Списанието

Изберете рубрика:

 

Категорията „Храни за домашни любимци” се разраства с бързи темпове

Брой 4, април 2018

Дата: 13.04.2018 Коментари: 0
Снимки (1)
Категорията „Храни за домашни любимци” се разраства с бързи темпове

Все повече домакинства днес притежават домашен любимец. Дали ще е куче, котка или друго животинче, стопаните им влагат много усилия да им осигурят комфорт, като харчат средства за прически, дрехи, посещения при ветеринар. Насреща очакват любов, преданост и всеотдайност, с които любимците им ги даряват в неограничени количества. Какво внимание обръщат на храненето им стопаните и готови ли са да отделят повече средства, за да купят по-качествена храна, попитахме няколко компании, чиято основна дейност е свързана с производство, внос и дистрибуция на храни за кучета и котки.

Според д-р Цанко Грозев от „Рихтер Фарма” ЕООД в големите градове има положително развитие на потреблението на храни за домашни любимци, с ръст около 5%. В малките населени места обаче най-търсени остават предимно най-евтините продукти. На пазара продължават да се появяват нови марки продукти, а иновациите се свеждат до предлагането на нови рецепти на специализирани храни. Ръст в закупуването на продукти от по-високия ценови клас, се отчита предимно в големите градове. „Според мен сравнително малка част от собствениците на домашни любимци се замислят за качеството на храненето им. Има още много работа по този въпрос. Разходите за тази категория продукти се движи по мой изчисления вероятно между 30 и 50 лева месечно.”

„През последните години пазарът на категорията „Храни за домашни любимци” се развива във възходяща посока, като се разраства с изключително бързи темпове” казва Венета Бакалова от „Нестле България”. „Разнообразието от продукти се увеличава постоянно, тъй като на пазара се появяват нови играчи, което се наблюдава най-вече в специализираните зоомагазини и в интернет търговията. Съществуват продукти, които са двигател на иновациите в категорията, например в супер премиум сегмента се предлага храна за кученца до 1 година, която съдържа коластра. Научни изследвания показват, че приемът ѝ засилва имунитета с до 50%, което е от особено значение при отделянето на малкото кученце от майка му. При мократа храна за котки, също съществува супер премиум бранд, представящ иновативна текстура на храната под формата на пай с месо. Този продукт е инспириран от кулинарията и предлага страхотен вкус и за котките. Друга тенденция, която се наблюдава все по-често е натуралният тренд и използването на натурални съставки в храните за домашни любимци”, допълва Бакалова.

Според нея определено се забелязва ръст при продуктите от по-висок ценови клас. Собствениците на домашни любимци вече осъзнават нуждата от качествена и балансирана храна, макар на по-висока цена. „Разбирането на българина по отношение на храненето на домашните любимци определено вече е на по-високо ниво. С напредването на дигиталните технологии се забелязва все по-голямо и задълбочено търсене по отношение на храненето и отглеждането им. Затова ние инициирахме провеждането на онлайн обучителни сесии за отглеждането и храненето на домашните любимци, по време на които ветеринарни лекари отговарят на живо на зададени въпроси. Уебинарите се провеждат във Facebook и се радват на огромен зрителски интерес.”

Що се отнася до отделяните за тази категория месечни разходи, Бакалова смята, че много зависи дали става въпрос за куче или котка. Разликите в купуването на храна за домашните любимци произтичат и от това дали покупката се прави на седмична база, което е по-характерно за собствениците на котки или на месечна - както е при кучетата. На месец българинът за храната на своята котка отделя между 15 и 20 лева. При кучето е от значение размерът на порода, дали е от мини или едра порода, затова разходите варират между 20 до 120 лева.

„Пазарът на категорията „Храна за домашни любимци” през последните години определено се развива във възходяща посока. Дори в периода на кризата отчитахме устойчив ръст от средно 15% на година”, казва Мартин Василев, управител на „Гивис” ООД, местна компания, специализирана в производството на консервирани храни за кучета и котки. „Разбира се, появяват се все нови и нови продукти. Потребителите асоциират питомците си със самите себе си и купуват всевъзможни продукти, например бира за кучета, сос (дресинг) за храна, шоколад за кучета и т.н.”

Според него иновациите в категорията се състоят най-вече в предлагането на разнообразие от вкусове и влагането на добавки като билки, плодове, екзотични меса и др. При сухите храни се наблюдава тенденция за влагането на изсушени (лиофилизирани) меса без добавени зърнени храни. „Това за мен е по скоро маркетингов трик, защото сухите храни са предимно на зърнена основа, т.е. зърнените смеси играят ролята на слепващ агент. Все пак допускам, че е възможно вече да се използват и други (не-зърнени адитиви и/ или брашна)”.

И той подкрепя мнението на колегите си, че се наблюдава ръст в купуването на продукти от категорията „Храни за домашни любимци” от по-високия ценови клас, което се забелязва най-вече в големите градове и в специализираните зоомагазини. Влияние върху пазара на премиум клас храните оказват и повишените напоследък доходите на българите. По отношение на образоваността има още какво да се желае, но тя бележи развитие през годините. „Ако до преди 10-15 години кучетата и котките се хранеха предимно с кокали и субпродукти, купени от кварталната месарница или пък с остатъци от човешка храна, то днес все повече стопани хранят любимците си със специализирани храни, независимо какъв ценови клас са те. В този ред на мисли в последните години сериозен пазар се отваря имено в малките населени места, където преди храната за кучето представляваше парче хляб”, казва Василев. Според него похарчените средства се движат в широки граници, защото всеки отделя средства за тези продукти според възможностите и разбиранията си. „Като цяло се наблюдава положителна тенденция в отглеждането на дребни породи кучета или пък котки. С други думи – по-лесни за гледане, може да не се разхождат, по-малко място заемат и се хранят по-малко. Така стопаните могат да си позволят и по- скъпи марки храни и аксесоари”, споделя наблюденията си той.