Списанието

Изберете рубрика:

 

Категорията „Масло и продукти за мазане“ нараства с 5% през 2020 г.

Брой 9, септември 2021

Дата: 04.10.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Категорията „Масло и продукти за мазане“ нараства с 5% през 2020 г.

Маслото и сметаната са често употребявани съставки в българската кулинария. На пазара има широк спектър от продукти в тази категория, от които потребителят може да избира, подходящи за различни предпочитания и приложения. Както всичко друго обаче, пандемията от Covid-19 промени и пазара на маслото* и продуктите за мазане**.  От Маргарита Станева

Хората започнаха да готвят повече през 2020 г., главно заради ограниченията за посещения на заведения за хранене, но също и от бюджетни съображения. Навиците на българския консуматор също са се променили и се отчита сериозен ръст при продажбите на сметана, сочат данни на Euromonitor International.

Продажбите в стойност на масло и продукти за мазане нарастват с 5% през 2020 г., достигайки 81 милиона лева, а обемът на продажбите в търговските обекти се е увеличил с 4%, достигайки 6500 тона.

Маслото е най-динамичната категория от изброените по отношение на нарастването на продажбите, като ръстът му е от 6%. Сметаната пък отчита увеличение в стойност от 4% през 2020 година.

Цената на единичен продукт в категорията „Масло и продукти за мазане“ се увеличава с 1% в стойност.  Лидер в продажбите на масло през 2020 година с дял от 11% е компанията Fude + SerrahnMilchprodukteGmbH& Co KG, която произвежда собствените марки на Lidl и Kaufland, както и други популярни у нас продукти.

Средният годишен темп на ръст в категорията „Масло и продукти за мазане“ се очаква да нарасне с 2% в идните пет години.

 

Различни видове масло, тяхната популярност и приложения

 

На пазара се предлагат различни видове масло, като те отговарят както на различните предпочитания, така и на разнообразни приложения. Някои са по-подходящи за готвене, други за мазане на филия, едни се ползват предимно в сладкарството, а други подхождат на всякакви ястия.

 

Несолено европейско масло

Най-разпространено на нашия пазар е маслото, което е без добавена сол и е добито от краве мляко или сметана, без добавени растителни мазнини и с масленост между 82–85%. То е подходящо за направата на всякакви ястия и има богат вкус. Изключително подходящо за сладкарски изделия заради приятния си аромат, който освен от нашата родна кухня ни е добре познат и от френската, където е много употребявано и е „главен виновник“ за апетитния аромат на френските кроасани.

 

Солено масло

Този вид млечен продукт е по-малко популярен у нас, но постепенно интересът към него нараства. В кухнята на западноевропееца и американеца може да се срещне много често. То се използва най-вече за намазване на филия, тъй като спестява нуждата от посоляване. У нас филията с масло често е придружена от шарена сол, така че подобен продукт би могъл да добие популярност на родна почва, ако съдържа например и чубрица.

 

Гхи

Гхи или пречистено масло е масло, което е загрято на нисък градус продължително време до изпаряването на всякакви остатъци от вода и мляко. Този продукт е подходящ за хора, чувствителни към лактоза. То е устойчиво на висока температура и би могло да се ползва за всякакъв вид готвене. Може да се съхранява извън хладилник, тъй като водата от него е изпарена. Много употребявано в индийската кухня, но набира популярност и у нас. Подходящо е и за хора с висок холестерол.

 

Био масло

Био маслото се произвежда от млякото на крави, които са приемали само органична храна и са отглеждани по максимално естествен начин. То може да се употребява за приготвянето на всякакви ястия, както и за мазане на филия.

 

Веган масло

Маслото, което е изцяло на растителна основа служи най-вече за заместител на кравето масло във веган диета. То се произвежда чрез съвместяването на различни видове растителни масла. Най-често се комбинират някои от следните видове: маслиново, бадемово, кокосово, палмово масло и масло от авокадо.

 

Американско масло

Американското и европейското масло се различават по начина на производство, което води и до различен процент масленост. Американското е по-нискомаслено (80%), за разлика от европейското, което е поне 82% . По-високата масленост допринася за по-богат вкус, а също и за по-мека текстура, по-бързо топене и по-жълтеникъв оттенък. Тези качества различават европейското масло от американското, като второто се среща доста рядко на нашия пазар.

 

Маргарин/масло за мазане

Маргаринът е популярен заместител на маслото, който се произвежда при специална обработка на растителни мазнини, която се нарича високодисперсна емулсия на водни частици в мазнинна фаза, за да добият вид, наподобяващ масло. Напоследък често се среща маргарин,  в който  е добавено и истинско масло.

Маргаринът дълго беше особено популярен, като се смяташе, че е по-полезен от маслото. Тази информация бе опровергана и в момента употребата на масло е по-разпространена. Компаниите обаче се стремят да подобрят качеството на продуктите за мазане на основата на маргарин, за да се засили отново продажбата им.

 

Козе масло

Козето масло е подобно на обикновеното краве масло, но е произведено от козе мляко. То се препоръчва за хора, които са нетолерантни към лактоза и има по-силен вкус. То е по-бяло на цвят и има кремообразна консистенция. Подходящо е както за мазане на филия, така и за направата на различни ястия, печива и сладкарски изделия.

 

* масло без добавена сол или с добавена сол, включително масло за мазане и нискомаслено масло. В типичния случай неговото съдържание е масло от животински произход, може също да бъде назовано и като млечна мазнина,(80% или 82%) и вода(16%-17%) и останалите съставки:  мляко на прах и/или сол. Нискомасленото масло и продуктите за мазане на основата на маслото са включени тук, но трябва да се има предвид, че този тип продукти би могло да съдържат малки количества животинска мазнина. Смесени продукти също са включени в настоящите данни (животинско масло+рапично мало, животинско масло+маргарин), но съдържанието на животинско масло трябва да е основно(поне 50%), за да бъде включен продуктът.

 

**продуктите за мазане включват заместители на маслото, които се състоят от смес от растителни мазнини с емулгатори, витамини, оцветители и други съставки. Нови течни и спрей варианти на маргарин и други продукти за мазане също са включени. Водещи примери от глобалния пазар са:Rama (Unilever), Becel (Unilever Group), Claybom (Unilever), Milda(Unilever), Stork (Unilever), BlueBand (Unilever), Raisio (Raisio), Blossom (Epic Foods),

Sunshine D (TigerBrands), Star (SanMiguelCorp), Elio (Cevital), Vitam (Unilever).