правейки сравнение на честотата на ползване на препарати за под между 2019 и 2021 година, от данните на JTN ясно се вижда, че ползването на този тип детергенти „всеки ден“ се е увеличило от 8% (2019 г.) на 14 на сто (2020 г.). От 1 до 5 пъти седмично употребата на препарати за под се е повишила от 39% на 42 на сто. От 1 до 3 пъти месечно чистенето на пода е паднало от 34% през 2019 г. на 30% през 2021 г., показват резултатите от проучването на маркетинговата агенция. Предпочитаният вид препарат за под си остава течност (80%), следван от крем/гел (11%) и пяна (6%).

На въпроса „Коя от изброените марки купувате най-често?“, на челно място идва Medix, като през 2019 г. той е бил пазаруван най-много от 43 на сто, а през тази година делът на пазаруващите тази марка достига 49%. Марката подгласник – Mr. Proper губи малко от популярността си – от 16% през 2019 г. на 13 на сто през тази година. На трето място идва брандът Чисто, който набира скорост и от 4% достига до 9% по предпочитаност през 2021 г. Класацията надолу показва, че потребителите пазаруват най-често Bingo (8% и през 2019 и през 2021), Cif с 4% през 2019 и 6% през 2020 г., Blazy – 6% (2019) на 5% (2021), Pronto – 7% (2019) на 4% (2021). Ajax е марка, която увеличава популярността си сред купувачите и нараства от 1% през 2019 г. на 3 на сто през тази, Savo запазва същата позиция и през двете години – 2%, същото важи и за брандовете emsal и Sano, само че те поддържат по 1 на сто през двете години.

Препарати за кухня

Сравнението на честота на ползване на препарати за кухня през 2019 г. и 2021 г., което JTN прави, показва, че всеки ден такива препарати ползват 35 на сто от потребителите през тази година. През 2019 г. този процент е бил 27%. От 1 до 5 пъти в седмицата кухнята си са започнали да чистят 36 на сто от респондентите, като само 2 години по-рано техният дял е бил 31%. При честота от 1 до 3 пъти месечно, подобно на препаратите за под и тук се вижда спад – от 23% през 2019 г. на 19 на сто през 2021 г. Що се отнася до предпочитания вид препарат, водещ е течността (49%), следван от крем/гел (33%), пяна (11%), прах (4%), паста (2 на сто).

На сравнителния въпрос между 2019 г. и 2021 г. „Коя от изброените марки закупувате най-често?“, най-голям дял потребители са посочили Cif с 28% през 2021 г. Все пак марката губи от популярността си, тъй като през 2019 г. тя е била посочена от 29 на сто от купувачите. Следващият бранд, Medix, реализира доста по-голям спад в популярността си сред потребителите – от 35% през 2019 г. на 19 на сто през 2021 г. Следват Bingo с ръст от 11% през 2019 г. до 18 на сто през 2021 г., Чисто с повишение на популярността от 5% през 2019 г. до 11% през 2021 г., Cillit BANG с увеличение с 2% за двете години до 6 на сто през 2021 г., Frosch, който запазва еднакви нива от 6 на сто, HEITMANN, който набира популярност от 2 на сто през 2019 г. на 5% през 2021 г. Blazy не се купува толкова често през 2021 г. (5%), колкото през 2019 г. (4%). Sano увеличава продажбите си от 1% отпреди 2 години до 3 на сто през 2021 г.

Препарати за баня и тоалетна

Малка разлика констатира JTN във всекидневното миене на банята и тоалетната през 2019 г. и 2021 г. Анкетираните потребители, които са заявили, че правят това всеки ден са се увеличили едва с 1% до 18 на сто през тази година. От 1 до 5 пъти седмично е честота, която също отчита увеличение – от 35% през 2019 г. на 42 на сто през 2021 г. По отношение на предпочитаните видове почистващи препарати, картината не е по-различна от разгледаните предходни категории – на челно място застава препарат тип „течност“ (50%), следван от крем/гел (35%), пяна (10%), прах (2%), паста (1 на сто).

Сравнителният анализ на най-често закупуваните марки през 2019 г. и 2021 г. показва следното: от 35% през 2019 г. Medix пада на 31 на сто през 2021 г. Следва Cif, който се продава повече в сравнение с 2019 г. – от 11 на сто на 15% през тази година. На трето място се нарежда брандът Bref, като при него също има леко понижение по отношение на честотата на пазаруване – от 12% през 2019 г. на 10 на сто през 2021 г. ACE регистрира увеличение от 1% до 9 на сто през тази година, а Чисто – от 3% през 2019 г. на 8 на сто през 2021 г. При Mr. Proper честотата на пазаруване също се повишава – с 1% до 8 на сто през тази година. Честотата на пазаруване на Duck се е увеличила с 2% до 6 на сто, на Cillit BANG с 1% до 6 на сто, при Savo остава непроменена – 3%, при Blazy се вижда понижение от 3% до 3 на сто през 2021 г.

Антибактериални дезинфектанти за разнообразни повърхности

От 10% през 2019 г. потребителите, които използват дезинфектанти за разнообразни повърхности  всеки ден се е увеличил на 31 на сто през 2021 г., показват резултатите от проучването на JTN. За сметка на това има понижение при честота от веднъж до 5 пъти в седмицата – от 32% на 29% и при от 1-3 пъти в месеца – от 29% (2019 г.) на 20 на сто (2021 г.).

И в тази категория трите най-предпочитани вида антибактериални дезинфектанти са течност, крем/гел и пяна.

Направеното сравнение между 2019 г. и 2021 г. за честотата на пазаруване на изброени марки, показва, че водещото място е заето от Medix и брандът е увеличил честотата си на продажба от 24% на 27 на сто. Domestos също регистрира увеличение от 22% на 24 на сто. При Чисто скокът е от 3% през 2019 г. на 13% през 2021 г. За Cif положителното развитие е от 8 на 11 на сто, за Mr. Proper от 3 на 8%, при Blazy – от 3% на 7 на сто, Frosch има ръст от 1% до 3 на сто през тази година, Savo се радва на увеличение от 2% до 3 на сто